3581
Sök

9-3, stänga av turbon vid landsägs körning?

72 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#1
Hej,
Håller på att göra ett projekt arbete i skolan (miljö) nu och så slog det mej om min Saab 9-3 -99 2.0T 200hk

Om man har den orginal på landsväg, så drar den en viss mängd med bränsle säg tex 9.1L/100km

Men om man går in ställer ner laddtrycket på 0.0 liksom så man inte får ngt tryck eller att Wastegate-ventilen skall stå öppen hela tiden så bör ju bränsle förbrukningen gå ner något eftersom turbon drar bränsle den med.

Men nu frågan ja vill gå in och styra den elektoniskt eller kan man köra med relä styrning på ngt sätt ? att man ställer om ventilen så den som sagt står öppen, så man kan reglera denna funktion med en knapp/styrning från förarplats så man kan ställa upp den ventilen med bara en knapptryckning till de turbo matning igen tex när man vill ha lite power, helst så enkelt o smart är bäst!

För liksom man ligger på motorvägsfart genom danmark (plant land) så behövs ju inte turbon så mkt,

Någon som har några idér och tips isåfall som ni kan dela med er winkwinkwink?

Mvh // John


Egenföretagare
999 Inlägg
26 september 2008
#2
Hur mycket laddtryck har du när du ligger i 90/110/120?


72 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#3
weeeman skrev:
Hur mycket laddtryck har du när du ligger i 90/110/120?

Ja de skall vi börja mäta nästa vecka här i bänken vi har i skolan ... men tanken va ju att ta bort de stora trycket vid när man trycker på gasen smile men de är en bra fråga faktiskt wink återstår och får se nästa vecka smilewinkwinkwink 

// Mvh John
Senast redigerat av berra_99 (26 september 2008)


10 287 Inlägg
26 september 2008
#4
Que?? Är SAAB så illa byggda att man ligger på ladd i 110/120? Kan jag inte tänka mig. Dom skall gå på vakuum i dessa hastigheter = dvs turbon laddar inte.

Vad skall du koppla bort liksom?

Och om man kopplar bort turbon när man trycker på gasen och vill ha effekt så får du mindre effektiva hästkrafter än om du i samma turbomotor skulle ha genererat dom med turbon inkopplad. (och jordens slöaste motor...)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 september 2008
#5
turbon drar inte bärnsle som sådan, det är en synnerligen smart idé att använda energin som finns i avgaserna för att fylla motorn.  Skulle inte förvåna mig om motorn med lätt överladd drar mindre bränsle.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

184 Inlägg
26 september 2008
#6
Va jag har hört o vet och uppfattat så drar en motor mindre bränsle med turbo än utan. Nån ovanför som skrev nått om effektivare hk, stämmer ganska bra. mer hk = motorn får jobba mindre o de i sig gör den snålare (detta inom rimmliga gränser så att säga) självklart drar den mer ju mer du gasar o på högre varv.


864 Inlägg
26 september 2008
#7
Tror kompisen kan komma upp i 120 på motorväg i sin 95aero-00 och fortfarande gå på vacuum..

36 Inlägg
26 september 2008
#8
Turbon höjer verkningsgraden på motorn. Dvs mer effekt i förhållande till tillfört bränsle vid lugn körning. Är det någonting Saab kan så är det sofistikerad motorstyrning. Turbo är ett mycket bra sätt att öka effekt och verkningsgrad på en motor.
Senast redigerat av VBNicke (26 september 2008)

"Varför låta en motor suga, när man kan våldta den med en turbo?"

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
26 september 2008
#9
vilken skola går du på?

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 september 2008
#10
Ge upp idén. En motor som är byggd för turbo kommer gå skit och dra massor med bränsle utan, när man väl kommer upp i dom varv/gaspådrag där den ska ladda. O som andra säger, vid så lugn körning så laddar den inte, o nåt som inte finns kan ju inte heller kopplas bort...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 353 Inlägg
26 september 2008
#11
turbon laddar juh inte om du inte trycker på gasen? varför stänga av den? du kan ju ligga i 150 om du vill de e bara o hålla löst på gasen o kolla på mätaren..
eller e de ja som e trög o inte fattat nåt?


761 Inlägg
26 september 2008
#12
För att uttrycka det enkelt, det är redan som du vill. turbon jobbar inte, eller är förbikopplad om du vill uttrycka det så,  när du håller konstant fart inom lagliga gränser...

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Saabvilde!
1 708 Inlägg
26 september 2008
#13
Som sagt, om man inte gasar laddar ju inte turbon heller. Svårare är det ju inte. ^^

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Civ.Ing.
70 Inlägg
26 september 2008
#14
VBNicke skrev:
Turbo är ett mycket bra sätt att öka effekt och verkningsgrad på en motor.

Nja nu skall vi nog ta det lite lugnt.

En motors verkningsgrad påverkas av dess kompressisionsförhållande.

Högt kompressionsförrhållade = hög verkningsgrad. (Bla därför har dieselmotorn överlägsen verkningsgrad)

Turbomotorer har generellt lägre kompressionsförhållande än en sugmotor. Den har därför lägre verkningsgrad än en sugmotor.


72 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#15
Jah, jag o polaren satt bara o spånade på detta lite lätt tongue men som ni säger att i motorvägsfart så ligger den på vakum men helt rätt som ni säger smile men läraren tyckte detta va en ball ide asso bara få veta om den drar mindre eller mer?tongue kanske bara värt att testa då om man får MVG på uppgiften wink

Men men


950 Inlägg
27 september 2008
#16
berra_99 skrev:
Jah, jag o polaren satt bara o spånade på detta lite lätt tongue men som ni säger att i motorvägsfart så ligger den på vakum men helt rätt som ni säger smile men läraren tyckte detta va en ball ide asso bara få veta om den drar mindre eller mer?tongue kanske bara värt att testa då om man får MVG på uppgiften wink

Men men

På en vanlig turbo är det laddtrycket som öppnar wategaten, så du får trixa lite för att få ditt MVG.
Alltså måste du styra trycket i wastegatedosan från en annan tryckkälla.

Tyvärr tror inte jag att motorn kommer att gå snålare om wastegaten är öppen eller stängd.

1 867 Inlägg
27 september 2008
#17
Saabarna har ju magnetventil/APCventil, så lyckas du lura den att öppna WG helt så har du inget laddtryck, prata med bilelektrikerna där på skolan så borde ni kunna komma fram till ett sätt att styra APC'n manuellt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 september 2008
#18
berra_99 skrev:
Jah, jag o polaren satt bara o spånade på detta lite lätt tongue men som ni säger att i motorvägsfart så ligger den på vakum men helt rätt som ni säger smile men läraren tyckte detta va en ball ide asso bara få veta om den drar mindre eller mer?tongue kanske bara värt att testa då om man får MVG på uppgiften wink

Men men

jag tror ju att den antinngen drar Mer eller så blir de +-0, tror inte de kommer minska iaf smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
27 september 2008
#19
men om man ligger på farthållaren på tex 120 och de blir huffsad uppförsbacke så börjar väl dom flesta bilar ladda lite grann?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 september 2008
#20
tal0n skrev:
men om man ligger på farthållaren på tex 120 och de blir huffsad uppförsbacke så börjar väl dom flesta bilar ladda lite grann?

jaa de är klart den gör om de går nog tungt så att den måste blåsa igång turbon, men då om turbon inte är "inkopplad" då när den där kullen kommer så går de säkert ett par gånger tyngre för bilen och de resulterar i att den tar mer soppa än om turbon skulle ha fått trycka på lite smile roll

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök