Jag har planerat att bygga in dator i bilen nu i vår.
Jag tänkte göra det lätt och smidigt för mig genom att montera min gamla bärbara dator, t ex under sätet eller liknande, och sen någon liten form av skärm till detta.
Men det är några saker jag funderar över hur det kommer fungera:
På, och -avstängning"Power-knappen" kommer ju lite smått svåråtkomligt under sätet med locket stängt, kan man dra upp en strömbrytare att montera på lämpligt ställe i kockpit eller hur lösa detta?
PekdonDet finns ju skärmar med touchscreen. Fungerar det som så att om man sätter tummen på "startmenyn" så ploppar den upp? eller är det bara ifall man t ex har kartprogramvara som stödjer touchscreen som man har nytta utav en sådan skärm? Jag skulle nog nästan allra helst önska en "pekplatta" likt den som redan idag finns på en laptop, finns en lös sådan med usb-anslutning eller liknande att köpa?
GPSKan man använda datorn som GPS i bilen!? Har sett att det finns en uppsjö GPS-programvaror, vilket rekomenderas isåfall!?
Hur få kontakt med sateliterna? Kostnad?
MultimediaHuvudanledningen till detta projekt är ju musiken, men hur koppla detta, finns ju en lösning i form av en 3,5mm - RCA kontakt och koppla direkt till slutsteget. Men... skulle ju gärna också ha kvar huvudenheten för att spela skivor och radio på ibland, kan detta kopplas tillsammans? Min lösning är att koppla in datorn till aux'en på fronten!? Men blir det bra ljud på ett sådant sätt? Plus att jag får en kabel i aux:en hela tiden vilket känns lite oproffesionellt och tråkigt.
Jag har även hittat en pryl (
http://www.mds.se/?artnr=IPRCA) -Har jag någon användning utav den på min huvudenhet, Pioneer DEH-3900MP, och isåfall hur får jag det ljudet ur stereon, jag kan ju, vad jag förstått, bara växla mellan tre källor idag; CD, Radio och AUX:en på fronten. Någon som har en bra lösning?
StrömkällaVad är bästa sättet att ge datorn ström? En 12V adapter från clasohlson och klippa bort ciggpluggen eller? Egentligen skulle jag vilja koppla på tändningen av något slag, eller annat som inte ger ström då bilen är avstängd (för att inte riskera att glömma datorn på)
En underbar kille lärde mig en gång att man med t ex neonrör kunde sätta en strömtjuv på kabeln till exempelvis vindrutetorkare eller annats som inte fungerar då bilen är avstängdmen kanske är datorn rätt strömkrävande? Hur blir det om man kopplar på det viset?
Till sist, vilken storlek på skärmen att titta på rekomenderas, jag har ingen riktig uppfattning, 7", 10" eller kanske t om något annat!?MVH Sebastian