3551
Sök

va ska jag göra på min Saab 9-3 se 5d 2.0t (1999) för att få mer än 230hk

22 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
#1
jag har en Saab 9-3 se 5d 2.0t (1999) jag skulle vilja ha mera hk i bilen just nu har jag 230hk men vet inte va jag ska göra med den ????    den laddar 1.6 är de normalt eller kan jag ställa upp de å i så fall hur mycket kan jag ha


Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 oktober 2008
#2
Laddar den 1,6 bar????  På steg1??  Låter mycket, några läckage?
Trionic5 skall ha mappade boxar, pilla inte med egna grejer. Vad innebär "d5"?
Senast redigerat av MrTurbo (7 oktober 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 oktober 2008
#3
D5 (som i volvodiesel vilket används en del) läter ganska lika som T5 (som i trionic 5 vilket också är ett relativt vanligt uttryck)...
Min laddar 1.3-1.4 med steg 1 men 1.6 låter väldigt mkt...

Inga problem med att den klipper av ibland?

Kolla på trollpeed, nordic uhr eller maptuns hemsida så kommer du hitta mkt...


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 oktober 2008
#4
bumpe skrev:
D5 (som i volvodiesel vilket används en del) läter ganska lika som T5 (som i trionic 5 vilket också är ett relativt vanligt uttryck)...
Min laddar 1.3-1.4 med steg 1 men 1.6 låter väldigt mkt...

Inga problem med att den klipper av ibland?

Kolla på trollpeed, nordic uhr eller maptuns hemsida så kommer du hitta mkt...

1,3-1,4 låter redan högt i min öron för steg 1 roll

5d är väll för 5 dörrars smile
Senast redigerat av kwansa (7 oktober 2008)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 oktober 2008
#5
Aaaah. 5d är jag med på dock...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

22 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#6
jag har satt in min turbomätare men den sitter på rätt plats å den laddar 1.6 de är i så fall om han som hadde bilen innan har gjort ngt


22 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#7
hehhe jag har skrivit fel de ska vara 5d big_smile

Fixat
/Phaetoon


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 oktober 2008
#8
stranacrille skrev:
jag har satt in min turbomätare men den sitter på rätt plats å den laddar 1.6 de är i så fall om han som hadde bilen innan har gjort ngt

Vilken slang har du kopplat in den på? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

26 Inlägg
10 oktober 2008
#9
Finns otroligt mycket att göra på din bil om du vill, kostnaderna är små och effekten är hög men trimma varsamt. Finns många återförsäljare för saab trim. Nordic Trim, Maptun, BSR.. etc etc bara kontakta dem och se vad dom kan göra för just din bil.

promo
10 oktober 2008
#10
1,6 låter mycket som sagt vad har du för laddtrycksmätare?  Du kommer  en bra bit över 230 med chip, filter och sportsystem.

1 036 Inlägg
10 oktober 2008
#11
jag har steg 3 i min saab och den laddar 1.35bar. så 1.6 låter tokhögt!...

steg 1 ska  ladda ca 1bar..


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
10 oktober 2008
#12
Mange__ skrev:
jag har steg 3 i min saab och den laddar 1.35bar. så 1.6 låter tokhögt!...

steg 1 ska  ladda ca 1bar..

Nordic säger steg 1 1,1bar, steg 2 1,2bar, steg 3 1,3-1,35bar.

stranacrille Hur mycke effekt vill du ha? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

1 036 Inlägg
10 oktober 2008
#13
Precis så e de Kwansa , smilesmile

Man bör tänka på att originalturbon börja bli väldigt stressad upp till 300hk


22 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#14
jag har haft hjälp med att koppla in den så den sitter på den rätta slangen men de är en turbomätare från biltema så man vet ju inte hur bra den stämmer eller så har förra ägaren pillat på turbon jag har ingen aning. jag ska nog mappa den, se hur mycket hk jag får. sen får de nog vara bra. men jag vet inte hur många häst de är på den de va den förra ägaren som skrev att de va ca 230hk det va han som chipa den sen har ju jag bara satt på 3" från katten och öppet luftfilter. sen har jag en sak till jag vill ha hjälp med när jag kör vibrerar bilen lite granna när jag kör i 70-90 inte annars jag har ingan anning varför den gör så


32 Inlägg
10 oktober 2008
#15
stranacrille skrev:
jag har haft hjälp med att koppla in den så den sitter på den rätta slangen men de är en turbomätare från biltema så man vet ju inte hur bra den stämmer eller så har förra ägaren pillat på turbon jag har ingen aning. jag ska nog mappa den, se hur mycket hk jag får. sen får de nog vara bra. men jag vet inte hur många häst de är på den de va den förra ägaren som skrev att de va ca 230hk det va han som chipa den sen har ju jag bara satt på 3" från katten och öppet luftfilter. sen har jag en sak till jag vill ha hjälp med när jag kör vibrerar bilen lite granna när jag kör i 70-90 inte annars jag har ingan anning varför den gör så

Lämna in däcken på Ekliden för balansering! big_smile


371 Inlägg
10 oktober 2008
#16
kwansa skrev:
bumpe skrev:
D5 (som i volvodiesel vilket används en del) läter ganska lika som T5 (som i trionic 5 vilket också är ett relativt vanligt uttryck)...
Min laddar 1.3-1.4 med steg 1 men 1.6 låter väldigt mkt...

Inga problem med att den klipper av ibland?

Kolla på trollpeed, nordic uhr eller maptuns hemsida så kommer du hitta mkt...

1,3-1,4 låter redan högt i min öron för steg 1 roll

5d är väll för 5 dörrars smile

På 9000 2.3t är 1.3-1.4 fullt normalt på ett steg1. På min 2.0t så hade jag 1.25 när jag körde på sqr steg1. Allt enligt t5suite dock. Har ingen laddtrycksmätare :p

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Svetsare
3 150 Inlägg
10 oktober 2008
#17
stranacrille skrev:
sen har jag en sak till jag vill ha hjälp med när jag kör vibrerar bilen lite granna när jag kör i 70-90 inte annars jag har ingan anning varför den gör så

Bara mellan 70-90 eller över 90 också?    Min börjar skaka lite vid ca 100-120 och över det får man ha skumgummiratt för att inte bryta fingrarna och skaka sönder senorna i armarna.



Tror mina däck är lite obalanserade då ena bakdäcket är tomt på mönster på insidan
Senast redigerat av ZonaX (10 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

174 Inlägg
10 oktober 2008
#18
stranacrille skrev:
men jag vet inte hur många häst de är på den de va den förra ägaren som skrev att de va ca 230hk det va han som chipa den sen har ju jag bara satt på 3" från katten och öppet luftfilter. sen har jag en sak till jag vill ha hjälp med när jag kör vibrerar bilen lite granna när jag kör i 70-90 inte annars jag har ingan anning varför den gör så

Lite inte på vad "den förra ägaren" säger om effekten.
Effekt kan man prata om när den är uppmätt. (Nu låter jag vresig men så är det ju).

Tvivlar starkt på att du har 230hk med chip och halvavgas.
Har en 9-3 185hk själv och har åkt i en del bilar med just din trimgrad och skillnaden känns inte så stor mot original faktiskt.

Du kan ju byta till helsystem, DP, sen få bilen mappad så kan du plocka ut en del hästar och ändå köra relativt säkert.

Edit:
Har själv vibrationer i bilen. Det är bussningar i framvagnen som är lite trötta.
Väldigt vanligt på 9-3'or som gått några mil.
Senast redigerat av JontaK (10 oktober 2008)


22 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#19
de skakar bara mellan 70-90 inte över. men zonax du värkar ju ha lite problem om den skakar fingrarna av dig hehe


63 Inlägg
12 oktober 2008
#20
Finns flre som klagat på biltemas laddmätare...visar för mycket säger dom.....ta och låna en av högre kvalitet och provmät.....kanske inte har 1,6 trots allt......

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*


Sök