3055
Sök

drar olja!

17 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Hej jag undrar om det e normalt för en s40 2,0t att dra typ 1 liter motor olja på 1000mil?? Jag gjorde en service med ny olja o filter + tändstift och sen har jag kört ungefär 1000 mil och nu har jag fylt på med 1 liter och jag undrar om det är något som kan vara fel eller är det en normal åtgång på en s40  99a  jag har ett öppet filter på ett riktigt KNfilter och den rycker inte blått och turbon laddar 0,6 och sen går ner till 0,5.!
men jag har märkt en sak som jag undrar om det kan ha ett samband med oljeåtgången när jag trycker fullt på 4an så laddar den normalt men när jag närmar mig 4500 5000 varv så sjunker trycker stadigt till 0,3typ och det känns som bilen tappar kraft?? är det orginal chip som stryper eller är det nått som är på väg att bli dåligt ?? Jag är ganska ny med bilar och skulle gärna ha tankar om vad det kan va !!

PS bilen är helt orginal förutom öppet filter!

MVH koffe

17 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Ingen som kan komentera ??

736 Inlägg
3 september 2008
Angående oljan så är 1 liter på 1000 mil ingen fara, bara du kommer ihåg att fylla i wink

1 948 Inlägg
3 september 2008
som frasse säger... visst hade det varit en fabriksny bil så... men 00'or börjar få några år och mil på nacken nu big_smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
3 september 2008
att trycket sjunker känns mera oroande än oljan.. 1 liter på 1000mil är ingen fara alls.. vet dom som fyller på en halvliter i veckan så tongue

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Smålänning
7 883 Inlägg
3 september 2008
Ingen fara som sagt...

I VAG:s instruktionsböcker står det att en oljeförbrukning på upp till 1 liter på 1000 KM är norlamt... Alltså en liter på 100 mil...

Vet inte om de står i alla, men iaf i dem till Audi TT 1,8T -99 och Skoda Felicia -99.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

17 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Tackar för svaren !! jag tycker det e mycket bara men den luktar inte illa och den ryker inte blått så det borde inte vara fel på motorn!!

Men det med turbon vet jag inte vad det kan va!! om det kan va med avgassystemet för det börjar bli gammalt o slitet!

men jag tror det är att bilen stryper sig eller nått för trycket sänker sig och bilen tappar ork.. eller är det att turbon börjar bli trött men det borde den inte va med 15000mil på mätarn! 
och kan bilen spicka vid höga varv och fullgas på 4an när man har orginal bil låter ju tråkigt i så fall!!

Sök