EmilHammarlund skrev:
Det kan bero på att de som påstår det själva kör framhjulsdrivet och då känner att de måste inbilla sig att det är bäst.
Medans du påstår att RWD är bäst.
För att du kör RWD.
What's the difference?
Att växellådorna skulle tvingas kompromissa ännu mer än på en RWD bil är skitsnack - du kan inte göra en växellåda på en RWD bil större - den ska ju få plats på längden, och inte gärna ta upp extra plats, så man får göra instrumentbräda och sånt mindre, då tvingas man ju flytta fram motorn med större växellåda m.m.
Se på Kristian med sin Evo - RWD med tvärställd motor, det pallar växellådan.
Lars 850 med 585hk.
Turbo-Fredde med 463-570hk beroende på mappning.
Snart LeifH med sin 850 på 1000hk (bara 700 just nu).
Vaktkonstapeln på 500+hk.
Volvo får in både raka sexor och V8or på tvären och får plats med växellåda och vinkelväxel för AWD, vet inte om andra märken har något liknande, så det är nog bara som du tar ur luften, det där att man får kompromissa.
Man har förvisso fått tänka effektivare, göra växellådorna effektivare än på en RWD bil, men de är absolut inte sämre för det. De är faktiskt bättre, då de korta växellådorna inte har så långa axlar, vilket gör att de tål mer effekt, lådan blir helt enkelt styvare.
Och att man skulle få
mindre effektförlust med en bil som tvingas skicka ut kraften på en tvärgående axel, det förstår jag inte alls hur du tänker, som Eisenhut skrev.
På en RWD bil så ska kraften skickas från kraftkällan, dvs motorn, bak kanske 3m till diffklumpen bak, medans du har en mycket, mycket kortare väg på en FWD bil, gissningsvis ca 75cm som mest, sen direkt ut till hjulen.
Och att man ska behöva backa upp för en backe med FWD hänger jag inte alls med på, man har ju all tyngd på de drivande hjulen, därför kan en FWD klättra bättre än en RWD, som har drivande hjulen bak, där nästan ingen tyngd alls ligger.