3425
Sök

Lacka själv?

27 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena, har ett litet bilprojekt på gång här. Har en silvrig peugeot 206 där jag hade tänkt lacka motorhuv + tak blanksvart. Så tänkte att man sparar några hundralappar om man gör det själv. Så är det någon som vet vart man kan köpa någon bra blanksvart färg? samt vad som behövs göras innan och under jobbet, förbehandling och sånt. smile
Senast redigerat av hsN (9 september 2008)

4 299 Inlägg
9 september 2008
#2
Tänk bara på att blanksvart är en svår färg för att man ser ojämnheter jättelätt. Så att när de gäller svart e de nästan värt pengarna att låta ett proffs göra de...


282 Inlägg
9 september 2008
#3
hsN skrev:
Tjena, har ett litet bilprojekt på gång här. Har en silvrig peugeot 206 där jag hade tänkt lacka motorhuv + tak blanksvart. Så tänkte att man sparar några hundralappar om man gör det själv. Så är det någon som vet vart man kan köpa någon bra blanksvart färg? samt vad som behövs göras innan och under jobbet, förbehandling och sånt. smile

kan bara säga glöm att göra de sj inte för att vara dum men de blir inte snyggt när amatörer e på bilen och lackar.. De e inte bara att lacka sen så ska du helst ha box annars har du en jävla massa dam sen så ska du ha en bra pistol sen så kan du veta vilket tryck du ska ha mm men vist färgen kan du köpa på meca om du har ett för nr..


27 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#4
aight men då låter jag något proffs fixa det smile

Besserwisser
263 Inlägg
9 september 2008
#5
Visst går det att få bra även om man inte riktigt har de rätta förutsättningarna. Se till att ha ett torrt och bra ventilerat garage och plasta in det med byggplast eller liknande. Vattna golvet så att du inte springer upp damm.

Köp färgen hos en lokal lackfirma och i samband med det kan du be om tips på en bra amatörspruta. Jag kan tyvärr inte ge dig tips på sprutor då jag kör med en från tidigt 90-tal.

Förarbetet är extremt viktigt. Slipa, slipa, slipa. Allt + lite till syns när ytan blir blank och blanksvart är värst av alla färger. Om du inte har några bucklor och repor nu, se till att inte slipa så mycket så att du får ojämnheter. Rugga upp ytan med P320 och fortsätt med finare papper osv osv. Slipa helst för hand om du inte är väldigt van vid en excenterslip.

Blås och torka av ytan som ska lackas. Torka med klibbdukar från 3M eller motsvarande och ytterligare ett varv med en trasa fuktad med T-röd eller förtunning.

Se till att ha det varmt i garaget men använd inte någon varmluftfläkt eller liknande. Låna så många oljeelement och infravärmare som möjligt. Lägg tunna lager med ca 15 min mellanrum beroende på hur varmt du har det och hur mycket du har lagt på. Samma sak med klarlacken.

Om du får dammkorn osv i resultatet så får du våtslipa, våtslipa och våtslipa. Sedan är det polermaskinen som gäller.

Observera att jag är endast en hobbysprutare som aldrig har gjort något så stort som ett tak, men huv och skärmar har jag fått riktigt bra där det varken blev nyans eller finishskillnad mot orginallacken. Övning ger färdighet. Om det blir extremt dåligt så går det alltid att göra om.


Konstruktör
1 053 Inlägg
9 september 2008
#6
Ähh! Jag hade testat själv.
Det kan ju inte bli mer än fel.
Och då lär man sig. Hur kan man annars bli bättre?

Det är ju bara köpa en spruta.
Blanda lite färg, och sedan öva på ett par plåtar.

Sen när man känner att man har sprutan inställd, och rätt teknik. Då sätter man igång på bilen.
Gör ju inte så mycket ifall det blir en liten rinning, det går ju lätt att slipa bort.

GO FOR IT!


27 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#7
Sant, skulle vara rätt kul att göra det själv ^^ nu krävs det lite funderingar och uträkningar på vad allt kommer kosta osv smile

TACK!

Biltok
31 Inlägg
9 september 2008
#8
ala kan lägga en lack med gott resulrat! men men men underarbetet är det lite mera jobb med! gott råd är att handslipa samt använd långkloss å inte gno på samma ställe hela tiden! långa tag! kör med 320 papper sen lägg en slipgrund, på slipgrunden sprayar man på lite märkfärd typ marrsvat man kan köpa på macken å slipa med 400-500 papper på långkloss så ser man ojämnheter lätt å får en fin yta att lacka på! sen det viktiga när man lackar är blås på i tunna skickt så det inte rinner å vänta 5-10 minuter emellan varven!

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

Fattig student
1 282 Inlägg
9 september 2008
#9
Är det lika kinkigt när man lägger en mattsvart lack? Tänkte ev lägga mattsvart på min polo..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Biltok
31 Inlägg
9 september 2008
#10
Tiger1978 skrev:
Är det lika kinkigt när man lägger en mattsvart lack? Tänkte ev lägga mattsvart på min polo..

mattsvart så syns knappt någta skavanker! ojämnheterna syns när ljuset reflekteras i det blanka!

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

1 072 Inlägg
9 september 2008
#11
Om plåten inte har några ojämnheter så skulle jag rugga upp ytan med endast 1000p våtslip. Ingen risk att slipa igenom, man ser exakt vart man behöver slipa om man missat då hela ytan ska bli matt.
Genom våtslip slipper man filler och all risk för onödig färgstänk på övriga bilen.

Men jag skulle endå inte rekomendera att lacka själv på en bil man är rädd om. Och slipa inte med för grovt papper, då har du sliprepor synlig i lacken direkt.

Sen ang damkorn! Visst, de går att våtslipa. Men då får man oxå räkna med extra kosingar för bra polermedel för ett bra resultat.


Besserwisser
263 Inlägg
9 september 2008
#12
sik skrev:
Om plåten inte har några ojämnheter så skulle jag rugga upp ytan med endast 1000p våtslip. Ingen risk att slipa igenom, man ser exakt vart man behöver slipa om man missat då hela ytan ska bli matt.
Genom våtslip slipper man filler och all risk för onödig färgstänk på övriga bilen.

Men jag skulle endå inte rekomendera att lacka själv på en bil man är rädd om. Och slipa inte med för grovt papper, då har du sliprepor synlig i lacken direkt.

Sen ang damkorn! Visst, de går att våtslipa. Men då får man oxå räkna med extra kosingar för bra polermedel för ett bra resultat.

Extra kosingar? Ett bra polermedel kan man få för 300:-. En roterande polermaskin är dock att föredra men det går ju alltid att låna av någon.


260 Inlägg
9 september 2008
#13
När det gäller svart kan jag rekomendera Volvos NR:19

1 072 Inlägg
9 september 2008
#14
Siqqe skrev:
sik skrev:
Om plåten inte har några ojämnheter så skulle jag rugga upp ytan med endast 1000p våtslip. Ingen risk att slipa igenom, man ser exakt vart man behöver slipa om man missat då hela ytan ska bli matt.
Genom våtslip slipper man filler och all risk för onödig färgstänk på övriga bilen.

Men jag skulle endå inte rekomendera att lacka själv på en bil man är rädd om. Och slipa inte med för grovt papper, då har du sliprepor synlig i lacken direkt.

Sen ang damkorn! Visst, de går att våtslipa. Men då får man oxå räkna med extra kosingar för bra polermedel för ett bra resultat.

Extra kosingar? Ett bra polermedel kan man få för 300:-. En roterande polermaskin är dock att föredra men det går ju alltid att låna av någon.

jasså.. och hur ofta polerar du en våtslipad yta? Det är mer än bara 1 polermedel som går åt för att jaga repor!
Och en polermaskin är krav!


Besserwisser
263 Inlägg
10 september 2008
#15
sik skrev:
jasså.. och hur ofta polerar du en våtslipad yta? Det är mer än bara 1 polermedel som går åt för att jaga repor!
Och en polermaskin är krav!

Nej, det kan jag inte håll amed om. Ett grovt medel för den våtslipade ytan och sen finare medel för att få bort reporna som det första medlet orsakade.

Alltså, börja inte tjabba och vad spelar det för roll HUR OFTA jag polerar våtslipade bilar? Jag har gjort det väldigt många gångar och om det nu är 1 gång om dagen eller en gång i månaden så spelar det ingen roll.

Man behöver inte medel för massa tusingar. That´s it! Lägg 300:- på ett bra polermedel som är hyffsat grovt och polera med det sen. Sedan kan du ta vilket jävla polermedel som helst som finns på hyllan där hemma och fortsätta poleringen.


Biltok
31 Inlägg
11 september 2008
#16
Muschke skrev:
När det gäller svart kan jag rekomendera Volvos NR:19

alla svarta lacker är ren mixfärg! om det inte är metallic! men en solid svart finns det bara en av!

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

Biltok
31 Inlägg
11 september 2008
#17
sik skrev:
Siqqe skrev:
sik skrev:
Om plåten inte har några ojämnheter så skulle jag rugga upp ytan med endast 1000p våtslip. Ingen risk att slipa igenom, man ser exakt vart man behöver slipa om man missat då hela ytan ska bli matt.
Genom våtslip slipper man filler och all risk för onödig färgstänk på övriga bilen.

Men jag skulle endå inte rekomendera att lacka själv på en bil man är rädd om. Och slipa inte med för grovt papper, då har du sliprepor synlig i lacken direkt.

Sen ang damkorn! Visst, de går att våtslipa. Men då får man oxå räkna med extra kosingar för bra polermedel för ett bra resultat.

Extra kosingar? Ett bra polermedel kan man få för 300:-. En roterande polermaskin är dock att föredra men det går ju alltid att låna av någon.

jasså.. och hur ofta polerar du en våtslipad yta? Det är mer än bara 1 polermedel som går åt för att jaga repor!
Och en polermaskin är krav!

på billacken jag jobbade på så hadde vi bara ett polermedel när vi våtslipade dammkorn! ett medel från 3m som kosta 250:-! sen avslutade vi med typ vaxliknande! har hållt på med detta länge å tom autosol fungerar ypperligt! inga av kompisarna har klagat när jag lackat saker till deras bilar! alltid mellanslipat å polerat det med en vanlig rubbing, typ autosol! behövs inga flaschiga medel för att råda bot på repor å få liv i gamla lacker!

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

Biltok
31 Inlägg
11 september 2008
#18
Siqqe skrev:
sik skrev:
jasså.. och hur ofta polerar du en våtslipad yta? Det är mer än bara 1 polermedel som går åt för att jaga repor!
Och en polermaskin är krav!

Nej, det kan jag inte håll amed om. Ett grovt medel för den våtslipade ytan och sen finare medel för att få bort reporna som det första medlet orsakade.

Alltså, börja inte tjabba och vad spelar det för roll HUR OFTA jag polerar våtslipade bilar? Jag har gjort det väldigt många gångar och om det nu är 1 gång om dagen eller en gång i månaden så spelar det ingen roll.

Man behöver inte medel för massa tusingar. That´s it! Lägg 300:- på ett bra polermedel som är hyffsat grovt och polera med det sen. Sedan kan du ta vilket jävla polermedel som helst som finns på hyllan där hemma och fortsätta poleringen.

håller med dig totalt!

Män Med Hjärna Kör Bilar Med Stjärna

1 072 Inlägg
12 september 2008
#19
Fritz_85 skrev:
sik skrev:
Siqqe skrev:

Extra kosingar? Ett bra polermedel kan man få för 300:-. En roterande polermaskin är dock att föredra men det går ju alltid att låna av någon.

jasså.. och hur ofta polerar du en våtslipad yta? Det är mer än bara 1 polermedel som går åt för att jaga repor!
Och en polermaskin är krav!

på billacken jag jobbade på så hadde vi bara ett polermedel när vi våtslipade dammkorn! ett medel från 3m som kosta 250:-! sen avslutade vi med typ vaxliknande! har hållt på med detta länge å tom autosol fungerar ypperligt! inga av kompisarna har klagat när jag lackat saker till deras bilar! alltid mellanslipat å polerat det med en vanlig rubbing, typ autosol! behövs inga flaschiga medel för att råda bot på repor å få liv i gamla lacker!

Så 3M är då alltså inte flaschigt!? De är väl endå en av de som kostar lite mer precis som meguiars!
Men efter som ni båda verkar lite efter, när jag menar extra kosing. Har ni då funderat på vad en polering hamnar på om man inte har saker hemma från början etc. Som medel, trissor, våtslippapper. Jag har inte sagt att det ska kosta 100000000:-

Frågan är vilka krav du har på en lack, och vad jag har. Autosol är bra, men inte i närheten på ett medel som är framtagen för lack men JUST höga krav!


Billackerare
365 Inlägg
12 september 2008
#20
sik skrev:
Så 3M är då alltså inte flaschigt!? De är väl endå en av de som kostar lite mer precis som meguiars!
Men efter som ni båda verkar lite efter, när jag menar extra kosing. Har ni då funderat på vad en polering hamnar på om man inte har saker hemma från början etc. Som medel, trissor, våtslippapper. Jag har inte sagt att det ska kosta 100000000:-

Frågan är vilka krav du har på en lack, och vad jag har. Autosol är bra, men inte i närheten på ett medel som är framtagen för lack men JUST höga krav!

de ska va medel som inte lämnar några repor efter säjj när man kört me rubbingen (beroende på kulör givetvis) , o de finns bara en leverantör av sånt proffsmedel, anser jag då..och de är inte 3M eller Meguiars iaf..produkterna jag tänker på är från Festool..och polera/rubba utan en maskin e som o cykla utan o pedaler..maskinen e ett måste som "sik" säjjer..ja håller me "sik" fullt..

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se


Sök