3898
Sök

Dator i bil, hur funkar det i praktiken!?

603 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
Jag har planerat att bygga in dator i bilen nu i vår.
Jag tänkte göra det lätt och smidigt för mig genom att montera min gamla bärbara dator, t ex under sätet eller liknande, och sen någon liten form av skärm till detta.
Men det är några saker jag funderar över hur det kommer fungera:

På, och -avstängning
"Power-knappen" kommer ju lite smått svåråtkomligt under sätet med locket stängt, kan man dra upp en strömbrytare att montera på lämpligt ställe i kockpit eller hur lösa detta?

Pekdon
Det finns ju skärmar med touchscreen. Fungerar det som så att om man sätter tummen på "startmenyn" så ploppar den upp? eller är det bara ifall man t ex har kartprogramvara som stödjer touchscreen som man har nytta utav en sådan skärm? Jag skulle nog nästan allra helst önska en "pekplatta" likt den som redan idag finns på en laptop, finns en lös sådan med usb-anslutning eller liknande att köpa?

GPS
Kan man använda datorn som GPS i bilen!? Har sett att det finns en uppsjö GPS-programvaror, vilket rekomenderas isåfall!?
Hur få kontakt med sateliterna? Kostnad?

Multimedia
Huvudanledningen till detta projekt är ju musiken, men hur koppla detta, finns ju en lösning i form av en 3,5mm - RCA kontakt och koppla direkt till slutsteget. Men... skulle ju gärna också ha kvar huvudenheten för att spela skivor och radio på ibland, kan detta kopplas tillsammans? Min lösning är att koppla in datorn till aux'en på fronten!? Men blir det bra ljud på ett sådant sätt? Plus att jag får en kabel i aux:en hela tiden vilket känns lite oproffesionellt och tråkigt.
Jag har även hittat en pryl (http://www.mds.se/?artnr=IPRCA) -Har jag någon användning utav den på min huvudenhet, Pioneer DEH-3900MP, och isåfall hur får jag det ljudet ur stereon, jag kan ju, vad jag förstått, bara växla mellan tre källor idag; CD, Radio och AUX:en på fronten. Någon som har en bra lösning?

Strömkälla
Vad är bästa sättet att ge datorn ström? En 12V adapter från clasohlson och klippa bort ciggpluggen eller? Egentligen skulle jag vilja koppla på tändningen av något slag, eller annat som inte ger ström då bilen är avstängd (för att inte riskera att glömma datorn på)
En underbar kille lärde mig en gång att man med t ex neonrör kunde sätta en strömtjuv på kabeln till exempelvis vindrutetorkare eller annats som inte fungerar då bilen är avstängd
men kanske är datorn rätt strömkrävande? Hur blir det om man kopplar på det viset?

Till sist, vilken storlek på skärmen att titta på rekomenderas, jag har ingen riktig uppfattning, 7", 10" eller kanske t om något annat!?

MVH Sebastian

In hoc signo vinces

9 108 Inlägg
13 februari 2008
Du får komma ihåg att stänga av via startmenyn om du kör bärbar helt enkelt smile Det finns controllerkort till stationära datorer som gör att datorn stänger av sig självt när man vrider av nyckeln, vet inte hur det funkar på bärbar.

Touch-screen funkar ypperligt, finns 7" för runt 2000kr, det är rätt lagom.

Köp en extern GPS som du kopplar in via USB. Kostar runt 400 spänn..

Jag kör rca direkt in i slutsteget men det bör även gå utmärkt via AUX om man vill ha kvar stereon. Annars går det ju även att köra skivor i datorn smile

Jag skaffade ciggladdare till datorn och drog ett extra cigguttag kopplat till 12v som ligger under sätet så slipper det se fult ut.

2 117 Inlägg
13 februari 2008
Jag tycker absolut att du ska installera en dator i bilen. Bärbar eller direkt anpassad för för drift i bil är bara en fråga om hur automatiskt och lättanvändligt det ska vara.

Jag kör med en setup som på bilden för GPS, MP3, Video, mappning mm.
För GPS sitter en Bluetooth sändare/mottagare i en USB-port. GPS-mottagaren är en extern liten enhet som jag tar med mig i fickan (kan ju användas i fler bilar).

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img47b2eb28bb832.jpg

Via Bluetooth kan jag också använda datorn för mobil uppringning. Interfacet mot mobiltelefonen fungerar klockrent.

Touch screenen fungerar precis som en vanlig skärm och mus. Där du pekar befinner sig musen och pekningen är detsamma som klickningen. Jag använder ingen DVD-läsare i bilen. För att flytta över data används ett USB-minne på 4-8GB eller en extern 2,5" USB-HD på 160-200GB. Väldigt praktiskt.

Dessutom kan jag flytta filer fram och tillbaka samt surfa på internet när jag är i närheten av ett trådlöst nätverk. Det går ju även att teckna ett mobilt avtal om man känner för det.

Du bör köra med en speciell bilmjukvara i stil med Road Runner eller liknande. Det underlättar enormt mycket, bara peka med fingret på en menyknapp och musik, gps eller video väljs. Riktigt smidigt är det.

Kolla länken nedan. Där hittar du massor av mjukvaror för bildator eller carputer som det också kallas big_smile

http://www.mp3car.com/vbulletin/road-runner/

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4728b3bd17ad8.jpg
Senast redigerat av shogun (13 februari 2008)

603 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Tackar så mycket hörni! Men ett frågetecken som ännu inte är löst; "På, och -avstängning" -Om jag använder mig utav min bärbara dator som jag redan äger, då måste jag alltså montera på ett sådant sätt att jag kommer åt power-knappen för att starta datorn eller!? Går det att modifiera lite så jag kan ha datorn liggandes under sätet med locket stängt hela tiden, och placera en liten knapp på ett lite mer lättåtkomligt ställe i cocpit?
Om jag ska tänka om då, finns någon svensk återförsäljare utav en carputer eller vad rekomenderas egentligen?
Får ersänna att det verkar vara en jättebra länk med massor utav bra information "shogun" gav, dock har jag inte hängt med tillräckligt på engelskalektionerna då man gick i skolan för att förstå allting.
Om det blir touchscreen så verkar ju ett sånt där dator-i-bil program vara smart då det väl kanske blir lite pilligt att hitta startmenyn och komma dit man ska på en 7".
Hur funkar t ex "Roadrunner" då? Körs det på ett vanligt operativsystem (windows xp?) och sen får man programmera knappar som "Musik", "Video", "GPS" till de program på datorn man vill eller hur fungerar det!? Är riktigt sugen på att sätta igång detta projekt snart!

In hoc signo vinces

2 117 Inlägg
13 februari 2008
Windows 2000 räcker. Det är snabbare och belastar processorn mindre.
RoadRunner är precis som du skriver en mjukvara som ligger ovanpå windows och där du själv kan ange vilka mjukvaror som ska starta med respektive "tryckknapp". Tex Music så startar Winamp osv...

Ang av och på så är en extern strömbrytare en lösning för att starta datorn. För att stänga av den så används off-knappen på RoadRunner-skärmen.

Hur du får dit sladden mm är beroende på hur den bärbara är designad.

Sök på bildator, carputer etc i Google (svenska sidor) så hittar du massor av information om hur du ska göra.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 februari 2008
Om du känner dig modig och villig att prova på att bygga ihop en egen dator att sätta i bilen så kan du ju alltid fråga folket på www.sweclockers.com hur du ska göra smile

Finns många på SweC som har byggt sina egna bil-datorer så det borde ju vara rätt lätt att få lite tips där.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

603 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Montera och koppla in en strömbrytare har ju t o m jag klarat av tidigare, men problemet jag inte löst är hur jag ska få den att fungera som datorns poer-knapp.
Grejjen är det att jag vill använda min bärbara dator, för att jag köpt mig en ordentlig videokamera, så jag behöver en kraftfullare (stationär). Och då har jag en bärbar "till övers".
Min bärbara som jag tänkt ha i bilen är en Sony Vaio (http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.ac … +FS+Series) om det hjälper någon att komma med ett tips för om det går att ordna en power-knapp någonstans i kontrollpanelen.
Och den här programvaran RoadRunner, vad kostar en sådan? Är den kanske gratis?
Kikade faktiskt lite snabbt på både google och även på piratebay men hittade inte en enda nerladdning.

In hoc signo vinces

2 117 Inlägg
14 februari 2008
Den är gratis.

Du hittar allt du behöver på länken jag gav dig ovan men för att underlätta för dig så får du här en direktlänk till RoadRunner installationsfil:

http://www.w3bma5t3r.com/mirror/doppelg … =Installer

Den kan du testa på din hemmadator (Win2000) för att lära dig hur den fungerar. Det underlättar ju avsevärt innan bilinstallation. OBS! Jag rekommenderar dig att trots språket försöka läsa på mer om hur det fungerar (se länken längre upp i tråden). Det finns många olika plug ins att ladda ner och ju fler funktioner du väljer att aktivera, desto mer inställningar måste du göra.
Mestadels handlar det om att ange sökväg till resp program, skins, bilder.... men också om någon konfiguration, inställning och anpassning.

Huvudsyftet med RoadRunner och liknande Front Ends är att de ska underlätta hanteringen av mjukvaror och funktioner i bildatorn.

Det finns hur mycket som helst. Har du diverse ingångar och utgångar så kan du koppla in mängder av givare för motor, omgivning ute och inne, hastighet mm (temp, tryck, väderkartor, ....etc).
Senast redigerat av shogun (14 februari 2008)

Volvo ägare
253 Inlägg
14 februari 2008
Casanovan skrev:
Montera och koppla in en strömbrytare har ju t o m jag klarat av tidigare, men problemet jag inte löst är hur jag ska få den att fungera som datorns poer-knapp.
Grejjen är det att jag vill använda min bärbara dator, för att jag köpt mig en ordentlig videokamera, så jag behöver en kraftfullare (stationär). Och då har jag en bärbar "till övers".
Min bärbara som jag tänkt ha i bilen är en Sony Vaio (http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.ac … +FS+Series) om det hjälper någon att komma med ett tips för om det går att ordna en power-knapp någonstans i kontrollpanelen.
Och den här programvaran RoadRunner, vad kostar en sådan? Är den kanske gratis?
Kikade faktiskt lite snabbt på både google och även på piratebay men hittade inte en enda nerladdning.

Du kan göra som jag gjorde på min bärbara jag lödde på en 5m telefonkabel med en powerknapp  i instrumentpanelen.Tänk på att den måste vara momentan (återfjädrande)[testat med en del olika kablar, då telekabel funkar bäst.Det är för lite strömmar för att lite fetare kabelar skulle funka].Har även tagit bort skärmen.Det är mycket smidigare.Man har ju ändå en 7" på instrumentpanelen:)

http://www.garaget.org/gallery/archive/50658/255657_zeomeg.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/50658/255658_4zwdza.jpg
Senast redigerat av elitemodd (14 februari 2008)

603 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
shogun skrev:
Den är gratis.

Du hittar allt du behöver på länken jag gav dig ovan men för att underlätta för dig så får du här en direktlänk till RoadRunner installationsfil:

http://www.w3bma5t3r.com/mirror/doppelg … =Installer

Den kan du testa på din hemmadator (Win2000) för att lära dig hur den fungerar. Det underlättar ju avsevärt innan bilinstallation. OBS! Jag rekommenderar dig att trots språket försöka läsa på mer om hur det fungerar (se länken längre upp i tråden). Det finns många olika plug ins att ladda ner och ju fler funktioner du väljer att aktivera, desto mer inställningar måste du göra.
Mestadels handlar det om att ange sökväg till resp program, skins, bilder.... men också om någon konfiguration, inställning och anpassning.

Huvudsyftet med RoadRunner och liknande Front Ends är att de ska underlätta hanteringen av mjukvaror och funktioner i bildatorn.

Det finns hur mycket som helst. Har du diverse ingångar och utgångar så kan du koppla in mängder av givare för motor, omgivning ute och inne, hastighet mm (temp, tryck, väderkartor, ....etc).

Tackar och bugar!
Men, måste man ha win2000 eller fungerar det på XP också?
Har ju XP hemma och vill väl kanske inte installera 2000 bara för att prova om det inte är nödvändigt.
Ska nog försöka rota fram något lexikon och läsa på lite då smile

Tackar så hemskt mycket för kanonbra hjälp så långt!

In hoc signo vinces

Sök