Hej,
Jo nu i våras så fick jag överta min pappas gamla Volvo Amazon ifrån -68 den har stått i kallgarage och inte startats sedan 1994. Jag hade tänkt att kunna starta den nu i sommar men det blev inte som jag tänkt. Jag gorde de förberedlser som jag kunde komma på ett helt nytt batteri inhandlades, jag bytte olja. Gorde också en del annat oviktigt som att pumpa däcken som otroligt nog var i skaplig skick och städa inuti. Så kom den stora dagen Amazonen skule startas!
Jag satte på motorvärmaren och lät den stå på non timme tills motorn kändes litte lagom halv varm, Jag drog ut shocke reglaget fullt ut trampade ner koplingspedalen och vred om nyckeln. Direkt när den nåde "start läge" så hördes ett klick, rätt ljudligt jag höll den så ett tag inget hende jag släppte nyckeln så at den hamnade i "kör läge" då hördes ett till klick som lätt nästan likadant som det första. jag testar ett par tre gånger till samma resultat: klick när den kommer till start läge och klick när jag släpper nyckeln.
Jaha och vad fan gör jag nu tänkte jag. efter att ha pratat med familjen så kom vi fram till att det förmodligen var (jag kan inte det här alls) men om jag förstod det rätt så slår nogonting i startmotorn till mot motorn för att sedan börja driva motorn (eller not sånt).
Min morfar fick iden att om vi lägger i en växel (ettan) och sedan puttar bilen så borde ju motorn gå runt när hjulen snurar och förhoppningsvis så släpper det som gör att motorn sitter fast. Jag vet att det här låter rörigt men försök förstå
sagt och gort vi knuffade allt vad vi var värda den rörde sig inte ur fläcken
så jag hissa upp bilen och vi kände på däcken och mycket riktigt så satt backdäcken fast förmodligen fastrostade min pappa sa att handbromsen nästan helt säkert inte stått dragen så de har la bara rostat fast helt enkelt. Jag slog och drog all vad jag kunde för att få loss däcket men har inga värktyg för att kunna öppna upp navet.
Och ja där ligger vi nu har också slått litte på start motorn ifall det skulle kunna vara nått glapp men det värkar inte så. Finns det nån därute som har något tips? Tacksam för alla svar!
// Jonte