Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)
Gjort ett till komptest, nu med varm motor. Bättre men cyl 3&4 är totalt åt skogen. Med olja blev det lite bättre, men det skiljde inte mycket så jag gissar att det är en toppackning som är lite pangad och att jag då kan passa på att slipa in ventiler och byta de tätningarna när jag har det isär. Det ser positivt ut för första gången på länge. Plus att man har en testvecka på ett jobb, bara jobba arslet av sig nu så man får det...
Tack för alla lyckönskningar, nu väntar jag bara på att packningssatsen ska dyka upp innan det kan börja, troligen blir det helgen 14-15-16 maj motorn plockas ur, lagas och plockas i (förhoppningen)...
Bilen drar vatten. Ryker inte speciellt. Cyl 3&4 är klart sämre än de andra även under de nya kompproverna. Den trycker inte ur sig vidare mycket olja alls.
Så jag gissar på att toppackningen är sprucken mellan 3an & 4an plus att ventilerna inte är riktigt täta. Men det är bara min gissning/förhoppning.
Kommer en liten uppdatering imorgon efter helgens arbete med byte av drivknutsdamask.
Ja, jag vet att jag måste uppdatera. Förlåt. Jag ska. Jag "ska bara" göra lite akuta saker i hemmet, men det börjar hända saker, och det kommer hända massor i helgen.
Så, till helgen blir det mer skruva då... här är vi fortfarande osäkra på om vi är på väg till Vingåker eller inte. Det visar sig. Men jag utgår från att du INTE ska dit i alla fall, med bilden av packningssatsen på golvet!
Det borde inte vara så fruktansvärda kolvringar. Och jag vet att jag har 6st rörliga kolvar så det är ju alltid något. Det visar sig hur det ser ut.
Den är riktigt praktisk. Märkligt nog ville ingen människa testa den. xD
Jag har valt att inte anmäla mig till Vingåker, men det är fortfarande inte helt uteslutet. Första planen var att ta ut motorn en fredagkväll, laga den lördag fm och montera lördag kväll med finjusteringar på söndagen. Nu har vi ju massor av dagar så det kan ju sluta galet. Det har redan kommit diskussioner om att sätta dremeln i alla kanaler + polering av insuget.