Hej hej.
Jag har fått en liten tanke på att byta till en Volvo V50 1,8F (Flexifuel, med andra ord). Idag kör jag ju en
Volvo V70 2,4 (2004) Automat. Och ja, jag är väl relativt nöjd med den. Men jag blev skapligt intresserad
av att byta upp mig när jag såg min lokala Volvohandlares kampanj.
Jag provade först S60 och S40. Men min flickvän lyckades övertala mig om att vi fortfarande ska ha en
kombi. Och jag tror att hon har rätt. Jag kör rätt så mycket grejer, eftersom att jag lirar i ett band som
spelar väldigt aktivt och så. Därför skulle min ekonomi troligtvis inte må bra av en sedan.
Hur som helst så handlar det, som rubriken säger, om en Volvo V50 1,8F (2009 års modell). Jag har lyckats
göra en deal som säger att jag får 90.000 kr för min V70 (11.000 mil, just nu) och att jag sedan får en ny
Volvo V50 1,8F med Kinetic-paketet, valfri metalliclack, nyckelavstängning till krockkudde, High Performance
ljudanläggning (med USB/Aux för MP3 o.s.v), Nordic Light panelinlägg, kompletta vinterhjul (sprillans nya)
på aluminiumfälj, borttagning av rails, fri Dalarö klädsel, sänkt sportchassi o.s.v.
Det som gäller i garantiväg är 2 års nybilsgaranti, 8 års rostskyddsgaranti (om man genomför årlig service
hos Volvo så gäller rostskyddsgatantin i 12 år), 3 års vagnskadegaranti. Sedan får man ju lite förmåner
eftersom att det är en miljöbil, skatten är lägre, försäkringskostnaden är lägre o.s.v.
Priset på denna blir totalt 206.006 kr. Och med min bil i inbyte blir finansieringen 119.506 kr. Det finns vissa
saker som säger emot, och vissa som talar för. Bl.a så är jag helt kär i stolarna som finns i V70:n, samt
att de knappar som finns till lampor och sådär känns väldigt mer "lyxiga" i V70:n. Sedan upplever jag att
den manuella växelspaken i Volvo V50 känns lite.. läskig. Men det kanske bara är en vanesak. Jämför
man med manuella V70/S60 o.s.v, så är det en oerhörd skillnad, hur som helst. Sedan är ju motorn i
V50 1,8F relativt klen (125hk) - Men å andra sidan är bilen mindre, och jag föredrar hellre en
mindre/bränslesnålare motor, framför en bil som går fort. Sedan bör jag väl även nämna att jag är farligt
nöjd med min V70. Jag byter mest av ekonomiska skäl, samt att det är en bil med mycket garantier
och sådär. Inte för att jag inte trivs med min V70.
Det som sedan talar för är ju förstås det att den kommer att dra mindre bensin, jag kan tanka etanol
blandat med bensin, det är en större stereo (ljudnörd som man är) med ingång för t.ex iPod, det är en
HELT ny bil, jag får välja färg på lack, inredning o.s.v, jag får skräddarsy den efter mina egna behov.
Trots lånekostnader, försäkringskostnader o.s.v så kommer kostnaden inte att vara så himla mycket högre
än vad jag totalt sätt har idag (det skiljer några hundralappar). Och ja... generellt sett är V50, enligt mig,
snyggare än V70. V50 känns mer "sportig" och så, jämfört med V70, som känns mer "lyxig", kanske lite
"gubbig" och mer som en familjebil.
Vad tycker ni? Bör jag slå till, eller ska jag köra på min V70 i 5 år till? Ni som har någon erfarenhet av
1,8 Flexifuel får gärna komma med åsikter/synpunkter, samt berätta lite hur nöjda ni är med just er bil.
Även ni som kör V50 i allmänhet får gärna komma med lite åsikter. Vad är dom vanligaste felen? Funkar
bilen bra? Är den hållbar o.s.v? Man vet ju att V70 är en av de bilar som i genomsnitt har haft flest fel
av alla bilar i hela världen. Och ja, det har varit rätt mycket grejer på V70:n (smågrejer oftast, men ändå).
Skiljer sig V50 från V70 något nämnvärt på den fronten? Det är ju lite det som talar mycket för (garantin)
V50:n. Jag är ingen bilmänniska i den bemärkelsen att jag är duktig på att meka med bilar. Därför åker
jag på oerhörda kostnader varje gång något strular med V70:n. Har jag världens garanti på bilen, så ska
det ju i alla fall hålla ett par år, utan några onödiga verkstadskostnader.
Och nej, jag vill inte ha råd om Audi, BMW, Saab eller några andra bilar, eller få några andra klagomål om
vilka tråkiga bilar Volvo är. Det står mellan att ta en V50 1,8F eller att behålla V70:n. Och jag kommer inte
att lämna Volvo, om det inte händer något radikalt - så är det bara!
Så... vad tycker ni? Är det en bra deal, eller en jävligt dålig? Motivera gärna!
Jag har fått en liten tanke på att byta till en Volvo V50 1,8F (Flexifuel, med andra ord). Idag kör jag ju en
Volvo V70 2,4 (2004) Automat. Och ja, jag är väl relativt nöjd med den. Men jag blev skapligt intresserad
av att byta upp mig när jag såg min lokala Volvohandlares kampanj.
Jag provade först S60 och S40. Men min flickvän lyckades övertala mig om att vi fortfarande ska ha en
kombi. Och jag tror att hon har rätt. Jag kör rätt så mycket grejer, eftersom att jag lirar i ett band som
spelar väldigt aktivt och så. Därför skulle min ekonomi troligtvis inte må bra av en sedan.
Hur som helst så handlar det, som rubriken säger, om en Volvo V50 1,8F (2009 års modell). Jag har lyckats
göra en deal som säger att jag får 90.000 kr för min V70 (11.000 mil, just nu) och att jag sedan får en ny
Volvo V50 1,8F med Kinetic-paketet, valfri metalliclack, nyckelavstängning till krockkudde, High Performance
ljudanläggning (med USB/Aux för MP3 o.s.v), Nordic Light panelinlägg, kompletta vinterhjul (sprillans nya)
på aluminiumfälj, borttagning av rails, fri Dalarö klädsel, sänkt sportchassi o.s.v.
Det som gäller i garantiväg är 2 års nybilsgaranti, 8 års rostskyddsgaranti (om man genomför årlig service
hos Volvo så gäller rostskyddsgatantin i 12 år), 3 års vagnskadegaranti. Sedan får man ju lite förmåner
eftersom att det är en miljöbil, skatten är lägre, försäkringskostnaden är lägre o.s.v.
Priset på denna blir totalt 206.006 kr. Och med min bil i inbyte blir finansieringen 119.506 kr. Det finns vissa
saker som säger emot, och vissa som talar för. Bl.a så är jag helt kär i stolarna som finns i V70:n, samt
att de knappar som finns till lampor och sådär känns väldigt mer "lyxiga" i V70:n. Sedan upplever jag att
den manuella växelspaken i Volvo V50 känns lite.. läskig. Men det kanske bara är en vanesak. Jämför
man med manuella V70/S60 o.s.v, så är det en oerhörd skillnad, hur som helst. Sedan är ju motorn i
V50 1,8F relativt klen (125hk) - Men å andra sidan är bilen mindre, och jag föredrar hellre en
mindre/bränslesnålare motor, framför en bil som går fort. Sedan bör jag väl även nämna att jag är farligt
nöjd med min V70. Jag byter mest av ekonomiska skäl, samt att det är en bil med mycket garantier
och sådär. Inte för att jag inte trivs med min V70.
Det som sedan talar för är ju förstås det att den kommer att dra mindre bensin, jag kan tanka etanol
blandat med bensin, det är en större stereo (ljudnörd som man är) med ingång för t.ex iPod, det är en
HELT ny bil, jag får välja färg på lack, inredning o.s.v, jag får skräddarsy den efter mina egna behov.
Trots lånekostnader, försäkringskostnader o.s.v så kommer kostnaden inte att vara så himla mycket högre
än vad jag totalt sätt har idag (det skiljer några hundralappar). Och ja... generellt sett är V50, enligt mig,
snyggare än V70. V50 känns mer "sportig" och så, jämfört med V70, som känns mer "lyxig", kanske lite
"gubbig" och mer som en familjebil.
Vad tycker ni? Bör jag slå till, eller ska jag köra på min V70 i 5 år till? Ni som har någon erfarenhet av
1,8 Flexifuel får gärna komma med åsikter/synpunkter, samt berätta lite hur nöjda ni är med just er bil.
Även ni som kör V50 i allmänhet får gärna komma med lite åsikter. Vad är dom vanligaste felen? Funkar
bilen bra? Är den hållbar o.s.v? Man vet ju att V70 är en av de bilar som i genomsnitt har haft flest fel
av alla bilar i hela världen. Och ja, det har varit rätt mycket grejer på V70:n (smågrejer oftast, men ändå).
Skiljer sig V50 från V70 något nämnvärt på den fronten? Det är ju lite det som talar mycket för (garantin)
V50:n. Jag är ingen bilmänniska i den bemärkelsen att jag är duktig på att meka med bilar. Därför åker
jag på oerhörda kostnader varje gång något strular med V70:n. Har jag världens garanti på bilen, så ska
det ju i alla fall hålla ett par år, utan några onödiga verkstadskostnader.
Och nej, jag vill inte ha råd om Audi, BMW, Saab eller några andra bilar, eller få några andra klagomål om
vilka tråkiga bilar Volvo är. Det står mellan att ta en V50 1,8F eller att behålla V70:n. Och jag kommer inte
att lämna Volvo, om det inte händer något radikalt - så är det bara!
Så... vad tycker ni? Är det en bra deal, eller en jävligt dålig? Motivera gärna!
0
0
0
0