3249
Sök

Bilstereo tappar minnet hela tiden

410 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Har en Sony stereo i bilen som tappar minnet varje gång jag tar ur nyckeln ur tändningen. Det är också så att den inte startar om jag inte vrider igång tändning. Jag har försökt med att koppla elkablarna på 50 olika sätt men det hjälper inte så det är inte fel mellan den gula och röda kabeln. Det som jag tycker är konstigt är att om jag kopplar en panasonic stereo (modell billig) så fungerar den utan problem. Hade samma problem i min förra bil med föregående modell från sony (Gt-330 eller vad de nu heter) fast då drog jag bara plusen direkt från batteri för att komma runt problemet. Men jag har ingen större lust att göra en bonnkoppling den här bilen också. Någon som har en ide om vad det kan vara? verkar bara vara med sony stereo andra funkar.

2 924 Inlägg
6 mars 2008
Kopplar du alltså både gul och röd kabel till samma kabel i bilen som styrs av när du slår på och av tändningen?

~ Life is short, have FUN! ~

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 mars 2008
laika skrev:
Har en Sony stereo i bilen som tappar minnet varje gång jag tar ur nyckeln ur tändningen. Det är också så att den inte startar om jag inte vrider igång tändning. Jag har försökt med att koppla elkablarna på 50 olika sätt men det hjälper inte så det är inte fel mellan den gula och röda kabeln. Det som jag tycker är konstigt är att om jag kopplar en panasonic stereo (modell billig) så fungerar den utan problem. Hade samma problem i min förra bil med föregående modell från sony (Gt-330 eller vad de nu heter) fast då drog jag bara plusen direkt från batteri för att komma runt problemet. Men jag har ingen större lust att göra en bonnkoppling den här bilen också. Någon som har en ide om vad det kan vara? verkar bara vara med sony stereo andra funkar.

Antingen så är det fel på enheten ,eller så är det som så att du satt kabeln för konstantströmsmatningen på en tändningskabel.

Kolla att det verkligen är samma färgkod för de kablarna, de kanske har vänt på det på Sony..

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Slav
1 454 Inlägg
6 mars 2008
Kan vara hjärnskakning, prova med att inte slå på den wink

Nä men de låter som att strömmen till minnet och plus är kopplade på tändning..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

Butiksinnehavare
7 Inlägg
6 mars 2008
laika skrev:

Skoda har som samma kabelsättning i Isokontakten som övriga VAG bilar.
Om du tittar in i kontakten och har låsningen upp, så är det stift 2 precis vid den.
Nedersta raden har alltså nummer 1,3,5 och 7
I ett standard Iso sitter minneskabeln "+30" i stift 4 och tändning "+15" i stift 7.
I skodan är stift 4 tändning och stift 7 minne, alltså tvärtom mot ett standard Iso som du har i stereon.
Senast redigerat av Nanobert (6 mars 2008)

Ljudbyggaren
Garnisonsgatan 13, Helsingborg. Tel: 042-164750.

410 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Nanobert skrev:
laika skrev:

Skoda har som samma kabelsättning i Isokontakten som övriga VAG bilar.
Om du tittar in i kontakten och har låsningen upp, så är det stift 2 precis vid den.
Nedersta raden har alltså nummer 1,3,5 och 7
I ett standard Iso sitter minneskabeln "+30" i stift 4 och tändning "+15" i stift 7.
I skodan är stift 4 tändning och stift 7 minne, alltså tvärtom mot ett standard Iso som du har i stereon.

underbart att VAG alltid ska vara så speciella får jag väl dra om lite kablarna lite då för att sony är ju så sköna så dom har inte iso kontakt in i stereon utan du måste ha en adapter kabel som dom skickar med. Hade tänkt mäta kablarna för att se vilken som har strömmen i men har inte orkat. Så jag får ta och tacka för svaret slipper jag göra arbetet

410 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
Henka_ skrev:
Kan vara hjärnskakning, prova med att inte slå på den wink

Nä men de låter som att strömmen till minnet och plus är kopplade på tändning..

men det är ju så svårt att låta bli

410 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
peegee skrev:
Kopplar du alltså både gul och röd kabel till samma kabel i bilen som styrs av när du slår på och av tändningen?

näh var inte riktigt hel tydlig det är så att sony envisas med att inte ha iso in i stereo så du får med en trevlig adapterkabel och där har du möjligheten att koppla gul och röd på lite olika sätt. Det dumma är att den grenar in i en enda kabel till stereon ändå och det är antagligen där problem ligger.

Sök