3522
Sök

Syncro VS Quattro

VW Ägare
1 011 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hejsan!
Köpte mig en Passat V6 Syncro för ett tag sen. Undrar mest vad skillnaden på Audis Quattro och Volkswagens Syncro är.

Henrik Eberlund

Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 oktober 2008
#2
Syncro = visco koppling
Quattro = torsen diff

största skillnaden är att syncron som har visco koppling har en slöare repsons än quattron eftersom den är oljebaserad och kräver lite mer snurr på hjulen innan den börjar driva bak (95% driver fram normalt)
och den kan inte skicka lika mycket kraft till bakhjulen så som quattron kan...
att syncron skulle vara klenare är delvis sant visco kopplingen i sig är inte klen men alla syncros bakaxel/diff är det..

1999 bytte man ifrån syncro till 4-motion som är ett av dom bästa 4wd systemen..


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 oktober 2008
#3
Syncro är bara rent bajs mot Quattro tyvär sad

C H E V R O L E T <3

Sothora <3
1 201 Inlägg
4 oktober 2008
#4
håller med ovan, QUATTRO är hardcore!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Bäst i värla
150 Inlägg
4 oktober 2008
#5
MeloveGolf skrev:
1999 bytte man ifrån syncro till 4-motion som är ett av dom bästa 4wd systemen..

4-motion, som förövrigt är en svensk uppfinning, företaget Haldex har konstruerat detta. Gubben som uppfann det använde det till en början i sonens rallybil för bättre fäste smile


Lackerare
10 Inlägg
4 oktober 2008
#6
baerserk skrev:
MeloveGolf skrev:
1999 bytte man ifrån syncro till 4-motion som är ett av dom bästa 4wd systemen..

4-motion, som förövrigt är en svensk uppfinning, företaget Haldex har konstruerat detta. Gubben som uppfann det använde det till en början i sonens rallybil för bättre fäste smile

Kanske det! men om man kollar från vilken som håller bäst i längden. så är det quattro.
Konstant 4wd är ju det bästa enligt mig. volvo hade något innan haldex kopplingen som fungerade väldigt dåligt. när framhjulen började spinna så skulle bakhjulen börja att hjälpa till. dest värsta var att framhjulen hade oftast grävit ner sig innan hjälpen bakifrån hade kommit. efter det så utvecklades haldex kopplingen en uppgradering av friktions kopplingen. men jag gillar inte att vänta på 4wd, det bästa är att det är i kopplat hela tiden och inte när frmhjulen börjar spinna. mer elektronik gör att mer kan gå sönder vilket leder till dyra kostnader.


Lackerare
10 Inlägg
4 oktober 2008
#7
baerserk skrev:
MeloveGolf skrev:
1999 bytte man ifrån syncro till 4-motion som är ett av dom bästa 4wd systemen..

4-motion, som förövrigt är en svensk uppfinning, företaget Haldex har konstruerat detta. Gubben som uppfann det använde det till en början i sonens rallybil för bättre fäste smile

Kanske det! men om man kollar från vilken som håller bäst i längden. så är det quattro.
Konstant 4wd är ju det bästa enligt mig. volvo hade något innan haldex kopplingen som fungerade väldigt dåligt. när framhjulen började spinna så skulle bakhjulen börja att hjälpa till. dest värsta var att framhjulen hade oftast grävit ner sig innan hjälpen bakifrån hade kommit. efter det så utvecklades haldex kopplingen en uppgradering av friktions kopplingen. men jag gillar inte att vänta på 4wd, det bästa är att det är i kopplat hela tiden och inte när frmhjulen börjar spinna. mer elektronik gör att mer kan gå sönder vilket leder till dyra kostnader.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 oktober 2008
#8
baerserk skrev:
4-motion, som förövrigt är en svensk uppfinning, företaget Haldex har konstruerat detta. Gubben som uppfann det använde det till en början i sonens rallybil för bättre fäste smile

4-motion är inte en svensk uppfinning det är vw's beteckning för 4wd, Haldex däremot är en svensk uppfinning wink

Richard7 skrev:
Kanske det! men om man kollar från vilken som håller bäst i längden. så är det quattro.
Konstant 4wd är ju det bästa enligt mig. volvo hade något innan haldex kopplingen som fungerade väldigt dåligt. när framhjulen började spinna så skulle bakhjulen börja att hjälpa till. dest värsta var att framhjulen hade oftast grävit ner sig innan hjälpen bakifrån hade kommit..

du pratar om syncro på volvon...
vi snackar inte 10 sekunders fördröjning utan snarare 1 sekund så den hinner absolut inte gräva ner sig isåfall har du en rasad visco koppling....volvo,vw och många andra märken körde med visco koppling fram till 99-00...

både syncro,haldex och quattro är konstant 4wd du ska inte tro att quattro är den enda som har det...
skillnaden är att quattro i normala fall har 50/50  medans haldex kör 90% fram och pushar bara bak ifall det behövs detta bidrar till bättre bränsle förbrukning...och du säger att du inte vill vänta på 4wd...jag har då råd att låta mitt däck snurra 1/20 varv....


Bäst i värla
150 Inlägg
4 oktober 2008
#9
MeloveGolf skrev:
baerserk skrev:
4-motion, som förövrigt är en svensk uppfinning, företaget Haldex har konstruerat detta. Gubben som uppfann det använde det till en början i sonens rallybil för bättre fäste smile

4-motion är inte en svensk uppfinning det är vw's beteckning för 4wd, Haldex däremot är en svensk uppfinning wink

Du har helt rätt, jag menade så men jag skrev nått annat wink


Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
4 oktober 2008
#10
Saabs nya 4WD (Haldex gen4) kan vara lika bra eller bättre än nuvarande quattro med 40/60 som drivning.

huh?
10 427 Inlägg
4 oktober 2008
#11
matteeee här på garaget har filmat tester av olika bilar med olika fyrhjulsdrift osv
Sevärt!

Ligger ett gäng klipp här:
http://www.garaget.org/matteeee/video


VW Ägare
1 011 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
#12
steifan skrev:
matteeee här på garaget har filmat tester av olika bilar med olika fyrhjulsdrift osv
Sevärt!

Ligger ett gäng klipp här:
http://www.garaget.org/matteeee/video

Ganska intressanta tester.

Verkar inte bra om man får noll i friktion diagonalt över bilen. Men hur ofta händer det... smile

Henrik Eberlund

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
5 oktober 2008
#14
h_eberlund skrev:
steifan skrev:
matteeee här på garaget har filmat tester av olika bilar med olika fyrhjulsdrift osv
Sevärt!

Ligger ett gäng klipp här:
http://www.garaget.org/matteeee/video

Ganska intressanta tester.

Verkar inte bra om man får noll i friktion diagonalt över bilen. Men hur ofta händer det... smile

En 4WD bil är ju inte bättre än någon annan om inte däcken greppar.

Olika
907 Inlägg
5 oktober 2008
#15
Eftersom Passat 3B har längsmonterad motor delar den även fyrhjulsdrift med Audi´s bilar med längsmonterad motor.

Mvh
Fredrik

498 Inlägg
7 oktober 2008
#16
Det var inte många rätt i denna tråden roll

Skrev för något år sedan en sammanfattning av VAG:s 4wd-system.
(observera att saker har hänt sedan jag skrev detta)


Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsendiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsendiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsendiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på octavian och där är det haldex.

Vad skiljer systemen åt?

Torsendiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över 60%(ännu mer på de nyare modellerna) till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom)  detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje  enskilt hjulpar.

Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger inormalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4(gen1) varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20(gen2) varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).

Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hade den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva för att silikonoljan blir varm.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte
Senast redigerat av enpatte (7 oktober 2008)


VW Ägare
1 011 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#17
Det som jag reagerade på här om dagen när jag var ute och lekte på en grusplan var att bakändan kom väldigt lätt när man ville sladda. Kändes nästan som bakhjulsdrift. Tycker att detta är lite skumt att den kom så lätt om man bara har 10% drivning bak.

Henrik Eberlund

Exporterad Colombian
812 Inlägg
9 december 2010
#18
Hej, dags o väcka tråden till liv igen. Var precis på väg att skapa en likadan. Detta ämne är alltid intressant i min mening, för många tror att alla audi/vw har samma (inom märket).

Eberlund: Du har ju "quattro", så din bil e kvickt ute me baken wink

enpatte: Alla passater har väl inte torsen? bara V6/V8 gen B5/B5,5?

Har även en kompis som skaffat sig en VR6 Syncro (visko) och den är faktiskt rätt kvick me baken den med, fast man får ju inte fega på gasen, precis som med Quattro wink


2 Inlägg
15 januari 2011
#19
Sen finns det ju olika seriösa Syncro system också. På folkabussarna (Caravelle, Transporter) från 80-talet finns Syncro med 0, 1 eller 2 diffspärrar. Som tillbehör finns också decoupler som gör dem helt 2WD.

Fulldiffat kan det då se ut så här: http://www.youtube.com/watch?v=iGq_6avRbYE

Diffspärren fram är dock inget man använder i normal trafik då möjligheten att styra blir minimal, men kör man som i filmen ovan (vilket man gärna gör smile så är det klockrent.
Senast redigerat av Addan (15 januari 2011)

2 Inlägg
15 januari 2011
#20
Jag undrar lite över hur Mitsubishi löser uppgiften. Jag var och provkörde Outlander härom dagen. Den hade ett vred med tre lägen; 2WD/4WD/LOCK vilket säljaren förklarade betydde 2WD/automatisk fördelning mellan hjulen/55/45-fördelning.

Nån som vet mer?


Sök