3011
Sök

Skillnad på olika volvo rödblocksmotorer?

69 Inlägg
3 juli 2007
#61
Slim_Kim skrev:
b23:a o b230 e samma motor!!

Nepp andra lager vevar dimensioner å sv.
Pluss att fördelar locken sitter på olika ställen.

906 Inlägg
22 oktober 2007
#62
frasse4 skrev:
A = Enkel förgasare
B = Dubbla förgasare
C = -
D = -
E = Mekanisk insprutning (Katalysator i mycket sällsynta fall ex. USA marknaden i sällsynta fall)
F = Elektronisk insprutning (Samt katalysator)

T = Turbo (som i ET och FT)

Vad står S för då i "b230fs"?

=)

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
#63
740Fors skrev:
frasse4 skrev:
A = Enkel förgasare
B = Dubbla förgasare
C = -
D = -
E = Mekanisk insprutning (Katalysator i mycket sällsynta fall ex. USA marknaden i sällsynta fall)
F = Elektronisk insprutning (Samt katalysator)

T = Turbo (som i ET och FT)

Vad står S för då i "b230fs"?

Det får du nästan fråga Volvo om.
Det jag vet är att den är lite vassare än den vanliga B230F, bortåt en 132-136hk och att den har en annan kam. Den brukar sitta i gamla polisbilar.
(531 och en VX3?)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 506 Inlägg
22 oktober 2007
#64
Volvo B230FS = Bensin 2,3Liter Förutsägbar Service wink

Nä men, FS var Lågfriktions motorn, Vilket inte är att rekomendera. Den håller inte för annat än Morfar & Mormor, Inte designad för folk under 35år.
Dont by it!.

Orkar inte läsa igenom allt, men Tycker många skriver att ET är bättre pga Efekten, Men ET är väll ochså Lågfriktion?
Medans FT är den som håller. Gå inte på personliga erfarenheter eller vad du har hört, Vem fan vet hur galet du mekar och kör wink

Bättre att kolla upp det ordentligt en gång för alla om det inte är klargjort än. Om det är det så skriv det en gång till så gammla Wallis 19däcktjut gammal får läsa det.

Tack i förhand

Kan du andas kan du dö.

Sidledesförare
268 Inlägg
22 oktober 2007
#65
_Wallis_ skrev:
Volvo B230FS = Bensin 2,3Liter Förutsägbar Service wink

Nä men, FS var Lågfriktions motorn, Vilket inte är att rekomendera. Den håller inte för annat än Morfar & Mormor, Inte designad för folk under 35år.
Dont by it!.

Orkar inte läsa igenom allt, men Tycker många skriver att ET är bättre pga Efekten, Men ET är väll ochså Lågfriktion?
Medans FT är den som håller. Gå inte på personliga erfarenheter eller vad du har hört, Vem fan vet hur galet du mekar och kör wink

Bättre att kolla upp det ordentligt en gång för alla om det inte är klargjort än. Om det är det så skriv det en gång till så gammla Wallis 19däcktjut gammal får läsa det.

Tack i förhand

Rent logiskt sett och som jag själv uppfattat det så betyder ju varje del av modellbeteckningen någonting specifikt, likt vad som kommer härnäst. Nu tar vi B230FT som exempel:

B => Bränslet:
     Bensin (B)
     Diesel (D)

23 => Blockets volym:
     1.9l (19)
     2.0l (20,200)
     2.1l (21)
     2.3l (23,230)
     2.4l (24 Enbart Diesel)
     2.7l (27)
     2.8l (28)

0 => Lågfriktionsmotor

FT => Motorstyrning (Toppspecifikation, kamaxelval tillkommer):
     A (Single förgasare, utan egr, pulsair)
     K (Single förgasare, med egr, pulsair)
     E (K-jettronic mekanisk insprutning, med egr, pulsair)
     F\LH (LH-jettronic elektronisk insprutning med lambda och katalysator)
     T (Turbo)

Förmodligen med något undantag. Men huvudsakligen spelar därav alltså ET/FT ingen som helst roll när det gäller frågan om det är ett vanligt block eller blocken avsedda för lågfriktionskomponenterna. Vad som är fullt möjligt är att allmänheten kan ha uppfattat ET som den mer kraftfulla modellbeteckningen pga. stabiliteten i B23 blocket. Eftersom att tillverkningen av ET påbörjades tidigare än lågfriktionsmotorerna så fanns ET systemet i början bara på B21 och B23 istället för B230, dit de kom när Volvo 740 Turbo började tillverkas före FT systemet tog över.

Kopiera det här och gör en ny tråd och gör den till sticky så kanske folk slipper göra 20 trådar om modellbeteckningarna och få lika många svar som det finns användare här på forumet.
Senast redigerat av Wezzli (22 oktober 2007)

Man vet aldrig, före man vet

8 156 Inlägg
22 oktober 2007
#66
_Wallis_ skrev:
Orkar inte läsa igenom allt, men Tycker många skriver att ET är bättre pga Efekten, Men ET är väll ochså Lågfriktion?
Medans FT är den som håller. Gå inte på personliga erfarenheter eller vad du har hört, Vem fan vet hur galet du mekar och kör wink

B230 är lågfriktionsmodellen av B23. Skillanden mellan ET och FT är kompressionen och att ET saknar kat. Första generationen B230 var sämre än B23:an, men den senare uppgraderade versionen av B230 var stryktåligare.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 506 Inlägg
22 oktober 2007
#67
Phaetoon skrev:
_Wallis_ skrev:
Orkar inte läsa igenom allt, men Tycker många skriver att ET är bättre pga Efekten, Men ET är väll ochså Lågfriktion?
Medans FT är den som håller. Gå inte på personliga erfarenheter eller vad du har hört, Vem fan vet hur galet du mekar och kör wink

B230 är lågfriktionsmodellen av B23. Skillanden mellan ET och FT är kompressionen och att ET saknar kat. Första generationen B230 var sämre än B23:an, men den senare uppgraderade versionen av B230 var stryktåligare.

Ok men då är jag med, Thx för alla vänliga.. Tur man har 92'a då,

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
22 oktober 2007
#68
Men Vad jag vet och har lärt mig på olika värkstäder och av folk som pillar med det,
B230FT trimmar man hellre än ET
B230 Viste jag inte var lågfriktion, Men Ska då värkligen inte förväxlas med den lågfriktions motor som jag nu tappa namnet på totalt hmm som är total skit, Sammt B230FS,


Wezzli:
Kopiera det här och gör en ny tråd och gör den till sticky så kanske folk slipper göra 20 trådar om modellbeteckningarna och få lika många svar som det finns användare här på forumet.

alltså det Wezzli skrev på det 2snäpp över detta inlägg. Och låt det rättas av någon som är absolut säker innan. kan vara bra att ha klistrat, och kommer spara många trådar i forumet, Skulle hafft reda på efekten för alla ochså Och få det klistrat,

Sätter det som en önskan:
En Volvo Rödblocks Tråd (Då det är så vanligt förekommande med fråger om dessa)
Betekning (Från 19?? till 19??) Med te.x LH2.4. Katt eller inte, /eller så skriver man att motorer före 88 är utan katt, i vissa fall kan det dock sitta en där på sena 87'or,
Vad som är lågfriktion,

Vilka som inte rekomenderas och varför te.x:
B230FS En B230F med klenare lager etc, Håller ej lika bra för buskörning ( ! )

har separat info om Topplock. & 240/260 Motorer i swe.


--------------------------------------------------------------------------------


1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398
Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.


BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler


Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor


Informationen kommer från: Turbo performance club

och Svenska motorer till 200-serien:

B20A (75-76) 82 hk/157 Nm

B19A (77-78 ) 90 hk/152 Nm

B21A (75) 97 hk/170 Nm
B21A (76-79) 100 hk/170 Nm
B21A (80) 102 hk/168 Nm
B21A (81-84) 106 hk/172 Nm
B21E (75-79) 123 hk/170 Nm
B21ET (81-85) 155 hk/240 Nm

B23A (81-84) 112 hk/185 Nm
B23E (79-80) 140 hk/191 Nm
B23E (81-83) 136 hk/190 Nm
B23E (84) 129 hk/190 Nm

B200K (85) 103 hk/165 Nm

B230A (85-86) 110 hk/187 Nm
B230K (87-88 ) 116 hk/192 Nm
B230E (85-88 ) 129 hk/190 Nm
B230F (87-88 ) 113 hk/ Nm (LH 2,2)
B230F (88-93) 116 hk/183 Nm (LH 2,4)

B230FX (92-93 ) 136 hk/ Nm (satt i vissa 240 Classic)

B27A (75-78 ) 125 hk/196 Nm
B27E (75-79 ) 140 hk/204 Nm
B27E (80 ) 141 hk/216 Nm
B28E (81-82) 155 hk/230 Nm

D24 (79- 85 ) 82 hk/140 Nm


Informationen skriven av R.Ekelund och saxad från http://www.svenska200klubben.se/.
Senast redigerat av _Wallis_ (22 oktober 2007)

Kan du andas kan du dö.

247 Inlägg
22 oktober 2007
#69
B21a förgasare
B21e mekaniskt insprut
B21et mekaniskt insprut med turbo
B23a förgasare
B23e mekaniskt insprut
B23et mekaniskt insprut med turbo
B230a förgasare
B230k med någon elektrisk förgasare?
B230f insprut med katalysator och lambda
B230e mekaniskt insprut, ingen katalysator
B234f samma som B230f fast med 16v topp och balansaxlar
B230et mekaniskt insprut med turbo, om inte jag mins fel ska den inte klara mer än 250hk men den har den eftertraktade 531 toppen
B230ft insprut, katalysator, lambdasond, senare modellen av blocket ska veven klara 500hk kolvar klara 500hk stakarna ska klara 350hk.
B230fk lättrycksturbo, insprut, katalysator, lambdasond, klarar lika mycket som den senare ft:n
sen finns dom uddare modellerna:'
B230gt insprut, lambdason men ingen katalysator, jag tror den har 190 hk
B204ft insprut, lambdason katalysator, 190hk
B204gt insprut med lambda men ingen katt 205hk

Rätta mig om jag har fel.

Lastbilsmekaniker
35 Inlägg
22 oktober 2007
#70
absolute_teddan skrev:
B21a förgasare
B21e mekaniskt insprut
B21et mekaniskt insprut med turbo
B23a förgasare
B23e mekaniskt insprut
B23et mekaniskt insprut med turbo
B230a förgasare
B230k med någon elektrisk förgasare?
B230f insprut med katalysator och lambda
B230e mekaniskt insprut, ingen katalysator
B234f samma som B230f fast med 16v topp och balansaxlar
B230et mekaniskt insprut med turbo, om inte jag mins fel ska den inte klara mer än 250hk men den har den eftertraktade 531 toppen
B230ft insprut, katalysator, lambdasond, senare modellen av blocket ska veven klara 500hk kolvar klara 500hk stakarna ska klara 350hk.
B230fk lättrycksturbo, insprut, katalysator, lambdasond, klarar lika mycket som den senare ft:n
sen finns dom uddare modellerna:'
B230gt insprut, lambdason men ingen katalysator, jag tror den har 190 hk
B204ft insprut, lambdason katalysator, 190hk
B204gt insprut med lambda men ingen katt 205hk

Rätta mig om jag har fel.

Då tar jag och rättar dej lite!! wink
Både b23et och b230et har elektroniskt insprut...

247 Inlägg
22 oktober 2007
#71
760_tic skrev:
absolute_teddan skrev:
B21a förgasare
B21e mekaniskt insprut
B21et mekaniskt insprut med turbo
B23a förgasare
B23e mekaniskt insprut
B23et mekaniskt insprut med turbo
B230a förgasare
B230k med någon elektrisk förgasare?
B230f insprut med katalysator och lambda
B230e mekaniskt insprut, ingen katalysator
B234f samma som B230f fast med 16v topp och balansaxlar
B230et mekaniskt insprut med turbo, om inte jag mins fel ska den inte klara mer än 250hk men den har den eftertraktade 531 toppen
B230ft insprut, katalysator, lambdasond, senare modellen av blocket ska veven klara 500hk kolvar klara 500hk stakarna ska klara 350hk.
B230fk lättrycksturbo, insprut, katalysator, lambdasond, klarar lika mycket som den senare ft:n
sen finns dom uddare modellerna:'
B230gt insprut, lambdason men ingen katalysator, jag tror den har 190 hk
B204ft insprut, lambdason katalysator, 190hk
B204gt insprut med lambda men ingen katt 205hk

Rätta mig om jag har fel.

Då tar jag och rättar dej lite!! wink
Både b23et och b230et har elektroniskt insprut...

det e jag säker på, kolla luft massomätaren, jo visst det är el och boxer vore igentligen inte heta makaniskt inprut men det e de. och undra om det inte e så att b23et har luftmängdsmätare, då kan det inte bli mer mekaniskt.

375 Inlägg
22 oktober 2007
#72
Bokstaven F indikerar att motorn har katalytisk avgasrening

B230-motorn var en utveckling av den äldre B23-motorn, med bl.a. lägre inre friktion, för att spara bränsle. GL går att få med D24, B230K alternativt B230F. GLE går att få med B230E, B230F samt D24 och Turbon går att få med B230ET eller B230FT

740 GL (B230A, D24), GLE (B230E)
TURBO (B230 ET).

GLE B230E, B230F samt D24TIC - med intercooler. Turbon finns med B230FT samt B230ET


Topplock

Samma på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398


På tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskannaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405
Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.
BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or
SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.
Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler
Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor


Kamaxlar
Originalmonterade från fabrik.
Kam Motor Lyft
T B19ET 0.390" (9.9 mm)
T B21ET 0.390" (9.9 mm)
T B21FT 0.390" (9.9 mm)
B B23ET 0.417" (10.6 mm)
T B23FT 0.390" (9.9 mm)
T B200FT 0.390" (9.993 mm)
A B230ET 0.413" (9.93 mm)
T B230FT 0.390" (9.93 mm)
T B230GT 0.390" (9.93 mm)
FI B204FT 0.173" (6.81 mm)

b230et
http://www.sepe.dk/230et.jpg
Senast redigerat av Andreas_ace (22 oktober 2007)


13 Inlägg
22 oktober 2007
#73
Inte orkat läsa igenom allt , möjligt att någon redan har skrivit det men b230fk/ft 95- har även oljekyldakolvar vilket de tidigare modellerna inte har.

Evolution Garage

247 Inlägg
23 oktober 2007
#74
wuzz skrev:
Inte orkat läsa igenom allt , möjligt att någon redan har skrivit det men b230fk/ft 95- har även oljekyldakolvar vilket de tidigare modellerna inte har.

jag tror alla fk har olje sprut, men däremot har inte alla ft.

375 Inlägg
23 oktober 2007
#75
wuzz skrev:
Inte orkat läsa igenom allt , möjligt att någon redan har skrivit det men b230fk/ft 95- har även oljekyldakolvar vilket de tidigare modellerna inte har.

snackar du -95 så är du innte på 940 och inte 740.

940 har en del förändringar på allt.

Engine
-The main fuel pump under the rear floor has been replaced by a combined pre-pump and main pump in the tank.
-In the EGR system on the D24TIC with manual gearbox there is an additional high-altitude switch that is actuated by air pressure. When the car is driven at a sufficiently high altitude, the high altitude switch sends a signal to the timer relay which in turn closes the solenoid valve and cuts off the EGR flow. The relay is located by the bracket on the left spring strut turret.
-USA: All B230F have LH-2.4 and EZ116K engine management systems with EGR and PAIR (Pulsed secondary Air injection). Regina and Rex-I are discontinued.
Power and instrumentation
-A few small electrical modifications have been made including the introduction of the same type of ground points by the seat raisers.
-New connectors on the combined instrument panel. (Same as 960)
-A 4-pin self adjusting stop light switch is added, thereby dispensing with the shift lock relay on cars for the USA/Canada and Japan.
-Flatter and lighter battery with new cable terminals that are tightened from above, instead of from the side.
-USA: On cars with B230FT engines the charge pressure meter in the combined instrument panel is discontinued.
Transmission
-On the D24TIC the M90 transmission is being introduced with the same reduction ratio as for the B230 Turbo but without the two mass flywheel. The M46 has been discontinued. Since the diesel engine is located somewhat further forward, the gear controls and the transmission have been extended slightly, while the transmission support member is supported on rubber mountings in the body.
Body
-The 940 station wagon has the same type of rear waistline trim as the 960 station wagon.
-Much of the sound proofing installed on the 960 is also being introduced on the 940.
-In the rear doors, structural blocks fitted between the inner and outer leaves, have been added as part of the improved SIPS system.
-The manually controlled sunroof is discontinued and replaced by a similar, electrically operated glass sunroof as on the 960.
Interior trim
-The doors have a molded seal that has been developed to improve sound insulation and attach the wiring.
Climate control
-The sign R134a around the filler valve will be discontinued shortly after the end of the model year.


13 Inlägg
23 oktober 2007
#76
absolute_teddan skrev:
wuzz skrev:
Inte orkat läsa igenom allt , möjligt att någon redan har skrivit det men b230fk/ft 95- har även oljekyldakolvar vilket de tidigare modellerna inte har.

jag tror alla fk har olje sprut, men däremot har inte alla ft.

Stämmer bra men som jag skrev från 95 , fk kom 95

Evolution Garage

13 Inlägg
23 oktober 2007
#77
Andreas_ace skrev:
wuzz skrev:
Inte orkat läsa igenom allt , möjligt att någon redan har skrivit det men b230fk/ft 95- har även oljekyldakolvar vilket de tidigare modellerna inte har.

snackar du -95 så är du innte på 940 och inte 740.

940 har en del förändringar på allt.

Är jag mycket väl medveten om men han frågade bara vad skillnaden var mellan de olika motorerna, och just oljekylningen är en av dom stora fördelarna med de nyare FT motorerna från 940 95-
Senast redigerat av wuzz (23 oktober 2007)

Evolution Garage

375 Inlägg
23 oktober 2007
#78
Rätt av dig. fel av mig!


61 Inlägg
12 november 2007
#79
fy fan vilkenn rörig tråd o läsa snacka om rörigt hahah

8 156 Inlägg
12 november 2007
#80
Om någon orkade så skulle man samla allting vettigt i en klistrad tråd...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök