3909
Sök

Klarar sinus live steget 2 st kicker l7

Volvomekaniker
299 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Jag har ett sinus live SL-A1500 Klarar det att driva 2 st kicker L7 15" eller det blir för litet??
Vad rekomenderar ni för steg annars?

sinus live SL-A1500
  1x i550wrms i/ i4ohm i(0,3% iTHD i14,4v)
  1x i900wrms i/ i2ohm i(0,4% iTHD i14,4v)
  1x i1500wrms i/ i1ohm i(0,8% iTHD i14,4v)
  IngångsNivå: i0,2 i- i5,0 iVrms
  Signal/Brus: i>85dB
  Frekvensomfång: i10 i- i500Hz
  Lågpass: i40 i- i150Hz i/ i24dB
  SubsonicFilter: i20-50Hz i/ i24dB i(on/off iknapp)
  BassBoost: i45Hz i0-12dB

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
7 oktober 2008
skulle vilja säga att det ser inte så ut. 12" L7 spelar i 750 watt rms och har för mig att 15" spelar 850 watt rms. men man kanske kan spela dom i 1 ohm då kanske det får vet inte säkert lämnar det till nån annan att säga.

//mackan

Mekaniker
212 Inlägg
7 oktober 2008
Om varje bas har 2x4 ohms spolar så får du ner slutlasten till 1ohm och då kan de funka men skulle nog säga att de är ganska långt ifrån optimalt av vad dom basarna vill ha.

Mr Kock =)
199 Inlägg
7 oktober 2008
Ja skulle nog ta ett SL 3000 istället... För mkt effekt kan man aldrig få=)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

Volvomekaniker
299 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Klarar det en bas fullt ut ?

Mr Kock =)
199 Inlägg
7 oktober 2008
Ja till en bas ska det mindre, 1500 steget räcka bra långt=)

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

1 785 Inlägg
7 oktober 2008
Rille_745 skrev:
Jag har ett sinus live SL-A1500 Klarar det att driva 2 st kicker L7 15" eller det blir för litet??
Vad rekomenderar ni för steg annars?

sinus live SL-A1500
  1x i550wrms i/ i4ohm i(0,3% iTHD i14,4v)
  1x i900wrms i/ i2ohm i(0,4% iTHD i14,4v)
  1x i1500wrms i/ i1ohm i(0,8% iTHD i14,4v)
  IngångsNivå: i0,2 i- i5,0 iVrms
  Signal/Brus: i>85dB
  Frekvensomfång: i10 i- i500Hz
  Lågpass: i40 i- i150Hz i/ i24dB
  SubsonicFilter: i20-50Hz i/ i24dB i(on/off iknapp)
  BassBoost: i45Hz i0-12dB

Om du kan koppla basarna så du får 1ohm så räcker steget. Med ett SL-A1500steg till så har du ett SL-A3000steg enda skillnaden är att det räknas som 2steg om du skulle tävla i t ex dBdrag. Då är ett A3000 steg att rekommendera istället för 2st A1500.

Om du byggar 2st steg så blir lägsta möjliga last 2ohm istället för 1ohm.

850watt rms per bas och du matar med ex 750watt rms så driver du dem tillräckligt för personligt bruk men inte i tävling
Senast redigerat av dbjanoz (7 oktober 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
8 oktober 2008
Nja 1500 steget är bra mesigt till 2 såna basar.
1 ska det nog klara av men du kommer ändå inte få se basens potensial.
Men ska du snåla på steg så är nog ett a3000 bättre.
Men jag skulle rekommendera att spara ihop till något med ännu lite mer drag i.
Dom tål det dom basarna och dom gillar effekt.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Volvomekaniker
299 Inlägg
8 oktober 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
Nja 1500 steget är bra mesigt till 2 såna basar.
1 ska det nog klara av men du kommer ändå inte få se basens potensial.
Men ska du snåla på steg så är nog ett a3000 bättre.
Men jag skulle rekommendera att spara ihop till något med ännu lite mer drag i.
Dom tål det dom basarna och dom gillar effekt.

Vad finns det för steg som skulle klara 2st fullt ut??

Avstängd
171 Inlägg
8 oktober 2008
a1500 till en bas
a3000 till två basar

gott steg dom där sinus per krona
blir kanon det

steget du ska beställa nu till dina basar är
http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=279

50mm strömkablar
min 200amp huvudsäkring

min 2x4mm högtalar kablar

trippel avskärmat lågnivå kabel

sen rockar det på bra i din bil smile
Senast redigerat av nosushi (8 oktober 2008)

2 009 Inlägg
8 oktober 2008
kickers zx 2500 är ju prefekt till 2 såna men det kostar oxå lite men det finns ju en anledning till det oxå och det är att det spelar RENT wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 oktober 2008
BMTech skrev:
kickers zx 2500 är ju prefekt till 2 såna men det kostar oxå lite men det finns ju en anledning till det oxå och det är att det spelar RENT wink

Skall man ha nåt som är BRA så kostar det, så är det bara. Annars hade ju alla steg som ger 1000W kostat lika mycket.... det är ett rätt känt faktum att det finns rätt stora skillnader mellan hur BRA steg är, även om de ger samma effektsiffror...

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (8 oktober 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

653 Inlägg
8 oktober 2008
jonash skrev:
BMTech skrev:

Skall man ha nåt som är BRA så kostar det, så är det bara. Annars hade ju alla steg som ger 1000W kostat lika mycket.... det är ett rätt känt faktum att det finns rätt stora skillnader mellan hur BRA steg är, även om de ger samma effektsiffror...Sinus-stegen tillhör den kategorin där man får mycke effekt per krona, och det är bra för vissa. Andra som faktiskt kan musik och lyssna så duger det inte. Men kör man 128kB mp3 så är man ju ändå lost så då kan man lika gärna ta "nåt billigt". tongue

Såna personer har egentligen inte rätt att hävda att grejerna låter bra heller, möjligen i deras outbildade öron, men bra ÄR det inte.

mvh Jonas

Men det kanske funkar om man köper "nåt billigt" tex. Sinus Live Sl-a3000 för det verkar vara ett bra steg för dom pengarna faktist, också lyssnar man på FRAC mp3 smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 oktober 2008
Aronsson_Kil skrev:
jonash skrev:
BMTech skrev:

Skall man ha nåt som är BRA så kostar det, så är det bara. Annars hade ju alla steg som ger 1000W kostat lika mycket.... det är ett rätt känt faktum att det finns rätt stora skillnader mellan hur BRA steg är, även om de ger samma effektsiffror...Sinus-stegen tillhör den kategorin där man får mycke effekt per krona, och det är bra för vissa. Andra som faktiskt kan musik och lyssna så duger det inte. Men kör man 128kB mp3 så är man ju ändå lost så då kan man lika gärna ta "nåt billigt". tongue

Såna personer har egentligen inte rätt att hävda att grejerna låter bra heller, möjligen i deras outbildade öron, men bra ÄR det inte.

mvh Jonas

Men det kanske funkar om man köper "nåt billigt" tex. Sinus Live Sl-a3000 för det verkar vara ett bra steg för dom pengarna faktist, också lyssnar man på FRAC mp3 smile

Absolut, det är ett bra steg för DEM PENGARNA. Men, det är inte bra om du sätter det i relation till hur musiken skall förmedlas. Och det har ju inte en chans i helvetet mot ett bra designat klass D.

Och det finns ingen som säger emot det som kan musik och kvalitet. Jag har låtit 10 olika personer lyssna som kan sin sak på lite olika utav dessa billiga steg bland annat ett SL1500 (det var blandat studiomusiker, studioägare etc) och de vart faktiskt lite rädda när jag sa att det var ett utav dem mest populära stegen på marknaden. Men när jag sen sa att de flesta ungdomarna idag ändå kör mp3or eller annan LOSS-rippad musik så förstod de varför. Och beklagade sig att det är så få som verkligen kan nåt om musik och kvalitet idag.

mvh Jonas
Senast redigerat av jonash (8 oktober 2008)

653 Inlägg
8 oktober 2008
jonash skrev:
Aronsson_Kil skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Absolut, det är ett bra steg för DEM PENGARNA. Men, det är inte bra om du sätter det i relation till hur musiken skall förmedlas. Och det har ju inte en chans i helvetet mot ett bra designat klass D.

Och det finns ingen som säger emot det som kan musik och kvalitet. Jag har låtit 10 olika personer lyssna som kan sin sak på lite olika utav dessa billiga steg bland annat ett SL1500 (det var blandat studiomusiker, studioägare etc) och de vart faktiskt lite rädda när jag sa att det var ett utav dem mest populära stegen på marknaden. Men när jag sen sa att de flesta ungdomarna idag ändå kör mp3or eller annan LOSS-rippad musik så förstod de varför. Och beklagade sig att det är så få som verkligen kan nåt om musik och kvalitet idag.

mvh Jonas

Nej det är klart, du får vad du betalar för, men om du inte har ett sånt öra som kan höra kvalitén så bra så tror jag att man själv blir mer nöjd med ett a3000 ist för ett zx2500 för typ 16 lapp om du inte har så mycket pengar eller inte har lust att lägga ut såpass mycket på ett steg. Jag skulle nog nöja mig med ett a3000 och köra FRAC mp3 faktist som inte har gått ur skolan än smile

Mvh Mattias

1 785 Inlägg
8 oktober 2008
Aronsson_Kil skrev:
jonash skrev:
Aronsson_Kil skrev:

mvh Jonas

Nej det är klart, du får vad du betalar för, men om du inte har ett sånt öra som kan höra kvalitén så bra så tror jag att man själv blir mer nöjd med ett a3000 ist för ett zx2500 för typ 16 lapp om du inte har så mycket pengar eller inte har lust att lägga ut såpass mycket på ett steg. Jag skulle nog nöja mig med ett a3000 och köra FRAC mp3 faktist som inte har gått ur skolan än smile

Mvh Mattias

Det finns inget som garanterar att du får bättre prylar bara för att du betalar 7000kr istället för 5000kr. Men det är sannolikt.

Dessutom så talar du inte om vilka andra steg de fick lyssna på det var ju lite synd att inte få reda på vilket steg som studio folket gillade mest. Smaken är ju ytterst personlig så inte ens de kom med samma svar om vilket de gillade bäst, det är mitt antagande

Anledningen till att vi andra dödliga köper det usla Sinus Live steget är att vi inte prioriterar eller ens har de pengarna för att köpa bättre prylar. Jag tycker dock att steget är prisvärt även om det inte är en HIFI värsting.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 oktober 2008
dbjanoz skrev:
Det finns inget som garanterar att du får bättre prylar bara för att du betalar 7000kr istället för 5000kr. Men det är sannolikt.

Sant.

Dessutom så talar du inte om vilka andra steg de fick lyssna på det var ju lite synd att inte få reda på vilket steg som studio folket gillade mest. Smaken är ju ytterst personlig så inte ens de kom med samma svar om vilket de gillade bäst, det är mitt antagande

Det var lite blandat. Men, kontentan är den att för att göra ett bra klass D så kostar det lite. Dem billigare har relativt hög THD och ingen vidare kontroll på konen...

Anledningen till att vi andra dödliga köper det usla Sinus Live steget är att vi inte prioriterar eller ens har de pengarna för att köpa bättre prylar. Jag tycker dock att steget är prisvärt även om det inte är en HIFI värsting.

Sinus-steget är ett mycket bra nybörjar steg. Men det man skall ha i åtanke är att man gärna får förkovra sig lite. Det finns dem som på fullaste allvar tror att Sinus-stegen är så bra som det går att göra steg, och då har man ju en lång bit att vandra i sina kunskaper.

Kolla hos t.ex Carbonize i deras övriga sortiment - ni hittar en del dyrare saker där. Och....de är MYCKET bättre med. Liksom de produkterna som andra ÅF säljer som är dyrare - det finns ju en anledning.

(som ren anekdot så började jag med bilstereo när jag var 17 år, och jag trodde på fullaste allvar att jag hade ett utav de bästa systemen när jag köpte min Panasonic kassettbandare med växlare, samt ett Panasonic 4x100W steg, ett CDS framsystem och Pioneer 3vägs högtalare i hatthyllan....nånstans börjar man ju, men man blir väldigt mycket lyckligare när man går vidare....smile)

mvh Jonas

733 Inlägg
8 oktober 2008
jag hade aldrig kopplat på 1500 sinus live watt på två kicker l7 15"... köp istället carpowers stora steg som kostar lite mer än 6000 kr så får du nog lite bättre grejor....

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

2 009 Inlägg
9 oktober 2008
jonash skrev:
dbjanoz skrev:

Sant.

Det var lite blandat. Men, kontentan är den att för att göra ett bra klass D så kostar det lite. Dem billigare har relativt hög THD och ingen vidare kontroll på konen...

Sinus-steget är ett mycket bra nybörjar steg. Men det man skall ha i åtanke är att man gärna får förkovra sig lite. Det finns dem som på fullaste allvar tror att Sinus-stegen är så bra som det går att göra steg, och då har man ju en lång bit att vandra i sina kunskaper.

Kolla hos t.ex Carbonize i deras övriga sortiment - ni hittar en del dyrare saker där. Och....de är MYCKET bättre med. Liksom de produkterna som andra ÅF säljer som är dyrare - det finns ju en anledning.

(som ren anekdot så började jag med bilstereo när jag var 17 år, och jag trodde på fullaste allvar att jag hade ett utav de bästa systemen när jag köpte min Panasonic kassettbandare med växlare, samt ett Panasonic 4x100W steg, ett CDS framsystem och Pioneer 3vägs högtalare i hatthyllan....nånstans börjar man ju, men man blir väldigt mycket lyckligare när man går vidare....smile)

mvh Jonas

Det var tider det jonas smile
Jag körde pyramid basar på ett radionånting steg. tror det var från franzens smile
Och sony stereo med växlare...
sen gick polaren och jag vidare till ett märke som hette hotshot smile
Minns att det var bra med flås i dom smile
och lyckligast var jag nog när jag kom äver en begagnad pioneer 15" med en sån där 5cm gummikant runt.
Nä nu spånade jag iväg men på den vägen är det för dom flesta.
Åter till ämnet så lyssna på dom som redan gjort misstagen så slipper du göra det själv och det blir garanterat billigare i längden.
Sen kryllar det av folk på detta forumet som bara rekommenderar produkter från en säljare för att dom inte vet bättre så läs mycke och sålla mycket så kommer du få fram mycke matnyttig info på detta forumet .....

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 oktober 2008
BMTech skrev:
Det var tider det jonas smile
Jag körde pyramid basar på ett radionånting steg. tror det var från franzens smile
Och sony stereo med växlare...
sen gick polaren och jag vidare till ett märke som hette hotshot smile
Minns att det var bra med flås i dom smile

Hade 4st såna i en Isobarik-låda en gång i tiden...Då tyckte man att man var ännu mer kung. Spelade ju en bra bit över 130dB! smile Med Earthquake steg, 2x150W.

Åter till ämnet så lyssna på dom som redan gjort misstagen så slipper du göra det själv och det blir garanterat billigare i längden.
Sen kryllar det av folk på detta forumet som bara rekommenderar produkter från en säljare för att dom inte vet bättre så läs mycke och sålla mycket så kommer du få fram mycke matnyttig info på detta forumet .....

Exakt! Det finns många förståsigpåare som tror sig kunna nåt utan en enda egentlig merit på listan. Men sälja kan dem....

Sök