3282
Sök

Köpråd: biltema bromsar?

14 Inlägg
15 september 2008
Hepp.
Inget är billigt för inte.
Hepp

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 september 2008
Vet om folk som har köpt brembo, porsche och andra bromsmärken och nog fan har det slagit sig om man drar upp bilen till 200 sen segdrar bromsen under en km!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

118 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
discokapten skrev:
Vet om folk som har köpt brembo, porsche och andra bromsmärken och nog fan har det slagit sig om man drar upp bilen till 200 sen segdrar bromsen under en km!

köpte brembo till min 940 dom vart vinda direkt

687 Inlägg
16 september 2008
fimpen-t60 skrev:
volvo_Tobias skrev:
vad bromsar Biltema?

jo jag undrar om skivorna håller sig raka eller om det blir krokigttongue

Jag skulle bara vara lite lustig, för det ska vara ett ord Biltemabromsar. Jag har Biltemaskivor på min gamla volvo, men den är ju ingen raket så jag kan inte påstå att jag har provat dom på "riktigt" men på den funkar dom bra.
Senast redigerat av volvo_Tobias (16 september 2008)

835 Inlägg
16 september 2008
Har biltema skivor o belägg på min 9-3a. beläggen dammar sjukt mycket, vilket var en miss eftersom jag har vita fälgar. Skivorna är grymt bra.

12 086 Inlägg
16 september 2008
Har dålig erfarenhet av skivorna, köpt en uppsättning fram till en sierra en gång, dom funkade fint.
Belägg har jag köpt ett 5-6 uppsättningar, de dammar mkt men de är billiga.

403 Inlägg
16 september 2008
Har alltid kört biltema skivor och belägg, funkar hur bra som helst! Lika bra som mekonomens och det är brembo!

24 Inlägg
16 september 2008
jag har kört med biltema bromsar och det funkar fint de. beror på hur man kör och vilken sorts bil de är men de ska funka fint de:D

272 Inlägg
18 september 2008
Har monterat 100 tals biltema skivor genom åren, har aldrig stött på nån skev skiva, däremot har jag allt för ofta stött på bilar där folk med tummen på fel ställe, bytt skivor, och dom slagit sig.
Vanligaste orsaken till skeva skivor är skit bakom verktygen.

Biltema skivorna på min BMW firar 5 år i december, dom har mestadels körts på bana, jag har slitit ut 5 par bromsklossar fram, och 3 par bak, och dom håller många par klossar till.

Avänds med fördel på bruksbilar vintertid då Biltemas skivor inte rostar lika mycket som dom flesta orginal/eftermarknadsskivor.

Åker helst på is =)

1 688 Inlägg
18 september 2008
Beläggen fejdar väldigt lätt vid lite inspirerad körning, märkte det på min Saab.
Till slut började det ryka lustigt ur hjulhusen. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 062 Inlägg
18 september 2008
hade biltema i min volvo 940 jag hade 250 hk gjorde flera inbromsningar från 200-0 å dem e helt felfria kan bara rekomendera dem:D
Senast redigerat av wildboy_87_ (18 september 2008)

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
18 september 2008
men man måste väl köra in dem på rätt sätt annars slår nog sig även dem dyraste märkena

Team Björkeryd

1 174 Inlägg
30 april 2009
INKÖRNINGSINSTRUKTIONER:

"Belägg och skiva har inte bästa möjliga anliggningsyta mot varandra eftersom de inte är inslitna. De ska därför köras ca. 50 mil för att få bästa möjliga bromseffekt. Inkörning ska ske med små lätta inbromsningar från tex. 90km/h till 60km/h, som efter hand kan utföras hårdare. Vänta gärna en stund om det är möjligt mellan inbromsningarna, för att skiva och belägg ska hinna kylas. Den första tiden är det viktigt att man EJ bromsar hårt och framförallt inte hårt till stillastående. Då kan bindmedlet i beläggen bränna fast på skivan och har man otur kan detta räcka för att man ska få vibrationer i ratten vid inbomsning"

kopierat från bromsmannen.se

Edit:
Så hur låter domen? Är biltemas sportbromsar något att ha eller inte??
Har funderingar på att köpa såna så länge då ekonomin inte är det bästa för tillfället..
Biltema sportskivor plus EBC belägg?? Vad tror ni om det??
Senast redigerat av -Blomman- (30 april 2009)

"If you're in control, you're not going fast enough"

Med lem
1 127 Inlägg
30 april 2009
-Blomman- skrev:
Edit:
Så hur låter domen? Är biltemas sportbromsar något att ha eller inte??
Har funderingar på att köpa såna så länge då ekonomin inte är det bästa för tillfället..
Biltema sportskivor plus EBC belägg?? Vad tror ni om det??

Köp!

Inga som helst fel på biltemas skivor eller ok, beläggen däremot kan mana ju kosta på. Sitter några år gamla brommskivor på bruksgolfen jag åker runt i. Jag kan verkligen inte kalla dom dåliga, vänsterbromsat och överhettat dom som satan på isen, sen kör jag knappast lugnt annars heller. Överhettat dom många ggr på vanlig väg också. Men kanske beläggens fel det.

Dom fungerar hur bra som helst..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 april 2009
Jag har tänk bytta mina bromsbelägg bak på 530, biltema tar 169:-, mekonomen 500:-, man kan fråga sig varför.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 005 Inlägg
30 april 2009
När det kommer till säkerhetssaker så tvivlar jag rätt mycket på Biltema. smile

239 Inlägg
30 april 2009
Jag ska iaf köra på dom senare i sommar, hört gott om de skivorna. Sen är väl de flesta av hos här bara såna som kör bana ibland och buskör då och då inget på tävlings nivå så det duger nog precis utmärkt till oss vanligt folk smile

blacken
30 april 2009
Jag har under dom senaste två åren köpt bromsbelägg,bromskivor och bromsok till både min och riksdagens bilar på Biltema. och kan bara säga ALLDRIG mer!, vilken jävla skit dom har på dom områdena..
Senast redigerat av blacken (30 april 2009)

845 Inlägg
30 april 2009
Jag har Biltema skivor runt om på 740 Turbo. Har haft dom i ca 5 år snart. Inga som helst problem, Tar bra å jämnt. Så att dom skulle bli skeva vid någon hård inbromsning är nog handhavande/förarens fel

218 Inlägg
30 april 2009
har deras skivor och belägg fram och är relativt nöjd förutom att de skriker och gnäller

Sök