Det var inte många rätt i denna tråden
Skrev för något år sedan en sammanfattning av VAG:s 4wd-system.
(observera att saker har hänt sedan jag skrev detta)
Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.
Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsendiff (quattro, 4motion) och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi har torsendiff utom TT och a3 som har haldex.
Alla vw har haldex utom passat och pheaton som har torsendiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på octavian och där är det haldex.
Vad skiljer systemen åt?
Torsendiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över 60%(ännu mer på de nyare modellerna) till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom) detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje enskilt hjulpar.
Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger inormalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4(gen1) varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20(gen2) varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).
Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hade den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva för att silikonoljan blir varm.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..
Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte