Saab Ecopower. HJÄLP!!!!

Saabare Avstängd
26 februari 2006 · 1 106 Inlägg

Hej!

Jag vet inte varför min Saab 9-3 inte går fortare än 40 km/h. Man trycker ner gasen men hastigheten ökar ingenting. Vad kan det vara för fel? Är det nån annan som har haft det problemet?

Senast redigerat av Saabare (26 februari 2006)

Livet startar vid 220 km/h
Malmoe SSS -12
26 februari 2006 · 3 217 Inlägg

Varvar den upp i friläge?

Det låter som en grej du ska överlåta till Saab... Borde de inte se över sina ecopower-bilar?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Saabare Avstängd
26 februari 2006 · 1 106 Inlägg

Den låter också när man gasar. Ett pip hörs. Kan det vara tändstiften som är dålig? Den går normalt på friläge. Jag har inte lämnat in bilen på Saab än. Men om ingen vet så måste jag göra det. Jag kan väl även byta tändstiften själv om det är det som är felet. Jag har fyra stycken tändstift som är oanvända. Jag måste ha svar innan söndagen nästa vecka. Om jag inte får svar på söndag nästa vecka då lämnar jag in bilen på Saab. Jag vill gärna ha svar så fort som möjligt.


Ägare av Saab 900/9-3

Senast redigerat av Saabare (26 februari 2006)

Livet startar vid 220 km/h
chevalillis bilmekaniker
26 februari 2006 · 131 Inlägg

ta o lämna inn bilen till en saab verkstad så att dom kan ta o felsöka den ordentigt..

jonTe
27 februari 2006 · 5 710 Inlägg

Hmm, skumt fel....tvivlar på att det är stiften.....
Vart kommer "pipet" ifrån? motorn, instrumentpanelen?
Går motorn jämt?
Lyser "Check Engine?

MVH Jonas
..............
Saabare Avstängd
27 februari 2006 · 1 106 Inlägg

Check Enginelampan lyser inte. Kan det vara tänstiften som är dålig eller det felet som är med tändkasseten? Om det är tändstiften då kan jag byta det själv. Det kommet ett pip från motorn som att jag tror att det var kamremmen. Kan det också vara det att motorn går ojämt?

Livet startar vid 220 km/h
sveddan
27 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Har inte 9-3an kedja? Det enda rätta är en felsökning på Saab-verkstad!

PeppeVectra Peppe Vectra
27 februari 2006 · 1 076 Inlägg

slå på katten när bilen är avstängd å lyssa efter rassel. kan va den som trillat ihop så de ligger bitar å täpper till i hålet. Då händer absolut inget när man gasar å pipet kan komma ifrån en packning nånstans på avgassidan som håller på att ge sig.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Saabare Avstängd
27 februari 2006 · 1 106 Inlägg

Tack för svaren jag fick!! Jag kan väl även kolla tändstften?

Livet startar vid 220 km/h
jonTe
27 februari 2006 · 5 710 Inlägg

sveddan skrev:
Har inte 9-3an kedja?

Jo.

Saabare skrev:
Jag kan väl även kolla tändstften?

Kolla dom du, det skadar aldrig att byta även om jag som sagt inte tror att det är det som felar.
DOCK är det av största vikt att de du har hemma och skall stoppa i är av rätt sort.

MVH Jonas
..............
Saabare Avstängd
15 mars 2006 · 1 106 Inlägg

jonTe skrev:
Hmm, skumt fel....tvivlar på att det är stiften.....
Vart kommer "pipet" ifrån? motorn, instrumentpanelen?
Går motorn jämt?
Lyser "Check Engine?

Kan jag verkligen hålla med om. Jag hällde i karbulatorsprit i tanken. Jag kollade om tändstiften var i bra skick. Jag har 4 stycken oanvända tändstift hemma, som jag köpte på Saab. Tändstiften är i bra skick. Japp motorn gick jämnt. Den gick på alla 4 cylindrar. Pipet kom ifrån motorn. Nu piper ingenting i bilen.

Senast redigerat av Saabare (29 mars 2006)

Livet startar vid 220 km/h
Saabare Avstängd
16 mars 2006 · 1 106 Inlägg

claw skrev:
komma alla slangar i motorn... kan vara så simpelt att nån slang till turbon har lossnat för den har väll turbo? kolla det!

Japp min bil har turbo men jag sa ju tidigare att jag hällde i karbulatorsprit i tanken. Nu går bilen fint. Jag kollade alla slangarna. Alla slangarna satt kvar. Det hade nog bildats kondens i tanken och det bildades senare is. Det var nog orsaken att bilen inte gick fortare än 40 km/h.

Livet startar vid 220 km/h
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang