3607
Sök

Vatten under mattan i min Passat TDI 00

5 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Jag har fått vatten under mattorna vad kan de bero på? ?

Innerbelysningen fungerar inte
det går inte hissa ner rutorna på knapparna i dörrarna
det går inte låsa med larm brickan.
centrallåset till bagagen har slutat fungera

kan detta hänga ihop pga att de är vatten under mattorna???
Senast redigerat av djohansson (7 september 2008)

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
7 september 2008
Svar ja, då komfortstydornet sitter under mattan på förarplats!. riv ut mattan och stolarna och kolla boxen så att inte kontakterna har oxiderat sönder. har kontakterna oxiderat sönder kan kablarna ha tagit skada en bit upp i kabelhärvan. har du otur så har det även kommit in vatten in i styrdornet och kvaddat kretsarna. kan kosta många många tusenlappar att fixa detta! hör av dig till mig om detta! då jag under sommaren jobbade på VAG och fick precis in en sådan bil som du har för samma problem!

Team Insane Racing

5 089 Inlägg
7 september 2008
vattnet beror nog på att värmepaketet har pajjat.. har själv pågående sanering efter vatten på golvet i mitt bil efter att kylet i värmepaketet läckt.

\Lindgren

1 781 Inlägg
8 september 2008
behöver inte vara värmepaketet som är trasigt. på den bil som jag höll på med för vattenläckage så var det så att en aktion inte var utförd.. sitter nämligen en gummiplugg i vattendräneringshålet under batteriet, om batteriet nu sitter precis framför vindrutan. när denna täpps igen så stiger vattennivån där som sedan tränger in i kupén via motorstyrdonet eller kupéfiltret och därmed skadar komponenter i kupén såsom komfortstyrdonet eller om du har automatlåda automatväxelstyrdonet.

har du otur kan du få byta kabelhärvan i bilen och det kostar.... om du inte är händig att göra detta själv förstås. dock så måste man koda om styrdonen igen vilket görs på VW-verkstad

Team Insane Racing

2 911 Inlägg
8 september 2008
Malm3n skrev:
...dock så måste man koda om styrdonen igen vilket görs på VW-verkstad

Eller med snäll polare som har VAG-Com, vilket var och varannan har idag med alla dessa billiga skit-kinadonglar som säljs.

1 781 Inlägg
8 september 2008
Decibel skrev:
Malm3n skrev:
...dock så måste man koda om styrdonen igen vilket görs på VW-verkstad

Eller med snäll polare som har VAG-Com, vilket var och varannan har idag med alla dessa billiga skit-kinadonglar som säljs.

hehe så sant så:P

Team Insane Racing

5 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
Tack så mycket för tipsen grabbar smile ska undersöka mer vet bara att de inte är något vattten under mattan på förarsidan och styrdonet verkar ha klarar sig bra inga spår av vatten där iaf. men ja tror att de kan komma från kupéfiltret men det är ingan mängder vatten som kommer där.

för att det var flere liter vatten under mattan bak på passargerar sidan. hela mattan var svampig när man tryckte på den. och bilen har stått inomhus i nästan 1 år.

498 Inlägg
11 september 2008
Hade vatten på precis samma ställe(i golvet bakom passagerarstolen) i min passat i våras.
Det kom från ett igensatt dräneringshål under batteriet.
Du måste bort med baksätet för att kunna ta bort mattan, det rymms många liter!

C20LET
1 041 Inlägg
11 september 2008
det är bara o kolla under mattan på förarare sidan du måste riva ut en del för att komma åt den, samma problem med polarens bil o det va komfortstydornet som hade gått sönder efter att han har monterat ljudpaketet vilket jag såg att du oxå har gjort o inte tätat in hålet ordentligt efter att du har dragit störm kabeln.

du lär hitta en del vatten kan jag lova för jag har kollat det själv med polarens bil, så ta o fixa med tätningslimm eller liknande där du drog ström kabeln.

komfortstydornet kostade runt 1400kr  på vw

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
11 september 2008
som herren ovan skrev du måste ta bort hela inredningen o ta ut all vatten o ta mattorna till tvätt stugan o låt de torka.

lycka till nu

Vi tycker olika vet jag, that's it

5 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
okej men komfortdonet verkar inte ha någora spår av vatten. och de verkar som att det kommer från kupéfiltret. men de kan ju varit så att de har varit vatten där sen den ställdes in under tak. har gjort rent
dräneringshålen under batteriet de var igensatta. nu står bilen utomhus hemma och det har regnat lite emellan åt och de verkar inte som att de har runut in mer vatten.

har nu bytt centrallåset och det går fortfarande inte låsa bagagluckan. borde man inte kunna mäta ifall de kommer ström på den kabeln och någon låser/låser upp??

77 Inlägg
15 september 2008
givetvis går det att mäta med en multimeter! kan ingenting om vw men det låter komplicerat med detta styrdon,man tycker ju att dom kunde placerat den på ett bättre ställe.

men mät på låset ibak, kan ju vara kabelbrott någonstans på vägen!

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 september 2008
djohansson skrev:
De verkar som att det kommer från kupéfiltret.

Det brukar det göra... Om det är igensatt i däneringen till "akvariet" alltså själva lådan under vindrutetorkarna så rinner vattnet in vi kupefiltret... Sitter en dränering under batteriet precis som malm3n skrev.
Har dränerat 15 liter från en passat som mest...
Bara att riva ur framstolarna och lossa mattan. Vattnet måste ut innan det börjar mögla eller rosta och det självtorkar inte på läääänge. Torka ur allt vatten och stå med dörrarna öppna (stäng av belysningen) och en värmefläkt någon dag så ska det gå att sätta ihop igen...

För att lösa problemet på sikt bör du byta packningen under kupefiltret och rengöra dräneringen under batteriet. Annars får du gör om det om några månader igen...

654 Inlägg
21 september 2008
Sitter ett dränerings hål som nämnt under batteriet,brukligt att det blir skräp osv där och vattnet inte rinner ut som det ska.
På tex Polo så rinner det ned i kupe filtret och sen in i bilens kupé.
Tvivlar att det skulle va så stor skillnad på Passat och Polo.

Är det bara vatten på passagerar sidan i fram och bak så skulle ja tipa ganska rejält på att det är dränerings hålet-kupefiltret som det kommer ifrån.

5 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
aa okej tack för tipsen grabbar smile

Sök