3446
Sök

Mag svets.. Strålning eller nått bakom foten?

Med.lem
3 759 Inlägg
11 september 2008
cenoxide skrev:
får ni inte lära er sådant här innan ni börjar svetsa i skolan? :S

Reagerade jag me på!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

204 Inlägg
11 september 2008
Mr_EmCom skrev:
cenoxide skrev:
får ni inte lära er sådant här innan ni börjar svetsa i skolan? :S

Reagerade jag me på!

ne det är inte nått man leker med direkt när man väl har läst om skiten det kan orsaka...

MitsuNörd
880 Inlägg
11 september 2008
Går väl jämföra med att bli solbränd!
Du ska inte ge dig på rörtråds svetsen om du är känslig för det dära cool

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

127 Inlägg
11 september 2008
skönt när de ramlar ner lopper innanför skorna smile

3 059 Inlägg
12 september 2008
Ja solbränd blir man av vanlig MIG svetsning också.

Ja en mask är alltid bra men det hjälper inte alltid, särskilt inte om man måste ligga under en bil och svetsa..
Tidigare jobbade jag som bilmekaniker och svetsade en hel del.. Har vatt upp o skrapat ögonen 4 ggr. 3 på det ena och 1 på det andra..
Inte "svetsblänk" som irriterar nån dag utan små jädra svetsloppor som hoppat innaför masken och fastnat på ögat. Dessa bränner sig fast och går inte bort utan en läkare skrapar bort dom med ett knivliknande föremål.. sen slipar han ner området där "loppan" suttit med nått som ser ut som en liten dremmel.. Det blir en upphöjning i området där "loppan" suttit och sist droppar han i en form av rostlösning i ögat.. Man ser inget på X antal timmar med det ögat för den där rostlösningen är en tjock kladdig smörja..

-----

Det är inte jättestor skillnad på MIG och MAG svetsning.
Det största som skiljer är skyddsgasen, inerta för MIG och aktiva för MAG. Inert gas reagerar inte med svetssmältan. Exempelvis Helium o Argon.
Man har dock större möjligheter att påverka slutresultatet med aktiva gaser (argon/oxygen eller (argon/koldioxid). Olegerat material kräver nästan alltid en aktiv gas för att uppnå fullt resultat.
Senast redigerat av Smajly (12 september 2008)

8 Inlägg
12 september 2008
Audi_powah skrev:
Masken är nästan ett "måste", om man inte har den på så får man "svetsblänk" ( minns inte hur det heter exakt, jag kan ha fel ) då det svider i ögonen, känns nästan som om man har sandkorn i ögonen. .

- så ha alltid mask på! smile

Uhm ja! jag jobbar som svetsare och har fått det några gånger inget jag rekomenderar känns som man har grus i ögona fass värre tar ungefär 24H att släppa och man sommnar inte förrns man e helt utmattad!

8 Inlägg
12 september 2008
ExXtr3me skrev:
En mag funkar väl så att de är precis som att kortsluta någonting? + genom tråden och sen jordar man med en kabel ifrån svetsen...
men då de starka, Jäävligt starka ljuset. Ger det ifrån sig någonting ?
för jag har fått röda märken, eller så är det eksem.. för jag brukar få det..
Jag vet inte vad jag har fått, antingen ifrån svetsen eller så har jag fått tillbaka det...
för jag svetsade igår i skolan och vaknade upp med det idag.. och det svider som fan...
fast jag tror att det är mycket bättre nu efter att jag har kletat in handen i salva...
men hur funkar det ? är de nå jävla strålning i skiten? precis som solen? eller?

En mag svets ligger 300% över gränsvärdet för uv strålning, skyddar du dig för dåligt räcker det med 3-4 punkter sen har du bränt huden(precis som du bränner dig i solen)...men du vänjer dig med det när du svetsat nått år...

8 Inlägg
12 september 2008
TBOC_Razor skrev:
Haha känner en som fick svetsblänk elva gånger på en och samma dag tongue

Uhm...svetsblänk sitter i ca 24h...

1 515 Inlägg
16 september 2008
Meltz skrev:
Audi_powah skrev:
Masken är nästan ett "måste", om man inte har den på så får man "svetsblänk" ( minns inte hur det heter exakt, jag kan ha fel ) då det svider i ögonen, känns nästan som om man har sandkorn i ögonen. .

- så ha alltid mask på! smile

Uhm ja! jag jobbar som svetsare och har fått det några gånger inget jag rekomenderar känns som man har grus i ögona fass värre tar ungefär 24H att släppa och man sommnar inte förrns man e helt utmattad!

sant så sant. . nästan till omöjligt att sova hmm

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

106 Inlägg
17 september 2008
Ja du, de där me MIG/MAG är inte alltid lätt då man int fått veta de viktigaste. Typ säkerhet å hälsa bl.a. För det är ju allvarliga grejer man håller på me. Det är lärarens skyldigthet att informera om eventuella händelser å sånt.
Man tror att de bara är att svetsa å smälta plåt, men de är en hel jävla vetenskap när de gäller svetsning.. 132, 135, 136, 141, 311, 111.. Alla dessa siffror å benämningar.
Men som sagt, säkerhet å hälsa borde ju vara de första som man måst lära sig innan man sätter sig vid en sån där maskin.

Just me.

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
17 september 2008
Tänk på att strålningen från svetsen är mkt hudcancerframkallande. som solarium fast många ggr värre. använd alltid heltäckande klädsel.
å kan tala om att svetsblänk är INTE kul att få;) troligtvis nått man bara utsätter sej själv för en gång..

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Svindåre
1 433 Inlägg
17 september 2008
JeyKay skrev:
Tänk på att strålningen från svetsen är mkt hudcancerframkallande. som solarium fast många ggr värre. använd alltid heltäckande klädsel.

hmm... och jag som jobbar som svetsare. och går i t-shirt hela dagarna... hmm

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Sothora <3
1 201 Inlägg
17 september 2008
Det är endast TIG man blir brun av, Sen Ja det är skadligt, men säg något som inte är skadligt idag?? Ja kan sitta och produktionssvetsa i t shirt, blir inte ens röd längre. Och loppor och skit som bränner de vänjer man bort.! Men alltid hjälm och friskluft på:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Muttley
17 september 2008
Mercedesturbodiesel skrev:
Det är endast TIG man blir brun av, Sen Ja det är skadligt, men säg något som inte är skadligt idag?? Ja kan sitta och produktionssvetsa i t shirt, blir inte ens röd längre. Och loppor och skit som bränner de vänjer man bort.! Men alltid hjälm och friskluft på:)

man blir brun av mig med, de har jag blivit iallfall. svetsar en del med. dock mig och tig här. och när man inte knäppt skjortarmanr ordentligt så får man snygga sträck efter uv strålningen.

Svetsare
3 150 Inlägg
18 september 2008
När vi svetsade i skolan med gassvets och MIG, och man körde utan mask eller med såna dära "brillor" som bara täcker ögonen, så kändes det efter ett par timmars svetsning när man slutat som att man va solbränd i ansiktet typ ^^  smile

Sen ibland började munstyckena till gassvetsen brinna och det tjuter i slangarna ganska ofta med  xD
Senast redigerat av ZonaX (18 september 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök