animol skrev:
Hade tänkt skaffa först två stycken pionner TS-W257D4 10" Bashögtalare dubla talspolar 2x4 Ω från
www.nardik.seMin polare har dom. han säger att en schysst 12" bas basar mera än dom här.
Och 12" basen är en Infinity Kappa 122.7se 12" bas tänkte kanske köra på denna istället då.
men vad säger ni? ska skaffa ett nice moonosteg på de här med.
Jag håller helt med de andra angående detta med att snabbheten inte beror på storleken på elementet. Men om man jämför just dessa två basar, dvs TS-W257D4 och Kappa 122.7, så har exempelvis Kappa 122.7 nästan 20 Hz lägre Fs.
Kör man den basen i en basreflexlåda så kommer den mest troligt att kunna spela mera djupbas, medan TS-W257D4 antagligen kommer att kunna spela mer dunk. Naturligtvis beror det också på hur man gör lådorna, fast jag tror ändå att Kappa 122.7 har mer djupbasresurser än TS-W257D4. Däremot tror jag inte att Kappa 122.7 är slöare än TS-W257D4.
Jag har inte testat detta själv, har bara utgått ifrån uträkningar i ett program.
Att skaffa ett monosteg är ett bra val tycker jag, dels brukar de ju ha bättre verkningsgrad jämfört med flerkanalssteg och dels har de subsonicfilter. Detta filter är värdefullt när man använder basreflexlådor, då kan man dela bort de allra lägsta frekvenserna som gör att konen lätt bottnar och låter illa.
Även själva filtrena brukar vara bättre på ett monoblock. De kan dela med högre branthet, vilket oftast är en fördel. Sedan finns det i princip alltid en fasomkopplare, som underlättar att synkronisera baslådan med övriga systemet.