3824
Sök

Värt att slänga på portat,planad topp med vx3kam på en b230f ?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 december 2008
#61
min 740 med extraktor , 2,5 tums avgas å vx kam drar 1,1-1,2 å det är hörd körning å massa kallstarter med full varv direkt

den är betydligt piggare än original men efter bytt utväxling på bakaxeln så är den lite segare på låga varv med rör på sig duktigt vid 4000 smile

det kanske inte har ökat massa hästar men jag känner av dom få i alla fall

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#62
531 topp och en Vx3-kam är ju 15 hk tror jag eller 20? Har en B230FB 136 hk eller 131?
En V-kam måste vara 10 hk.
Portad och planad 531 topp kanske 15
Extraktor är kanske 5 hk.
2.5" avgassystem säjs det att det ger 12 % men jag han tror att det ger 5 hk.
Sportluftfilter ger säkert 2 st pigga hk.
Etanol + förtändning ger säkert 5 hk.

Kan man räkna så eller är jag helt ute och cyklar? tonguetongue
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 december 2008
#63
Du är ute och cyklar på hal isgata wink


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#64
Marcus_89 skrev:
Du är ute och cyklar på hal isgata wink

Jag förstog väl det tongue Hur räknar man hk?


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 december 2008
#65
De flesta gissar, men har man en del erfarenhet så vet man på ett ungefär vad saker ger.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#66
jaa. 531 topp och VX3-kam vet jag att det är 15 hk. Men det kan va också 20 hk om B230FB är på 136 hk.

Men extraktor på B230F är jag kanska säker på att det är nära 5 hk.
Frågan är hur mycket en V-kam ger?
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 december 2008
#67
B230FB har 131hk. Sen är varken 740 eller 940 några nya bilar längre så några hästar har självdött under åren.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#68
Marcus_89 skrev:
B230FB har 131hk. Sen är varken 740 eller 940 några nya bilar längre så några hästar har självdött under åren.

Joo, jag vet. Typ min har 116 när den var ny så nu kanske jag har 110 hk. Den kan man ju mäta i komp.
Orginal komp på min är 9,8 bar. Om den är nu 10,0 bar så har den ökat (p.g.a sot ) i hk.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 december 2008
#69
Måste ligga ett rejält lager med sot på kolvarna om de ska öka tongue Sen finns det ju andra faktorer än kompession det beror på.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#70
Marcus_89 skrev:
Måste ligga ett rejält lager med sot på kolvarna om de ska öka tongue Sen finns det ju andra faktorer än kompession det beror på.

Joo visst måste det ligga mycket sot. Som jag tror är att jag har tappat 6 hk med åren.

Edit: B230E har V-kam som är på 131 hk ( som B230FB). B230E har ju 530 topp. Om en B230E har en M-kam (b230F) och b230e får 116 hk då så är en v-kam = 15 hk.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 december 2008
#71
Annat sprut på B230e wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 december 2008
#72
extraktor ska ge ca 10 % effekt ökning

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#73
hur mycket ger avgassystem 2,5" med simons dämpare eller japs? Vilken dämpare rekomenderas för ett groft djupt motorljud?


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#74
Nu är det en kompis till mej som säjer att om jag lägger dit en V-kam eller en VX3-kam så kommer den dra mera soppa. Sant, tycke att jag hörde någon sa att det dra inte mera soppa.


961 Inlägg
23 december 2008
#75
orka bry sig om förbrukningen om du ska trimma !! köp en lite fjuttbil om du ska åka billigt !!

Pure DieselPower

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
23 december 2008
#76
Precis, ska man trimma så ska man inte vara ledsen om förbrukningen stiger. Dessutom är det ju inte säkert att förbrukningen sjunker om man portar toppen, planar den osv. Det kostar ju att göra det med, och då ska man köra så att den kostnaden lönar sig om man är ute efter att åka snålt. Så det bästa är att handla en annan bil om man vill åka snålt.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#77
talibangran skrev:
orka bry sig om förbrukningen om du ska trimma !! köp en lite fjuttbil om du ska åka billigt !!

Joo, jag vet att det är det bästa sättet, men jag gillar min 740 för att den är bra.

Jag vet om att det finns "trimm sätt" som gör så bilen blir snålare. Min farfar har en Volvo XC70 och han kör den 0.8 liter milen och en XC70 ligger mer än 200 hk. Förklara det.

Marcus_89: Plana och porta får jag gratis. t.o.m extraktor och material big_smile Det är därför jag vill göra det tongue
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)


Driifter;)
1 630 Inlägg
23 december 2008
#78
du kan nog inte jämnföra bilar som de skiljer ca 15 år imellan på.. lite skillnad på utveckling där..

o sluta haka upp dig på antalet hästkrafter.. det roliga e la om dom märks lr inte? en kam ökar inte jätte mkt häst men den kan ju en likdan motor en helt annan karaktär om man byter kam..

du flyttar mer runt på hästkrafterna i registret..

säg att du har M kam orginal.. bra till gubbkörning drar bra på låga varv mkt ork i början

sen byter du till V kam den flyttar upp effekten så den är lite sämre på låga varv men du tjänar in det sen när du kommer upp på¨lite mer varv

sen att du vinner 5-10 hk e inte den stora skillnaden igentligen de e mest bara plus på köpet

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 december 2008
#79
Jag vet att det är bättre att köpa en Nissan Micra 1.0 L , men jag håller på med ett projekt. Jag ska försöka få en B230F lite snålare. 0.85 brukar min ligga på i bl.körning. Jag försöker attt få ner den till runt 0.7. Det är därför jag behöver lite råd från experter som ni big_smile om hur man sänker förbrukningen.
Senast redigerat av Volvo740-88 (23 december 2008)


1 785 Inlägg
24 december 2008
#80
TheFinnishFlash skrev:
Hallå, jag har en portad och planad 530 topp med vx3 kam liggandes..hur många hk ger det i min b230f motor ? jag förväntar mig inga under..men vafan den är ju så jävla seg så nästan man hoppar ut och puttar på bilfan..är det bara att slänga på toppjäveln eller ? den har suttit på en 740tic med b230ft..

Om du väljer att öka kompressionen och plana toppen, så glöm inte att kompensera de mm som toppen närmar sig veven så att du får rätt kam tid igen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök