2640
Sök

montera pys ventil 855 turbo

191 Inlägg
16 november 2008
Trådstartare
#1
någon som skulle kunna hjälpa med förklaring eller bilder hur fan man kopplar en pys ventil ?


1 893 Inlägg
16 november 2008
#2
Sitter redan en där, den regleras av ECUn

EDIT:
Att orsaka en luft läcka som ECUn inte vet om, kommer orsaka dyra reparationer på din motor.
MYCKET BILLIGARE att lämna in den hos trimfirma för chipning direkt. Det du kan få ut med pysventil och minst lika mycket till får du för en femtusing. En bråkdel av vad du får punga ut om din pystrim går åt pipsvängen.
Senast redigerat av Kristian_V (16 november 2008)


141 Inlägg
16 november 2008
#3
Först o främst måste du ha en turbo bil för att få pysljud. Det räcker att du byter ut ditt originalfilter mot ett öppet sportfilter så får du pysljud. Så enkelt e det smile

ALLA turbo bilar har dumpventil fast av olika slag, antingen atmosfärisk (främst japsar bilar) som spottar ut all insugen luft som blivit överflödig och så finns det återcirkulerande dumpventiler (tex VAG bilar) som behåller lite av lufttrycket kvar i systemet men dumpar av en del av den överflödiga luften.


1 893 Inlägg
16 november 2008
#4
Jag missade nog lite där. "Pysventil" är för mig att lura WGn att ladda mera. Men troligtvis var det dumpen trådskaparen menade. Eller?
T5R är en turbo bil. wink
Senast redigerat av Kristian_V (16 november 2008)


141 Inlägg
16 november 2008
#5
Kristian_V skrev:
Jag missade nog lite där. "Pysventil" är för mig att lura WGn att ladda mera. Men troligtvis var det dumpen trådskaparen menade. Eller?
T5R är en turbo bil. wink

Jag vet inte, jag antog att han syftade på pysljudet när bilen dumpar smile


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#6
Alexx skrev:
Först o främst måste du ha en turbo bil för att få pysljud. Det räcker att du byter ut ditt originalfilter mot ett öppet sportfilter så får du pysljud. Så enkelt e det smile

ALLA turbo bilar har dumpventil fast av olika slag, antingen atmosfärisk (främst japsar bilar) som spottar ut all insugen luft som blivit överflödig och så finns det återcirkulerande dumpventiler (tex VAG bilar) som behåller lite av lufttrycket kvar i systemet men dumpar av en del av den överflödiga luften.

du har nog lite fel där..alla turbobilar har ingen dumpventil..
Och jag vet ingen som har atmosfärisk original då det är olagligt..


7 275 Inlägg
16 november 2008
#7
Så vilken menar du?
En pysventil för att justera laddtrycket på ett dåligt sätt eller en öppen dumpventil...


141 Inlägg
16 november 2008
#8
maximus skrev:
Alexx skrev:
Först o främst måste du ha en turbo bil för att få pysljud. Det räcker att du byter ut ditt originalfilter mot ett öppet sportfilter så får du pysljud. Så enkelt e det smile

ALLA turbo bilar har dumpventil fast av olika slag, antingen atmosfärisk (främst japsar bilar) som spottar ut all insugen luft som blivit överflödig och så finns det återcirkulerande dumpventiler (tex VAG bilar) som behåller lite av lufttrycket kvar i systemet men dumpar av en del av den överflödiga luften.

du har nog lite fel där..alla turbobilar har ingen dumpventil..
Och jag vet ingen som har atmosfärisk original då det är olagligt..

Olagligt med öppen dump? :lol:Driver du med mig? Snälla länka mig till texten där det står om förbud mot atmosfäriska dumpventiler. big_smile


1 893 Inlägg
16 november 2008
#9
maximus skrev:
du har nog lite fel där..alla turbobilar har ingen dumpventil..
Och jag vet ingen som har atmosfärisk original då det är olagligt..

Varfö i allsindar skulle öppen dump vara olaglig?
Skulle man inte få släppa ut koplrimerad luft där fram, när man får släppa ut den förbränd där bak? wink
Nämn en bil tillverkad 1990 eller senare som inte har en dump? tongue "I dare you!" cool


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#10
Alexx skrev:
maximus skrev:
Alexx skrev:
Först o främst måste du ha en turbo bil för att få pysljud. Det räcker att du byter ut ditt originalfilter mot ett öppet sportfilter så får du pysljud. Så enkelt e det smile

ALLA turbo bilar har dumpventil fast av olika slag, antingen atmosfärisk (främst japsar bilar) som spottar ut all insugen luft som blivit överflödig och så finns det återcirkulerande dumpventiler (tex VAG bilar) som behåller lite av lufttrycket kvar i systemet men dumpar av en del av den överflödiga luften.

du har nog lite fel där..alla turbobilar har ingen dumpventil..
Och jag vet ingen som har atmosfärisk original då det är olagligt..

Olagligt med öppen dump? :lol:Driver du med mig? Snälla länka mig till texten där det står om förbud mot atmosfäriska dumpventiler. big_smile

besiktningmännen kallar det för öppen vevhusventilation..därav inte tillåtet


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#11
Kristian_V skrev:
maximus skrev:
du har nog lite fel där..alla turbobilar har ingen dumpventil..
Och jag vet ingen som har atmosfärisk original då det är olagligt..

Varfö i allsindar skulle öppen dump vara olaglig?
Skulle man inte få släppa ut koplrimerad luft där fram, när man får släppa ut den förbränd där bak? wink
Nämn en bil tillverkad 1990 eller senare som inte har en dump? tongue "I dare you!" cool

nissan 200sx


7 275 Inlägg
16 november 2008
#12
Kristian_V skrev:
maximus skrev:
du har nog lite fel där..alla turbobilar har ingen dumpventil..
Och jag vet ingen som har atmosfärisk original då det är olagligt..

Varfö i allsindar skulle öppen dump vara olaglig?
Skulle man inte få släppa ut koplrimerad luft där fram, när man får släppa ut den förbränd där bak? wink
Nämn en bil tillverkad 1990 eller senare som inte har en dump? tongue "I dare you!" cool

Nu är inte jag helt säker men såvitt jag vet fanns det aldrig någon dump orginal på nissan 200sx s13 och dom finns en bit efter -90 wink
Men visst, det är inte många som saknar dump!


1 893 Inlägg
16 november 2008
#13
maximus skrev:
besiktningmännen kallar det för öppen vevhusventilation..därav inte tillåtet

Vad har du råkat på för klappträ på bilprovningen? Luften komprimerad av turbon har inte varit i närheten av vevhuset.


1 893 Inlägg
16 november 2008
#14
maximus skrev:
Kristian_V skrev:
maximus skrev:
du har nog lite fel där..alla turbobilar har ingen dumpventil..
Och jag vet ingen som har atmosfärisk original då det är olagligt..

Varfö i allsindar skulle öppen dump vara olaglig?
Skulle man inte få släppa ut koplrimerad luft där fram, när man får släppa ut den förbränd där bak? wink
Nämn en bil tillverkad 1990 eller senare som inte har en dump? tongue "I dare you!" cool

nissan 200sx

My bad! När kom modellen då? Inte senaste årsmodellen nu, utan första. När ritade ingenjörerna bilen?
Ger mig tusan på att det var på 80talet
Senast redigerat av Kristian_V (16 november 2008)


1 004 Inlägg
16 november 2008
#15
Kristian_V skrev:
maximus skrev:
besiktningmännen kallar det för öppen vevhusventilation..därav inte tillåtet

Vad har du råkat på för klappträ på bilprovningen? Luften komprimerad av turbon har inte varit i närheten av vevhuset.

om det ska vara vevhusventilation så ska det väll komma från vevhuset? nu blir det ju samma sak som att säga att luft runt oss är vevhusventilation... inte nyttigt att andas det smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#16
Kristian_V skrev:
maximus skrev:
Kristian_V skrev:

Varfö i allsindar skulle öppen dump vara olaglig?
Skulle man inte få släppa ut koplrimerad luft där fram, när man får släppa ut den förbränd där bak? wink
Nämn en bil tillverkad 1990 eller senare som inte har en dump? tongue "I dare you!" cool

nissan 200sx

När kom modellen? Inte senaste årsmodellen nu, utan första. När ritade ingenjörerna bilen?

va fan har det med saken att göra?
jag svarade på påståendet om att ALLA turbobilar har dumpventil..
och  det är fel..


Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#17
262turbo skrev:
Kristian_V skrev:
maximus skrev:
besiktningmännen kallar det för öppen vevhusventilation..därav inte tillåtet

Vad har du råkat på för klappträ på bilprovningen? Luften komprimerad av turbon har inte varit i närheten av vevhuset.

om det ska vara vevhusventilation så ska det väll komma från vevhuset? nu blir det ju samma sak som att säga att luft runt oss är vevhusventilation... inte nyttigt att andas det smile

inte mina ord utan besiktningen..
jag har inte råkat ut för det,men jag vet många som har fått en tvåa pga det..


1 893 Inlägg
16 november 2008
#18
maximus skrev:
va fan har det med saken att göra?
jag svarade på påståendet om att ALLA turbobilar har dumpventil..
och  det är fel..

Jag har aldrig påstått att ALLA bilar har dump!
Däremot hävdar jag att alla moderna bilar har det. Det har nämnligen i hög grad med körbarheten att göra.
Gamla saab 99 turbo hade heller ingen dump, den tillverkades 77-79. Där kan man snacka om ketchup effekt.
Nissan 200 är designad på miten av 80 talet, tagen i produktion i slutet på 80 talet, men vist den tillverkades in på 90 talet, så jag förlorade "I dare you" men det var på grund av en formulerings miss från min sida.
Jag hävdar att alla bensin drivna turbo bilar framtagna 90 eller senare har dump, då man med denna minskar spoolup tiden så bilen svara snabbare efter växling.


hej
291 Inlägg
16 november 2008
#19
Alexx skrev:
Först o främst måste du ha en turbo bil för att få pysljud. Det räcker att du byter ut ditt originalfilter mot ett öppet sportfilter så får du pysljud. Så enkelt e det smile

ALLA turbo bilar har dumpventil fast av olika slag, antingen atmosfärisk (främst japsar bilar) som spottar ut all insugen luft som blivit överflödig och så finns det återcirkulerande dumpventiler (tex VAG bilar) som behåller lite av lufttrycket kvar i systemet men dumpar av en del av den överflödiga luften.

skitsnack, dom riktigt gamla turbobilarna, tex. saab har ingen dumpventil eller någon återcirkulerande. så där har du allt fel.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 november 2008
#20
R0b1n skrev:
Alexx skrev:
Först o främst måste du ha en turbo bil för att få pysljud. Det räcker att du byter ut ditt originalfilter mot ett öppet sportfilter så får du pysljud. Så enkelt e det smile

ALLA turbo bilar har dumpventil fast av olika slag, antingen atmosfärisk (främst japsar bilar) som spottar ut all insugen luft som blivit överflödig och så finns det återcirkulerande dumpventiler (tex VAG bilar) som behåller lite av lufttrycket kvar i systemet men dumpar av en del av den överflödiga luften.

skitsnack, dom riktigt gamla turbobilarna, tex. saab har ingen dumpventil eller någon återcirkulerande. så där har du allt fel.

jag tror att vi har gått  igenom det nu..



Sök