3281
Sök

Köp av NG900 2.0t

30 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Vad ska man kolla in lite extra när man köper 900. Växellådan vet jag redan att det är en svag punkt men finns det andra saker?

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 oktober 2008
Vilken årsmodell vill du ha? smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

1 036 Inlägg
15 oktober 2008
Kolla kamkedjan så den inte skramlar, Kolla framvagnen, känt saabfel, brukar vara glapp lite här och var..
Annars gäller e väl och undersöka noga precis som alla beg bilar smile
Lycka tll me ditt saabköp smile

131 Inlägg
15 oktober 2008
Står 900ng Alltså 1994-1998.
Ja det man ska se upp med är oftast rosten nertill på dörrarna och även bagageluckan. Backen kan vara svår att få i på en del 900ng. Kan fixas lätt ibland då det bara är att justera in länkaget. Toppackningen kan nog också vara nått att tänka på. Av egna erfarenheter så tycker jag att du ska kolla extra på dem 3 sakerna. Annars tycker jag det är en kanonbil som man inte kan klaga mycket på.

I drive I laugh and I Conquer

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 oktober 2008
og900 modellen var ju väldigt speciell när den kom 1994 då SAAB inte hade utvecklat den ordentligt.

Modellerna 1994-1995 är riktigt svåra att ha och göra med då de har mycket barnfel. Kolla serviceboken/extrahäften på just de här modellerna då SAAB hade kampanjer på de första årsmodellerna gällande barnsjukdomar.

Växellådorna på SAAB vart bättre 1996 så en modell 1996-1998 är att rekomendera.

Synkringarna på backen brukar ge sej på 900 modellen. Det är en grej att kolla upp.

Annars så är det rost på bakluckan som härjar mest spec modell 1994-1995. Även bakdörrarna kan vara väldigt kassa då de får galvsläpp. Men annars är det ju som föregående talare att du kollar som en vanlig bil. Det med framvagnen är gällande spec för de första modellerna 1994-1995.

Lycka till!
Senast redigerat av Larsson_Power (15 oktober 2008)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 oktober 2008
Speed_Advanced skrev:
Står 900ng Alltså 1994-1998.
Ja det man ska se upp med är oftast rosten nertill på dörrarna och även bagageluckan. Backen kan vara svår att få i på en del 900ng. Kan fixas lätt ibland då det bara är att justera in länkaget. Toppackningen kan nog också vara nått att tänka på. Av egna erfarenheter så tycker jag att du ska kolla extra på dem 3 sakerna. Annars tycker jag det är en kanonbil som man inte kan klaga mycket på.

Ja det fattade väl jag med att han ville ha en NG men det är ju liksom lite skillnad på kvalitet mellan årsmodellerna, Jag tänkte om han hade spanat in någon spec modell.

1 036 Inlägg
15 oktober 2008
Larsson_Power skrev:
Det med framvagnen är gällande spec för de första modellerna 1994-1995.

Lycka till!

Jag tycker det är ett generlt problem även efter årsmodell -95..
Har själv haft problem med kassa bussningar i framvagnen på min 98:a, men är nu åtgärdad:)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
15 oktober 2008
Mange__ skrev:
Larsson_Power skrev:

Lycka till!

Har själv haft problem med kassa bussningar i framvagnen på min 98:a, men är nu åtgärdad:)

Då har jag fått lära mej nåt mer idag då. : ) Ja det är nog möjligt. Visste bara att just de första var riktigt krångliga smile

1 036 Inlägg
15 oktober 2008
Larsson_Power skrev:
Mange__ skrev:
Larsson_Power skrev:

Lycka till!

Då har jag fått lära mej nåt mer idag då. : ) Ja det är nog möjligt. Visste bara att just de första var riktigt krångliga smile

Även og 9-3 har liknande problem.. ja jag lär mig själv massa nytt varje dag hehe tongue
Alt annat du skrivit kan jag bara hålla med om smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 oktober 2008
96,97,98 skulle jag kolla på....då är det uppdaterad växellåda, framvagn smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Sök