3569
Sök

Dela vid 50hz, hur?

85 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Vill dela mitt framsystem lite längre ner än vad steget klarar, steget går bara ifrån 65-4000Hz men jag skulle vilja dela det någonstans vid 50.

Hur gör jag det enklast? Det är ett Phoenix Gold RSD 65cs kit det handlar om.

16 197 Inlägg
10 september 2008
varför dela ett framsystem så djupt??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

85 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Mest för att testa, kör helt utan delning nu och det fungerar hur bra som helst.

Dom klarar mer än vad man tror men dom allra lägsta frekvenserna är helt onödiga då det ändå inte hörs något men runt 50-55 skulle jag kunna tänka mig att det vore lagom att dela.

16 197 Inlägg
10 september 2008
Emil889 skrev:
Mest för att testa, kör helt utan delning nu och det fungerar hur bra som helst.

Dom klarar mer än vad man tror men dom allra lägsta frekvenserna är helt onödiga då det ändå inte hörs något men runt 50-55 skulle jag kunna tänka mig att det vore lagom att dela.

isf får du nog köpa ett löst högpassfilter.. själv tycker ja de verkar lite väl lågt för ett framsystem..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 785 Inlägg
10 september 2008
Emil889 skrev:
Vill dela mitt framsystem lite längre ner än vad steget klarar, steget går bara ifrån 65-4000Hz men jag skulle vilja dela det någonstans vid 50.

Vad har du för huvudenhet? Och steg som driver det eventuellt?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 september 2008
dbjanoz skrev:
Emil889 skrev:

du kan få köpa ett 2kanals steg av mej som, går 40/400

85 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Emil889 skrev:

En Pioneer DEH-P6000UB och drivs på att GAS 4100 fyrkanalssteg som körs bryggat så det ger 2x155wrms.

Ja ett separat filter vore kanske något, får kika efter något sånt.
Sitter ju redan filter men dom delar ju bara uppåt, dvs att midbasarna inte spelar diskant och vice versa.

1 785 Inlägg
10 september 2008
Emil889 skrev:
dbjanoz skrev:
Emil889 skrev:

En Pioneer DEH-P6000UB och drivs på att GAS 4100 fyrkanalssteg som körs bryggat så det ger 2x155wrms.

Sitter ju redan filter men dom delar ju bara uppåt, dvs att midbasarna inte spelar diskant och vice versa.

Den bästa affären du kan göra är troligen att sälja steget du har och byta upp dig till ett 4 kanalsteg där du kan dela steglöst ner till 50Hz. Att köpa separata filter går också men det blir antagligen en sämre affär. Kolla marknaden, men ett bättre steg hade också lyft systemet helt klart

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

85 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Emil889 skrev:
dbjanoz skrev:

Den bästa affären du kan göra är troligen att sälja steget du har och byta upp dig till ett 4 kanalsteg där du kan dela steglöst ner till 50Hz. Att köpa separata filter går också men det blir antagligen en sämre affär. Kolla marknaden, men ett bättre steg hade också lyft systemet helt klart

Ja ett bättre steg vore en bra idé kanske, antar att gas inte är det mest välljudandet som finns på marknaden smile
Passar iofs ganska bra, ger bra med effekt åt högtalarna som egentligen bara klarar 120wrms.

Vet du hur mycket ett separat filter påverkar ljudet kvalitesmässigt?

85 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Du har iofs högpassfilter i Pioneerstereon som du kan dela 50-63-80-100-125Hz med branthet 12dB/okt. om du vill prova.

Tänkte på det jag med, men jag har ju även basen kopplat på stereons "rearutgång", hur påverkas det av att ställa högpassfiltret?
Vet att det finns så man kan välja om man ska köra den bakre utgången som rear eller sub, just nu står den på rear då jag även hade andra bakre coaxialer förut. Kanske är ett måste att den ska stå på sub för att inte påverkas av HP-filtret?

1 785 Inlägg
10 september 2008
Emil889 skrev:
dbjanoz skrev:
Emil889 skrev:

Ja ett bättre steg vore en bra idé kanske, antar att gas inte är det mest välljudandet som finns på marknaden smile
Passar iofs ganska bra, ger bra med effekt åt högtalarna som egentligen bara klarar 120wrms.

Vet du hur mycket ett separat filter påverkar ljudet kvalitesmässigt?

Rätt installerade försämrar de inte ljudet nämnvärt såvida det är ett hyfsat filter. Men det blir dyrare än att byta steget mot ett annat. Du kommer att få bra betalt för ditt Gas steg. De stegen är lättsålda

MR
295 Inlägg
11 september 2008
Håller med föregående språkare, testa först att dela i stereon..  men byt endå ut ditt steg mot ett välljudande 2ch steg tex..  Det jag kommer att smiska mina frontar med blir detta http://bilstereohornan.jetshop.se/ShowP … mp;cat=145

Och har inte annat än hört mängder med bra kommentarer om detta steg.. dyrt JA.. men kraftigt..

Model  GZUA 2225SQ
Power WRMS @ 4 / 2 Ohm (14,4 V, 1% THD)
2 x 225 / 375 
Power WRMS @ 4 / 2 Ohm gebrückt / bridged
1 x 750 / 1100
20 - 400Hz
Highpass
200 - 4000Hz
20 - 400Hz
Lowpass
200 - 4000Hz
Bandpass 20 - 4000Hz
Subsonic Filter 20 - 400 Hz
RCA (Mono) 1 x In / 1 x Out 
35 x 4,9 x 28 cm / 
Maße / Dimensions
13.9“ x 1.9“ x 11.1“
Regelbarer Q / Adjustable Q 
Bass Fernbedienung mit 5 m Kabel / Bass remote incl. 16.4‘ cable
Senast redigerat av henkz (11 september 2008)

85 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Det var kanske lite i dyraste och kraftigast laget smile

Skulle iofs vara kul att testa något sånt där men då lär man väl skaffa bättre kitsystem än Phoenix Gold om det ksa vara till någon nytta.

Tack för hjälpen alla, får se hur jag gör.
Kör som sagt odelat nu och är toknöjd med det, fungerar över förväntan faktiskt. Bara lite orolig då konen rör sig lite mycket ibland, kan inte vara så bra i längden.

Sök