Grejen är att märkningarna är riktigt vid kammen och nere vid remskivan precis, annars skulle den inte gå antar jag? Men om jag inte har fått i kilen riktigt i remskivan så kanske den skaver hela tiden därför det blir sånt jewla ljud
OK..de e svårt för mej att se å höra...de hör du bäst själv...
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket.. 2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor
om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...
har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt. hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket.. 2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor
På -82-92 740 B230 så är tändföljden 1342 och cyl ett är längst fram vid vattenpumpen..
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket.. 2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor
om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...
har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt. hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?
Jag kan med handen på hjärtat sätta 1miljon på att volvo inte har haft någon annan tändföljd än 1342 på någon Bxxx motor. (om jag har fel flyr jag till ryssland)
Du kan inte ha råkat ställa motor ett ½ varv fel? volvos motorer har förmågan att fungera då dock jävlit orkeslösa samt går och låter som en påse nötter. låna ett stroboskåp från närmsta värkstad/mack och kolla det.
tänföljden på en b230 med fördelaren i bakkant är 1 2 4 3 ettan längst bak på motorn och hålet längst till vänster (sätt framifrån) på fördelar locket.. 2134 är väl ändå gamla tänd systemet som satt i 240 å 740 med förgasar motor
om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...
har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt. hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?
taskigt med olje tryck i början kanske? kollat så du har olja i maskinen? haha långsökt ja vet, men ett simpelt fel.
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
ska kolla det, men en gång för alla, ska man kolla oljan när allt är nere i blocket eller ska man kolla när den är varmkörd? iallafall så har jag fyllt på nyligen så tror lackar nog inte oljan. kanske trycket menmen
om du har de så undrar jag hur du får igång din ens...
har haft så på alla mina 740sar och kompisarnas är koplade på samma sätt. hadde en bil på skolan när jag började där som va koplade som du vill ha de å den hadde inte startat på 4-5år. jag koplade bara om de så startade den. men ja tror du tänker på gammla block fördelaren för den ska väl vara kopplad som du säger?