3382
Sök

bygga om låda från 4wd till rwd???

251 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#1
går det att på någe enkelt vis bygga om en låda från ex en audi 4wd så att man får bakhjulsdrift? om man bara hakar av drivaxlarna fram så driver den vel ingenting va??

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

251 Inlägg
22 februari 2006
Trådstartare
#2
ingen som kan nått om detta?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

5 Inlägg
23 februari 2006
#3
Det borde väl gå att göra så! men varför?

671 Inlägg
23 februari 2006
#4
Det sitter säkert någon diff där som kommer att bråka.

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
23 februari 2006
#5
sorken skrev:
går det att på någe enkelt vis bygga om en låda från ex en audi 4wd så att man får bakhjulsdrift? om man bara hakar av drivaxlarna fram så driver den vel ingenting va??

tar man en låda från en audi som du säger tex 80 och 90 quattro så kan man göra exakt som du säger, bara till att haka av drivaxlarna fram.
då finns det koppar man kan köpa från team europa att sätta för de utgående axlarna på växellåda för att skydda dom.
Då denna lådan inte känner av någon tyngd från framvagnen går all kraften automatiskt över till bakdrivande axel.
De som kan hända eller i de flesta fall händer är att motorn blir lite mer varvig av sig, vilket å andra sidan inte är något fel.

Hur det är med ölvriga lådor vet jag dock inte men de skulle ju nästan kunna betyda samma sak, för utom en sak att de flesta ny bilar driver olika, typ 60% fram å 40% bak osv.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

251 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#6
så alltså är det bara att ta bort drivaxlarna fram å köra så? å den driver bak då?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
23 februari 2006
#7
ja. men hur mycke är en annan fråga. audi lådan ska driva till 90% fullt bak vad vår team fåttreda på ivarje fall.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

5 710 Inlägg
24 februari 2006
#8
Lucifer84 skrev:
ja. men hur mycke är en annan fråga. audi lådan ska driva till 90% fullt bak vad vår team fåttreda på ivarje fall.

Vart tar de andra 10 % vägen då? wink

MVH Jonas
..............

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
24 februari 2006
#9
jonTe skrev:
Lucifer84 skrev:
ja. men hur mycke är en annan fråga. audi lådan ska driva till 90% fullt bak vad vår team fåttreda på ivarje fall.

Vart tar de andra 10 % vägen då? wink

bra fråga, försvinner väl ut nånstans till framdrivningen, förluster i växellådan kanske, har ingen aning faktiskt.

Växellådan vi har i vår rallybil har näst intill inga förluster alls, det är en likadan låda som sitter i audi 80, 90 och vissa 100 quattro årsmodell 81-92, är inte säker på om S2 har samma låda.
Skillnaden på vår låda och en orginal är att pinjongaxel kronhjul och växeldrev 1-3 är utbytt mot något som håller.   wink
Senast redigerat av Lucifer84 (24 februari 2006)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

lastbils chaffis......
299 Inlägg
24 februari 2006
#10
kan man inte göra tvärt om då?? eller inte tvärt om men bygga om en fwd till 4wd?!?!? bara undra skulle varit kul att kunna göra på typ en 9000 eller nåt ....... wink

i wish my lawn was emo so it would cut itself!

251 Inlägg
25 februari 2006
Trådstartare
#11
jo klart de går men till att börga med har du ju motorn åt fel håll bör vara rakställd om man ska bygga så men det går ju å bygga om..sen behöver du ju en bakvagn, ev bygga en kardantunnel + en låda som har 4wd som passar på en saab motor..allt går men det e litte jobb med det anledningen varför jag frågar om man kan bygga om från 4wd till rwd är att jag tänkte stoppa ner en audi 100 turbo motor med en quattro låda i en volvo 142 å då ja inte orkar bygga 4 wd på den i år så tänkte ja köra med rwd tills man har tid att bygga 4 krafs 142a

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

lastbils chaffis......
299 Inlägg
25 februari 2006
#12
jojo låter som en helcool ide wink har för mig att det är torsen differential som måste ha lite snurr på frammhjulen för att bakhjulen ska driva... vet i fan vad de e för nåt på en audi...... men de måste ju gå att spärra ........

"The Torsen (from Torque Sensing) works as an open differential when the amount of torque going to each wheel is equal. As soon as one wheel starts to lose traction, the difference in torque causes the gears in the Torsen differential to bind together. The design of the gears in the differential determines the torque bias ratio. For instance, if a particular Torsen differential is designed with a 5:1 bias ratio, it is capable of applying up to five times more torque to the wheel that has good traction.

These devices are often used in high-performance all-wheel-drive vehicles. Like the viscous coupling, they are often used to transfer power between the front and rear wheels. In this application, the Torsen is superior to the viscous coupling because it transfers torque to the stable wheels before the actual slipping occurs.

However, if one set of wheels loses traction completely, the Torsen differential will be unable to supply any torque to the other set of wheels. The bias ratio determines how much torque can be transferred, and five times zero is zero." taget från how stuff works.xxx



bara undrade hade varit lite orginelt wink bakvagn finns att plocka från Fiat croma, lancia thema eller kanske alfa romeo 164 wink...... är ju samma bottenplatta....... kanske inte bolt on men ändå sen kanske man kan änvända "kardantunneln" eller vad man nu ska kalla de till kardanen och dra en sidepipe istället wink de gallar ju att tänka positivt allt går...........har för mig att alfa hade en 164 4 krafsare men är dock lite osäker det va nog i alla fall en ferrari spis......

i wish my lawn was emo so it would cut itself!


Sök