Men Vad jag vet och har lärt mig på olika värkstäder och av folk som pillar med det,
B230FT trimmar man hellre än ET
B230 Viste jag inte var lågfriktion, Men Ska då värkligen inte förväxlas med den lågfriktions motor som jag nu tappa namnet på totalt
som är total skit, Sammt B230FS,
Wezzli:
Kopiera det här och gör en ny tråd och gör den till sticky så kanske folk slipper göra 20 trådar om modellbeteckningarna och få lika många svar som det finns användare här på forumet.
alltså det Wezzli skrev på det 2snäpp över detta inlägg. Och låt det rättas av någon som är absolut säker innan. kan vara bra att ha klistrat, och kommer spara många trådar i forumet, Skulle hafft reda på efekten för alla ochså Och få det klistrat,
Sätter det som en önskan:
En Volvo Rödblocks Tråd (Då det är så vanligt förekommande med fråger om dessa)
Betekning (Från 19?? till 19??) Med te.x LH2.4. Katt eller inte, /eller så skriver man att motorer före 88 är utan katt, i vissa fall kan det dock sitta en där på sena 87'or,
Vad som är lågfriktion,
Vilka som inte rekomenderas och varför te.x:
B230FS En B230F med klenare lager etc, Håller ej lika bra för buskörning ( ! )
har separat info om Topplock. & 240/260 Motorer i swe.
--------------------------------------------------------------------------------
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.
2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.
BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or
SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.
Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler
Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor
Informationen kommer från: Turbo performance club
och Svenska motorer till 200-serien:
B20A (75-76) 82 hk/157 Nm
B19A (77-78 ) 90 hk/152 Nm
B21A (75) 97 hk/170 Nm
B21A (76-79) 100 hk/170 Nm
B21A (80) 102 hk/168 Nm
B21A (81-84) 106 hk/172 Nm
B21E (75-79) 123 hk/170 Nm
B21ET (81-85) 155 hk/240 Nm
B23A (81-84) 112 hk/185 Nm
B23E (79-80) 140 hk/191 Nm
B23E (81-83) 136 hk/190 Nm
B23E (84) 129 hk/190 Nm
B200K (85) 103 hk/165 Nm
B230A (85-86) 110 hk/187 Nm
B230K (87-88 ) 116 hk/192 Nm
B230E (85-88 ) 129 hk/190 Nm
B230F (87-88 ) 113 hk/ Nm (LH 2,2)
B230F (88-93) 116 hk/183 Nm (LH 2,4)
B230FX (92-93 ) 136 hk/ Nm (satt i vissa 240 Classic)
B27A (75-78 ) 125 hk/196 Nm
B27E (75-79 ) 140 hk/204 Nm
B27E (80 ) 141 hk/216 Nm
B28E (81-82) 155 hk/230 Nm
D24 (79- 85 ) 82 hk/140 Nm
Informationen skriven av R.Ekelund och saxad från
http://www.svenska200klubben.se/.