hej min gammla bmw tickar låter som en diesel närå men nästan vad kan det bero på? jag och en polare ställde ventilerna elle viparmarna ?!? då blev den bättre men nu har det börjat igen det finns olja i motorn dock BILTEMA vet ju inte vad jag ska köra för olja i den skulle vara glad för tips om det också men till saken vad kan jag göra för att få det tyst elle bättre måste jag oroa mej för att bli stående elle är det bara GASA tack på förhand .......
Sletna vipparmar och kam förmodligen , ventil spelet ska vara 0.25 på kall motor .. byt till lite tjockare olja , det hjälper lite för att minska på tickandet .
ja du om jag det visste köpte bilen med den oljan så jag har ej bytt än ! men förra ägaren sa att det va biltema sen vet jag inte mer ....... men jag har funderat på att det kan vara därför den tickar men jag skulle vilja veta vad det ska vara för olja original i en 320i men det är trimmkam så man kanske måste ha speciel olja i den då men jag vet inte vad det är för kam
ett litet instick bara.. alla bmw-motorer tickar en aning fast allt är i toppskick, så helt tyst blir det alltid, men ifall det är ett överdrivet tickande blir det väl att se över vipparmar, kam, mm mm..
byt till ny olja(kör 10w 40 i min,e30)finns att köpa olja som man slår i tillsammans med vanlig motorolja som rengör ventilerna...fungerar faktiskt ganska bra
vad menar du med alla bmw? dina eller alla andras? möjligt på dom äldre modellerna men inte ofta jag hör tickande på dom nya,,så skriv om du menar gamla eller om du verkligen menar ALLA bmw,,isåfall har du ganska fel,,