3514
Sök

Gas, påhittad effekt?

93 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Har ett tvåkanals och ett fyrkanals, Gas2100 och 4100.

Just nu kör jag tvåkanalarn bryggat så den ger 200wrms i 4 ohm (om man får tro på hemsidan), den kör jag basen på.
Sen på mitt fyrkanals kör jag fram och baksystem och det ska enligt hemsidan ge 4x80 wrms i 4 ohm, i manualen ser jag nu att det står 4x56. Vad bra! roll

På hemsidan står det också att fyrkanalarn kan ge 2x275wrms bryggkopplat, skitbra tänkte jag, då kan jag ju koppla om och köra baksystemet på tvåkanalarn och istället brygga fyrkanalssteget och på så vis få ut 275w till basen och sen fortsätta köra framsystemet på det.

Jo tjena..i manualen står det 155x2 "into 4 ohm bridged".

Någon som har manualen till tvåkanalssteget och kan se vad som står där? Vad det ger bryggat alltså.
Måste veta hur jag ska koppla för att få mest effekt.

497 Inlägg
31 augusti 2008
du kan jue i prinsip halvera effekted som det står i manualen på de flesta 4/2 kanaliga stegen så får du ärliga watt

2 123 Inlägg
31 augusti 2008
Audi-powah skrev:
du kan jue i prinsip halvera effekted som det står i manualen på de flesta 4/2 kanaliga stegen så får du ärliga watt

Källa/Källor på det påstående ?

497 Inlägg
31 augusti 2008
har inga direkt källor men vet en som kan ljud och han sa så.
läggmärket till att det är inte alla steg som är så finns steg som lämnar mer också.
men man kan vara ganska säker på att ett fyrkanligt steg enligt manualen kankse skulle vara 200wrms bryggat men i verkligheten är det kankse inte mer än 100-150wrms vill man vara säker så får man jue mäta upp det förstås.
Senast redigerat av Audi-powah (31 augusti 2008)

2 123 Inlägg
31 augusti 2008
Audi-powah skrev:
har inga direkt källor men vet en som kan ljud och han sa så.
läggmärket till att det är inte alla steg som är så finns steg som lämnar mer också.

Och så kommer förklaringen "jag känner en som känner en vars brors kusin sa att det är så".
Nicklas och Glenn på BRL som konstruerar stegen och väljer delarna fuskar inte, dom är 2 välkända människor i Sverige som verkligen vet vad dom pysslar med, så det är inget skit. Så att dom är överspecade kan du nog glömma.
Glenn mätte förövrigt effekten ur evilaudio's chevelle, det var iofs RF steg men dom lämnande nästan dubbla effekten mot pappret.
Vill inte verka dryg på något sätt men att vräka ur sig något sådant är bara idioti då det inte finns nån bra grund bakom.

C(^^,)
453 Inlägg
31 augusti 2008
Jag tror Audi-powah menar skit steg med kalle anka watt!
Dock där kan det jus tämma om man tar tex en 200krones steg från Kina & jämför med tex Rockford watt.
Då är ju skilldnaden ganska stor just om " riktiga watt "
Men Dock gäller detta ej gas då dom faktiskt är bra budget prylar!
Sen beror ju allt på hur man dragit kablar & installerat osv.
Senast redigerat av HKS (31 augusti 2008)

497 Inlägg
31 augusti 2008
fredrik jag tror du har missförståt mej där lite.
jag har inte sakt att det är skitsteg på något viss
lutade mej mer åt hks ord faktiskkt.
aja jag har varkens tid eller vilja att förklara de så var och en får tror vad dom vill.
Senast redigerat av Audi-powah (31 augusti 2008)

6 851 Inlägg
31 augusti 2008
Fredrik.Gustavsson skrev:
Glenn mätte förövrigt effekten ur evilaudio's chevelle, det var iofs RF steg men dom lämnande nästan dubbla effekten mot pappret.

Kan ju kanske vara lite fel att jämföra RF med GAS prylar...?
RF SKA ha bättre kvalité på sina prylar, skulle det inte vara det vore det ett skämt från RF sida.

1 727 Inlägg
31 augusti 2008
Påhittad effekt behöver det inte alls vara, däremot skiljer det mycket hur olika steg uppträder när man kopplar in element.
RF är ju strömstarka och man kan ju säga att dom e underspecade.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

93 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Blir bara inte klok på hur Brl anger sina siffror, varför skriva 4x80 eller 2x275 på hemsidan och i kataloger och så när det står i manualen man får med att det ger 4x56 respektive 2x155?

Hur som helst, vilket ger mest effekt att köra en bas på i mitt läge? 2 kanalssteget eller 4?
Eftersom 4kanalarn tydligen inte alls ger siffrorna som anges så varför ska då mitt 2 kanals ge dom 200wrms som utlovas och som jag hela tiden trott att det har? :p

Kan inte alla bara vara seriösa som RF eller något dyrare märke..

1 727 Inlägg
31 augusti 2008
Vet inte vad du har för uppsättning i övrigt, 2v i fram? coaxar bak? CD?

Pierre

93 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Ett Phoenix Gold RSD 65cs kitsystem fram och ett par sunkiga 6x9 coax bak och allt körs på en Pioneer P6000UB.

Basen är just nu en 10" gas men ska bytas ut mot en RF Punch2 någon dag här. Därför jag vill ha ut så mycket effekt som möjligt ur stegen jag har, kan hända att jag får köra som jag gör nu, dvs basen bryggat på 2kanalssteget.

497 Inlägg
31 augusti 2008
jag hade nog kopplat basen på det 2kanaliga steget faktiskt

1 727 Inlägg
31 augusti 2008
4-kanalssteget till PGrna, bryggat eller en kanal till varsit element (om delning funkar) isf lyssna vilket som blev bäst.
2-kanals till basen som tidigare.
Rearutgången på Pion till coaxerna bak.

Pierre

93 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
Testade faktiskt att köra PG bryggat på fyrkanalssteget och det blev en ganska bra skillnad mot att köra dom vanligt så där sa du faktiskt något. Helt sjukt drag i dom där

Coaxerna kan ju lika gärna köras på stereon direkt som du säger men då måste jag dra lite kablar iofs.

Vad menar du med "bryggat eller en kanal till varsit element (om delning funkar)", köra bryggat eller bara använda två av de fyra kanalerna precis som jag kör nu? Verkar väl onödigt, då kan ju lika gärna coaxerna sitta kvar tongue

1 727 Inlägg
1 september 2008
Läste o insåg det otydliga.
Bryggat hade ju du testat, det jag menar är att ta 2 kanaler till diskanterna, och dom andra två till middarna, OM det passiva filtret har den möjligheten (biamping), annars tar man bort dom och delar aktivt i steget.
Dock tror jag att första alternativet gäller (bryggat som du provat) då jag tvivlar på att dom inbyggda i slutsteget/en låter bättre än PGs.

Pierre börjar bli sent nu...

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 september 2008
Har också ett tvåkanaligt GAS Alpha-steg. Monokopplat till en GAS 10" sub. Det spelar långt över förväntan, så oavsett vad det står så är jag helnöjd. T.o.m killarna på brl i Karlstad blev förundrade. smile
Senast redigerat av Irmscher Vectra (1 september 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

tokfrans
982 Inlägg
1 september 2008
Irmscher Vectra skrev:
Har också ett tvåkanaligt GAS Alpha-steg. Monokopplat till en GAS 10" sub. Det spelar långt över förväntan, så oavsett vad det står så är jag helnöjd. T.o.m killarna på brl i Karlstad blev förundrade. smile

svårt att få dom förundrade 8-)coolroll

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 september 2008
k1mm0 skrev:
Irmscher Vectra skrev:

svårt att få dom förundrade 8-)coolroll

Jaja.. haha.. lol Det var nån mer med, men det minns jag int e vem det var nu. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök