4675
Sök

Vad är det för skilnad på B230ET och en B23FT?

602 Inlägg
8 mars 2008
#21
b230et ingen katt = 182hk
b230ft katt = ca 160hk
och ja elektroniskt på båda, ETn har motronic

sen är det ju lite skillnad på stakar med mera. men men

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2008
#22
Tomas_H skrev:
kolvas skrev:
B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning

Nej. Alla 740/760 turbmodeller har elektroniskt sprut. Det sitter motronic på både B23ET OCH B230ET.
B230FT däremot har jetronic och således två boxar. En för bränsle och en för tändning.

Den enda Volvo-turbomotorn med mekaniskt insprut är B21ET från 240 Turbo.



kolvas skrev:
Finns även några B23FT

Nej det gör det inte.

kolvas skrev:
Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic

Släpptes visst i Sverige. B230ET sitter på alla 740/760 turbo mellan -85 och -87.

Som vanligt har Thomas koll big_smile   

Et har stakar som tål 250hk och FT stakar som tål ~400hk...  det är väl den skillnaden som finns  ^^
Senast redigerat av torpis (8 mars 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2008
#23
Nyman_ skrev:
b230et ingen katt = 182hk
b230ft katt = ca 160hk
och ja elektroniskt på båda, ETn har motronic

sen är det ju lite skillnad på stakar med mera. men men

En till som vet smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

602 Inlägg
8 mars 2008
#24
torpis skrev:
Nyman_ skrev:
b230et ingen katt = 182hk
b230ft katt = ca 160hk
och ja elektroniskt på båda, ETn har motronic

sen är det ju lite skillnad på stakar med mera. men men

En till som vet smile

heh:-) de är bra att några vet iaf:P

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

153 Inlägg
9 mars 2008
#25
Aldrig att 230ft  stakar tål 400hk, runt 300-350 max /Nenne
Senast redigerat av Tic (9 mars 2008)

Tuned By Nenne !!

2 Inlägg
13 mars 2008
#26
b230et fins viste i svenska modeler  och dom har klena stackar trots 182hk 
b230 ft har grövre stakar men inte lika mycke hk  och båda spruten är elektroniska  ett jetronic och ett motronic


2 Inlägg
29 juni 2009
#27
jag har lärt mig detta under alla åren av 740 turbo är

ET : 182 hk, MEKANISK insprutning
FT : 165 hk, Elektronisk insprutning,

Så personlingen så är skillnaden rätt liten med tanke på att FT:n kan man mappa och mixtra med medans ET:n får stanna på sin mekaniska mojäng tongue

och det var väl bas frågan ? tongue aja hoppas jag kunde hjälpa någon!

MoffeGreven
29 juni 2009
#28
B230ET har elektroniskt.

2 763 Inlägg
29 juni 2009
#29
Det finns väländå ingen volvomotor som heter B23FT??????rollbig_smile

Mvh Bolin

Volvo - For Life

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juni 2009
#30
rooolerboy skrev:
jänkarna börja med katt långt innan 88

Det kan jag inte hålla med om.
Volvo var först i världen och presenterade en 240 med katalysator och lambdasond, och jänkarna trodde inte sina ögon när dom avgastestade bilen, då ingen bil någonsin haft så låga avgasvärden i USA.
Detta var på 80-talet.



Se ca 4:37 in i filmen.

Jag har inte heller hört B23FT förut. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
29 juni 2009
#31
TurbOla skrev:
rooolerboy skrev:
jänkarna börja med katt långt innan 88

Det kan jag inte hålla med om.
Volvo var först i världen och presenterade en 240 med katalysator och lambdasond, och jänkarna trodde inte sina ögon när dom avgastestade bilen, då ingen bil någonsin haft så låga avgasvärden i USA.
Detta var på 80-talet.



Se ca 4:37 in i filmen.

Jag har inte heller hört B23FT förut. tongue

Det håller jag med om, har en kompis som importerade en jänkebil 70-talare och var tvungen att plocka bort katten när han skulle regga den i Sverige.

Om jag inte är helt fel ute så införde Kalifornien katalysatorkrav i mitten eller slutet på 70-talet.

Edit: men då användes inte lambda styrning så lite rätt har du TurbOla
Senast redigerat av kolvas (29 juni 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

9 Inlägg
29 juni 2009
#32
bara jag som verkar bli lite förvirrad ?

vad jag förståt så finns det två betydelser av ET och där den gamla hederliga med luftbälg och sitter framför fjädertornet, sedan finns det bosch hederliga motronic sprut som sattes in någon gång under 80-talet som är ett elektroniskt sprut utan avgasrening eller lambda, den heter väl också ET. och den har väl en box som med hjälp av komplicerade beräkningar av spjällets position och lufttämpgivare osv beräknar tändning och soppatillförsel, medans FT som har bosch LH-jetronic insprutning och den finns dessutom i två verisioner 2.2 och 2.4 det som skiljer vad jag har lärt mej är att hallgivaren sitter vid sprängkåpan och att den senare har ett diagnossystem vid väster fjädertorn ? plus att jetronic har avgasrening och två separata boxar som komunicerar med varandra och har hand om tändning resp. soppatillförsel och spridaröppningstider... 

har jag fått det rätt eller fel, ni verkar har koll på grejorna smile  // emil som kör SaaB
Senast redigerat av niceemil (29 juni 2009)

Have Some Sympathy, Or I Will Lay Your Sole To Waste

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
29 juni 2009
#33
är väl som någon sade tidigare, att är väl bara B21et som satt i 240 turbo som har mekaniskt sprut?
har haft både 760 turbo och 740 turbo, 84 dvs 86 årsmodell och där satt det b230et med elektroniskt sprut i båda iaf..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 juni 2009
#34
Lajnous skrev:
jag har lärt mig detta under alla åren av 740 turbo är

ET : 182 hk, MEKANISK insprutning
FT : 165 hk, Elektronisk insprutning,

Så personlingen så är skillnaden rätt liten med tanke på att FT:n kan man mappa och mixtra med medans ET:n får stanna på sin mekaniska mojäng tongue

och det var väl bas frågan ? tongue aja hoppas jag kunde hjälpa någon!

Nej!!!

Efter dom du snackar 740 turbo så är det B230ET och den har INTE mekaniskt insprut.
Däremot 240 turbo med B21ET har ett mekaniskt sprut.

Jonas

12 086 Inlägg
30 juni 2009
#35
Tomas_H skrev:
kolvas skrev:
B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning

Nej. Alla 740/760 turbmodeller har elektroniskt sprut. Det sitter motronic på både B23ET OCH B230ET.
B230FT däremot har jetronic och således två boxar. En för bränsle och en för tändning.

Den enda Volvo-turbomotorn med mekaniskt insprut är B21ET från 240 Turbo.



kolvas skrev:
Finns även några B23FT

Nej det gör det inte.

kolvas skrev:
Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic

Släpptes visst i Sverige. B230ET sitter på alla 740/760 turbo mellan -85 och -87.

Så jävla ägd lol

Bonntrimmare
620 Inlägg
30 juni 2009
#36
JapMax skrev:
Tomas_H skrev:
kolvas skrev:
B23ET (Volvo 760 Turbo bl.a) och den har mekanisk insprutning

Nej. Alla 740/760 turbmodeller har elektroniskt sprut. Det sitter motronic på både B23ET OCH B230ET.
B230FT däremot har jetronic och således två boxar. En för bränsle och en för tändning.

Den enda Volvo-turbomotorn med mekaniskt insprut är B21ET från 240 Turbo.



kolvas skrev:
Finns även några B23FT

Nej det gör det inte.

kolvas skrev:
Ändrar mig efter lite efterforskningar: B230ET släpptes inte i Sverige men finns på vissa importbilar och har Motronic sprut istället för FT som har Jetronic

Släpptes visst i Sverige. B230ET sitter på alla 740/760 turbo mellan -85 och -87.

Så jävla ägd lol

????

ni är alla ägda ni letar vatten i öknen kolla på en sida som berör det ni söker i detta fall
TurboPerformanceClub bara volvo!
Eller SavarTurboSite  denna sidan är inte bara volvosida men mycket finns att läsa om dom!

MVH Daniel C

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

10 Inlägg
5 juli 2009
#37
volvo slutade med b230et motorerna 88 pga för att avgasvärdena var för höga 
b230ft är bränslesnålare och klarade dom nya gränserna för avgaserna som kom 1989.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 juli 2009
#38
Boaturbo skrev:
volvo slutade med b230et motorerna 88 pga för att avgasvärdena var för höga 
b230ft är bränslesnålare och klarade dom nya gränserna för avgaserna som kom 1989.

Det har ju med att göra att ET är insprut utan kat och FT är insprutning med kat

Jonas

8 156 Inlägg
5 juli 2009
#39
TurbOla skrev:
Jag har inte heller hört B23FT förut. tongue

Jag har bara läst om den. Inte sett den i verkligheten. Hittade det här:
1984 760 Turbo - B23ET, B23FT (fördelare fram)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

patrik89
29 november 2009
#40
Lite små segt att se alla som leker experter och säger att b230et endast fanns med mekaniskt insprut om den inte är en import........
Kan säga att det är bara skitsnack. Har även en s-såld 88 b230et med elektroniskt insprut


Sök