3459
Sök

Mag svets.. Strålning eller nått bakom foten?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
En mag funkar väl så att de är precis som att kortsluta någonting? + genom tråden och sen jordar man med en kabel ifrån svetsen...
men då de starka, Jäävligt starka ljuset. Ger det ifrån sig någonting ?
för jag har fått röda märken, eller så är det eksem.. för jag brukar få det..
Jag vet inte vad jag har fått, antingen ifrån svetsen eller så har jag fått tillbaka det...
för jag svetsade igår i skolan och vaknade upp med det idag.. och det svider som fan...
fast jag tror att det är mycket bättre nu efter att jag har kletat in handen i salva...
men hur funkar det ? är de nå jävla strålning i skiten? precis som solen? eller?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

5 089 Inlägg
11 september 2008
ja det blir så starka uv stålar, ungefär som solen. det är därför det är viktiga att ha på sig mask..och heltäckande klädsel och allt detdära..

\Lindgren

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Okej okej, ja.. Jag hade tydligen allt utom handskarna då.. Men de blir så satans klumpigt och svetsa då... går de bra med några tunna handskar?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 515 Inlägg
11 september 2008
Masken är nästan ett "måste", om man inte har den på så får man "svetsblänk" ( minns inte hur det heter exakt, jag kan ha fel ) då det svider i ögonen, känns nästan som om man har sandkorn i ögonen. .

- så ha alltid mask på! smile
Senast redigerat av Audi_powah (11 september 2008)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Masken är alltid på! Vill inte förstöra ögonen smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
Det är strålning. som dom ovan säger.
Ja det finns tunna svetshandskar. smile
har själv vart me om en hel del sånt.
Samma med pinnsvets fått lopper hit o dit innanför overolen. Aiioooo!
Senast redigerat av HKS (11 september 2008)

Kokar ris
923 Inlägg
11 september 2008
jo är väl UV-A strålning från svetsen hmm?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
HKS skrev:

Okej.. Ja innan för kläderna har ja inte fått än :p hoppas jag verkligen inte på heller :p då några polare har fått det xD. dom säger att det gör ont , hur kommer det sig ? big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
ExXtr3me skrev:
HKS skrev:

Okej.. Ja innan för kläderna har ja inte fått än :p hoppas jag verkligen inte på heller :p då några polare har fått det xD. dom säger att det gör ont , hur kommer det sig ? big_smile

Det gör satans ont! Speciellt om man svetsar under balkar osv o råkar tappa stora feta gödiga loppan rätt in vid halsen o ner till låren! big_smile
Har några märket av det big_smile
Samma på händerna ibland när man e lat o har T-shirt utan handskar smile
Det kommer hända dig med. Känner inte en enda svetsare som inte brännt sig ! tongue
Senast redigerat av HKS (11 september 2008)

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
HKS skrev:
ExXtr3me skrev:
HKS skrev:

Det gör satans ont! Speciellt om man svetsar under balkar osv o råkar tappa stora feta gödiga loppan rätt in vid halsen o ner till låren! big_smile
Det kommer hända dig med. Känner inte en enda svetsare som inte brännt sig ! tongue

Haha, ska bli lastbilsmekaniker... Men jag tror att det Kommer att hända mig iallafall.. någon gång ....

Men Top... Kan det vara en jävligt effektiv solbränna jag har fått då? eftersom att de är den handen som jag har hållt masken med?
de sägs att man blir brun av svetsning big_smile bättre än att sola solarium big_smile Mycket manligare iallafall big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kokar ris
923 Inlägg
11 september 2008
får ni inte lära er sådant här innan ni börjar svetsa i skolan? :S

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

C(^^,)
453 Inlägg
11 september 2008
ExXtr3me skrev:
HKS skrev:
ExXtr3me skrev:

Haha, ska bli lastbilsmekaniker... Men jag tror att det Kommer att hända mig iallafall.. någon gång ....

Men Top... Kan det vara en jävligt effektiv solbränna jag har fått då? eftersom att de är den handen som jag har hållt masken med?
de sägs att man blir brun av svetsning big_smile bättre än att sola solarium big_smile Mycket manligare iallafall big_smile

Jo det är det du fått!
Samma om man svetsar utan hjälm! Där snackar vi om kokt röd kräfta några timmar efter smile
Inget att oroa sig över.

1 867 Inlägg
11 september 2008
Jag har ett par rediga brännsår på ryggen efter svetsning under bil, och ganska ofta har jag en rejäl solbränna i ansiktet big_smile Svetsa utan skydd är inte bra, förstör synen och kan medföra hudcancer om man aldrig använder skydd.

Min senaste bedrift när det gäller brännskador är att lyckas bränna mig rejält bakom örat då jag lyckades peta in ett avgasfäste jag precis hade svetsat där big_smile

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
HKS skrev:
ExXtr3me skrev:
HKS skrev:

Jo det är det du fått!
Samma om man svetsar utan hjälm! Där snackar vi om kokt röd kräfta några timmar efter smile
Inget att oroa sig över.

Okej okej, då slutar ja oroa mig smile Morsan blev ju tokig som fan när ja visade handen...

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
cenoxide skrev:
får ni inte lära er sådant här innan ni börjar svetsa i skolan? :S

Handskar är väl upp till var och än... och jag märkte nu att jag är nog jävligt känslig emot det, så nu har jag ju lärt mig det.

Men resten måste vi ha. Mask, overall och sånt grejs.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Diktator
968 Inlägg
11 september 2008
en sak man får lära sig när man svetsar som mekaniker, är att alltid skydda huden så mycket som möjligt, det är skit dålig strålning, större chans att få canser och hudskador, bränn blåsor och liknande, och du blir inte brun efteråt, du bli röd, sen vitare än innan oftast. så ni som svetsar i t-shirt och handskar, bli inte förvånade om ni vaknar upp en dag med en gigantisk leverfläck på armen, det är cancer och beror på ni slarvat...

jag har svetsar sjukt mycket skit eftersom jag jobbade med det, i början va man ju pulver nog och tro att sån där bränna kommer inte jag få, jo, efter en dag så va jag illröd på armen och kunde inte böja dom...

och att titta in i lågan får mansom någon sa svetsblänk, då bränner du hål på ögon hinnan och det gör ont som satan att blinka, och du ser som skit, och får nersatt syn rästen av ditt liv...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 september 2008
Haha känner en som fick svetsblänk elva gånger på en och samma dag tongue

Riktigt klantarsle som bara var tvungen att glo rätt in i svetslågan utan hjälm när folk svetsade >.<

Själv har jag fått en rejäl brännskada när en loppa hoppade ner i skon när jag svetsade och inte fan ville han hoppa ur igen heller. Det såret blev ungefär stort som en tumnagel och det varade nog i tre-fyra veckor, faen vad ont det gjorde och man var ju hela tiden tvungen att peta upp skiten för att få bort allt var.

Var inte särskilt glad när det hände om jag ska vara ärlig lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Diktator
968 Inlägg
11 september 2008
föresten är det inte MIG du lär dig svetsa? MAG är helt annorlunda, men principen är detsamma, vi fick lära oss MIG och svetsa med gas när jag utbilda mig för 5 år sedan

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
Nej, det är MAG.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 september 2008
TBOC_Razor skrev:
Haha känner en som fick svetsblänk elva gånger på en och samma dag tongue

Riktigt klantarsle som bara var tvungen att glo rätt in i svetslågan utan hjälm när folk svetsade >.<

Själv har jag fått en rejäl brännskada när en loppa hoppade ner i skon när jag svetsade och inte fan ville han hoppa ur igen heller. Det såret blev ungefär stort som en tumnagel och det varade nog i tre-fyra veckor, faen vad ont det gjorde och man var ju hela tiden tvungen att peta upp skiten för att få bort allt var.

Var inte särskilt glad när det hände om jag ska vara ärlig lol

hur fan får man svetsblänk 11 gånger på en dag då det brukar hålla isig rätt många timmar?
testa å få en loppa på pungen nån gång, lovar då är man inte så kaxig längre:P
eller i örat å höra loppan fräsa där inne tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök