3156
Sök

Cheva Transport som stiger till koktemp.

9 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej
Hoppas någon kan hjälpa mej.
Har en Cheva Transport -98 som stiger i temp. Började förra sommaren o då fyllde vi på med kylartätning som då hjälpte tills någon månad sen. Fyllde på en flaska till o de hjälpte. Sen strax efter gick vatten pumpen sönder o vi bytte den. Sen har bilen stigit i temp till o från. Den kan stiga till koktemp på mindre än 5 km och efter en km till kan tempen sjunka för att inte stiga mer. Ibland stiger den inte alls.Det luktar avgaser från expantionskärlet men ingen vatten i oljan. Tror att de är topplockspackningen men någon nämnde att det kunde vara tempgivaren. Inget kylarvatten försvinner. AC fungerar inte. Någon nämnde även att dennes kyla hjälper till att kyla motorn. Fick även höra att man måste lyfta hela motorn för att byta packningarna. Stämmer det???  Mätaren pendlar ibland även mellan typ 40-100 grader. Alltså, den kan hålla på så en bra stund. Någon som har ännu fler råd eller varit med om detsamma.
Tacksam för svar.  //monica

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 oktober 2008
#3
MonicaS skrev:
Hej
Hoppas någon kan hjälpa mej.
Har en Cheva Transport -98 som stiger i temp. Började förra sommaren o då fyllde vi på med kylartätning som då hjälpte tills någon månad sen. Fyllde på en flaska till o de hjälpte. Sen strax efter gick vatten pumpen sönder o vi bytte den. Sen har bilen stigit i temp till o från. Den kan stiga till koktemp på mindre än 5 km och efter en km till kan tempen sjunka för att inte stiga mer. Ibland stiger den inte alls.Det luktar avgaser från expantionskärlet men ingen vatten i oljan. Tror att de är topplockspackningen men någon nämnde att det kunde vara tempgivaren. Inget kylarvatten försvinner. AC fungerar inte. Någon nämnde även att dennes kyla hjälper till att kyla motorn. Fick även höra att man måste lyfta hela motorn för att byta packningarna. Stämmer det???  Mätaren pendlar ibland även mellan typ 40-100 grader. Alltså, den kan hålla på så en bra stund. Någon som har ännu fler råd eller varit med om detsamma.
Tacksam för svar.  //monica

För de första...Varför fyllde ni kylartätning...var läckte det..? eftersom de luktar i kärlet så har nog toppackningen..sagt upp sig..eller packningar:na

Herr
285 Inlägg
22 oktober 2008
#4
Skulle uteslutit termostaten, men troligtvis så går en del utav avgaserna ut till kylarvattnet.

9 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#5
någon sa att det kunde hjälpa. Var de läcker har ja ingen aning om. Ja vet bara att de är förbannat dyrt att lämna in bilen på verkstad om det är packningarna så jag hoppas det möjligen kan vara något annat. Tycker att om de vore toppackningen borde väl bilen gå i kok hela tiden och brukar det inte komma bara kalluft då oxå. Det kommer värme....

1 353 Inlägg
22 oktober 2008
#6
Ganska vanligt att insugspackningarna läcker på cheva transport, och om du kört den till kokpunkten så har nog topplockspackingarna gått också.

Kolla om det bubblar i expansionskärlet när bilen står på tomgång, då har nog med största sannolikhet topplockspackningen gått ^^

och säger som nån sa förut,  varför fylla på kylartätning för att den går varm? tongue

There's no replacement for displacement

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 oktober 2008
#7
MonicaS skrev:
någon sa att det kunde hjälpa. Var de läcker har ja ingen aning om. Ja vet bara att de är förbannat dyrt att lämna in bilen på verkstad om det är packningarna så jag hoppas det möjligen kan vara något annat. Tycker att om de vore toppackningen borde väl bilen gå i kok hela tiden och brukar det inte komma bara kalluft då oxå. Det kommer värme....

De bästa e att ta ett kompprov...Billigast alla fall...sen kanske man kan se mer exakt ...!( kan vara ett liiitet läckage bara)  därför kan den gå ett tag utan att de kokar..

1 353 Inlägg
22 oktober 2008
#8
MonicaS skrev:
någon sa att det kunde hjälpa. Var de läcker har ja ingen aning om. Ja vet bara att de är förbannat dyrt att lämna in bilen på verkstad om det är packningarna så jag hoppas det möjligen kan vara något annat. Tycker att om de vore toppackningen borde väl bilen gå i kok hela tiden och brukar det inte komma bara kalluft då oxå. Det kommer värme....

Det kostar en slant om du kört den så pass varm att packningarna gått, ja.

Nej, bilen måste inte koka hela tiden om packningarna har gått och du kan ha full värme i bilen ändå

och du måste INTE plocka ur hela motorn för att byta topplockspackningarna, men det är en hel del jobb att göra det.

som sagt, ha bilen på tomgång och kika om det bubblar i expansionskärlet

There's no replacement for displacement

9 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#9
det bubblar inte i kärlet vid tomgång, men det gör det om den är jätte varm, vid gräns till kok.
Är tempgivare helt ute ur bilden eller??
Och när vi har tänkt vidare nu på varför vi hällt i kylartätning så förstår vi inte det heller:D.
Men det roliga är ju att det har hjälpt både förra året och i år igen innan vattenpumpen gick sönder....

9 Inlägg
22 oktober 2008
Trådstartare
#10
En sak till, en dag när jag bara körde ca 1,5-1,8 km och sen stängde av bilen i 10 min och sen när jag tog samma håll hem igen gick tempmätaren över 100. Kan de gå i kok så snabbt?

1 353 Inlägg
22 oktober 2008
#11
Törs sätta pengar på att dina insugspackningar behöver bytas, beter sig precis som det tycker jag det låter som.

och jag skulle inte köra med bilen så den blir så varm om man vet att det är problem med den, du verkar inte ha blåst nån av topplockspackningarna än, men du kommer göra om du fortsätter sådär ^^

och ja, om det inte finns/ finns dåligt med kylvatten så kan det gå så snabbt.

There's no replacement for displacement

9 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#12
Tack för tipsen o råden.
Ska pröva o byta ins.packningen till att börja med.

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
#13
MonicaS skrev:
Tack för tipsen o råden.
Ska pröva o byta ins.packningen till att börja med.

Eftersom insuget inte har nåt med vattnet att göra så förstår då inte jag hur de skulle få bilen att gå varm...? Får väl fortsätta lära mig 40 år till kanske...  ;-)

736 Inlägg
23 oktober 2008
#14
Jag tycker det låter dålig toppackning jag... eftersom tempen stiger så snabbt, som tidigare nämnts så kan man ha temp i kupen och bilen behöver inte koka, låter ganska likt när packningen gick på min volvo....


9 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#15
Vad fyller insugspackningen för funktion då. Fler har nämnt den packningen. Tillägga att det finns vatten i o mängden är bra.
Tempen stiger mer vid lägre hastigheter och vid tom gång.

9 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#16
Och förresten, vad gör tempgivaren då? Är den utesluten???? Ska den känna av temp o starta fläktar typ eller???
Jag e helt nollad om detta.....

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
#17
MonicaS skrev:
Och förresten, vad gör tempgivaren då? Är den utesluten???? Ska den känna av temp o starta fläktar typ eller???
Jag e helt nollad om detta.....

Insugningspackningen tätar emella insuget och toppen..så bränsleblandningen kommer in i motorn...å tempgivaren kan mycket väl vara kass...Men faktum kvarstår...varför har ni hällt i kylartätning...?  på kul bara eller.!  å sen avgaslukten i kärlet...
Senast redigerat av mrbuggy (23 oktober 2008)

9 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
#18
Varför kylartätning??? Inte den blekaste varför vi gjorde det. Men som jag skrev tidigare. det hjälpte ju!!!!
Avgaslukten, beror det bara på topplockspackningen? Jag bävar för att det är det så jag söker hela tiden andra orsaker. Billigare varianter, men det är kanske lika bra o inse fakta att det e toppackningen. Bara inte toppen behöver planas, då får de väl bli skroten..........

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 oktober 2008
#19
MonicaS skrev:
Varför kylartätning??? Inte den blekaste varför vi gjorde det. Men som jag skrev tidigare. det hjälpte ju!!!!
Avgaslukten, beror det bara på topplockspackningen? Jag bävar för att det är det så jag söker hela tiden andra orsaker. Billigare varianter, men det är kanske lika bra o inse fakta att det e toppackningen. Bara inte toppen behöver planas, då får de väl bli skroten..........

Ja förstår att du inte vill att de ska vara toppackning...men eftersom ni tätat förut såååå...å har den börjat läcka så måste de planas också... sad    själva planingen e ganska billigt...300-500 ca
Senast redigerat av mrbuggy (23 oktober 2008)


Sök