2874
Sök

Volvo 850 T5 "Sandsilver" Återupplivning.

Köptes billig då den stått i 6 år. Visade sig vara i överlag väldigt fräscht skick. Besiktad med blanka papper med ett par dagars mekande efter inköp. Nu bruksbil och planer kan börja formas.

19 434 Visningar
Uppdaterades senast 21 oktober
272 Inlägg
6 mars
Trådstartare
#43
Lite Elmia-hysteri. Släng alla tidigare planer om bilen. Det ena leder till det andra. Ska jag ha 18" Pegasus på bilen så måste den sänkas. Om jag ändå ska lacka en R-front så kan jag lika gärna lacka en vinge, stänklappar, bakluckehandtag, baklucka osv osv.

R-fronten ligger just nu på grundlacken nr3. Lite mer spackling och finslipning innan jag blir nöjd

https://i.imgur.com/I119py0.jpeg

En vinge som jag fick på köpet slipades ner och grundades, förväntar mig mer slipning

https://i.imgur.com/pgvGcgq.jpeg

För att kunna sänka bilen så hade jag allt, trodde jag. Coilovers fram, dämpare bak ifall de är bättre än original som sitter på nu, och sänkfjädrar. Hittade extra stänklappar som ska lackas, två främre men den andra bakre är på fri fot just nu. I värsta fall har jag extra olackade som jag kan förbereda men skulle helst vilja lacka om de gamla gula.

Tog med alla lösa dimljus jag hade, ska se om jag kan få ihop till två hela. Såklart har jag fäste till 3 höger men ingen till vänster lol Samma där, i värsta fall har jag monterade på en kaross som jag kan plocka från. Medans jag plockade så hittade jag en uppsättning tygmattor, och ett front-galler. Dessvärre visade det gallret hur dålig glasfiberformen på R-fronten var, men jag är inte bitter.

https://i.imgur.com/GL3ORaF.jpeg

https://i.imgur.com/f3mwTxm.jpeg

Jag har ett vagt minne av att ena jspec-coilovern var dålig, så jag kände efter, och visst så glappar ena dämparn. Man kan se oljan som runnit ur. Detta var i söndags och kände att jag gärna inte vill åka på dessa med barn i bilen. Släppte det och fokuserade på att slipa delar istället.

På måndagen så dyker det upp en annons på facebook för coilovers fram till 850, (roll), 2000 spänn och 6 timmar bort.

Så nu på kvällen är jag två BC coilovers rikare, och killen hade även 3st vindavvisare från samma bil som han plockade isär. Den fjärde var trasig, men jag har ju haft 3st hemma liggandes i 6-7 år, där en av de bakre fattades. Jag visste bara inte vilken.. Men dumt att inte chansa egentligen, och tur var väl det för äntligen ligger 50/50 chansen på min sida big_smile

https://i.imgur.com/ZYLEK9P.jpeg

https://i.imgur.com/NyJ58hB.jpeg

https://i.imgur.com/LaSTeo7.jpeg

Tog in grejer för att göra rent och redo för montering, fjädringsprylarna blev mycket finare, och mycket skit från mattorna blev bortskrubbat och avspolat. smile

https://i.imgur.com/JusgpEs.jpeg

https://i.imgur.com/T1QMu6z.jpeg

https://i.imgur.com/jS0Pepz.jpeg

https://i.imgur.com/ZMnDWgU.jpeg

Stötdämparna på nu är för övrigt helt slut, bilen är redan lägre än vanligt, och allt klonkar efter vinterns hårda verkan.
Sen har inte tänkt att toksänka, jag vill enbart få ner den på lite sportigare nivå. Så att jspec coilsen var kassa är nästan lika bra, dom är stötiga som fan, och med bc coilsen så kan jag få mer komfort. De är faktiskt mycket finare än de som sitter på den gula, så det är inte omöjligt att de får byta plats med varandra i framtiden.


1 484 Inlägg
6 mars
#44
Körde Jspec's V2 på min gamle V70II, på min gamle BMW körde jag BC, brutal skillnad komfortmässigt.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

272 Inlägg
6 mars
Trådstartare
#45
Berglund_89 skrev:
Körde Jspec's V2 på min gamle V70II, på min gamle BMW körde jag BC, brutal skillnad komfortmässigt.

Väldig, väldig skillnad håller jag med om. Jspec är en bra början för en låg budget, eller en låg ålder.. smile


272 Inlägg
7 mars
Trådstartare
#46
Idag blev det lite nöjes-mekning istället för att slipa. R-fronten blir jag lite missnöjd och trött på, så jag funderar starkt på alternativet att lacka om en original i plast istället.

Så jag öppnade portarna och lät solen och värmen komma in lite, vilka vårkänslor man får! Upp med bilen på lyften, av med fjädringen fram, i samma vända åkte drivaxlarna med ur. Båda stabilisatorstagen var kassa, båda fjäderbenen såg enormt illa ut. Fjädersätet fanns det inte mycket av, och att tänka sig att lagrena är okej var inte riktigt en tanke som slog mig. Skönt att de åkte ur.

https://i.imgur.com/pPBE3Bi.jpeg

https://i.imgur.com/8jdDxAQ.jpeg

Sen så hade jag förberett med nya damasker till drivknutarna. Att ABS'en kunde hänga med denna krans utan felkoder är lite imponerande, och det förklarar också varför bilen dyker till vänster vid hård bromsning. smile

https://i.imgur.com/4JzHPOC.jpeg

https://i.imgur.com/76ssCAV.jpeg

https://i.imgur.com/QGoSkRx.jpeg

Gött med nya och fräscha grejer. Men det tränade ögat lägger märke till min enormt typiska miss från förra bilden. Jag åkte och köpte ny krans, kommer hem för att glömma montera den. sad

https://i.imgur.com/nRWgt7z.jpeg

big_smile

https://i.imgur.com/vW7PF7D.jpeg

https://i.imgur.com/8wLqIcy.jpeg

Bilen står på samma höjd som coilsen vart hämtade på, sitter som smockert men kanske liiite lågt för att inte ta i någonstans. Ytterst lite camber lades till för att inte totalt misshandla innerskärmen det första jag gör.

Sen så tog jag en liten paus från det tunga skruvandet, gick bak till bilen för att möta den riktigt hemska bakrutestorkaren.

https://i.imgur.com/7Hi2gHe.jpeg

Nej detta är ingen dyr v90 torkare. Detta är en v60 torkare smile Billig och tillgänglig.

https://i.imgur.com/ViJCYZR.jpeg

Bolt-on, och den funkar big_smile

https://i.imgur.com/0rLp70P.jpeg

Och sen dags att riva fjädring bak, och detta var inte en sekund för tidigt. Och fy fan för att få bort dessa originala stötdämpare. Bilstein dämparna har åtminstonde insex istället för ett spår för att hålla dämparn från att snurra.

https://i.imgur.com/TRgVcZZ.jpeg

https://i.imgur.com/RmwdtFk.jpeg

(nej, de originala dämparna åker inte tillbaka upp)

https://i.imgur.com/jVvZyPr.jpeg

https://i.imgur.com/7ElLlPW.jpeg

https://i.imgur.com/xZGAvWi.jpeg

https://i.imgur.com/Dh0GEiK.jpeg

Riktigt nöjd över höjden där bak! Helt lagomt, men jättesvårt att få en bra helhetssyn på hur bilen sitter i garaget. Jag får nog ta ut den imorgon och kika. Men det jag ser, det gillar jag hittills. Däcken verkar kunna gå upp i hjulhuset utan att ta i innerskärmen, även med 5mm spacers.

https://i.imgur.com/J0vcW0w.jpeg

https://i.imgur.com/kaNct70.jpeg


272 Inlägg
8 mars
Trådstartare
#47
Tog ut bilen, gav den en tvätt och tog några bilder. Helst för att få en bättre uppfattning om hur höjden fram ska bli. Enligt mig bör den höjas mellan 5-10mm fram, både för att harmonera bättre med höjden bak, och för att få lite bättre svängyta. Det tar inte i någonstans under färd däremot, stort plus. smile Höjer jag lite så kanske jag kan ta bort lite camber också.

https://i.imgur.com/TJh8oMA.jpeg

https://i.imgur.com/UTR8zyk.jpeg

https://i.imgur.com/8W3RP3u.jpeg

https://i.imgur.com/QeqMzod.jpeg


722 Inlägg
9 mars
#48
Tycker det är bra stuk som det är, däcken ligger lika i förhållande till skärmkanterna både fram och bak, i alla fall vad jag ser smile
Om du höjer fram kanske den ser ut att "sitta" mer bak när du får mer hjulhus fram, kanske inte ser lika bra ut.

Men det är ju mitt tycke också, jag är ju skadad som växte upp med 855 BTCC på TVn lol

Live long, and prosper.

272 Inlägg
9 mars
Trådstartare
#49
MrHyde skrev:
Tycker det är bra stuk som det är, däcken ligger lika i förhållande till skärmkanterna både fram och bak, i alla fall vad jag ser smile
Om du höjer fram kanske den ser ut att "sitta" mer bak när du får mer hjulhus fram, kanske inte ser lika bra ut.

Men det är ju mitt tycke också, jag är ju skadad som växte upp med 855 BTCC på TVn lol

Nja, ska jag vara petig så har den lite av en 70-tals rake. Framskärm och bakskärm ligger ju inte på samma höjd jämfört med golvet eller midjelisten på en 850. En av de få design-missarna som existerar på bilen. neutral Men eftersom jag inte kan ändra bak, så kommer jag höja lite fram istället. Får ju tänka på att detta fortfarande är bruksbilen som ska köra på grusvägar och främst ska ta barnen till förskolan varje dag big_smile

En btcc 850 sitter ju verkligen på backen både fram och bak, ingen rake där inte. wink

https://i.imgur.com/YUJEcHE.jpeg


2 306 Inlägg
9 mars
#50
Personligen håller jag med, jag lägger mer märke till avståndet uppåt mot hjulhuskanten än att bilen faktiskt står plant. Så finns risk att det upplevs som att den säckar lite bak tack vare karossens(hjulhusens) linjer, även om den faktiskt står plant. Men det är mitt öga, om du lägger märke till det motsatta mer så ska du ju självklart göra som planerat. smile Det är ju din bil, och du som tittar på den och kommer störa dig på det.
Senast redigerat av Mew (9 mars )


722 Inlägg
9 mars
#51
Reso skrev:
MrHyde skrev:
Tycker det är bra stuk som det är, däcken ligger lika i förhållande till skärmkanterna både fram och bak, i alla fall vad jag ser smile
Om du höjer fram kanske den ser ut att "sitta" mer bak när du får mer hjulhus fram, kanske inte ser lika bra ut.

Men det är ju mitt tycke också, jag är ju skadad som växte upp med 855 BTCC på TVn lol

Nja, ska jag vara petig så har den lite av en 70-tals rake. Framskärm och bakskärm ligger ju inte på samma höjd jämfört med golvet eller midjelisten på en 850. En av de få design-missarna som existerar på bilen. neutral Men eftersom jag inte kan ändra bak, så kommer jag höja lite fram istället. Får ju tänka på att detta fortfarande är bruksbilen som ska köra på grusvägar och främst ska ta barnen till förskolan varje dag big_smile
]

Nu när du säger det så kollade jag på bilderna igen och nu ser jag det, har aldrig lagt märke till det förut faktiskt! lol
Sjukt ju, bilen har funnits så länge och jag har aldrig sett det. Men men, man lär sig nya saker varje dag! smile

Live long, and prosper.

272 Inlägg
9 mars
Trådstartare
#52
Mew skrev:
Personligen håller jag med, jag lägger mer märke till avståndet uppåt mot hjulhuskanten än att bilen faktiskt står plant. Så finns risk att det upplevs som att den säckar lite bak tack vare karossens(hjulhusens) linjer, även om den faktiskt står plant. Men det är mitt öga, om du lägger märke till det motsatta mer så ska du ju självklart göra som planerat. smile Det är ju din bil, och du som tittar på den och kommer störa dig på det.

Största problemet är väl egentligen att det tar i lite väl tidigt när jag svänger. Sen så tror jag inte 5mm gör sådär jättemycket, man kan diskutera om att däcket faktiskt täcks lite mer fram än bak när man tänker på att den har lite camber också big_smile

MrHyde skrev:
Nu när du säger det så kollade jag på bilderna igen och nu ser jag det, har aldrig lagt märke till det förut faktiskt! lol
Sjukt ju, bilen har funnits så länge och jag har aldrig sett det. Men men, man lär sig nya saker varje dag! smile

Racing-dekalerna döljer det en hel del också, inte som att man tänker på btcc bilar när man ser på raggiga v70s som slukar bakfälgar lol


272 Inlägg
19 mars
Trådstartare
#53
Man vet att man har en fullträff på en hobby när man öppnar dörren på morgonen och blir alldeles lycklig när man möts av en 30 år gammal brukis på R-fälgar big_smile Börjar störa mig en hel del på den där dörren när jag redigerar bilder dock, det är inte riktigt något jag tänker på i verkligheten..

https://i.imgur.com/3oiHzdw.jpeg

Sen upp i lyften igen för att byta bromsok bak som började ligga på en hel del senaste veckan.

https://i.imgur.com/QTIK7FG.jpeg

https://i.imgur.com/PDHvKtJ.jpeg

https://i.imgur.com/NniTmHN.jpeg

Passade på att höja coilsen 1cm fram, och ställa tillbaka cambern så jag kan få tillbaka lite av svängradien. Tid för hjulinställning och däckbyte är bokat på fredag, så jag ska se till att allt går och ser ut som det ska innan dess.

Bromsbytet gick så smidigt så jag tog tag i något jag stört mig på sedan jag köpte bilen. Den har träinlägg, men enbart på instrumentbrädan. Inte på mittkonsollen av någon anledning. Så en favorit i repris dyker upp. big_smile

https://i.imgur.com/Pz7o4e1.jpeg

https://i.imgur.com/ZBJel4Z.jpeg

https://i.imgur.com/girakIl.jpeg

https://i.imgur.com/WG7YcYm.jpeg

Någonting som jag känner verkligen gjorde sig bra på en annars färglös bil. smile


288 Inlägg
20 mars
#54
Reso skrev:
Man vet att man har en fullträff på en hobby när man öppnar dörren på morgonen och blir alldeles lycklig när man möts av en 30 år gammal brukis på R-fälgar big_smile Börjar störa mig en hel del på den där dörren när jag redigerar bilder dock, det är inte riktigt något jag tänker på i verkligheten..

https://i.imgur.com/3oiHzdw.jpeg

Sen upp i lyften igen för att byta bromsok bak som började ligga på en hel del senaste veckan.

https://i.imgur.com/QTIK7FG.jpeg

https://i.imgur.com/PDHvKtJ.jpeg

https://i.imgur.com/NniTmHN.jpeg

Passade på att höja coilsen 1cm fram, och ställa tillbaka cambern så jag kan få tillbaka lite av svängradien. Tid för hjulinställning och däckbyte är bokat på fredag, så jag ska se till att allt går och ser ut som det ska innan dess.

Bromsbytet gick så smidigt så jag tog tag i något jag stört mig på sedan jag köpte bilen. Den har träinlägg, men enbart på instrumentbrädan. Inte på mittkonsollen av någon anledning. Så en favorit i repris dyker upp. big_smile

https://i.imgur.com/Pz7o4e1.jpeg

https://i.imgur.com/ZBJel4Z.jpeg

https://i.imgur.com/girakIl.jpeg

https://i.imgur.com/WG7YcYm.jpeg

Någonting som jag känner verkligen gjorde sig bra på en annars färglös bil. smile

Fasen vad bra det såg ut med den inredningen!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!

272 Inlägg
20 mars
Trådstartare
#55
iFerz skrev:
Fasen vad bra det såg ut med den inredningen!

Håller fullständigt med &#128076;


272 Inlägg
22 mars
Trådstartare
#56
Hjulinställning blev inställd, ett hjullager har havererat så ett nytt sånt blev inköpt, men får köpa något som gör att jag kan få bort de sönderrostade e-torx-bultarna. Fanns inte en chans att få bort dom på ett snyggt sätt. hmm

Lämnade det, och sen så låg turbon på golvet. Inget glapp alls, men det dryper ju olja omkring den. Uteslöt både topplockspackning och kolvringar med ett väl godkänt komptest som visade stadigt 100psi på alla 5 cylindrarna.

https://i.imgur.com/UFHR6h7.jpeg

https://i.imgur.com/8H4TzsJ.jpeg

Jag har ett par val nu, kommer bestämma mig imorgon men det lutar åt Nr2.

Nr1; 15g okänt skick men minimalt glapp. Däremot torkad olja överallt. Kan ju lika gärna drypa lika mycket som den som satt på när den väl snurrar igång.

https://i.imgur.com/yC6wBru.jpeg

Nr2; 16t från 2.0L motorn på den gula, mer glapp men släpper inte ut olja. Den gula var laddade inte över 0,3 eller vad det var när jag valde att plocka ur motorn, så problemet kan vara helt annat än i värsta fall; turbon. 

https://i.imgur.com/uHc3FXT.jpeg

Vet inte hur mycket radiellt glapp som spelar större roll i en annars original gammal motor, men jag har en 19t liggandes som har brutalt mycket mer glapp än 16t'n.


272 Inlägg
24 mars
Trådstartare
#57
Idag fortsattes turbobytet. Det blev 16T och 3 tum från turbo hela vägen bak. Utblåset hamnade liite långt ut men med tanke på hur tråkigt det originala avgassystemet både var och såg ut så är jag ändå nöjd för stunden.

https://i.imgur.com/ynlKNbk.jpeg

https://i.imgur.com/UjYcP3Z.jpeg

https://i.imgur.com/H6NB8wy.jpeg

Sen så gav jag upp på hjulnavet som tillhörde bilen, och åkte iväg för att sno navet från den gröna T-5Ren som visade sig vara bra mycket friskare i bulten. smile

https://i.imgur.com/QlUPJlk.jpeg

https://i.imgur.com/ktzjc0T.jpeg

Nu står bilen på backen ihopmonterad igen. Gött mör i kroppen big_smile


272 Inlägg
29 september
Trådstartare
#59
I och med sommarens slut och vintern nalkas så tittade även den gråa turbon ut och fick känna dagsljus en stund nu i veckan. En traditionell provtur där bromsar slits in och motorn får andas lite, innan skåpet ställs in i verkstaden och upp på liften. Lite val att göra då meningen egentligen var att bruka en V50 diesel under vintern, men efter mycket slit för att få den att gå, och som nu inte ens startar, så landar såklart tankarna på turbo 850n istället. Och ska jag vara ärlig så gör det mig inte ett dugg ledsen. Den får agera framföringsfordon tills jag lugnt kan klura ut vad felet på V50n är.

Hursomhelst, upp på liften. Jag har en viss idé om vad som behöver göras. Däremot en större idé om vad jag vill göra. Den ryker kraftigt vid tomgång, avgassystemet är äckligt och tar i bakaxeln, den är någorlunda slö men däremot inte långsam.

Den gamla turbon var totalt dränkt i olja, så misstänkte jag att det var den som orsakade rykandet. Att den fortfarande ryker bevisade mig fel. Ersättningsturbon är nu dränkt i olja så jag kommer vilja byta tillbaka till originalturbon, och därmed originalavgassystemet. Vad som dränker baksidan i olja är nu vad jag tagit reda på.

Bort med diverse komponenter runtom motorn, siktar in mig direkt på kamaxelpackningarna och möts egentligen av vad jag vill se;

https://i.imgur.com/kf7u3i1.jpeg

Denna lär ha läckt i många år, med tanke på hur totalt dränkt den gamla turbon var. Men däremot så finner jag diverse olja lite överallt. Tryckröret, inloppsröret, insuget. Jag testade med en gummihandske på oljepåfyllningsröret men det hände inget märkvärdigt.

https://i.imgur.com/msS9Ydn.jpeg

Insuget har ett tjoockt lager olja på hela insidan.

https://i.imgur.com/sPVrBHf.jpeg

Planen är att riva vevhusventilation och blåsa rent med bromsrengöring. Byta kamremspackningar, turbo och avgassystem.

En oljeslang till kylaren läcker. Den lär också bytas ut.

https://i.imgur.com/Vxg4KR8.jpeg

Alla vakuumslangar är genomrötna. Förutom till wastegaten som jag hade bytt. De flesta gick av på flera punkter när jag skulle dra ur dom, men en slang var rent icke existerande.

https://i.imgur.com/dHuf29R.jpeg

Nu till det roliga! Det bästa med att skruva flera 850 bilar är att extradelar samlas i mängder, och jag har redan det mesta för att fixa allt. Jag behöver köpa in oljeslangar, en insugspackning och en oljereturspackning till turbon. Jag lär slänga dit en o-ring till både turbons oljeretur, och oljestickans rör bara för att.

https://i.imgur.com/TuSFCwp.jpeg

https://i.imgur.com/Uu9uy7F.jpeg

https://i.imgur.com/rU1qdQY.jpeg

Vänsterskärmen är även extremt äcklig. Jag har plockat på mig en turkos vänsterskärm i bra skick. Jag har även en grön original R-front med en liten fräck lagning. Antingen lägger jag ner mig och målar dessa silver.. Eller så omfamnar jag vinterstuket och bara får en duglig bruksbil, med missmatchade skärmar. I fortsättning av vinterstuket så ska då även rallyfemman monteras, och V70 rails införskaffas från skroten och börja leta takbox. Såklart i rent bruk-syfte då barnen närmar sig skidålder, och snowboard-suget kliar i bakhuvudet. smile


272 Inlägg
1 oktober
Trådstartare
#60
Beställning lagd på diverse packningar, i väntan på dom så fokuserade jag på fronten. Hämtade den ändå stabilt lagade R-fronten. Denna är original så jag väljer att börja om på denna istället för glasfiberfronten.

https://i.imgur.com/nphDnGN.jpeg

En närmre titt på vänstra framskärmen. Lagomt kexig

https://i.imgur.com/cXyiof7.jpeg

https://i.imgur.com/r92WrQc.jpeg

Ersättaren

https://i.imgur.com/eKuqX5b.jpeg

Åkte till skroten och hämtade ett par V70 rails

https://i.imgur.com/hccRwC9.jpeg

Fronten av, alla kort på bordet. Trodde jag kunde komma undan att byta oljeslangen men efter en rejäl titt under så är det nog läge att byta.

https://i.imgur.com/iwF5B8j.jpeg

https://i.imgur.com/xZSaS2O.jpeg

https://i.imgur.com/fNWyYaR.jpeg

Fick även en bättre titt på högra framskärmen och tyvärr så har rosten hunnit äta hål.

https://i.imgur.com/ypYAg4q.jpeg

Så en ersättare tittade fram.

https://i.imgur.com/xrscIJp.jpeg



Sök