Kommer den dra mera soppa om man lägger dit en VX3-kam på en b230f?
Jag vill få B234F känsla av min b230F. Hur ska jag göra då?
Jag kör med vx3 kam i min, och nån b234f känsla kommer du inte få utan större avgasventiler, dock blir bilen lite piggare och så vitt ja vet så drar den inge mera bensin.
Jag vill bara ha bättre förbränning i bilen. Jag vill inte att den ska dra mera soppa, utan jag vill att den ska bli lite piggare. Bättre svar på gasen och starkare. Ska jag då Etanolkonventera och lägga dit en VX3-kam, extraktor och 2,5" avgassystem ? Etanolkonventera så ska jag köpa flexitune och ge den 25% extra och ställa in förtändning några grader.
Men jag är lite feg för att skruva i motorn. Bilen har gått 36.000 mil och går hur fint som helst. Den är pigg för att vara en b230F motor. Startar alldtid. Tänk om jag lägger dit allt som jag sa och motorn pajar
Senast redigerat av Volvo740-88 (22 december 2008)
Gör du det efter konstens alla regler så äre ingen fara skulle jag tro.
EDIT: Min har de väl inte vare nå större bekymmer med efter att ja gjorde det och ja ska snart byta topplock och till en annan kamaxel. De som har varit är att slitdelar har varit dåliga, senast idag bytte ja fördelarlock exempelvis (vart skit less på att bli ståendes varstans i Övik med motorn gåendes på två cylindrar )
Senast redigerat av patrikhornfeldt (22 december 2008)
jasså du bor i övik. det bor jag också Visst är det 531 topp på b230f? Hur mycket skiljer det sej mellan 530 och 531 topp? Jag vill få min stark och pigg. Jag ska göra så jag får mycket syre i förbrännsingsrummet, men då skulle man ju haft en turbo.
Alltså, det ger inte så mycket om man har extraktor och 2,5" system och VX3-kam + etanol. Skulle tippa på om jag vill göra min bil piggare och starkare utan att dra mera soppa så måste jag nog turbokonventera.
Hur mycket kostar en turbo som kan ladda typ 1 bar. En billig som är bra.
Senast redigerat av Volvo740-88 (22 december 2008)
jasså du bor i övik. det bor jag också Visst är det 531 topp på b230f? Hur mycket skiljer det sej mellan 530 och 531 topp?
Nä, ja bor 4 mil söder ut, men de är ju nästan där
Till ämnet; nej, de är 530 topp på b230f. Skillnaden är flödet, vet inga siffror men folk menar på att de är en rätt stor skillnad samt så är kanalerna i 531an mkt mjukare vilket skapar mindre turbulens också.
Man kanske ska fundera på att turbokonventera den Jag vet att det blir mycket jobb. Jag hade tänkt köpa en liten turbo som laddar max 0.5 bar för en billig peng. Jag är ny (noob) till turbo och jag vet inte om 0.5 är mycket.
Jag har sökt och vet nu att man ska ha turbogrenrör och massa annat. Men jag vill bara turbokonventera den för att hjälpa motorn att andas bättre. Vad är det mera man behöver för att turbokonventera? Wastegate?
Man kanske ska fundera på att turbokonventera den Jag vet att det blir mycket jobb. Jag hade tänkt köpa en liten turbo som laddar max 0.5 bar för en billig peng. Jag är ny (noob) till turbo och jag vet inte om 0.5 är mycket.
Jag har sökt och vet nu att man ska ha turbogrenrör och massa annat. Men jag vill bara turbokonventera den för att hjälpa motorn att andas bättre. Vad är det mera man behöver för att turbokonventera? Wastegate?
ena stunden vill du spara på bränslet, andra stunden turbo konvertera...
Man kanske ska fundera på att turbokonventera den Jag vet att det blir mycket jobb. Jag hade tänkt köpa en liten turbo som laddar max 0.5 bar för en billig peng. Jag är ny (noob) till turbo och jag vet inte om 0.5 är mycket.
Jag har sökt och vet nu att man ska ha turbogrenrör och massa annat. Men jag vill bara turbokonventera den för att hjälpa motorn att andas bättre. Vad är det mera man behöver för att turbokonventera? Wastegate?
Alltså, om du bara ska göra en "fulkonvertering" för att den ska få andas bättre så tycker ja du ska skaffa dej en 531 topp och lämna in den på en motorslip och byta avgasventilerna till större, samt montera ett extraktor och köra med vx3 kam (alltså sugmotor trimma lämpligt). För en "fulkonvertering" kommer bara att döda motorn i längden om du inte byter ut stakarna i motorn. Sanningen är den att stakarna i b230 fram till 90 är klena, år 90 vart dem grövre och bättre, men inte heller dem klarar en turbokonvertering nån längre period.
Om ja har förstått dej rätt så verkar du vara en som vill att sakerna ska funka och vara riktigt gjorda. Ska du sätta dit en turbo så byt till en turbomotor istället. De kostar nåra tusenlappar mer än vad delarna du ska köpa kostar lösa men då kan du regga den och alltsammans
Senast redigerat av patrikhornfeldt (22 december 2008)
kommer me in i diskutionen här, har ganska nydligen köpt en 240 som de sitter b230f i och har nästan aldrig skruvat me motorerna innan men kollade upp den lite när jag gjorde full service och visade sej att kompen ligger nu på 11,5 bar (om de är de man mäter i?) och kollade med en firma vad de ska ligga på orginal vilket skulle vara 9,2 eller om de va 9,5bar, vad kan vara gjort med min då?, är de bara planad topp?, vet inte om de är mycke eller lite heller för kan inget om de där.
hörde av en att tattaren innan hade skrytit om något me 2,5liters kitt i motorn men svårt att veta men den är sjukt pigg för använder aldrig 1an när man leker för den går att släppa lös på 2an o 3an när man ska åka brett både på vått och torrt och detta med aga-diff.
Volvo_Mannen: Turbo gör så det drar mindre. Man får bättre förbränning.
patrikhornfeldt: Okej. då gör jag som du säjer. Trimma den lite snällt 531 topp, VX3-kam,extraktor, 2.5" avgassystem och kanske sportluftfilter och etanolkonventera med flexitune och ställa in förtändning lite.
Men om jag ska ha 531 topp så måste jag ju plana och porta den som du säjer. Jag måste också ha större ventiler. Vart får man tag 531 topp? Sitter den på B230E? VX3-kam kan man få tag från 940 på skroten.
Edit: Är 740 -90 och uppåt bättre än -89 och neråt? Vad har -90's som inte jag har. LH 2.4 vet jag att 90's har.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)
Volvo_Mannen: Turbo gör så det drar mindre. Man får bättre förbränning.
patrikhornfeldt: Okej. då gör jag som du säjer. Trimma den lite snällt 531 topp, VX3-kam,extraktor, 2.5" avgassystem och kanske sportluftfilter och etanolkonventera med flexitune och ställa in förtändning lite.
Men om jag ska ha 531 topp så måste jag ju plana och porta den som du säjer. Jag måste också ha större ventiler. Vart får man tag 531 topp? Sitter den på B230E? VX3-kam kan man få tag från 940 på skroten.
Edit: Är 740 -90 och uppåt bättre än -89 och neråt? Vad har -90's som inte jag har. LH 2.4 vet jag att 90's har.
531-toppar satt om jag nu minns rätt på B230ET från 85-88 B230FB runt 92-94 i dessa motorer satt även VX eller VX3 kammar monterade. (gav drygt 130hk mot ca 115hk i B230FD)
Lite reservation på årtal och vilken kam de var som satt i B230FB.. Är några år sen jag var lite mer inne i svängen. Börjar ju bli gammal så minnet sviker
Hmm.. insprutningen är väl LH2.2 fram till ca 1988, sen blir de LH2.4, för att sen efter 90-91 kunna vara Bendix Regina? Men bottendelarna ändrades nån gång där i början av nittiotalet, så de pallar något mer. Bästa blocken sägs av den del vara B23ET från 82-84 nånstans där (760 Turbo) samt av en del andra B230FK/FT från mitten av nittiotalet.
tobbe_o: så jag behöver bara leta reda på 940 så har jag 531 topp och VX3-kam. Är det någon större skillnad på en b230f och b230fb förutom 531 topp och VX3-kam?
tobbe_o: så jag behöver bara leta reda på 940 så har jag 531 topp och VX3-kam. Är det någon större skillnad på en b230f och b230fb förutom 531 topp och VX3-kam?
Nej det är inte så lätt... du måste hitta en 940 med B230FB motorn. då är det 531 och nån av VX kammarna..
Är det B230FD är det istortsett samma som du har.. dvs 530topp och nån ordinär kamaxel.
tobbe_o: så jag behöver bara leta reda på 940 så har jag 531 topp och VX3-kam. Är det någon större skillnad på en b230f och b230fb förutom 531 topp och VX3-kam?
Nej det är inte så lätt... du måste hitta en 940 med B230FB motorn. då är det 531 och nån av VX kammarna..
Är det B230FD är det istortsett samma som du har.. dvs 530topp och nån ordinär kamaxel.
Jag har B230F med 530 topp. Skulle vilja gärna trimma den lite snält så den andas bättre och får bättre förbränning.
tobbe_o: så jag behöver bara leta reda på 940 så har jag 531 topp och VX3-kam. Är det någon större skillnad på en b230f och b230fb förutom 531 topp och VX3-kam?
Nej det är inte så lätt... du måste hitta en 940 med B230FB motorn. då är det 531 och nån av VX kammarna..
Är det B230FD är det istortsett samma som du har.. dvs 530topp och nån ordinär kamaxel.
Jag har B230F med 530 topp. Skulle vilja gärna trimma den lite snält så den andas bättre och får bättre förbränning.
ja alltså är det ungefär samma grundmotor som B230FD i 940..
du ska leta efter B230FB viktigt med sista bokstaven där.. FB har som sagt 531 och nån VX kam.