Införskaffade en dumpventil idag till min audi a4 1,8t för att jag ville ha lite roligare ljud. En hybriddump " Art nr:CRHB252 på creatix.se". Jag monterade på den där orginaldumpen sitter "jag bytte alltså ut den gamla mot den nya" Den sitter alltså strax bakom luftburken/bredvid wastegaten. Men hur jag än ställde in skiten så fick jag fan inget Pyschhljud. Jag har provat allt jag kunnat komma på och det innebär att jag har: ställt in styrkan på fjädern i ca tusen olika lägen, Bytt fjäder till en mjukare och tillockmed kapat fjäderaset. Vad kan vara galet? Bilen går och låter precis som vanligt O.o.
För att redan från början svara på eventuella wiseguy-kommentarer. JA jag har skruvat på allt ordentligt. JA jag har ställt in den så att dumpen är stängd på tomgång men öppen vid gassläpp. JA jag har läst varenda tråd om ämmnet men utan att hitta något användbart. JA jag har också läst trådarna på NordicAudi. Nej jag vill inte ha något öppet luftfilter.
när man har återcirkulerande så brukar man inte få pysscchhljudet?
Får inte jag iallafall.. men med tanke på att du köpte en hybrid så ska du kunna köra med en öppen+återcirkulerande... då borde ju ljudet komma ut..
Jo men det är väll det jag gör? Den ditter ju monterad precis som orginalet Dvs: en slang in och en slang ut. Det som skiljer dem är ju att den nya hybriden har en tratt/trumpetöppning som skall släppa ut luft också. Och "rätta mig om jag har fel" om allt är rätt inställt så skall ventilen (om man tittar ner i tratten/trumpeten) vara stängd vid tomgång och öppen vid gassläpp. Men icke! det kommer inget ljud ens när jag gasar iväg på ettan och slänger i tvåan vid 60blås.
Finns någon ställ skruv på den va? Den skall inte öppna bara för att du gasar utan öppna när trycket blir för högt.. Vill säga va man brukar ställa med en lite skruv typ...
Finns någon ställ skruv på den va? Den skall inte öppna bara för att du gasar utan öppna när trycket blir för högt.. Vill säga va man brukar ställa med en lite skruv typ...
Ja det finns om du kommar på hemsidan så ser du hur den ser ut, för att ställa in den så vrider man på hela överdelen och jag har provat detta på ett antal olika sätt men utan resultat:/
Har du öppet filter? På kompisens TT 1,8t (samma motor?) så räckte det med att byta till det så fick han finfint dumpljud.
tror också på det... hade nog nästan räkt med öppet filter med orginal dumt för att få lite turbo nyssningar med öppet filter...
testa plocka bort luftburken en provtur och se om det ger resultat, funkar det då så är det ju löst, funkar det inte så har du inte förlorat mer än lite tid
Har du öppet filter? På kompisens TT 1,8t (samma motor?) så räckte det med att byta till det så fick han finfint dumpljud.
tror också på det... hade nog nästan räkt med öppet filter med orginal dumt för att få lite turbo nyssningar med öppet filter...
testa plocka bort luftburken en provtur och se om det ger resultat, funkar det då så är det ju löst, funkar det inte så har du inte förlorat mer än lite tid
Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter!
Det där att öppetfiler dödar LMM tror jag inte ett smack på.. har kört med Öppetfilert på Caprin i 5år nu, och jag oljar in det 2ggn/år och det går hur bra som helst fortfarande. Har haft det på alla mina bruksbilar oxå som har LMM utan problem. Bara mina 2 cent om filter!
Jo men Audis lmm sägs vara en av de känsligaste på marknaden. har ögnst igenom ett hundratal trådar och 90% säger att man gör bäst i att låta bli öppet filter på audi om man inte byter ut lmm helt. Och det är inget jag är direkt sugen på då det kostar satan.
har du satt den åt rätt håll? På min GTI samma motor som din så bytte jag till en alukolvdump och jag satt den som den satt org då lät det inget men när jag vände på den så blev det lite pys.