Tjenare!
Efter suttit och kollat på alla projekt, så blev jag lite sugen på att lägga upp en liten projekt tråd på min bil med. Bilen jag ska skriva om är en gammal Volvo 744 GLT 8ventils från 1989. Hittade den på blocket och tänkte jag kan åka och kolla på den. På bilden från blocket såg den ganska sunkig ut, men ja jag ger de chansen tänkte jag. När jag såg den första gången tänkte jag " vafan är detta för ett vrak ". Men efter provkört den, lyssnat på motorn gång så bjöd jag den gamla farbrorn 3000:- för bilen. Och det tog han. Så då var de bara att skriva papper och tuffa hem, (bilen är skattad o bes ett halvår till).
Här kommer lite bilder på hur den såg ut när jag köpte den !
När vi satt och skrev papperna, så klämde gubben ur sig. " Du käre vän, jag vill du ska veta att jag har nog vaxat den 2 gånger sedan jag köpte den ny 1989 och kört den i tvätten på Statoil ca 2-3 ggr per år" så de finns lite att göra om du vill ha den snygg. Och han hade helt rätt vad de gäller de. Så jag tog kontakt med SmartAB dem som säljer medel till Ditec, och kollade vad jag skulle ha för medel till en otroligt oxidera röd bil. Då fick jag ett svar... " BUFFER 2000" utan tvekan. Så de blev de.
När vaxningen var klar så tänkte jag att fälgarna såg för jävliga ut. Så jag slipade ner dem och lackade dem. Och de blev faktiskt rätt stor skillnad.
Om ni kommer ihåg så var sidospeglarna svarta och de hade ärgat som bara den vid fästet. så jag slipade ner dem och spray över dem med spray spackel och fyllde igen hålen runt spegeln vilket gav ett jämt och snyggt resultat. Jag har tyvärr inga bilder på detta.
Jag har även bytt ut de flesta listerna runt fönsterna med. De såg ju ute fan. Såg ut som man rensat fisk över dem. Så med lackade speglar, lackade fälgar och vaxat den. Så blev resultatet så här!
En gammal bil har så klart ganska tråkiga baklampor om den stått ett tag. Så jag läste på forumet att man kunde slipa ner dem med våtslipp papper (1000) och sen lacka de med klarlack. De blev faktiskt stor skillnad. Dem blev som nya! När jag ändå var igång med att lacka och fixa. Så plockade jag av framlamporna och tog loss listen där under och spackla igen hålen till torkaren och lacka de i samma färg som bilen. Även nedre kanten på blinkers... *ps* jag har köpt vita blinkers fram och på sidorna *ds*
Ny fälgar införskaffades även till denna bil. Det blev 18" MAK S5 fälgar. Jag hade såna på min Volvo 745 turbo för ett par år sen och trivdes jävligt bra med dem.
Så det är där jag står nu. Så blev bilen från början till (nästan) slut...
Kommentera gärna på min gamla Volvo 740. Ge mig både ris o ros
MilleN här på gorg hjälpte mig och framställa bilen som jag vill ha den
Så det som återstå är:
sänkning
heltoning
Och här har ni ett exempel!
Efter suttit och kollat på alla projekt, så blev jag lite sugen på att lägga upp en liten projekt tråd på min bil med. Bilen jag ska skriva om är en gammal Volvo 744 GLT 8ventils från 1989. Hittade den på blocket och tänkte jag kan åka och kolla på den. På bilden från blocket såg den ganska sunkig ut, men ja jag ger de chansen tänkte jag. När jag såg den första gången tänkte jag " vafan är detta för ett vrak ". Men efter provkört den, lyssnat på motorn gång så bjöd jag den gamla farbrorn 3000:- för bilen. Och det tog han. Så då var de bara att skriva papper och tuffa hem, (bilen är skattad o bes ett halvår till).
Här kommer lite bilder på hur den såg ut när jag köpte den !
När vi satt och skrev papperna, så klämde gubben ur sig. " Du käre vän, jag vill du ska veta att jag har nog vaxat den 2 gånger sedan jag köpte den ny 1989 och kört den i tvätten på Statoil ca 2-3 ggr per år" så de finns lite att göra om du vill ha den snygg. Och han hade helt rätt vad de gäller de. Så jag tog kontakt med SmartAB dem som säljer medel till Ditec, och kollade vad jag skulle ha för medel till en otroligt oxidera röd bil. Då fick jag ett svar... " BUFFER 2000" utan tvekan. Så de blev de.
När vaxningen var klar så tänkte jag att fälgarna såg för jävliga ut. Så jag slipade ner dem och lackade dem. Och de blev faktiskt rätt stor skillnad.
Om ni kommer ihåg så var sidospeglarna svarta och de hade ärgat som bara den vid fästet. så jag slipade ner dem och spray över dem med spray spackel och fyllde igen hålen runt spegeln vilket gav ett jämt och snyggt resultat. Jag har tyvärr inga bilder på detta.
Jag har även bytt ut de flesta listerna runt fönsterna med. De såg ju ute fan. Såg ut som man rensat fisk över dem. Så med lackade speglar, lackade fälgar och vaxat den. Så blev resultatet så här!
En gammal bil har så klart ganska tråkiga baklampor om den stått ett tag. Så jag läste på forumet att man kunde slipa ner dem med våtslipp papper (1000) och sen lacka de med klarlack. De blev faktiskt stor skillnad. Dem blev som nya! När jag ändå var igång med att lacka och fixa. Så plockade jag av framlamporna och tog loss listen där under och spackla igen hålen till torkaren och lacka de i samma färg som bilen. Även nedre kanten på blinkers... *ps* jag har köpt vita blinkers fram och på sidorna *ds*
Ny fälgar införskaffades även till denna bil. Det blev 18" MAK S5 fälgar. Jag hade såna på min Volvo 745 turbo för ett par år sen och trivdes jävligt bra med dem.
Så det är där jag står nu. Så blev bilen från början till (nästan) slut...
Kommentera gärna på min gamla Volvo 740. Ge mig både ris o ros
MilleN här på gorg hjälpte mig och framställa bilen som jag vill ha den
Så det som återstå är:
sänkning
heltoning
Och här har ni ett exempel!
0
0
0
0