3932
Sök

saab 9-3 aero -00 laddtrycksproblem

67 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#1
har precis köpt mig en saab 9-3 aero -00 men bilen är mlite mysko
den laddar bara ibland upp på det halva gula, men oftast fast man gasar fullt så stannar den bara på den gröna på turbo mätaren och det händer inte spec mycket

och när den väl laddar så tappar den trycket vid höga varvtal

Någon som vet vad det kan vara för fel?


18 Inlägg
22 september 2008
#2
kolla så du inte har nån slang som e sönder/sprucken.

Stolpskott Racing

67 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#3
Ja jag får ta och kika det, vilka slangar är det man ska kolla ?

jag har inte så stor koll på det där och vad alla slangar går till


67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#4
har kollat alla slangar och att wastegate stången sitter rätt, men ändå funkar det inte,

Någon som har några tips?


159 Inlägg
23 september 2008
#5
Att den tappar lite ladd på höga varv är normalt till viss del..

Kolla alla slangar igen. Lätt att missa.. Magnetventil eller Lmm kanske..
Skit svårt att lokalisera laddtrycks problem, spec på en T7 motor..


67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#6
Jaa okej,  segt när man köpte ny bil igår så ska det inte funka som det ska, Laddar ju 90 procent av gångerna bara till grönt på org mätaren.


det borde väl inte vara turbon?


Filkörning?
852 Inlägg
23 september 2008
#7
den ska i alla fall ladda tills sträcket som markerar det röda när man trycker full gas.

om du inte får något vettigt svar här så tycker jag du ska kolla med http://www.stcs.nu/. regga dig på forumet där.  kanon sida när det gäller saab!

MVH


189 Inlägg
23 september 2008
#8
Köpte du den privat eller av firma? Oavsett vart du köpte den iofs borde du ringa upp och fråga vad det är för skit han har sålt!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 september 2008
#9
Kollat så att blecket som håller bypassröret i kobran sitter som det ska ??

Jag tryckte bokstavligt talat bort mitt när jag lekte med en porsche tongue

Utan den grejen för 5 kronor och 36 öre så pyser allt ladd ut och det resulterar i 0 Bar ladd, sitter din bara lite löst kanske laddet kommer lite då och då.


Artikelnummret på grejen är 104670352 om någon skulle vara intresserad tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilschaufför
196 Inlägg
23 september 2008
#10
hade samma fel på min o va inne på saab o dom kollade turbo o allt...men tillslut bytte dom LMM o då blev de bra igen

67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#11
jocket4 skrev:
Köpte du den privat eller av firma? Oavsett vart du köpte den iofs borde du ringa upp och fråga vad det är för skit han har sålt!

Tjenare privat hmm ja hur segt som helst, stolsvärmen funkade inte, slangar av av i motorn, och bilen laddar inte någonting i princip sad


67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#12
TBOC_Razor skrev:
Kollat så att blecket som håller bypassröret i kobran sitter som det ska ??

Jag tryckte bokstavligt talat bort mitt när jag lekte med en porsche tongue

Utan den grejen för 5 kronor och 36 öre så pyser allt ladd ut och det resulterar i 0 Bar ladd, sitter din bara lite löst kanske laddet kommer lite då och då.


Artikelnummret på grejen är 104670352 om någon skulle vara intresserad tongue

ja okej, Men hur kollar man det mer exakt, Du kan adda msn eller skriva i PM om du har lust att hjälpa

Stenbacks.bip@spray.se


67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#13
ElvisAero86 skrev:
hade samma fel på min o va inne på saab o dom kollade turbo o allt...men tillslut bytte dom LMM o då blev de bra igen

ja okej, det blev ingen billig trip till saab antar jag?

Vad går LM på ?


Lastbilschaufför
196 Inlägg
23 september 2008
#14
den kosta 2244,61 kr PLUS 837kr för o montera skiten så tot blev de 3081 kr

67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#15
asså inte skoj, måste ringa förra ägaren och fråga vadfan han har sålt


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 september 2008
#16
Taggo1 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Kollat så att blecket som håller bypassröret i kobran sitter som det ska ??

Jag tryckte bokstavligt talat bort mitt när jag lekte med en porsche tongue

Utan den grejen för 5 kronor och 36 öre så pyser allt ladd ut och det resulterar i 0 Bar ladd, sitter din bara lite löst kanske laddet kommer lite då och då.


Artikelnummret på grejen är 104670352 om någon skulle vara intresserad tongue

ja okej, Men hur kollar man det mer exakt, Du kan adda msn eller skriva i PM om du har lust att hjälpa

Stenbacks.bip@spray.se

Bättre att skriva här så alla kan se hur man gör wink

Enkla steg att följa:

1. Öppna huven.
2. Leta upp bypassröret (smalt silvrigt alu-rör som dumpen sitter på).
3. Följ röret åt vänster (där det går in i kobran/saxofonen/inloppsröret).
4. Plocka fram en liten hylsa eller skiftnyckel och dra åt skruven (om du inte hittar skruven så bör du nog lämna in bilen ^^; ).
5. Klart.


Det är ju rätt långsökt men det skadar ju inte att kolla wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#17
TBOC_Razor skrev:
Taggo1 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Kollat så att blecket som håller bypassröret i kobran sitter som det ska ??

Jag tryckte bokstavligt talat bort mitt när jag lekte med en porsche tongue

Utan den grejen för 5 kronor och 36 öre så pyser allt ladd ut och det resulterar i 0 Bar ladd, sitter din bara lite löst kanske laddet kommer lite då och då.


Artikelnummret på grejen är 104670352 om någon skulle vara intresserad tongue

ja okej, Men hur kollar man det mer exakt, Du kan adda msn eller skriva i PM om du har lust att hjälpa

Stenbacks.bip@spray.se

Bättre att skriva här så alla kan se hur man gör wink

Enkla steg att följa:

1. Öppna huven.
2. Leta upp bypassröret (smalt silvrigt alu-rör som dumpen sitter på).
3. Följ röret åt vänster (där det går in i kobran/saxofonen/inloppsröret).
4. Plocka fram en liten hylsa eller skiftnyckel och dra åt skruven (om du inte hittar skruven så bör du nog lämna in bilen ^^; ).
5. Klart.


Det är ju rätt långsökt men det skadar ju inte att kolla wink

gick ut och kollade, men den skruven satt som sten, så inga fel där inte,

Vilken kan det troligast vara av LM eller MV ?


189 Inlägg
23 september 2008
#18
Är det inte så att när man kopplar ur LMM på tomgång ska väl bilen gå sämre om den funkar och händer inget med tomgången så är den paj?

tycker btw att du ska ringa upp han du köpte bilen av, har du kvar annonsen? skrev han något om befintligt skick eller så?
Senast redigerat av jocket4 (23 september 2008)


67 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#19
jocket4 skrev:
Är det inte så att när man kopplar ur LMM på tomgång ska väl bilen gå sämre om den funkar och händer inget med tomgången så är den paj?

tycker btw att du ska ringa upp han du köpte bilen av, har du kvar annonsen? skrev han något om befintligt skick eller så?

Nej där stog det inget, jag frågade om det var nå fel med bilen och han sa nej, stolsvärmen funkar inte heller, och den sa han att den funkade och även stog i annonsen


189 Inlägg
23 september 2008
#20
Då tycker jag du ska ringa upp honom och fråga vad han håller på med! Lite svårare med reklamation när man köpt privat dock... Men stå på dig så ska det nog lösa sig!



Sök