3332
Sök

kopplingsbyte 850

1 Inlägg
28 februari 2006
Trådstartare
#1
hejsan alla gas glada bilägare.
Undrar om någan kan ge en bra förklaring på hur man byter kopplingen på en volvo 850 -96.
Kom gärna med förslag på hur man enkelt delar lådan och tar ut lamellerna, vilka delar som bör avlägsnas först för att komma åt bättre m.m.
Länkar på hur man gör godtages glatt.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
28 februari 2006
#2
Jag rekommenderar att du köper en Haynes (el.liknande) verkstadshandbok.

Då får du tydliga instruktioner med bilder o hela köret.
+att du kan ha den med i garaget, lite svårt med datorn kanske smile

mvh/tompa


8 Inlägg
28 februari 2006
#3
Köp haynes rep handbok, mkt steg för steg där så med den o lite kunskap vore de inga problem..

MG ZR 160
132 Inlägg
2 mars 2006
#4
rex-ray skrev:
hejsan alla gas glada bilägare.
Undrar om någan kan ge en bra förklaring på hur man byter kopplingen på en volvo 850 -96.
Kom gärna med förslag på hur man enkelt delar lådan och tar ut lamellerna, vilka delar som bör avlägsnas först för att komma åt bättre m.m.
Länkar på hur man gör godtages glatt.

Hoppas du byter vevaxeltätningen i samma svep.
Jobbet är inte så svårt, men det är en j*vla massa prylar som ska
lossas, tex som, drivaxlar, fjäderben, rattstången, motorramen, .m.m...

Vart kommer du ifrån?
Mvh Mattias

Mvh Mattias
Highway Performance.
+46763-493494

24 Inlägg
2 mars 2006
#5
ja har hört ryckten om att man måste hoissa ur motorn för att göra de

Ingen kommer ihåg en fegis!
------------------
hellre sist än saab

MG ZR 160
132 Inlägg
2 mars 2006
#6
s00rken skrev:
ja har hört ryckten om att man måste hoissa ur motorn för att göra de

Man släpper ner hela motorpaketet på växellådas sidan.

Mvh Mattias

Mvh Mattias
Highway Performance.
+46763-493494

13 Inlägg
2 mars 2006
#7
Det går om man släpper motorramen bara och har ett motorstativ där uppe har bytt på flera
Senast redigerat av Mejust (2 mars 2006)

1 Inlägg
2 mars 2006
#8
äh det e inte så svårt! skulle bara behöva vissa specialgrejer med det går nog bra utan om man e lite uppfinningsrik.. wink
måste hänga upp motorn ovanifrån. tar bort batteri och luftburk, sen kommer man lätt åt alla skruvar till lådan.
Sen lossar man det mesta i subframen undertill, tex: främre motorfäste, styrväxel å annat smått å gott. Lossa sen spindeln å spänn upp hela fjäderbenet bakåt med nåt spännband så det är ur vägen, dra ur drivaxeln ur lådan.
sen är det bara att släppa subframen helt på vänstersidan, å lossa bara lite på högersidan. Dra bort resten av skruvarna till lådan, sänka motorn ovanifrån å bända ner subframen och ta ut lådan ur hjulhuset.
piece of cake!! wink

dalmasens
2 mars 2006
#9
ta å byt vevaxeltätning å urtrampningslagret samtidigt så du slipper göra om det senare. wink

469 Inlägg
2 mars 2006
#10
Ska börja mitt bytande på koppling imorn på min mondeo, tänkte se med er. vevaxeltätning  är de något jag bör byta på mondeon med eller är det bara riktat mot volvo?

50 Inlägg
18 mars 2006
#11
En liten detalj bara som jag märkte att ingen nämnt än, glöm för guds skull inte att lamellen lär centreras när ni sätter dit den!


Sök