3010
Sök

hjälp ang 740 med förgasare års 87

669 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#1
hallå...va ute å lekte lite för nån dag sen körde då cirka 6 mil..
vi börna sladda å lekte.
sen ställde vi undan den för natten..

morgonen därpå var den lite svår startad..
alla fall så körde jag 6 mil till stannade till och vred av bilen.
rökte nått bloss och när jag skulle starta bilen igen så är den helt stendöd....
startmotorn gick för glatta live å den vägra starta....
jag väntade några minuter kanske 15 min..
sen till slut så startade den.
glad blev jag å drog iväg.
jag märkte att varje gång ja släppte gaseen så stannade bilen så jag var tvungen å hålla motorn över 1000varv
.
temp mätarn var halva.

sisst jag testade körde jag på gräsmattan ett varv ställde undan den 2 min ...efter det var det lika igen den vägrade starta! sadsadsadsad

vad är felet?
jag har ingen aning:(
och jag har nyss köpt bilen sadsadsadsad
Senast redigerat av snipercat (11 oktober 2008)


21 761 Inlägg
11 oktober 2008
#2
Vilken förgasare handlar det om, Solex-Cisac (B230K) eller Pierburg (B230A)?

669 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#3
jag vet faktiskt inte hur kollar jag det?


blacken
11 oktober 2008
#4
Drönirettab skrev:
Vilken förgasare handlar det om, Solex-Cisac (B230K) eller Pierburg (B230A)?

På 87:an så är väl det pierburg DVG 175 CD eller Pierburg 2b5 eller 2b7 fallförgasare?..
Senast redigerat av blacken (11 oktober 2008)

21 761 Inlägg
11 oktober 2008
#5
Ja, det finns tydligen två olika varianter av förgasaren till B230K (2B5 och 2B7), men det är ändå Solex-Cisac som det handlar om. smile

Vill dock påpeka att jag inte har pillat med såna förgasare, jag försökte bara få fram lite mer info i tråden så att andra vet vilken knasare det är. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 oktober 2008)

669 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#6
är det ingen som vet vad det kan vara för fel??? sadsadsad


280 Inlägg
12 oktober 2008
#7
Det kanske är tändmodulen? : )

446 Inlägg
12 oktober 2008
#8
om motorn får jobba sig tokvarm och sen bara vrids av innan den fått kyla ner sig kan du få ett ånglås i förgasaren... troligen det som händer, eller att hallgivaren är felande.

669 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#9
jag vet inte jag e...ja orkar snart inte med det här nått mer...sad
men jag kan säga att när den är kall då startar den nästan direkt.
sen har jag märkt att när man kört 1 km eller mindre och vrider av bilen som vanligt.
jag vet inte men det kanske kanske slipprar lite soppa mellan insug och förgasare.
surar den ner sig?
så när den får tå ett bratag så startar den om man trycker pedalen fullt då ibörjan blöddrar den sen varvar man då blir den normal,
plz help me:(


Håltagare
239 Inlägg
13 oktober 2008
#10
Är det B230A du har? isf kolla säkring 13 så inte den har gått, det va det felet på min, och det va ungefär som du beskrev ditt problem. den är iaf till en Solenoid Ventil, och ngt med Choken samt ngt mer..

669 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#11
jag såg på motorn nu att det är en b230k.


blacken
13 oktober 2008
#13
snipercat skrev:
jag såg på motorn nu att det är en b230k.

Då så är det  Pierburg 2b5 eller 2b7 knasarn som du har. Och den suger FETT.   Mycket troligtvis att den har k"""at ur.  Den är fullständigt hopplös att jiddra med, släng skiten inte ens Volvo vill ha med den att göra.  Modifiera om till en 175 CD knasare i stället..

Håltagare
239 Inlägg
13 oktober 2008
#14
fyfan du skulle inte köpt en 740i med B230K det är absolut volvos sämsta motor, går fan inte att hitta felen på en sån motor när den krånglar..

669 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#15
jaha hur ska jag göra då?
ska ja byta fögge?
175 CD knasare vart hittar man
sån då....
är det bara byta ut den gammla knasarn eller måste man modda eller nå skit?


Förjaevle Brao
555 Inlägg
13 oktober 2008
#16
hade en sån k-motor i min 240, ja fann aldrig felet på den så ja rev ur motorn o stoppade i en b230a istället, funkar mycke bättre tongue


21 761 Inlägg
13 oktober 2008
#17
blacken skrev:
Då så är det  Pierburg 2b5 eller 2b7 knasarn som du har

Jag hade nog fel tydligen, men i rephandboken stod det bara Solex-Cisac. Söker man på nätet så kan det även stå "Solex/Pierburg", men oftast står det dock Pierburg. smile

Den här sidan var ju faktiskt inte så dum: www.volvoracing.se/volvo_700.htm

blacken
13 oktober 2008
#18
snipercat skrev:
jaha hur ska jag göra då?
ska ja byta fögge?
175 CD knasare vart hittar man
sån då....
är det bara byta ut den gammla knasarn eller måste man modda eller nå skit?

Det är nog mera bök att modifiera "k" spisen än att tjonga i en  B230a. Visserligen så "räcker" det med att byta insugsrör och lite småtjafs. men motorn i sig är ingen höjdare ( väldans slö)..

551 Inlägg
13 oktober 2008
#19
när min kompis k motor krånglade var det kablar som låg och kortslöt till en liten box av nåt slag, tror den sitter på högersida men om det var inne i bilen eller utanför kommer jag inte ihåg vad han berätta. han bytta iaf alla kablar som var kassa och bilen startade igen, hans symtom va liknande, bilen startade kall men kunde dö på vägen och sen ibland vägrade den starta alls o så höll den på. lycka till, jag hade bytat till en pieburg 175cd förgasare om jag var du..

You can't B serious, oh K

10 Inlägg
13 oktober 2008
#20
Mellan bensinpumpen och förgasaren ska det sitta en svart plastbehållare, en slang från bensinpumpen är ansluten till behållaren och en slang från behållaren till förgasaren. Det går också en tredje slang som retur till tanken. Det här är en ångavskiljare och den kan krångla. Prova och kläm ihop returslangen till tanken och funkar bilen då är det bara att koppla en slang direkt från bensinpumpen till förgasaren och hoppa över ångavskiljaren så går bilen hur länge som helst. Klassiskt fel på 230 K motorerna.


Sök