3149
Sök

Bärbar dator i bilen!

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
epic110 skrev:
Har hittat en hel del nu... Jag har nämligen 15" Vga monitorer som bara ligger, dessa vill jag ha användning av!  Det enda jag vill göra med datorn är att spela film + musik..

http://www.natalie.se/product_info.php? … cts_id=979

Denna finns ju oxå, nåt slö kanske men de borde gå big_smile frågan är om det finns VGA-out? Den borde räcka för o lira film på, lagom glassig.. Sen kör ja nog på en beg. cd spelare med aux in till min mp4!

Jag orkar inte hålla på o bygga, om det inte är väldigt smidigt o enkelt.. det verkade iof mini-korten va!

Jag kommer ihåg på den gamla goda tiden när jag hade en Compaq 333Mhz med 48MB Ram. Den orkade inte spela upp DivX-filmer i halvkass kvalité. smile

Som det moderkortet + processorn som rekommenderades innan är mer lagom. Men vill du inte bygga så är det genast svårare.
Jag skulle tippa på minst 1Ghz och 512 RAM och gärna 20GB Hårddisk, beroende på vad du ska ha på den. smile

Jag köpte en dator på Tradera, typ minichassi, eller LAN-chassi som det heter för 1200kr, med just det jag skrev, plus grafikkort på 64mb, och ska sätta dit ett 12V nätaggregat som drivs direkt med bilens system, och ett bra ljudkort.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Golfare
349 Inlägg
24 september 2008
tror ja handlar ett ITX iaf, vart får man tag på nätaggregat som e 12v?  de blir både billigare o enklare, bättre me för den delen ^^

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
epic110 skrev:
tror ja handlar ett ITX iaf, vart får man tag på nätaggregat som e 12v?  de blir både billigare o enklare, bättre me för den delen ^^

Här: http://www.icd.se/index.php?main_page=p … cfd42d02ac

Dom är för övrigt inte lika stora och klumpiga som vanliga datornätaggregat, just för att dom inte måste transformera om strömmen, bara ta upp spänningsfall och förhindra överspänning. smile

En annan bra tråd för tips, idéer och inspiration!
http://gaming.datorbutiken.com/viewtopic.php?t=2333
Senast redigerat av TurbOla (24 september 2008)

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 september 2008
Håller med Epic110: 3,5mm till RGB direkt in i steget fungerar bra för mig iallafall... Har ett tokgammalt steg och en Elonex Webbook. Liten & bra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

205 Inlägg
24 september 2008
Vet inte om det står här i tråden men du kan ju köpa en sändare till datorn, en sån som sänder via radiosignaler om du vill slippa enkelt undan...

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
NismoP11 skrev:
Vet inte om det står här i tråden men du kan ju köpa en sändare till datorn, en sån som sänder via radiosignaler om du vill slippa enkelt undan...

FM-sändare menar du?
Jag har det kopplat till min mobil så jag spelar mp3 via den, men det hörs skillnad på kvalitén på ljudet mot t.ex. cd, och basen blir sämre o.s.v.

Golfare
349 Inlägg
24 september 2008
Aa, ja har kört lite med FM-sändare, det är inte direkt bäst ljud men funkar..  de där nätagget för 12v va DYRT! borde ju finnas mkt billigare?

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
epic110 skrev:
Aa, ja har kört lite med FM-sändare, det är inte direkt bäst ljud men funkar..  de där nätagget för 12v va DYRT! borde ju finnas mkt billigare?

Tittar man på rubriken står det 796kr, överst i Explorer, i det blåa fältet.
Tycker du det är för dyrt?

Då får du väl handla en sån här...
http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=35483344

Men det kommer inte att bli bra, du kommer att få "fel" ström, p.g.a att den måste transformera upp strömmen från 12V till 220V och till 12V igen. smile
Senast redigerat av TurbOla (24 september 2008)

205 Inlägg
24 september 2008
Jepp var FM-sändare jag menade. Håller med om att det inte är det bästa ljudet men var ju ett budget tips wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 september 2008
NismoP11 skrev:
Jepp var FM-sändare jag menade. Håller med om att det inte är det bästa ljudet men var ju ett budget tips wink

Med tanke på trådskaparens budget är det riktigt vettigt. wink

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
24 september 2008
Jag har min laptop inkopplad i sterion min lastbiel och det funkar klockrent. Har också, som ngn annan hade, lite störande ljud när laddaren sitter i men det hörs bara när jag har allt ljud av, inte när jag spelar musik eller kollar på film.

Laddaren däremot heter så mycket som: (HQ POWER) CARS6000 (bara att googla) 120W
Man kan köpa en liknande på tex Mekonomen, också 120W (120W är att rekomendera för då bör den ladda som den ska, jag har prövat ett flertal) och på den laddaren så ställer man om till önskat OUTPUT Volt.. som min tex står på 19 Volt OUT. 12 volt IN. (man ser på sin orginal datorladdare vad det ska vara i OUT ström) Den jag har är ställbar från 15 - 24 V och det följer med ett flertal olika Kontakter som ska passa dom flesta märkena på marknaden. big_smile

Mycket nöje

Ont om hästkrafter är det gott om.

Golfare
349 Inlägg
25 september 2008
TurbOla skrev:
epic110 skrev:

Men det kommer inte att bli bra, du kommer att få "fel" ström, p.g.a att den måste transformera upp strömmen från 12V till 220V och till 12V igen. smile

Hmm.. Läste ett pris på 999:- ?  Kanske läste fel tongue   Ganska dyrt endå med tanke på att man får ett vanligt agg för 300:-, borde va billigare till 12v me tanke på att det är mindre komponenter i! wink

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
25 september 2008
Mitt tips är att köpa laddaren jula har (189:-), sen ett externt ljudkort (Usb eller FW) Om du redan har en laptop så blir det antagligen lägst totalkostnad.

Sen har jag sett på ebay.com att det finns "touchpaneler" till vanliga skärmar (alltså en plastfilm med touchegenskaper du "klistrar" över den vanliga skärmen) som ska funka helt ok till ett bra pris, det brukar gå att hitta en beggad 14-15" tft skärm för runt en 500 spänn, dock behöver du en inverter till 230v också.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Golfare
349 Inlägg
25 september 2008
discokapten skrev:
Mitt tips är att köpa laddaren jula har (189:-), sen ett externt ljudkort (Usb eller FW) Om du redan har en laptop så blir det antagligen lägst totalkostnad.

Sen har jag sett på ebay.com att det finns "touchpaneler" till vanliga skärmar (alltså en plastfilm med touchegenskaper du "klistrar" över den vanliga skärmen) som ska funka helt ok till ett bra pris, det brukar gå att hitta en beggad 14-15" tft skärm för runt en 500 spänn, dock behöver du en inverter till 230v också.

dedär sista lät FETT! yikes  va söker man på, samt finns det till 15" skärmar??

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
epic110 skrev:
TurbOla skrev:
epic110 skrev:

Hmm.. Läste ett pris på 999:- ?  Kanske läste fel tongue   Ganska dyrt endå med tanke på att man får ett vanligt agg för 300:-, borde va billigare till 12v me tanke på att det är mindre komponenter i! wink

Det är klart, det säljs/tillverkas inte lika många nätaggregat för fordon som för hushåll.

Men ett 220v nätagg för 300kr till en dator idag är inte mycket du får.

Ett vettigt nätagg (på t.ex Komplett.se) på 500W kostar 700-800kr, med låg ljudnivå och hög verkningsgrad.

Jag tycker inte priset är farligt för ett 160W DC->DC nätagg.
Dessutom är det pyttelitet, jämfört med att ha både en omvandlare (12V -> 220V -> 12V) och ett vanligt nätagg, som är stort och otympligt.

Men du gör som du vill. wink

Golfare
349 Inlägg
26 september 2008
Har du ju iof rätt i, men ja skulle aldrig behöva mer än ett för 350 spänn till min dator hemma.. har man inte 8 hö-fläktar, neon o blinkande ljus så behöver man inte så mkt ström.. såvida man inte har en värstingdator, o de har inte jag wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 september 2008
epic110 skrev:
Har du ju iof rätt i, men ja skulle aldrig behöva mer än ett för 350 spänn till min dator hemma.. har man inte 8 hö-fläktar, neon o blinkande ljus så behöver man inte så mkt ström.. såvida man inte har en värstingdator, o de har inte jag wink

Jag har 2 hårddiskar, ett Geforce 6800 AGP grafikkort, 1gb ram, och ett ljudkort och en dvd-spelare, och en amd athlon 2600+ processor, det kräver 420W för att gå runt. wink

43 Inlägg
27 september 2008
Angående power supply's.
Det finne ett par ställen i europa som säljer mycket bil PC saker två av dem är cartft och linitx
http://www.cartft.com/catalog/gl/13
www.linitx.com

I usa finns t.ex. www.mp3car.com
Med dollarkursen är det nog billigast att beställa därifrån, kom bara ihåg att momsen kommer till på 25% och tullen på någon procent när du jämför priserna.

I sverige hittade jag den här http://www.mini-pc.se/
Där kan du få M2-ATX nätagget för 755 kr (160watt) eller M4-ATX för 961 kr (250w). 160w agget ser ut att vara samma som på icd's hemsida. Tycker personerligen att ICD's priser är lite väl dyra. Billigar då att beställa från europa eller usa.

Visst finns det billigare skärmar än 2-3000kr. Angående natalie har jag ingen aning om vilken typ av bakljus de använder. I mitten av 2007 ändrade t.ex. liliput 7" skärmar ganska dramatiskt även fast de har sama data. För ett simulerat test av skillnaden, se här. http://store.mp3car.com/2008_Lilliput_7 … on-016.htm
Självklart är det inte så stor skillnad som på bilden men det är ganska stor skillnad.
Själv har jag haft en liliput 7" skärm från 2005 och bytte för ett tag sedan till en linitx 7" skärm med 600 nits ljus. I direkt soljus såg jag inte mycket av vad som fanns på skärmen med den äldre liliput skärmen men med den nya har jag inga problem att se.
En annan sak man ska fundera på när man köper en skärm är om man planerar att koppla in en back kamera någon gång i framtiden, då är backingång ovärderlig på skärmen. Det är en komposit video ingång som är styrd på 12V trigger som du kopplar till back ljuset. Så att skärmen kopplar om automatiskt till back kameran när du lägger i backen.

När det kommer till nätagg, i en bil vill man inte ha mer strömförbrukning än nödvändigt. De flesta klarar sig utan problem med ett 160w M2-ATX agg. Det enda man behöver tänka på när man köper det är att det inte ingår någon P4-12V kontakt så man får köpa en adapter för det för en 50 lapp eller något.

För divx film klarar man sig utan problem med intel D201GLY2A kortet för 600kr.
Om man vill ha lite mer kräm så finns det två kort man kan titta närmare på.
Intel DG45FC Mini-ITX och jetway NC62K. båda ligger runt 1300kr men utan processor
Intel kortet har en standard intel 775 sockel, t.ex. Core 2 Duo E7200
Jetway kortet är för standard AMD AM2 sockel, t.ex.  Athlon64 X2 4850E 2.5Ghz

Har personerligen svårt att se när man verkligen har nytta av de två dyrare alternativen i en bil. Om man kör HTPC så är de självklart bättre då man klarar av Blueray avkodning och högupplösta filmer och mer avancerad ljudprocessing.

I en bil kör man bara DVD och divx filmer som bästa upplösning och för det klarar man sig med det billigare kortet utan problem. Att det drar mindre ström gör ju inte saken sämmre smile

De nya processorena från både intel och AMD drar bra mycket mindre ström än de äldre intel P4 och AMD athlon processorerna.

Sök