3048
Sök

Hjälp med startmotor till Amazon med mera!!!

The Listener
279 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#1
Hej,
Jo nu i våras så fick jag överta min pappas gamla Volvo Amazon ifrån -68 den har stått i kallgarage och inte startats sedan 1994.  Jag hade tänkt att kunna starta den nu i sommar men det blev inte som jag tänkt. Jag gorde de förberedlser som jag kunde komma på ett helt nytt batteri inhandlades, jag bytte olja. Gorde också en del annat oviktigt som att pumpa däcken som otroligt nog var i skaplig skick och städa inuti. Så kom den stora dagen Amazonen skule startas!

Jag satte på motorvärmaren och lät den stå på non timme tills motorn kändes litte lagom halv varm, Jag drog ut shocke reglaget fullt ut trampade ner koplingspedalen och vred om nyckeln. Direkt när den nåde "start läge" så hördes ett klick, rätt ljudligt jag höll den så ett tag inget hende jag släppte nyckeln så at den hamnade i "kör läge" då hördes ett till klick som lätt nästan likadant som det första.  jag testar ett par tre gånger till samma resultat: klick när den kommer till start läge och klick när jag släpper nyckeln.
Jaha och vad fan gör jag nu tänkte jag. efter att ha pratat med familjen så kom vi fram till att det förmodligen var (jag kan inte det här alls) men om jag förstod det rätt så slår nogonting i startmotorn till mot motorn för att sedan börja driva motorn (eller not sånt).
Min morfar fick iden att om vi lägger i en växel (ettan) och sedan puttar bilen så borde ju motorn gå runt när hjulen snurar och förhoppningsvis så släpper det som gör att motorn sitter fast. Jag vet att det här låter rörigt men försök förstå smile sagt och gort vi knuffade allt vad vi var värda den rörde sig inte ur fläcken sad så jag hissa upp bilen och vi kände på däcken och mycket riktigt så satt backdäcken fast förmodligen fastrostade min pappa sa att handbromsen nästan helt säkert inte stått dragen så de har la bara rostat fast helt enkelt. Jag slog och drog all vad jag kunde för att få loss däcket men har inga värktyg för att kunna öppna upp navet.

Och ja där ligger vi nu har också slått litte på start motorn ifall det skulle kunna vara nått glapp men det värkar inte så. Finns det nån därute som har något tips? Tacksam för alla svar!
// Jonte

21 761 Inlägg
9 september 2008
#2
Är det hydraulisk koppling på den bilen?

På min fars Kombi-67 så är det så iaf. Om bilen har stått länge så är det inte säkert att kopplingen funkar ordentligt och då kanske den inte frikopplar fastän du trampar ner pedalen. Med tanke på att hjulen inte gick att snurra runt så blir ju resultatet att startmotorn också fastnar pga att kopplingen inte frikopplar (om en växel är inlagd alltså).

Hade du friläget inne på växellådan när du skulle starta motorn?

The Listener
279 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Är det hydraulisk koppling på den bilen?

På min fars Kombi-67 så är det så iaf. Om bilen har stått länge så är det inte säkert att kopplingen funkar ordentligt och då kanske den inte frikopplar fastän du trampar ner pedalen. Med tanke på att hjulen inte gick att snurra runt så blir ju resultatet att startmotorn också fastnar pga att kopplingen inte frikopplar (om en växel är inlagd alltså).

Hade du friläget inne på växellådan när du skulle starta motorn?

Ja jag hade friläget inne bra tips kan inte svara nu på rak arm om det är hydralisk koppling men ska se om jag vet till imorgorn tack så mycket

SKÅNING
1 215 Inlägg
9 september 2008
#4
Drönirettab skrev:
Är det hydraulisk koppling på den bilen?

På min fars Kombi-67 så är det så iaf. Om bilen har stått länge så är det inte säkert att kopplingen funkar ordentligt och då kanske den inte frikopplar fastän du trampar ner pedalen. Med tanke på att hjulen inte gick att snurra runt så blir ju resultatet att startmotorn också fastnar pga att kopplingen inte frikopplar (om en växel är inlagd alltså).

Hade du friläget inne på växellådan när du skulle starta motorn?

Ja precis eller om helt enkelt startmotorn har sagt upp sig?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

21 761 Inlägg
9 september 2008
#5
Jonte13-59-68 skrev:
Ja jag hade friläget inne bra tips kan inte svara nu på rak arm om det är hydralisk koppling men ska se om jag vet till imorgorn tack så mycket

Aha, men eftersom du hade friläget inne så borde det inte ha varit några problem. Då kan det vara som alexm- skriver, att startmotorn är dålig. Det kan räcka med att plocka isär den och rengöra+smörja. Min far har ut startmotorn till en ny, det råkade bli en som passar till 240 men det gick bra ändå.

Jäklar vilken snurr det blev. wink

Men kolla upp jordflätan mellan batteri och torpedvägg, även mellan motor och kaross.

The Listener
279 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Jonte13-59-68 skrev:
Ja jag hade friläget inne bra tips kan inte svara nu på rak arm om det är hydralisk koppling men ska se om jag vet till imorgorn tack så mycket

Aha, men eftersom du hade friläget inne så borde det inte ha varit några problem. Då kan det vara som alexm- skriver, att startmotorn är dålig. Det kan räcka med att plocka isär den och rengöra+smörja. Min far har ut startmotorn till en ny, det råkade bli en som passar till 240 men det gick bra ändå.

Jäklar vilken snurr det blev. wink

Men kolla upp jordflätan mellan batteri och torpedvägg, även mellan motor och kaross.

ok tack igen det ska jag göra smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 september 2008
#7
Jonte13-59-68 skrev:
Drönirettab skrev:
Jonte13-59-68 skrev:
Ja jag hade friläget inne bra tips kan inte svara nu på rak arm om det är hydralisk koppling men ska se om jag vet till imorgorn tack så mycket

Aha, men eftersom du hade friläget inne så borde det inte ha varit några problem. Då kan det vara som alexm- skriver, att startmotorn är dålig. Det kan räcka med att plocka isär den och rengöra+smörja. Min far har ut startmotorn till en ny, det råkade bli en som passar till 240 men det gick bra ändå.

Jäklar vilken snurr det blev. wink

Men kolla upp jordflätan mellan batteri och torpedvägg, även mellan motor och kaross.

ok tack igen det ska jag göra smile

Kul att se en -68 igen..har haft nåra såna för 30 år sen ...prova att sätta en startkabel mellan minus på batteriet å till motorn så märker du om jorden funkar...men förmodligen så kärvar solenoiden på starten...men som sagt förut... de går nog att plocka ner å rengöra hela starten....och ( syns på bilden att du har hydraulkoppling)wink
Senast redigerat av mrbuggy (9 september 2008)

The Listener
279 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#8
mrbuggy skrev:
Jonte13-59-68 skrev:
Drönirettab skrev:

Aha, men eftersom du hade friläget inne så borde det inte ha varit några problem. Då kan det vara som alexm- skriver, att startmotorn är dålig. Det kan räcka med att plocka isär den och rengöra+smörja. Min far har ut startmotorn till en ny, det råkade bli en som passar till 240 men det gick bra ändå.

Jäklar vilken snurr det blev. wink

Men kolla upp jordflätan mellan batteri och torpedvägg, även mellan motor och kaross.

ok tack igen det ska jag göra smile

Kul att se en -68 igen..har haft nåra såna för 30 år sen ...prova att sätta en startkabel mellan minus på batteriet å till motorn så märker du om jorden funkar...men förmodligen så kärvar solenoiden på starten...men som sagt förut... de går nog att plocka ner å rengöra hela starten

Jag ska testa och så får vi se tackar för svaret

The Listener
279 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Jonte13-59-68 skrev:
Ja jag hade friläget inne bra tips kan inte svara nu på rak arm om det är hydralisk koppling men ska se om jag vet till imorgorn tack så mycket

Aha, men eftersom du hade friläget inne så borde det inte ha varit några problem. Då kan det vara som alexm- skriver, att startmotorn är dålig. Det kan räcka med att plocka isär den och rengöra+smörja. Min far har ut startmotorn till en ny, det råkade bli en som passar till 240 men det gick bra ändå.

Jäklar vilken snurr det blev. wink

Men kolla upp jordflätan mellan batteri och torpedvägg, även mellan motor och kaross.

jordflätan mellan batteri och torpedvägg ser bra ut den andra hittade jag inte vet du var den sitter?

eller finns det non annan där ute som har någon bra idé? fler svar sökes!

21 761 Inlägg
10 september 2008
#10
Var ute alldeles nyss och kikade på min fars Amazon. Det ska sitta en ca 15cm lång fläta mellan höger rambalk och kopplingskåpan.

Tog du även loss batterijordkabeln och kikade hur kontaktytan såg ut på torpedväggen?

The Listener
279 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Var ute alldeles nyss och kikade på min fars Amazon. Det ska sitta en ca 15cm lång fläta mellan höger rambalk och kopplingskåpan.

Tog du även loss batterijordkabeln och kikade hur kontaktytan såg ut på torpedväggen?

ok då får jag kika imorn och nej jag tog inte bart kabeln får la göra det med tack för din hjälp

21 761 Inlägg
10 september 2008
#12
Just de där jordflätorna som sitter mellan balken och motorn får mycket stryk och kan bli fransiga/trasiga, kan också vara mycker rost vid kontaktytan.

På en 140 som jag hade för många år sedan, då gick den flätan av helt. Helt plötsligt gick startmotorn knappt runt och jag fick rulla igång bilen. En ny fläta slängdes dit och bilen blev "som ny" igen. smile

The Listener
279 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
#13
Båda flätorna såg bra ut och ingen rost. så det är nog inte det men om non annan har någon idé så skulle det uppskattas. Om inte så blir jag väll tvungen till att plocka isär heala startmotorn, och jag tvivlar inte att jag  kan ta i sär den och så det jag är rädd för är att jag aldrig får ihopp den igen hmm

Entreprenör
1 784 Inlägg
12 september 2008
#14
Jonte13-59-68 skrev:
Båda flätorna såg bra ut och ingen rost. så det är nog inte det men om non annan har någon idé så skulle det uppskattas. Om inte så blir jag väll tvungen till att plocka isär heala startmotorn, och jag tvivlar inte att jag  kan ta i sär den och så det jag är rädd för är att jag aldrig får ihopp den igen hmm

Provade du att sätta en startkabel emellan minus på batteriet och till motorn nånstans bara tex. grenröret  men helst på blocket nånstans..

The Listener
279 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#15
mrbuggy skrev:
Jonte13-59-68 skrev:
Båda flätorna såg bra ut och ingen rost. så det är nog inte det men om non annan har någon idé så skulle det uppskattas. Om inte så blir jag väll tvungen till att plocka isär heala startmotorn, och jag tvivlar inte att jag  kan ta i sär den och så det jag är rädd för är att jag aldrig får ihopp den igen hmm

Provade du att sätta en startkabel emellan minus på batteriet och till motorn nånstans bara tex. grenröret  men helst på blocket nånstans..

Nej det var det också! hadde jag glömt är inte säker på att jag har startkablar men min kopis har så det fixar sig alltid ska kika på det i dag då smile

169 Inlägg
13 september 2008
#16
240 startmotor på en b18 låter skumt måste vart en gammal från en b20


21 761 Inlägg
13 september 2008
#17
hangelosa_maffian skrev:
240 startmotor på en b18 låter skumt måste vart en gammal från en b20

Det är ju möjligt, jag kan inte säga exakt eftersom det inte var jag som beställde den. smile
Den är betydligt kraftigare iaf, det låter inte som en B18 när startmotorn körs. Helt ny startmotor var det, inte begagnad.

The Listener
279 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#18
Så då har jag testat det med kablarna och det verkar inte vara några problem så då tänkte jag ta ut hela startmotorn och smörja upp den låter enkelt det är det inte... började med att lossa på kablarna tog en halvtimme bara att på bort den förbannade muttern när det var klart och jag hissat upp kärran så var det bara te att som det stod i manualen "Lossa på startmotorns fäst-skruvar" jag hittade en skruv vilken inte var en skruv utan en stor muter som man måste håla imot på andra sidan för att få loss det gick inte fösökte i över en timme det var inget rost eller nåt det gick bara inte det sluta med att jag satte ditt skiftnyckeln på muttern kompisen höll imot ifrån undersidan på bilen och jag satte ett stort järnrör över skiftnyckeln som en stor hävarm jag tryckte på tror faktiskt att den rörde sig men det som jag lade märke till var et jag hade dragit isår en sladd sad det var den skittunna sladden mellan hur ska jag förklara... ok fördelar locket har 5 sladdar som går åt olika håll 4 till motorn och en stor och en litten sladd till en litten  plast sak påtropedväggen den lilla smalla sladen drog jag av! vet de fan vad den e till för men ja så så ligger det till nu non som har någon idé?

21 761 Inlägg
13 september 2008
#19
Jonte13-59-68 skrev:
ok fördelar locket har 5 sladdar som går åt olika håll 4 till motorn och en stor och en litten sladd till en litten  plast sak påtropedväggen den lilla smalla sladen drog jag av!

Går både den grova (röda) kabeln och den tunna kabeln direkt till den där "lilla plastasken" ?

I så fall är det ju tändspolen som du menar, men för att vara riktigt säker så kan du ta en bild på det där och visa. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2008)

The Listener
279 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
#20
Drönirettab skrev:
Jonte13-59-68 skrev:
ok fördelar locket har 5 sladdar som går åt olika håll 4 till motorn och en stor och en litten sladd till en litten  plast sak påtropedväggen den lilla smalla sladen drog jag av!

Går både den grova (röda) kabeln och den tunna kabeln direkt till den där "lilla plastasken" ?

I så fall är det ju tändspolen som du menar, men för att vara riktigt säker så kan du ta en bild på det där och visa. smile

Ja det är presis vad jag menar jag kan ta en bild imorn om jag kommer ihåg


Sök