Update 2
----------
Första spadtaget..eller mekandet snarare
Bakgrundsinfo:
Anledningen till varför bilen dog var därför att en bult som håller fast generatorn var av
inne i blocket, och därför skickade inte generatorn på någon laddning. Ett problem som
ingen skulle visa sig vilja vara villig att kasta sig på..ja inte låg jag på latsidan i alla fall
med att fråga folk i alla fall.
Men hjälp skulle komma från oväntat håll.
Skrivet: 080717
-------------------
Så här är det. Sedan ett antal dagar sedan har jag - personligen - skruvat på 240 Turbon. Ticen. Det där aset som bara har stått. Vad man nu ska kalla bilen. Den där som förvånar mig varje gång jag ser på den. Varje gång jag smeker den med blicken så är det alltid nåt nytt man ser.
Känner.
Vill.
Har själv haft lös fläkt, fläktkåpa, kylare och intercooler - och kablage med slangar - vilket i sin tur är rätt otroligt med tanke på min okunnighet. Men viljan blev för stor, och längtan trånande. Vill få igång skrället, så man får ge den vad den vill ha. Vad jag vill ha.
Asfalt.
Efter att grispitten gick av - verktyget alltså - och bulten fortfarande satt där i blocket och hånlog åt mig, så kom hjälp från oväntat håll. David Elofsson i egen hög person, tog över.
Personligen trodde jag att han skulle ge upp efter att en borr gick av efter bara nån minut.
Men icke.
Efter 4 borrar - varav de 3 sista var hans egna - och ungefär fyra andra var nedslitna, och att en skruvmejsel var böjd - så gav bulten upp i en sista suck.
Man tackar!
Nu får man ha förståelse för att jag är okunnig inom ämnet. Att montera generatorn på egen hand tog inte mindre än fyra timmar - varav ungefär en och en halv gick åt till att leta en bult som inte längre ville ligga kvar i min hand under kvällen - och då ingick inte att koppla in den med kablarna baktill. Det fick en kompis göra.
Jag har sen slitit kväll efter kväll - efter jobbet - med detta, faktiskt stimulerande pyssel. Som visserligen tagit längre tid än vad jag trodde det skulle göra. Men. Ändå. Det har i alla fall inte tagit ett år som jag först uppskattade det till?
Hursomhelst.
Det som fattas nu är skärmen, vatten i kylaren och batteriet. Sen ska den kunna starta. Ja skärmen behöver väl inte sitta där såklart, men för att köras menar jag.
Det...och en silikonslang till intercoolerröret. Sen så.
Sen så.
Den som lever får se..
[Taget 080322]*Innan jag satte klorna i besten..*Update 3
----------
Skrivet: 080802
Ja jisses. Slår vad om att - för de kunniga - skulle det gå på ett par minuter. Men för en som mig som inte egentligen kan ett dugg, så tar det timmar. Dagar.
Har fått skärmen i alla fall. Min vän - som har lackat den - sa att han inte hade lagt ner nån tid på den egentligen, och att han hade gjort det så billigt som möjligt. Grejen är den att...med tanke på hur den ser ut - hur skulle den se ut OM han lagt ner tid på den och lagt ner pengar på den?
Monterade skärmen idag.
Och nu är skärmen det snyggaste på hela bilen, lackmässigt...
Så. Nu sitter alla skruvar upptill, plus de två innanför dörren. Framtill var det ett jäkla lirkande innan den ville på plats, men nu sitter skärmen även i två skruvar där, inklusive "blecken".
Men.
En skruvjävel framtill på innerskärmen vill inte på plats. Ska försöka i morgon igen..ska dessutom ta nya bilder..men. Att få den på plats verkar vara ett helvete.
Plus att jag tror jag har gjort ett stort misstag förmodligen.
Skärmen är plockad från den blåa skrotbilen. Klockan var mycket och själva skärmen var inga problem att ta lös, förutom svetsfogen längst fram innanför blinkersen. Förmodligen slog jag inte hårt nog. Men lös kom den.
Fick däremot inte lös fastsättningen till kofångaren på sidan, så efter många svordomar a 'la gigante, så sågade jag av kofångaren helt enkelt.
Detta meddelande jag sen Johan när han fick skärmen, att han kunde plocka lös det om han ville.
Vilket var gjort när jag fick skärmen.
Så nu sitter man där utan den där fästdetaljen bakom kofångaren..så hur fasen ska man göra?
[Taget 080803]*nya skärmen*[Taget 080803]*skillnad..?*Update 4
----------
Skrivet: 080803
Idag fortsatte jag skruva. Igen. Såsom många andra gånger. Upptäckte att - för att få fast kofångaren - så måste man ha den där plastgrejen där bulten ska gå in. Och den biten blev ju förstås kastad då skärmen blev skickad på lack givetvis..
Men skärmen är ypperligt fin i alla fall. Men. Så plockade jag plastgrejen från kofångaren på reservdelsbilen..på mitt sätt. Jag sågade av kofångaren så biten följde med på insidan..
Hur som helst. Väl lös skulle den dit på insidan på den riktiga kofångaren. Försökte pilla dit först från utsidan men det gick inte. Provade att krångla mig under bilen - cirka tusen försök - innan jag gav upp. Händerna fick inte plats. JAG fick inte plats.
Så först provade jag att ha lös de två bultarna innanför kofångaren närmast den sidan, för att se om det gick att komma åt lite lättare. Men icke. Detta jobb tog för mig en evinnerlig tid - särskilt eftersom jag inte kom åt som jag ville. Tjurskallen Lars ville nämligen inte hämta domkraften som väger 30 ton ute i garaget..
Aja.
Försökte komma åt de andra två skruvarna men framspoilern slog i skallen alldeles för många gånger. Dessutom droppade det vatten och gud vet vad ner i ansiktet så jag svor till så det säkert hördes över hela Boda - och hämtade domkraften.
Väl upplyft gick det genast mycket bättre att få lös bultarna..
Med bultarna borttagna - alla fyra - så gick det äntligen att lossa på hela paketet, med frontspoiler och allt. Och äntligen gick det att skjuta in plastmuppen i skårorna. Sedan tryckte jag dit hela paketet..rättäde till allt såsom en gubbe gör med kostymen, och satte dit alla bultar..
Sen när man väl låg där kom jag på att det var en skruv som inte satt där..
[Taget 080803]*Helheten*Skruven skall man dra dit genom plåten och in i staget INNAN man monterar kofångaren. Det var nu jag bland annat slog huvudet för 1001:e gången i spoilern och regnet dessutom började falla i oerhörda mängder..
Så jag gav upp.
För idag.
Update 5
----------
Skrivet: 080810
Glädjen.
Jag fick ju ha lös kofångaren 3 gånger innan allt satt som det skulle. Ett jäkla jobb med stag och alltihopa. Men. Helt plötsligt låg man ju där under bilen och insåg att allt satt som det skulle.
Bortsett från en popnit som jag måste få tag i, så satt allt faktiskt. Både kofångare och frontspoiler. Ja jisses.
Och som bilen sen går. Jodå den rör på sig..
Haveriet.
Tog en runda med bilen under gårddagen. Alltså nu när den funkar så är man ju så illa tvungen. Efter en runda nere på byn la jag märke till att ett stort vitt moln uppenbarade sig i backspegeln. Sen började det osa glykol.
Då bilen stannat slog molnen upp mellan springorna till huven. Det sprakade och knastrade, och man anade egentligen det värsta. Men. Så var det dock inte. Visserligen hade den nedre kylarslangen hoppat av, vilket hade resulterat i näst intill total urtömning av kylaren på vatten, men det hade ju kunnat vara värre.
Den kokade aldrig, vilket var skönt. Bara att fylla på med vatten och sen fortsätta köra.
Ska dock byta ut vattnet och blanda i glykol senare..