2912
Sök

Böter vid flygande besiktning?

250 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#1
Hur är det egentligen om man fastnar i en flygande besiktning, brukar man få böter för de saker som ska åtgärdas? Någon som blivit bötfäld vid en flygande bes.? För vad isåfall?

Och, ja, jag har sökt och funnit att man kan få böter vid en flygande bes., men heller inte sett någon som fått det...

En sak till, vet ni någon som blivit tagen för xenon i dimljusena?

FreddeK
5 november 2008
#2
Ombesiktning och böter fick jag när jag hade usa-lysen på 850in.
Senast redigerat av Freddeponken (5 november 2008)

250 Inlägg
5 november 2008
Trådstartare
#3
Freddeponken skrev:
Ombesiktning och böter fick jag när jag hade usa-lysen på 850in.

Och den boten gick på? tongue

FreddeK
5 november 2008
#4
Erikkk skrev:
Freddeponken skrev:
Ombesiktning och böter fick jag när jag hade usa-lysen på 850in.

Och den boten gick på? tongue

400kr har jag för mig...det värsta var ju alla pizzorna till jobbarkompisarna som blev kalla. Mitt i vintern, redigt surt!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#5
Att ha USA blink på en svensk/europa såld 850 ger eventuellt böter ja eftersom det är eftermarknads saker. Om bilen är reggad med det blir det inga böter. Min polare hade det på sin och dom förklarade för honom hur det var. Han klarade sig från böter, vad jag kan minnas.
Böterna kan ju också skilja beroende på mycket egentligen. Böter kan man få om man har slitna däck, för hög decibel nivå, olaglig toning och så vidare.

Jag, personligen, tror inte man får böter så ofta vid flygande besiktning utan det är mest att man får en ombesiktning. 300:- för en bes. kan ju ibland vara en tråkig summa nog för många. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 november 2008
#6
Sqweebz skrev:
Att ha USA blink på en svensk/europa såld 850 ger eventuellt böter ja eftersom det är eftermarknads saker. Om bilen är reggad med det blir det inga böter. Min polare hade det på sin och dom förklarade för honom hur det var. Han klarade sig från böter, vad jag kan minnas.
Böterna kan ju också skilja beroende på mycket egentligen. Böter kan man få om man har slitna däck, för hög decibel nivå, olaglig toning och så vidare.

Jag, personligen, tror inte man får böter så ofta vid flygande besiktning utan det är mest att man får en ombesiktning. 300:- för en bes. kan ju ibland vara en tråkig summa nog för många. smile

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
o byta till vitt sken ?
Bra fråga va
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (5 november 2008)

C H E V R O L E T <3

FreddeK
5 november 2008
#7
Sqweebz skrev:
Att ha USA blink på en svensk/europa såld 850 ger eventuellt böter ja eftersom det är eftermarknads saker. Om bilen är reggad med det blir det inga böter. Min polare hade det på sin och dom förklarade för honom hur det var. Han klarade sig från böter, vad jag kan minnas.
Böterna kan ju också skilja beroende på mycket egentligen. Böter kan man få om man har slitna däck, för hög decibel nivå, olaglig toning och så vidare.

Jag, personligen, tror inte man får böter så ofta vid flygande besiktning utan det är mest att man får en ombesiktning. 300:- för en bes. kan ju ibland vara en tråkig summa nog för många. smile

Njae vetefasen....det lös ju starkt orange hela tiden från dom så det är räknas ju som felaktig ljuskombination. jag visste om det men det var jävligt snyggt på en vit bil=)

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#8
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:
Att ha USA blink på en svensk/europa såld 850 ger eventuellt böter ja eftersom det är eftermarknads saker. Om bilen är reggad med det blir det inga böter. Min polare hade det på sin och dom förklarade för honom hur det var. Han klarade sig från böter, vad jag kan minnas.
Böterna kan ju också skilja beroende på mycket egentligen. Böter kan man få om man har slitna däck, för hög decibel nivå, olaglig toning och så vidare.

Jag, personligen, tror inte man får böter så ofta vid flygande besiktning utan det är mest att man får en ombesiktning. 300:- för en bes. kan ju ibland vara en tråkig summa nog för många. smile

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
Bra fråga va

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

Ont om hästkrafter är det gott om.

3 059 Inlägg
5 november 2008
#9
Erikkk skrev:
En sak till, vet ni någon som blivit tagen för xenon i dimljusena?

Dom som blivit tagna för dimljus har nog inte blivit det för xenon i dom utan för att dom tycker det är as-coolt att köra med dom tända samtidigt som halvljusen eller enbart dessa tända på kväll/natt/skymning/gryning..
Rätt inställda dimljus varken bländar eller stör mötande trafikanter oavsett xenon eller inte och används dom vid rätt förhållande så...

Citat:
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.
Senast redigerat av Smajly (5 november 2008)


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 november 2008
#10
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:
Att ha USA blink på en svensk/europa såld 850 ger eventuellt böter ja eftersom det är eftermarknads saker. Om bilen är reggad med det blir det inga böter. Min polare hade det på sin och dom förklarade för honom hur det var. Han klarade sig från böter, vad jag kan minnas.
Böterna kan ju också skilja beroende på mycket egentligen. Böter kan man få om man har slitna däck, för hög decibel nivå, olaglig toning och så vidare.

Jag, personligen, tror inte man får böter så ofta vid flygande besiktning utan det är mest att man får en ombesiktning. 300:- för en bes. kan ju ibland vara en tråkig summa nog för många. smile

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
Bra fråga va

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

Säg en jänkare som inte är reggad i usa då tongue ???
Min far importerat en väldans mycket jänkare & aldrig fått ha kvar orginal lyserna på en enda bil. Snackar om ca 25 st

C H E V R O L E T <3

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#11
Smajly skrev:
Erikkk skrev:
En sak till, vet ni någon som blivit tagen för xenon i dimljusena?

Dom som blivit tagna för dimljus har nog inte blivit det för xenon i dom utan för att dom tycker det är as-coolt att köra med dom tända samtidigt som halvljusen eller enbart dessa tända på kväll/natt/skymning/gryning..
Rätt inställda dimljus varken bländar eller stör mötande trafikanter oavsett xenon eller inte och används dom vid rätt förhållande så...

Citat:
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

Precis.. Hittar man inte här på GORG så kan man pröva www.google.se eller www.wikipedia.se (stavning?) big_smile

"All" eftermarknads påhitt är egentligen olagligt på ett eller annat sätt enligt den svenska fordons lag tjottahejsanet.. big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#12
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Varför måste alla jänkare ta bort usa lyserna då när dom importeras till sverige  roll  ????
Bra fråga va

Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

Säg en jänkare som inte är reggad i usa då tongue ???
Min far importerat en väldans mycket jänkare & aldrig fått ha kvar orginal lyserna på en enda bil. Snackar om ca 25 st

Då ska jag låta det vara liiite osagt eftersom inte mina kunskaper är 100%iga.. MEN! tänk också på att det finns många Jänkare som har röda blinkers bak = olagligt i sverige. Men dom ör besiktigade och lagliga. ANTINGEN så byter dom glasen innan bes eller så går dom igenom med det för att dom är reggade, jag har ingen aning. Men jag kan kika upp det om intresse finns? smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 november 2008
#13
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:
Om den är importerad från usa får du ha dom blinkerserna eftersom dom är reggade med dom. Men det är inte den svenska/europeiska varianten av Volvo 850.

Freddeponken, tror ja du hette.. Det är inte det som är grejen. OM det inte var så att det lyste orange FRAMMÅT, då blir det en olaglig kombination. USA blinkers är olagliga i sverige för att, hmm, sverige har värdelös fordons journalistik? Sverige har ju trots allt världens strängaste fordons lags regleringar. tongue

Säg en jänkare som inte är reggad i usa då tongue ???
Min far importerat en väldans mycket jänkare & aldrig fått ha kvar orginal lyserna på en enda bil. Snackar om ca 25 st

Då ska jag låta det vara liiite osagt eftersom inte mina kunskaper är 100%iga.. MEN! tänk också på att det finns många Jänkare som har röda blinkers bak = olagligt i sverige. Men dom ör besiktigade och lagliga. ANTINGEN så byter dom glasen innan bes eller så går dom igenom med det för att dom är reggade, jag har ingen aning. Men jag kan kika upp det om intresse finns? smile

Kollade lite på vv!
dock så är det regler från 07 så om dom stämmer eller ej kan inte jag svara på  smile

Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken.

Några tumregler är:

    * I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
    * Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt. Ej bägge 2 ?
    * Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Så stod det.
Länk:   http://www.vv.se/templates/page3____1405.aspx



EDIT:
Det ang röda bakljus stämmer mycket bra. Men vette fan varför dom går igenom :S
Men står ju faktiskt rött bak så =/  ?
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (5 november 2008)

C H E V R O L E T <3

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#14
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812   <--- Står dock inget om Import.. men det fanns ett svar om varför vissa får ha röda blinkers.. big_smile Men jag orkar inte leta så mycket just nu heller (hemma och är sjuker.. sad)

Ont om hästkrafter är det gott om.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 november 2008
#15
Sqweebz skrev:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872812   <--- Står dock inget om Import.. men det fanns ett svar om varför vissa får ha röda blinkers.. big_smile Men jag orkar inte leta så mycket just nu heller (hemma och är sjuker.. sad)

jisses! det var mycket text big_smile

C H E V R O L E T <3

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#16
Children-Of-Bodom skrev:
Sqweebz skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Säg en jänkare som inte är reggad i usa då tongue ???
Min far importerat en väldans mycket jänkare & aldrig fått ha kvar orginal lyserna på en enda bil. Snackar om ca 25 st

Då ska jag låta det vara liiite osagt eftersom inte mina kunskaper är 100%iga.. MEN! tänk också på att det finns många Jänkare som har röda blinkers bak = olagligt i sverige. Men dom ör besiktigade och lagliga. ANTINGEN så byter dom glasen innan bes eller så går dom igenom med det för att dom är reggade, jag har ingen aning. Men jag kan kika upp det om intresse finns? smile

Kollade lite på vv!
dock så är det regler från 07 så om dom stämmer eller ej kan inte jag svara på  smile

Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken.

Några tumregler är:

    * I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
    * Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt. Ej bägge 2 ?
    * Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Så stod det.
Länk:   http://www.vv.se/templates/page3____1405.aspx



EDIT:
Det ang röda bakljus stämmer mycket bra. Men vette fan varför dom går igenom :S
Men står ju faktiskt rött bak så =/  ?

EDIT: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812   <--- Står dock inget om Import.. men det fanns ett svar om varför vissa får ha röda blinkers.. big_smile Men jag orkar inte leta så mycket just nu heller (hemma och är sjuker.. sad)

Nej, inte gult OCH vitt samtidigt.. Antingen eller.. MEN! Usa blinkersen skall ju inte lysa framåt iaf, den skall ju fungera som en "reflex" kille åt sidan (som på volvo s/v40 hade sina positions lampor på sidan)

Ont om hästkrafter är det gott om.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#17
Phaetoon skrev:
Kolla in här:
Vägverkets författningssamling VVFS 2003:22
Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar   
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872812


Främre positionslykta (parkeringslykta)
Övergripande krav

51 §   Bil skall ha två främre positionslyktor (parkeringslyktor) som avger vitt eller gult ljus framåt och utmärker fordonets bredd.

56 §   Främre positionslykta
1.       får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
2.       får inte kombineras med framåtriktad strålkastare,
3.       får bilda flerfunktion med framåtriktad strålkastare eller lykta.




Körriktningsvisare
Övergripande krav


78 §   Bil och släpvagn skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger bakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.

     Bil skall ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell får dock ha körriktningsvisare som avger vitt ljus.

     Bil av 1986 eller senare års modell skall ha en körriktningsvisare (kategori 5) på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.

86 §   Körriktningsvisare
1.       får grupperas med strålkastare eller lykta,
2.       får inte kombineras med strålkastare eller lykta,
3.       får bilda flerfunktion med endast med parkeringslykta,
4.       får vara särskilt anordnad som varningsanordning om den avger orangegult ljus.

87 §   Körriktningsvisare skall vara så ansluten till fordonets/fordonskombinationens elektriska system att de kan användas oavsett om övrig belysning på fordonet/fordons-kombinationen är tänd eller inte.

EDIT IGEN: Tog från en annan tråd här på GORG. ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 11&p=2 )

Ont om hästkrafter är det gott om.

3 059 Inlägg
5 november 2008
#18
Finns ju t.ex. en del BMW e60 som har orange ljus ovanför strålkastarna som är tända hela tiden.. Varför får man ha det på dom och inte i sina vanliga blinkers på andra bilar...

Ang röda blinkers. Bilar till och med årsmodell 1975 får ha vita blinkers fram och röda bak. Nyare bilar måste ha blinkers som avger orange sken.
Senast redigerat av Smajly (5 november 2008)


Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
5 november 2008
#19
Smajly skrev:
Finns ju t.ex. en del BMW e60 som har orange ljus ovanför strålkastarna som är tända hela tiden.. Varför får man ha det på dom och inte i sina vanliga blinkers på andra bilar...

För att dom lysena sitter där från fabrik, alltså det är inge eftermarknads saker. Lika så på Volvo v50 såg jag.

http://www.autopress.be/Temporaires/SAL … %20V50.jpg

http://weaky.bmw.free.fr/galeries/bmw/m5/M5_E60_041.jpg
Senast redigerat av Sqweebz (5 november 2008)

Ont om hästkrafter är det gott om.

3 059 Inlägg
5 november 2008
#20
Sqweebz skrev:
Smajly skrev:
Finns ju t.ex. en del BMW e60 som har orange ljus ovanför strålkastarna som är tända hela tiden.. Varför får man ha det på dom och inte i sina vanliga blinkers på andra bilar...

För att dom lysena sitter där från fabrik, alltså det är inge eftermarknads saker. Lika så på Volvo v50 såg jag.

http://www.autopress.be/Temporaires/SAL … %20V50.jpg

http://weaky.bmw.free.fr/galeries/bmw/m5/M5_E60_041.jpg

Ja men lagen säger att enbart vitt eller gult sken får lysa framåt.
Varför får man då tillverka bilar så om lagen säger att man inte får..

På V50 syns dessa inte framifrån utan enbart som sidomarkeringsljus.. på BMW syns dessa ljus även framåt.
http://i31.photobucket.com/albums/c378/halom5/2front.jpg
Senast redigerat av Smajly (5 november 2008)



Sök