3493
Sök

Kan man bygga om m45-vxllåda till sekventsiell?

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hur ska man gå till väga om man vill göra det? har sökt som satan på google, men hittar bara färdiga växellådor för typ 40k, och det borde ju gå att göra själv. jag vill dock inte byta ut dreven då jag fortfarande ska köra snedskurna (lite seg å sitta å åka 20mil med tjutet av rakskurna)

så om någon har minsta aning om hur man ska gå till väga säg något!!smile

Tack på förhand

//Ramneborg

De é nice !

1 004 Inlägg
18 oktober 2008
#2
tror det blr väldigt svårt... till vilken nytta?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#4
fint vid rödljusen, samt att der är lite coolt att bara dra spaken fram och tillbaka, alltså helt logiskt om jag inte är ute och cyklar borde man väl bara behöva bygga om själva plattan som sitter åvanpå växellådan.

för man ska väl inte slänga runt me massa drev å skit i växellådan.. eller?

De é nice !

1 004 Inlägg
18 oktober 2008
#5
tror sellholm pysslar med det om jag inte har helt fel.... men bygga själv det tror jag inte är så bara i alla fall...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 004 Inlägg
18 oktober 2008
#6
Ramneborg skrev:
fint vid rödljusen, samt att der är lite coolt att bara dra spaken fram och tillbaka, alltså helt logiskt om jag inte är ute och cyklar borde man väl bara behöva bygga om själva plattan som sitter åvanpå växellådan.

för man ska väl inte slänga runt me massa drev å skit i växellådan.. eller?

till vilken bil?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#7
vadå. volvos m lådor har jag plockat isär och satt ihop säker 50-60st, känns som att jag inte har något problem med att byta ut det som behöver bytas. frågan är ju bara hur man ska gå tillväga.. jag ska maila till sellholm och kolla om han kan berätta lite.

De é nice !

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 oktober 2008
#8
Ramneborg skrev:
fint vid rödljusen, samt att der är lite coolt att bara dra spaken fram och tillbaka, alltså helt logiskt om jag inte är ute och cyklar borde man väl bara behöva bygga om själva plattan som sitter åvanpå växellådan.

för man ska väl inte slänga runt me massa drev å skit i växellådan.. eller?

va? ska du bygga en sekvensiell låda utan att öppna den eller vad menar du?

Jonas

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#9
Hitta lite snack från wikipedia.

Skillnaden mellan en traditionell växellåda och en sekventiell växellåda består i regel endast av att länkaget (mellan gafflarna som förskjuter kugghjul och växelspaken) har ersatts av annat länkage, t ex en trumma som vid rotation förskjuter gaffel och därmed också kugghjul på önskat sätt. Denna konstruktion är egentligen bara en ersättning av länksystemet men det är användarvänligare i och med att manövrering alltid sker på samma vid alla uppväxlingar respektive nedväxlingar. Detta ger möjlighet till snabba växlingar och att det blir omöjligt att missa (hoppa över) växlar. Mera information finns i den externa länken nedan.

Volvo_mannen: Självklart är jag med på att jag måste öppna lådan, men alltså jag ska väl inte behöva byta drev i lådan för å få en sekventiell låda? det jag menade var att jag inte vill byta till raka drev.

De é nice !

1 004 Inlägg
18 oktober 2008
#10
hoppas du har en tidig 142 eller amazon eller något liknade... för vad jag vet har inga andra volvosar golvspak om det är det du syftar på när du säger att det bara är att byta "plattan på ovansidan" 240 har ju växellängage men det borde du ju veta om du plockat ihop 70 lådor...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#11
saken är den att jag har läst någonstans för ett tag sen att det finns en *osäker* 740 eller 940 med sekventiell låda. det är det som har gjort mig nyfiken, men allting känns så svårt när man inte ens har sett en sån låda.

De é nice !

1 004 Inlägg
18 oktober 2008
#12
Ramneborg skrev:
saken är den att jag har läst någonstans för ett tag sen att det finns en *osäker* 740 eller 940 med sekventiell låda. det är det som har gjort mig nyfiken, men allting känns så svårt när man inte ens har sett en sån låda.

innom rally är det absolut inget ovanligt men jag tror inte att så många som är hemmabyggda.... så ja det finns
Senast redigerat av 262turbo (18 oktober 2008)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#13
okey.. men då kommer en liten fråga.
om någon annan kan bygga en sådan varför skulle inte jag, bara jag fick reda på hur man gör.

det måste ju bara ha något med lenkaget att göra. men som sakt, om det är någon som vet hur en sådan låda är uppbyggd, berätta gärna.

De é nice !

1 004 Inlägg
18 oktober 2008
#14
själva grejen med sek låda är att man endast behöver koppling i starten... sen när man kommit igån så bryts tändningen mellan växlingarna så att momentet i motor och låda blir mycke mindre och det går att "skuva" i nästa växel.... men jag skulle inte tro att det går med sneskurna drev.... om man bygger en sek låda som man behöver koppla mellan varje växel så tycker jag i alla fall att själva iden är borta...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 oktober 2008
#15
Hade varit kul om du hade lyckats, menar hur grymt hade det inte varit? tongue

Tyvärr kan jag nada om växellådor (mer än att plocka ur och stoppa i) men lycka till för bövelen! big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
18 oktober 2008
#16
Det finns sek lock å köpa till volvo låderna, kostar mellan 10-20k då ja höll på som mest, dock kommer ja inte ihåg om de va beggat.

Sen köper man lite grejer å bygger liknande http://www.youtube.com/watch?v=RgoNdPo1 … e=related, ska inte vara så svårt sen har man paddlar


Slav
1 454 Inlägg
18 oktober 2008
#17
det kommer inte att gå med snedskurna drev då sek lådan är både osynkad och har rakskurna drev..

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

12 086 Inlägg
18 oktober 2008
#18
Du kan ju inte bygga om en vanlig låda till sekvensiell?
Det är ju en helt annan uppbyggnad av drev o allt, lixom ingen shortshiftinstallation vi pratar om direkt.
De är bara pynta upp stålarna och köpa en låda!

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#19
okey, som sakt jag har aldrig sett en sådan låda i verkligheten, och det där med att det inte skulle gå pga snedskurna drev lär ju vara bullshit, tror du tänker på en dogbox låda eller liknande.
om du har sneda drev o synkringar så måste du koppla ur när du växlar, annars om du har raka drev och dogringar så är det bara att vålda i växlarna.

De é nice !

Allt i allo
358 Inlägg
18 oktober 2008
Trådstartare
#20
LindeMan skrev:
Det finns sek lock å köpa till volvo låderna, kostar mellan 10-20k då ja höll på som mest, dock kommer ja inte ihåg om de va beggat.

Sen köper man lite grejer å bygger liknande http://www.youtube.com/watch?v=RgoNdPo1 … e=related, ska inte vara så svårt sen har man paddlar

kan du förklara lite närmare det där med sek lock? du vet inte vad dom heter exakt så man kan googla?

De é nice !


Sök