B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning
Nej. Alla 740/760 turbmodeller har elektroniskt sprut. Det sitter motronic på både B23ET OCH B230ET. B230FT däremot har jetronic och således två boxar. En för bränsle och en för tändning.
Den enda Volvo-turbomotorn med mekaniskt insprut är B21ET från 240 Turbo.
kolvas skrev:
Finns även några B23FT
Nej det gör det inte.
kolvas skrev:
Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic
Släpptes visst i Sverige. B230ET sitter på alla 740/760 turbo mellan -85 och -87.
Som vanligt har Thomas koll
Et har stakar som tål 250hk och FT stakar som tål ~400hk... det är väl den skillnaden som finns ^^
Senast redigerat av torpis (8 mars 2008)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
b230et ingen katt = 182hk b230ft katt = ca 160hk och ja elektroniskt på båda, ETn har motronic
sen är det ju lite skillnad på stakar med mera. men men
En till som vet
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
b230et fins viste i svenska modeler och dom har klena stackar trots 182hk b230 ft har grövre stakar men inte lika mycke hk och båda spruten är elektroniska ett jetronic och ett motronic
Det kan jag inte hålla med om. Volvo var först i världen och presenterade en 240 med katalysator och lambdasond, och jänkarna trodde inte sina ögon när dom avgastestade bilen, då ingen bil någonsin haft så låga avgasvärden i USA. Detta var på 80-talet.
Se ca 4:37 in i filmen.
Jag har inte heller hört B23FT förut.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Det kan jag inte hålla med om. Volvo var först i världen och presenterade en 240 med katalysator och lambdasond, och jänkarna trodde inte sina ögon när dom avgastestade bilen, då ingen bil någonsin haft så låga avgasvärden i USA. Detta var på 80-talet.
Se ca 4:37 in i filmen.
Jag har inte heller hört B23FT förut.
Det håller jag med om, har en kompis som importerade en jänkebil 70-talare och var tvungen att plocka bort katten när han skulle regga den i Sverige.
Om jag inte är helt fel ute så införde Kalifornien katalysatorkrav i mitten eller slutet på 70-talet.
Edit: men då användes inte lambda styrning så lite rätt har du TurbOla
Senast redigerat av kolvas (29 juni 2009)
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
vad jag förståt så finns det två betydelser av ET och där den gamla hederliga med luftbälg och sitter framför fjädertornet, sedan finns det bosch hederliga motronic sprut som sattes in någon gång under 80-talet som är ett elektroniskt sprut utan avgasrening eller lambda, den heter väl också ET. och den har väl en box som med hjälp av komplicerade beräkningar av spjällets position och lufttämpgivare osv beräknar tändning och soppatillförsel, medans FT som har bosch LH-jetronic insprutning och den finns dessutom i två verisioner 2.2 och 2.4 det som skiljer vad jag har lärt mej är att hallgivaren sitter vid sprängkåpan och att den senare har ett diagnossystem vid väster fjädertorn ? plus att jetronic har avgasrening och två separata boxar som komunicerar med varandra och har hand om tändning resp. soppatillförsel och spridaröppningstider...
har jag fått det rätt eller fel, ni verkar har koll på grejorna // emil som kör SaaB
Senast redigerat av niceemil (29 juni 2009)
Have Some Sympathy, Or I Will Lay Your Sole To Waste
är väl som någon sade tidigare, att är väl bara B21et som satt i 240 turbo som har mekaniskt sprut? har haft både 760 turbo och 740 turbo, 84 dvs 86 årsmodell och där satt det b230et med elektroniskt sprut i båda iaf..
B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning
Nej. Alla 740/760 turbmodeller har elektroniskt sprut. Det sitter motronic på både B23ET OCH B230ET. B230FT däremot har jetronic och således två boxar. En för bränsle och en för tändning.
Den enda Volvo-turbomotorn med mekaniskt insprut är B21ET från 240 Turbo.
kolvas skrev:
Finns även några B23FT
Nej det gör det inte.
kolvas skrev:
Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic
Släpptes visst i Sverige. B230ET sitter på alla 740/760 turbo mellan -85 och -87.
B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning
Nej. Alla 740/760 turbmodeller har elektroniskt sprut. Det sitter motronic på både B23ET OCH B230ET. B230FT däremot har jetronic och således två boxar. En för bränsle och en för tändning.
Den enda Volvo-turbomotorn med mekaniskt insprut är B21ET från 240 Turbo.
kolvas skrev:
Finns även några B23FT
Nej det gör det inte.
kolvas skrev:
Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic
Släpptes visst i Sverige. B230ET sitter på alla 740/760 turbo mellan -85 och -87.
Så jävla ägd
????
ni är alla ägda ni letar vatten i öknen kolla på en sida som berör det ni söker i detta fall TurboPerformanceClub bara volvo! Eller SavarTurboSite denna sidan är inte bara volvosida men mycket finns att läsa om dom!
MVH Daniel C
Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till StreetPerformance SpecialSvarv
volvo slutade med b230et motorerna 88 pga för att avgasvärdena var för höga b230ft är bränslesnålare och klarade dom nya gränserna för avgaserna som kom 1989.
volvo slutade med b230et motorerna 88 pga för att avgasvärdena var för höga b230ft är bränslesnålare och klarade dom nya gränserna för avgaserna som kom 1989.
Det har ju med att göra att ET är insprut utan kat och FT är insprutning med kat
Lite små segt att se alla som leker experter och säger att b230et endast fanns med mekaniskt insprut om den inte är en import........ Kan säga att det är bara skitsnack. Har även en s-såld 88 b230et med elektroniskt insprut