3461
Sök

Renovera en V8 305,350. Hur, kostan, lätt/svårt?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#1
Jag har hört att man kan få ner en Chevrolet Caprice sedan med V8 dra under liter milen om man kör lungt och bara glider fram cool
Men får det så måste motorn och lådan vara fräch. Tänkte att renovera en caprice om det är inte allt förmycket jobb. Hur mycket drar om om dom har gått många mil som dom flesta har gjort? Lådan, hur ska den vara. Ska den växla hårt eller mjukt? Hur märker man att den är fräch och motorn är fräsh. Hur mycket kostar det att renovera en motor? typ byta kolvringar och kanske lagare och sånt. Lådan. hmmm?


4 682 Inlägg
30 september 2008
#2
e  inga underligheter me en vanlig 350, brukar inte vara svår att tas med. förbrukningen för en vanlig caprice me th350+350 förgasarmotor kanske ligger på 1-1.2 liter milen på landsväg.lådan ska vara en th200r4 eller en th700r4 om du vill köra ekonomiskt , å dom växlar ganska så mjukt original.
motorn e fräsch om den inte röcker å skramlar å den varvar fint.ska inte heller komma nått oväsen från lådan å så ska den växla fint.
ett renoveringskit till en 350 kostar kring 300 dollar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
#4
camaro67 skrev:
Vad är de för årsmodell? Sprut? Men att köra en förgasar caprice under litern tror jag är ganska så optimistiskt

för att inte säga..Väldigt optimistiskt...

Volvo850-92
1 678 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#5
Vilka årsmodeller har insprutningsmotor?
300 dollar är ca 2200 kr men är det kolvar och kolvringar eller är det bara några packningar och lager?

Alltså. Jag har inte köpt en caprice men jag tänker. Jag måste veta lite om den och forska om caprice. Om motorn har gått många mil så kanske den bör renoveras än fast den går bra eller? Det kanske inte är värt att lägga ner pengar på en motor som går bra och fungera fint. Tänkte att motorer drar mins när dom är ny. när dom är gammal så är dom lite nött. Min 740 ska dra 0.65 (enligt volvo) när den är ny men nu drar den ca 0.8

Jag har tänkt om köpa modellen som har 4 st lysen där fram, inte två. Sedan ska det bli för dom väger mindre än hgv. Men sedan har V6 som standardmotor men vissa har V8 305 eller 350. Är det stor skillnad mellan 305 och 350 i hk och förbrukning?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104034 Här sa en att han har en Hgv som drar ca 0.8 på landsväg. Då borde en sedan dra mindre för den är lättare.
Senast redigerat av Volvo740-88 (30 september 2008)


2 123 Inlägg
30 september 2008
#6
camaro67 skrev:
Vad är de för årsmodell? Sprut? Men att köra en förgasar caprice under litern tror jag är ganska så optimistiskt

Kan inte uttala mig om förgasar modellen men min morbror har 2st Caprice sedan med insprut och dom drar 0.88L/mil när dom åkte 4pers, skidor och bagage till fjällen, det tycker jag är bra för en V8 maskin på nästan 5 Liter : )

677 Inlägg
30 september 2008
#7
Polarens Caprice drar runt 0.9 liter landsväg o 1.2 cruising, hans är ny renoverad o masserad med bla headers, toppar o kam.

4 682 Inlägg
30 september 2008
#8
Volvo740-88 skrev:
Vilka årsmodeller har insprutningsmotor?
300 dollar är ca 2200 kr men är det kolvar och kolvringar eller är det bara några packningar och lager?

Alltså. Jag har inte köpt en caprice men jag tänker. Jag måste veta lite om den och forska om caprice. Om motorn har gått många mil så kanske den bör renoveras än fast den går bra eller? Det kanske inte är värt att lägga ner pengar på en motor som går bra och fungera fint. Tänkte att motorer drar mins när dom är ny. när dom är gammal så är dom lite nött. Min 740 ska dra 0.65 (enligt volvo) när den är ny men nu drar den ca 0.8

Jag har tänkt om köpa modellen som har 4 st lysen där fram, inte två. Sedan ska det bli för dom väger mindre än hgv. Men sedan har V6 som standardmotor men vissa har V8 305 eller 350. Är det stor skillnad mellan 305 och 350 i hk och förbrukning?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104034 Här sa en att han har en Hgv som drar ca 0.8 på landsväg. Då borde en sedan dra mindre för den är lättare.

i ett renoveringskit ingår åtminstone alla lager,packningar och kolvringar. e dock lite beroende på fabrikat.
motorn behöver nödvändigtvis inte renoveras bara för att den gått långt om den inte visar några symptom på slitage.
modellerna med dubbla lysena är från 77-79.
en L03 305(tbi-sprut) drar i.a.f  minst av v8:orna, en 350 oavsett årsmodell drar mer än den motorn i.o.m att dom bara fanns me förgasare.
min fars gammla hgw drog ungefär 0.8 l /milen på landsväg(L03 motor) efter vi hade renoverat den,men det var vid bra förhållanden å den hade en th200r4 låda å en bakaxel me "gummislangsutväxling".

Volvo850-92
1 678 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#9
Moparboy440 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Vilka årsmodeller har insprutningsmotor?
300 dollar är ca 2200 kr men är det kolvar och kolvringar eller är det bara några packningar och lager?

Alltså. Jag har inte köpt en caprice men jag tänker. Jag måste veta lite om den och forska om caprice. Om motorn har gått många mil så kanske den bör renoveras än fast den går bra eller? Det kanske inte är värt att lägga ner pengar på en motor som går bra och fungera fint. Tänkte att motorer drar mins när dom är ny. när dom är gammal så är dom lite nött. Min 740 ska dra 0.65 (enligt volvo) när den är ny men nu drar den ca 0.8

Jag har tänkt om köpa modellen som har 4 st lysen där fram, inte två. Sedan ska det bli för dom väger mindre än hgv. Men sedan har V6 som standardmotor men vissa har V8 305 eller 350. Är det stor skillnad mellan 305 och 350 i hk och förbrukning?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104034 Här sa en att han har en Hgv som drar ca 0.8 på landsväg. Då borde en sedan dra mindre för den är lättare.

i ett renoveringskit ingår åtminstone alla lager,packningar och kolvringar. e dock lite beroende på fabrikat.
motorn behöver nödvändigtvis inte renoveras bara för att den gått långt om den inte visar några symptom på slitage.
modellerna med dubbla lysena är från 77-79.
en L03 305(tbi-sprut) drar i.a.f  minst av v8:orna, en 350 oavsett årsmodell drar mer än den motorn i.o.m att dom bara fanns me förgasare.
min fars gammla hgw drog ungefär 0.8 l /milen på landsväg(L03 motor) efter vi hade renoverat den,men det var vid bra förhållanden å den hade en th200r4 låda å en bakaxel me "gummislangsutväxling".

Men om jag köper en caprice sedan med V8 305 eller 350. Om motor startar och går fint och bra men den har gått många mil , tror du du att det är värt att renovera motorn då för att få ner soppaförbruknignen. Men 0.88 på landsväg är ju som en 740  smile Men är det värt att sattsa på förgasare eller insprut? Drar insprut mindre eller ger det bara mera hk och drar lika mycket som förgasare. Jag ska bara blida min bil caprice så den kanske drar 0.8. Är det bra kvalite på motorerna och lådan? Är dom som gammla volvo motorer, typ kan köras 50.000 mil utan att bli sliten om man köter om dom?

Men är V6 snålare ? Finns ju det också  262ci (4,3 liter) till sedan.
Senast redigerat av Volvo740-88 (1 oktober 2008)


Entreprenör
1 784 Inlägg
1 oktober 2008
#10
Volvo740-88 skrev:
Moparboy440 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Vilka årsmodeller har insprutningsmotor?
300 dollar är ca 2200 kr men är det kolvar och kolvringar eller är det bara några packningar och lager?

Alltså. Jag har inte köpt en caprice men jag tänker. Jag måste veta lite om den och forska om caprice. Om motorn har gått många mil så kanske den bör renoveras än fast den går bra eller? Det kanske inte är värt att lägga ner pengar på en motor som går bra och fungera fint. Tänkte att motorer drar mins när dom är ny. när dom är gammal så är dom lite nött. Min 740 ska dra 0.65 (enligt volvo) när den är ny men nu drar den ca 0.8

Jag har tänkt om köpa modellen som har 4 st lysen där fram, inte två. Sedan ska det bli för dom väger mindre än hgv. Men sedan har V6 som standardmotor men vissa har V8 305 eller 350. Är det stor skillnad mellan 305 och 350 i hk och förbrukning?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104034 Här sa en att han har en Hgv som drar ca 0.8 på landsväg. Då borde en sedan dra mindre för den är lättare.

i ett renoveringskit ingår åtminstone alla lager,packningar och kolvringar. e dock lite beroende på fabrikat.
motorn behöver nödvändigtvis inte renoveras bara för att den gått långt om den inte visar några symptom på slitage.
modellerna med dubbla lysena är från 77-79.
en L03 305(tbi-sprut) drar i.a.f  minst av v8:orna, en 350 oavsett årsmodell drar mer än den motorn i.o.m att dom bara fanns me förgasare.
min fars gammla hgw drog ungefär 0.8 l /milen på landsväg(L03 motor) efter vi hade renoverat den,men det var vid bra förhållanden å den hade en th200r4 låda å en bakaxel me "gummislangsutväxling".

Men om jag köper en caprice sedan med V8 305 eller 350. Om motor startar och går fint och bra men den har gått många mil , tror du du att det är värt att renovera motorn då för att få ner soppaförbruknignen. Men 0.88 på landsväg är ju som en 740  smile Men är det värt att sattsa på förgasare eller insprut? Drar insprut mindre eller ger det bara mera hk och drar lika mycket som förgasare. Jag ska bara blida min bil caprice så den kanske drar 0.8. Är det bra kvalite på motorerna och lådan? Är dom som gammla volvo motorer, typ kan köras 50.000 mil utan att bli sliten om man köter om dom?

du kanske skulle köpa en toyota yaris eller nåt...så drar den garanterat lite soppa... ;-)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#11
Men jag är ute efter en billig bra jänkare = caprice. Men jag vill att capricen ska gå snålt och då måste man renovera den tror jag , än fast motorn går fint och inte ryker. Jag skulle vilja helst ha en Sedan men det är lättare att fåtag in en hgv som har V8 350 som standard. Det har inte sedan. Dom har V6 som standars men det finns vissa med V8 305 och 4.4 liters 8tan. Svårt att bestämma mej. Hgv är ju bättre än sedan men jag gillar inte hgv bakluckan. Den är ful och om jag kör sån så tror jag att att kommer tycka att den är ful och ser ut som en likbil HEHE tongue


Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
1 oktober 2008
#12
mja min camaro när köpte den standad så tog den under 1L/milen med tbi nu med holley sprut åh lite laddtryck åh 360hk håller den 1.3-1.4 om man kör rätt hårt.. e iaf bara 305 åh manuell.. mara myt om v8 tar massa bensin ju.. volvon tar ju mer åh e tråkig på köpet smile


Volvo850-92
1 678 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#13
Olss skrev:
mja min camaro när köpte den standad så tog den under 1L/milen med tbi nu med holley sprut åh lite laddtryck åh 360hk håller den 1.3-1.4 om man kör rätt hårt.. e iaf bara 305 åh manuell.. mara myt om v8 tar massa bensin ju.. volvon tar ju mer åh e tråkig på köpet smile

Så om jag köper en sedan med V8 305 och ser till att motorn går fin och byter filter och olja (inte renovera motorn) och serva den. Tror du att jag kan köra den under litern då? Jag ska ju bara glida med den cool
Om motorn inte rycker och startar när jag vill att den ska starta och går jämmt och fint, behövs det en renovering då om den har gått många mil t.ex. som min 740 36.000 mil. Fast min 740 går fint men det är ju en 4 i den inte V8.



Sök