2288
Sök

Startproblem merca diesel

4 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#1
Har fått startproblem med min merca sprinter 211 cdi -03:a. Den vägrar starta när det blir köldgrader. Kan mala och mala utan en tendens till att försöka starta. Men är det runt noll eller varmare så är det inga problem. När den inte startar går det jättelätt att putta/bogsera igång den. Går som en klocka, inget ryk eller så. Har bytt batteri, b-filter, har ström till glödisarna och dom funkar också. Kört med tillsatser i bränslet av olika slag men blir inte bättre. Vill ju gärna slippa lämna in skiten så alla tips är välkomna smile.

Tack på förhand// Zell

Kung
191 Inlägg
26 mars 2008
#2
Låter du glödstiften glöda lite på tändningen innan du drar igång startmotorn?


3 235 Inlägg
26 mars 2008
#3
Är du säker att alla glödstift fungerar?
Om bara ett av de inte glöder blir bilen väldigt svårstartad.

Har det gått länge? Dålig kompression kan också vara boven.


14 Inlägg
26 mars 2008
#4
Är du säker på glödstiften som sagt.
Har du bara mätt spänningen på varje stift ( ska vara 10-13 volt beroende på hur bra batteriet är)?
Även strömmen över varje stift måste mätas, görs lämpligen med en tångampere mätare för likström.
Det fungerar även att ta bort kablarna till varje stift och ohm mäta mellan stiftet och jord ( närmsta metallföremål).
Motståndet ska vara lågt, 0,xxx ohm.
Är det över 5 ohm är det defekt eller dålig kontakt i gängan mot toppen.
Senast redigerat av bakfull (26 mars 2008)

No turbo shit. Just real power!

4 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#5
Ok. Glöder alltid tills lampan slocknat, även provat längre. Bilen har precis gått 10000 så är ju inte så långt men står still vintertid. Har ju haft ur alla stift och kollat så de fungerar. Har mätt spänning till stiften och hållt dom mot gjord och det ser bra ut. Har ju inte Ohm mätt men dom glöder som fan och eftersom jag haft ur alla bör (men man ska aldrig säga aldrig) inte kontakte vara dålig i gängan. Fick höra av en kompis de där me pumpen härmomdan´också så får väl prova och mäta stiften igen och ev. skruva lite pump... Tack

Kan glödisarna glöda men vara dåliga??? Har fått svaret nej men de kanske e fel..

2 Inlägg
26 mars 2008
#6
Ja de kan vara dåliga men ändå bli varma.
De ska bli väldigt heta på en begrännsad kort tid.
Oftast har nyare motorer bara en glödtid på någon sekund medans äldre kanske tar 15-30 sekunder på sig att bli varma.
Prova att mäta strömmen över dem när de är monterade och medan någon kör den på startmotorn så de inte kopplar ur för tidigt.
Hade samma problem med min tdi men efter mycket mixtrande och felsökning visade det sig att inställningen på soppapumpen hade flyttat sig lite.
den var också omöljig att starta själv men gick bra när man bogserade igång den.

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
26 mars 2008
#7
Då den motorn är en common rail så kan man bortse från att pumpinställningen ändrat sig. En högtryckpump trycker in bränsle i ett railrör och ifrån det går ett rör til varje spridare och styrdonet bestämmer när den ska öppna spridarna elektroniskt.
Nog om det.

Funkar den att starta när motorn är varm?
Glödstiftens motstånd ska vara 0,5-0,6 ohm på den motorn men upp till 1 ohm kan vara godtagbart.

Tänds glödningslampan igen efter att den gått igång?

Kan vara nån spridare som är dum också.


288 Inlägg
26 mars 2008
#8
kolla med denna kille. Kan det mesta om dieslar.

http://www.dieselmeken.se/

4 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
#9
Ok. Det funkar när den är varm. Det är när den stått lite längre, typ över natt. Då är det hopplöst. (när det är lite kyligare). Kan vara lite malig när den är varm men startar alltid...Glödlampan lyser endast när den glöder innan start, inte efter att den startat eller så... Tycker den borde gå dåligt om spridarna spökar men ja ska kolla. Ska börja med glödisarna igen. Ohm mätte dom inte sist...

Tack för tipsen

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
27 mars 2008
#10
Får man bara igång bilen om det är dåliga spridare så märks inget på gången är bara otroligt svåra att starta.. Jobbar på merca så jag har kört ett par stycken..

Men kolla stiften först..


Verkstadschef
46 Inlägg
12 juni 2008
#11
På beskrivningen av problemet så låter det som att du har en spridare som läcker igenom till returen,eller trasiga o-ringar på tryckregleringen i bakkant på rail-röret.
Då brukar bilen inte vilja starta med startmotor men går bra att putta/dra igång.
Kolla o-ringarna på ventilen i bakkant på rail-röret först då dom är billigare, ventilen siter med 2st torx e8.
Om det är en spridare så ligger priset på en sån mellan 3500 och 5500 beroende på vilket reservdelsnummer som passar på din bil.


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 juni 2008
#12
g-man skrev:
Glödstiftens motstånd ska vara 0,5-0,6 ohm på den motorn men upp till 1 ohm kan vara godtagbart.

Beror ju mkt på stiftets temperatur. Glödrelät på iaf äldre dieslar styrs ju av motståndet i glödstiften, när de är tillräckligt varma stiger motståndet och relät slår ifrån.

g-man, du visste säkert detta men lite grundutbildning för andra är ju bara bra smile


Gödseldräng
4 529 Inlägg
12 juni 2008
#13
g-man skrev:
Får man bara igång bilen om det är dåliga spridare så märks inget på gången är bara otroligt svåra att starta.. Jobbar på merca så jag har kört ett par stycken..

Men kolla stiften först..

skitsnack


det märks jävligt väl på gången när en spridare börjar ge sig
jag vet vi har 5st merca dieselar
och bytt spridare x antal gånger
senast förra veckan då en spridare sa upp sig på 5te cylindren på våran 270CDI den gick jävligt ojämt på tomgången och var orolig bra länge tills man nått runt 4000 varv


Edit

kan nästan sätta nåt på att du behöver byta stift eller spridare på den
våran gammla 124a bettede sig exakt likadant och då var det en av spridarna som hade gett sig


1 Inlägg
17 februari 2022
#14
g-man skrev:
Då den motorn är en common rail så kan man bortse från att pumpinställningen ändrat sig. En högtryckpump trycker in bränsle i ett railrör och ifrån det går ett rör til varje spridare och styrdonet bestämmer när den ska öppna spridarna elektroniskt.
Nog om det.

Funkar den att starta när motorn är varm?
Glödstiftens motstånd ska vara 0,5-0,6 ohm på den motorn men upp till 1 ohm kan vara godtagbart.

Tänds glödningslampan igen efter att den gått igång?

Kan vara nån spridare som är dum också.

Hej
Jag har samma problem en eclass E300 som envist inte startar efter glödstift byte samt bytte ventilkåpa packning
bilen vägrar att starta efter detta ingrepp. jag var tvungen att lossa på spridarna nu har jag försökt att starta den med startgas så går men slocknar  kort därefter och vågar inte inte mata på mer startgas efter som den kan skada motorn mm

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
17 februari 2022
#15
fransisco1982 skrev:
g-man skrev:
Då den motorn är en common rail så kan man bortse från att pumpinställningen ändrat sig. En högtryckpump trycker in bränsle i ett railrör och ifrån det går ett rör til varje spridare och styrdonet bestämmer när den ska öppna spridarna elektroniskt.
Nog om det.

Funkar den att starta när motorn är varm?
Glödstiftens motstånd ska vara 0,5-0,6 ohm på den motorn men upp till 1 ohm kan vara godtagbart.

Tänds glödningslampan igen efter att den gått igång?

Kan vara nån spridare som är dum också.

Hej
Jag har samma problem en eclass E300 som envist inte startar efter glödstift byte samt bytte ventilkåpa packning
bilen vägrar att starta efter detta ingrepp. jag var tvungen att lossa på spridarna nu har jag försökt att starta den med startgas så går men slocknar  kort därefter och vågar inte inte mata på mer startgas efter som den kan skada motorn mm

Antingen så får man koppla in Xentry och köra en urluftningsprocess via den, eller så får man släppa lite på rörkopplingen mot spridarna.
Man kan, men man ska inte använda startgas, även om jag har gjort det hundratals gången efter arbete på bränslesystem.
Går även att använda smörjfett på sprayflaska som startgas.. knackar inte lika illa då.

När jag använder startgas så försöker jag hålla igång motorn på ca 1500rpm i 30-60 sekunder, eller tills motorn orkar hålla igång sig själv utan att stanna.
Sedan så får bilen stå på tomgång tills den går rent vilket kan ta upp mot en halvtimma.

Up the RA


Sök