3431
Sök

Kass generator eller dåligt batteri?

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
Har en honda accord 88 med insprutning, som jag fick för någon dag sen.. Och vi körde ganska mycket första dagen.

Men sen lämnade vi den, och när vi senare for ut så efter ca. 20 min så dog den i farten pga att batteriet dog..

Och då laddade vi batteriet (det hann nog inte bli helt fullt, men vi fyllde på batterivatten och ladadde i ca. 4 tim) men hann bara köra ca. 30min, starta 4 gånger så var det tomt igen...

Är det generatorn eller batteriet som är dåligt?

Juste, en grej som kanske är viktig.. det är inte ett "riktigt" bilbatteri i den, det är ett "fritids" batteri! Kan det ha med det att göra?

Tacksam för svar smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 oktober 2008
#2
Sjoberg_W skrev:
Har en honda accord 88 med insprutning, som jag fick för någon dag sen.. Och vi körde ganska mycket första dagen.

Men sen lämnade vi den, och när vi senare for ut så efter ca. 20 min så dog den i farten pga att batteriet dog..

Och då laddade vi batteriet (det hann nog inte bli helt fullt, men vi fyllde på batterivatten och ladadde i ca. 4 tim) men hann bara köra ca. 30min, starta 4 gånger så var det tomt igen...

Är det generatorn eller batteriet som är dåligt?

Juste, en grej som kanske är viktig.. det är inte ett "riktigt" bilbatteri i den, det är ett "fritids" batteri! Kan det ha med det att göra?

Tacksam för svar smile

fel på laddningen..annars skulle den gå även om batteriet va tomt... ;-)

1 867 Inlägg
4 oktober 2008
#3
Fritidsbatteri är direkt olämpligt att använda som startbatteri, då dom inte är konstruerade för att leverera ström på det sättet som krävs i en bil(mycket ström fort som fan i startögonblicket), de skadas faktiskt av att användas som startbatteri.

Men det är nog inte ditt största problem iochmed att bilen dör i farten, en bil ska kunna hålla sig gående även med helkass batteri(inte med cellbrott iofs men annars)
Starta upp bilen och mät över batteripolerna, där ska vara runt 14V under gång.

//Mekonomen Kungsbacka

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#4
mrbuggy skrev:
fel på laddningen..annars skulle den gå även om batteriet va tomt... ;-)

Nja det är ju insprutning så det är väl annorlunda på dom?
Senast redigerat av Sjoberg_W (4 oktober 2008)

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#5
Koop skrev:
Fritidsbatteri är direkt olämpligt att använda som startbatteri, då dom inte är konstruerade för att leverera ström på det sättet som krävs i en bil(mycket ström fort som fan i startögonblicket), de skadas faktiskt av att användas som startbatteri.

Men det är nog inte ditt största problem iochmed att bilen dör i farten, en bil ska kunna hålla sig gående även med helkass batteri(inte med cellbrott iofs men annars)
Starta upp bilen och mät över batteripolerna, där ska vara runt 14V under gång.

//Mekonomen Kungsbacka

Okejdå.. men kan det vara värt att prova med ett vanligt "Bra" bilbatteri innan man börjar kika efter andra fel? Snor bara från morsans bil isåfall smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 oktober 2008
#6
Sjoberg_W skrev:
mrbuggy skrev:
fel på laddningen..annars skulle den gå även om batteriet va tomt... ;-)

Nja det är ju insprutning så det är ju annorlunda på dom..

nu tror ja du missuppfattar....den laddar inte...annars skulle den gå

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#7
mrbuggy skrev:
Sjoberg_W skrev:
mrbuggy skrev:
fel på laddningen..annars skulle den gå även om batteriet va tomt... ;-)

Nja det är ju insprutning så det är ju annorlunda på dom..

nu tror ja du missuppfattar....den laddar inte...annars skulle den gå

Så det är generatorn eller vad tror du? Tänkte om det var ett för klent batteri eller någonting.. men får väl börja kika i den då ;(

4 586 Inlägg
4 oktober 2008
#8
Sjoberg_W skrev:
mrbuggy skrev:
fel på laddningen..annars skulle den gå även om batteriet va tomt... ;-)

Nja det är ju insprutning så det är väl annorlunda på dom?

bara bilen laddar så ska bilen gå på strömmen ifrån generatorn nästa gång bilen går mät spänningen över batteriet som en sa tidigare i tråden


Entreprenör
1 784 Inlägg
4 oktober 2008
#9
Sjoberg_W skrev:
mrbuggy skrev:
Sjoberg_W skrev:
Nja det är ju insprutning så det är ju annorlunda på dom..

nu tror ja du missuppfattar....den laddar inte...annars skulle den gå

Så det är generatorn eller vad tror du? Tänkte om det var ett för klent batteri eller någonting.. men får väl börja kika i den då ;(

E de inte tvärkortis i batteriet så e de generatorn som e paj....men gör som Koop skrev...mät över batteripolerna...men e de kortis i batt...så går de inte att ladda utan att de förmodligen kokar ganska fort
Senast redigerat av mrbuggy (4 oktober 2008)

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#10
jorre83 skrev:
Sjoberg_W skrev:
mrbuggy skrev:
fel på laddningen..annars skulle den gå även om batteriet va tomt... ;-)

Nja det är ju insprutning så det är väl annorlunda på dom?

bara bilen laddar så ska bilen gå på strömmen ifrån generatorn nästa gång bilen går mät spänningen över batteriet som en sa tidigare i tråden

Okej smile Vad mäter man med då? Verkar kanske dum men har ingen koll på sånt här.. har just fått bilen åså.. ska direkt krångla mad

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 oktober 2008
#11
http://handla.swedol.se/images/large/EL-2772.jpg

enkel men bra....
Senast redigerat av mrbuggy (4 oktober 2008)

21 761 Inlägg
4 oktober 2008
#12
Kan ju tillägga att som bilägare så är en multimeter (behöver inte vara en avancerad) väldigt bra att ha, det är mycket enkelt att felsöka i elsystemet och man behöver inte heller vara ingenjör för att undersöka tex såna här saker. smile

Ett så kallat fritidsbatteri ger iof betydligt lägre startström, men moderna fritidsbatterier fungerar faktiskt även att användas som startbatteri utan större problem.
Senast redigerat av Drönirettab (4 oktober 2008)

21 761 Inlägg
4 oktober 2008
#13
Sjoberg_W skrev:
Och då laddade vi batteriet (det hann nog inte bli helt fullt, men vi fyllde på batterivatten och ladadde i ca. 4 tim)

När batteriet är så pass urladdat att bilen stannar så räcker det absolut inte med 4 timmars laddning, helt klart.

Hur lite syra var det i cellerna, stack plattorna upp ovanför syranivån?

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 oktober 2008
#14
Drönirettab skrev:
Sjoberg_W skrev:
Och då laddade vi batteriet (det hann nog inte bli helt fullt, men vi fyllde på batterivatten och ladadde i ca. 4 tim)

När batteriet är så pass urladdat att bilen stannar så räcker det absolut inte med 4 timmars laddning, helt klart.

Hur lite syra var det i cellerna, stack plattorna upp ovanför syranivån?

4 timmars laddning går väl åt vid första starten kan tänkas.... smile

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Hur lite syra var det i cellerna, stack plattorna upp ovanför syranivån?

Det har jag tyvärr ingen koll på eftersom att min kompis fyllde på det.. men han fick hälla mycket ialalfall!

Och mrbuggy , Haha om det stämmer så äre inte konstigt att den inte startade efter 3 gånger.. wink

21 761 Inlägg
4 oktober 2008
#16
Sjoberg_W skrev:
men han fick hälla mycket ialalfall!

Då har cellerna tagit en hel del stryk, det törs jag säga. När cellplattan sticker upp ovanför syran så kommer den delen som sticker upp att oxidera och "dö" så småningom, vilket gör att batteriets kapacitet minskar betydligt. Har batteriet råkat ut för såna saker flera gånger så finns det nog inte så mycket kapacitet kvar och man bör byta ut det.

Ni kan försöka att ladda upp batteriet så fullt som det går igen (dvs åtminstone tills laddaren "säger" att batteriet är fullt) eller så köper ni ett nytt batteri. MEN innan ni eventuellt köper ett nytt så måste ni undersöka vad som är fel, det är ju en dålig affär att köpa ett nytt batteri och sedan dras det också ur flera gånger. smile

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Då har cellerna tagit en hel del stryk, det törs jag säga. När cellplattan sticker upp ovanför syran så kommer den delen som sticker upp att oxidera och "dö" så småningom, vilket gör att batteriets kapacitet minskar betydligt. Har batteriet råkat ut för såna saker flera gånger så finns det nog inte så mycket kapacitet kvar och man bör byta ut det.

Ni kan försöka att ladda upp batteriet så fullt som det går igen (dvs åtminstone tills laddaren "säger" att batteriet är fullt) eller så köper ni ett nytt batteri. MEN innan ni eventuellt köper ett nytt så måste ni undersöka vad som är fel, det är ju en dålig affär att köpa ett nytt batteri och sedan dras det också ur flera gånger. smile

Okej det låter ju inte så bra, men ändå bra om det skulle vara batteriet!

Men kom på en grej.. Tror det kan vara så att, Den fick soppatorsk, Bilen stannade, jag vred på nyckeln, den orkade driva runt ca. 3 varv, sen gick den typ ett halvt varv per gång tills den började klicka.. Lamporna glödde bara precis i slutet...
Vi hämtade en dunk bensin å tankade den, men den startade ju inte. För har ju läst att man nästan kan "rulla ner för mount everest utan att den startar" när det är insprutning.. ska låta den stå på tomgång sen ett tag å se om batteriet blir någe starkare smile
Senast redigerat av Sjoberg_W (4 oktober 2008)

21 761 Inlägg
4 oktober 2008
#18
Batteriet blir inte speciellt uppladdat om man låter motorn stå på tomgång ett tag, det behövs en riktig uppladdning med batteriladdare. Med tanke på att generatorn dessutom verkar vara en trolig felkälla så är det ytterligare en orsak till att inte göra på det sätt som du funderar på. smile

Antingen väntar ni tills batteriet har blivit uppladdat eller så lånar ni ett batteri (tillfälligt) så att ni kan göra några spänningsmätningar. Det är mitt förslag.

141 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Batteriet blir inte speciellt uppladdat om man låter motorn stå på tomgång ett tag, det behövs en riktig uppladdning med batteriladdare. Med tanke på att generatorn dessutom verkar vara en trolig felkälla så är det ytterligare en orsak till att inte göra på det sätt som du funderar på. smile

Antingen väntar ni tills batteriet har blivit uppladdat eller så lånar ni ett batteri (tillfälligt) så att ni kan göra några spänningsmätningar. Det är mitt förslag.

Men jag tänkte mer på att man får reda på om generatorn inte funkar.. för då dör ju bilen när batteriet tar slut? smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 oktober 2008
#20
Sjoberg_W skrev:
Drönirettab skrev:
Batteriet blir inte speciellt uppladdat om man låter motorn stå på tomgång ett tag, det behövs en riktig uppladdning med batteriladdare. Med tanke på att generatorn dessutom verkar vara en trolig felkälla så är det ytterligare en orsak till att inte göra på det sätt som du funderar på. smile

Antingen väntar ni tills batteriet har blivit uppladdat eller så lånar ni ett batteri (tillfälligt) så att ni kan göra några spänningsmätningar. Det är mitt förslag.

Men jag tänkte mer på att man får reda på om generatorn inte funkar.. för då dör ju bilen när batteriet tar slut? smile

ett absolut måste e ju att mäta om den laddar när den e igång....ingen ide att byta batteri om den inte gör de ju....


Sök