4250
Sök

Trimma Calibra

Braindamaged
208 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!  Jag har en Calibra 2.0 16V med 136 hk, skulle bra gärna få mer hästar under huven, hur trimmar jag billigt men ändå effektivt? 
Om jag skulle turbokonvertera den hur mkt jobb o problem har jag då o färvänta mig? O vad behäver jag om jag ska sätta in en turbo oc vart köper man alla dessa delar? 

Länka gärna sidor där det finns trim/styling o dylikt till Calibra

//Jesper


37 Inlägg
10 september 2008
#2
tjena. att turbokonvertera en bil e rätt så jobbigt måste kompsänka nya grenrör  kanske bygga om insug vid bättre effekt. det finns turbokit för ca 4000-5000kr på ebay helt nya, där får du med turbo, intercooler wastgate, dumpventil, rör osv.
lycka till o hoppas du hittar vad du söker

Braindamaged
208 Inlägg
10 september 2008
Trådstartare
#3
bmw_525_i skrev:
tjena. att turbokonvertera en bil e rätt så jobbigt måste kompsänka nya grenrör  kanske bygga om insug vid bättre effekt. det finns turbokit för ca 4000-5000kr på ebay helt nya, där får du med turbo, intercooler wastgate, dumpventil, rör osv.
lycka till o hoppas du hittar vad du söker

Tackar, kompsänka?


4 682 Inlägg
11 september 2008
#4
Jepa skrev:
bmw_525_i skrev:
tjena. att turbokonvertera en bil e rätt så jobbigt måste kompsänka nya grenrör  kanske bygga om insug vid bättre effekt. det finns turbokit för ca 4000-5000kr på ebay helt nya, där får du med turbo, intercooler wastgate, dumpventil, rör osv.
lycka till o hoppas du hittar vad du söker

Tackar, kompsänka?

svarva original kolvarna ca. 2mm(eller byt till lågkompskolvar), bättre än att köra me dubbla topplockspackningar.
e dock onödigt att slösa pengar på ett turbo kit från ebay,finns ju calibra/vectra me turbo original.
köp ett begagnat turbogrenrör m.m från en sån(om du inte gör själv), å ta en turbo från en gammal volvo/saab.
sen beroende på hur mycke du ska ladda så måste du ju byta upp dig till bättre spridare,bränslepump m.m.
sen kan du ju sparade dig lite besvär å köpa en komplett begagnad C20LET turbo motor från en vectra/calibra å installera i din bil.
sen krävs ju olika modifikationer beroende på hur mycke effekt du e ute efter.
btw :tror de finns några trådar om ämnet redan,prova sök funktionen

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
11 september 2008
#5
Tänk på att du inte kommer att kunna besiktiga bilen med turbo på. Så du har med det i beräkningarna.  Om du ska höjja effekten så glöm inte att uppgradera bromsarna oxå.

Braindamaged
208 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#6
Rspeter skrev:
Tänk på att du inte kommer att kunna besiktiga bilen med turbo på. Så du har med det i beräkningarna.  Om du ska höjja effekten så glöm inte att uppgradera bromsarna oxå.

Bromsarna visste jag, o det går o besiktiga om den, enligt vad jag läst mig till.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 september 2008
#7
går inte att bessa den med konverterad motor nej

2slow

811 Inlägg
11 september 2008
#8
vrf går inte det?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

836 Inlägg
11 september 2008
#9
azid skrev:
går inte att bessa den med konverterad motor nej

Klart det går om bilen finns i turbo version orginal! det e just såna bilar man kan besikta efter man satt på turbo..har man en 740 utan turbo och slänger på turbo o skit så går den att besikta om utan några större moddar!..däremot om bilen inte finns me turbo från fabrik dååå blir det en MASSA som ska göras om för då ska det räknas som ombyggt fordon eller nåt sånt!


811 Inlägg
11 september 2008
#10
kenny_crx skrev:
azid skrev:
går inte att bessa den med konverterad motor nej

Klart det går om bilen finns i turbo version orginal! det e just såna bilar man kan besikta efter man satt på turbo..har man en 740 utan turbo och slänger på turbo o skit så går den att besikta om utan några större moddar!..däremot om bilen inte finns me turbo från fabrik dååå blir det en MASSA som ska göras om för då ska det räknas som ombyggt fordon eller nåt sånt!

Vet du om man kan bessa en seat cordoba då?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

836 Inlägg
11 september 2008
#11
rough_boy skrev:
kenny_crx skrev:
azid skrev:
går inte att bessa den med konverterad motor nej

Klart det går om bilen finns i turbo version orginal! det e just såna bilar man kan besikta efter man satt på turbo..har man en 740 utan turbo och slänger på turbo o skit så går den att besikta om utan några större moddar!..däremot om bilen inte finns me turbo från fabrik dååå blir det en MASSA som ska göras om för då ska det räknas som ombyggt fordon eller nåt sånt!

Vet du om man kan bessa en seat cordoba då?

Asså alla bilar går meeeeeeen som sagt en seat cordoba som inte finns me turbo vad jag vet? blir det en heeelvetes massa som ska bytas ut för att klassas som ombyggt fordon...så inte det lättaste men allt går tongue


1 661 Inlägg
11 september 2008
#12
Både lättare och billigare att köpa en Calibra turbo på en gång.

836 Inlägg
11 september 2008
#13
Sexyicecube skrev:
Både lättare och billigare att köpa en Calibra turbo på en gång.

känns inte riktigt som att det blir billigare dock roligare för du får 4*4 smile


1 661 Inlägg
11 september 2008
#14
http://www.blocket.se/vi/17903808.htm?ca=2_s

Inte så farligt dyrt enligt mig, då har han en FÄRDIG turbobil, att köpa alla delar, kompsänka motorn, kanske ett motorras pga av lekandes med laddtryck, renovera m.m m.m... Ja, då är han nog uppe i dom slängarna ändå.

836 Inlägg
11 september 2008
#15
Sexyicecube skrev:
http://www.blocket.se/vi/17903808.htm?ca=2_s

Inte så farligt dyrt enligt mig, då har han en FÄRDIG turbobil, att köpa alla delar, kompsänka motorn, kanske ett motorras pga av lekandes med laddtryck, renovera m.m m.m... Ja, då är han nog uppe i dom slängarna ändå.

men utan motor ras och begagnade delar från nån calibra turbo så kostar kanske själva bygget 5 tusen typ, om han nu sänker kompet genom dubbla packningar smile men sen e det lite beroende vad han får ut för sin egen om han hade sålt den smile får han en bra peng så ska han satsa på en riktig calibra turbo! smile


1 661 Inlägg
11 september 2008
#16
För 5 tusen blire ett riktigt snikbygge med bara dom billigaste delarna..men ja, allting går ju. det ska ju helst hålla också smile

836 Inlägg
11 september 2008
#17
hehe jo men sagt delar från skroten och liknande så blir det inga problem...behöver inte smacka på ett nytt turbo kitt på en bil som har rullat en bit och riskerar motor ras om saker inte görs rätt big_smilebig_smile


Braindamaged
208 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
#18
va behöver köpas för att å turbon till o gå fint i calibran då?


836 Inlägg
11 september 2008
#19
asså det första som måste fastställas måste jy vara skicket på motorn som sitter i just nu...för påfrestningar blir jy liiiiiiiiiiiiiiiite annorlunda hehe smile men sen e det jy IC och grenrör och grejer..finns nog exakta recept här på forumet nånstans skulle jag tro smile men hade nog nästan satsat på att köpa en calibra turbo ändå...e värt det just för att du får fyrhjulsdriften liksom!


130 Inlägg
11 september 2008
#20
Jepa:

Jag kan starkt rekommendera forumet på www.opelsportclub.com , där finns mycket kunskap om både Calibra och vad delar kostar........



Sök