2831
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
30 november 2008
#241
skall det driva skall det fan göra det på Alla smile

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
30 november 2008
#242
Sand_Man skrev:
skall det driva skall det fan göra det på Alla smile

Kan inte annat än hålla med, kan nog inte tänka mej en 2hjulsdriven bil igen, jag är fast! tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

1 827 Inlägg
30 november 2008
#243
Rquired skrev:
Att förflytta kraften rakt bak som på en RWD kräver betydligt mindre effektförluster än vad det krävs att förflytta kraften till en parallell axel som på en FWD. Dessutom har man av utrymmessjäl etc inte samma möjlighet att dimensionera grejerna. Så vad ni fått att en FWD skulle hålla bättre eller ha mindre effektförlust ifrån undrar man ju...

FWD har mindre effektförlust, inget nytt under solen där.

Jag fattar inte heller ditt resonemang, det är RWD som flyttar kraften till en tvärgående axel (vilket jag tror det var du menade). FWD har oftast tvärmonterade motorer och slipper denna del, medans dom flesta RWD har en kardan och en diffklump.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 637 Inlägg
30 november 2008
#244
azXig skrev:
Praktiska fördelar med bakhjulsdrift är ju svängradien, plus att man slipper backa upp för alla backar i vinter:P

Håller med!

2 230 Inlägg
30 november 2008
#245
EmilHammarlund skrev:
azXig skrev:
Praktiska fördelar med bakhjulsdrift är ju svängradien, plus att man slipper backa upp för alla backar i vinter:P

Håller med!

Kan ju säga att jag Aldrig någon sin har behövt backat upp för någon backe..  och då har jag även kört i djupsnö (typ 2-3dm)
men jo svängradie är bättre på RWD.. tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 november 2008
#246
EmilHammarlund skrev:
Det kan bero på att de som påstår det själva kör framhjulsdrivet och då känner att de måste inbilla sig att det är bäst.

Medans du påstår att RWD är bäst.
För att du kör RWD.

What's the difference? wink

Att växellådorna skulle tvingas kompromissa ännu mer än på en RWD bil är skitsnack - du kan inte göra en växellåda på en RWD bil större - den ska ju få plats på längden, och inte gärna ta upp extra plats, så man får göra instrumentbräda och sånt mindre, då tvingas man ju flytta fram motorn med större växellåda m.m.

Se på Kristian med sin Evo - RWD med tvärställd motor, det pallar växellådan.
Lars 850 med 585hk.
Turbo-Fredde med 463-570hk beroende på mappning.
Snart LeifH med sin 850 på 1000hk (bara 700 just nu).
Vaktkonstapeln på 500+hk.

Volvo får in både raka sexor och V8or på tvären och får plats med växellåda och vinkelväxel för AWD, vet inte om andra märken har något liknande, så det är nog bara som du tar ur luften, det där att man får kompromissa.

Man har förvisso fått tänka effektivare, göra växellådorna effektivare än på en RWD bil, men de är absolut inte sämre för det. De är faktiskt bättre, då de korta växellådorna inte har så långa axlar, vilket gör att de tål mer effekt, lådan blir helt enkelt styvare.

Och att man skulle få mindre effektförlust med en bil som tvingas skicka ut kraften på en tvärgående axel, det förstår jag inte alls hur du tänker, som Eisenhut skrev.

På en RWD bil så ska kraften skickas från kraftkällan, dvs motorn, bak kanske 3m till diffklumpen bak, medans du har en mycket, mycket kortare väg på en FWD bil, gissningsvis ca 75cm som mest, sen direkt ut till hjulen.

Och att man ska behöva backa upp för en backe med FWD hänger jag inte alls med på, man har ju all tyngd på de drivande hjulen, därför kan en FWD klättra bättre än en RWD, som har drivande hjulen bak, där nästan ingen tyngd alls ligger.
Senast redigerat av TurbOla (30 november 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
30 november 2008
#247
azXig skrev:
Framhjulsdrivet är bra för osäkra förare. Mindre risk för sladd, men när man väl får det är det kört.
Bakhjulsdrivet är bra för duktiga förare. Större risk för sladd, men chansen är större ett häva den.

Praktiska fördelar med bakhjulsdrift är ju svängradien, plus att man slipper backa upp för alla backar i vinter:P

Kan du utveckla den sista meningen? Skulle faktiskt vara intressant att höra varför man måste backa upp för backar med framhjulsdrivet?


Enligt mig stämmer det inte alls...

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Herr
285 Inlägg
1 december 2008
#248
IceEyes skrev:
azXig skrev:
Framhjulsdrivet är bra för osäkra förare. Mindre risk för sladd, men när man väl får det är det kört.
Bakhjulsdrivet är bra för duktiga förare. Större risk för sladd, men chansen är större ett häva den.

Praktiska fördelar med bakhjulsdrift är ju svängradien, plus att man slipper backa upp för alla backar i vinter:P

Kan du utveckla den sista meningen? Skulle faktiskt vara intressant att höra varför man måste backa upp för backar med framhjulsdrivet?


Enligt mig stämmer det inte alls...

Detta testade faktist av "Trafikmagasinet" om ni kommer ihåg eller har sett det. Uppför en skidbacke.
FWD riktning framåt klarade sig ca 30 meter.
RWD riktning framåt klarade sig ca 40 meter.
RWD riktning bakåt klarade sig ca 20 meter.
FWD riktning bakåt klarade sig ca 50 meter.

Detta beror på att fordonts tyngdpunkt flyttas nedåt i backens riktning. Så ska ni komma upp så backa upp med FWD med motorns och bilens tyngd tryckandes på drivhjulen.

1 867 Inlägg
1 december 2008
#249
Jag tar quattrobilen och kör rakt upp istället wink Kombinera fördelarna med RWD och FWD så blir det optimalt wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Herr
285 Inlägg
1 december 2008
#250
Koop skrev:
Jag tar quattrobilen och kör rakt upp istället wink Kombinera fördelarna med RWD och FWD så blir det optimalt wink

Instämmer och har man lågväxel, så kan det inte bli bättre.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 december 2008
#251
Larzan skrev:
IceEyes skrev:
azXig skrev:
Framhjulsdrivet är bra för osäkra förare. Mindre risk för sladd, men när man väl får det är det kört.
Bakhjulsdrivet är bra för duktiga förare. Större risk för sladd, men chansen är större ett häva den.

Praktiska fördelar med bakhjulsdrift är ju svängradien, plus att man slipper backa upp för alla backar i vinter:P

Kan du utveckla den sista meningen? Skulle faktiskt vara intressant att höra varför man måste backa upp för backar med framhjulsdrivet?


Enligt mig stämmer det inte alls...

Detta testade faktist av "Trafikmagasinet" om ni kommer ihåg eller har sett det. Uppför en skidbacke.
FWD riktning framåt klarade sig ca 30 meter.
RWD riktning framåt klarade sig ca 40 meter.
RWD riktning bakåt klarade sig ca 20 meter.
FWD riktning bakåt klarade sig ca 50 meter.

Detta beror på att fordonts tyngdpunkt flyttas nedåt i backens riktning. Så ska ni komma upp så backa upp med FWD med motorns och bilens tyngd tryckandes på drivhjulen.

Är det så? För när jag har haft rwd så har bakhjulen bara snurrat medans min fwd klättrar sig upp för backen utan större bekymmer.

Fast sen hänger det kanske ihop med hur bra däck man har också..

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 637 Inlägg
1 december 2008
#252
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Det kan bero på att de som påstår det själva kör framhjulsdrivet och då känner att de måste inbilla sig att det är bäst.

Medans du påstår att RWD är bäst.
För att du kör RWD.

What's the difference? wink

Att växellådorna skulle tvingas kompromissa ännu mer än på en RWD bil är skitsnack - du kan inte göra en växellåda på en RWD bil större - den ska ju få plats på längden, och inte gärna ta upp extra plats, så man får göra instrumentbräda och sånt mindre, då tvingas man ju flytta fram motorn med större växellåda m.m.

Se på Kristian med sin Evo - RWD med tvärställd motor, det pallar växellådan.
Lars 850 med 585hk.
Turbo-Fredde med 463-570hk beroende på mappning.
Snart LeifH med sin 850 på 1000hk (bara 700 just nu).
Vaktkonstapeln på 500+hk.

Volvo får in både raka sexor och V8or på tvären och får plats med växellåda och vinkelväxel för AWD, vet inte om andra märken har något liknande, så det är nog bara som du tar ur luften, det där att man får kompromissa.

Man har förvisso fått tänka effektivare, göra växellådorna effektivare än på en RWD bil, men de är absolut inte sämre för det. De är faktiskt bättre, då de korta växellådorna inte har så långa axlar, vilket gör att de tål mer effekt, lådan blir helt enkelt styvare.

Och att man skulle få mindre effektförlust med en bil som tvingas skicka ut kraften på en tvärgående axel, det förstår jag inte alls hur du tänker, som Eisenhut skrev.

På en RWD bil så ska kraften skickas från kraftkällan, dvs motorn, bak kanske 3m till diffklumpen bak, medans du har en mycket, mycket kortare väg på en FWD bil, gissningsvis ca 75cm som mest, sen direkt ut till hjulen.

Och att man ska behöva backa upp för en backe med FWD hänger jag inte alls med på, man har ju all tyngd på de drivande hjulen, därför kan en FWD klättra bättre än en RWD, som har drivande hjulen bak, där nästan ingen tyngd alls ligger.

Även om jag kört FWD hade jag sagt att RWD är bäst. Även när jag körde Ford Sierra tyckte jag att Volvo hade modeller som är bättre. Man behöver alltså inte tycka att det man kör är bäst.

4 637 Inlägg
1 december 2008
#253
Ni som tycker att det är lika skoj att sladda med FWD som RWD. Hur fungerar FWD att leka med på grus och asfalt med sand på? Då menar jag inte stora parkeringar utan t ex en svag böj på en smal grusväg. Lika fina ställ som när man varvar upp en RWD? Nepp!
Senast redigerat av EmilHammarlund (1 december 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 december 2008
#254
Jag har haft en Volvo 245 GL, trevlig slit och släng-bil, men den halkade runt i backarna så det inte liknade nåt, till skillnad från morsans Golf 3a, som klättrade som en V2-raket. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 december 2008
#255
EmilHammarlund skrev:
Ni som tycker att det är lika skoj att sladda med FWD som RWD. Hur fungerar FWD att leka med på grus och asfalt med sand på? Då menar jag inte stora parkeringar utan t ex en svag böj på en smal grusväg. Lika fina ställ som när man varvar upp en RWD? Nepp!

Varför skulle man vilja lägga upp ställ på små grusvägar?

Folk som åker med en tycker det är lika roligt med en handbromssladd, än att ha drivande bakhjul som får en att snurra runt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 637 Inlägg
1 december 2008
#256
TurbOla skrev:
Jag har haft en Volvo 245 GL, trevlig slit och släng-bil, men den halkade runt i backarna så det inte liknade nåt, till skillnad från morsans Golf 3a, som klättrade som en V2-raket. wink

Vad är en V2-raket?

Mästare
2 947 Inlägg
1 december 2008
#257
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
Jag har haft en Volvo 245 GL, trevlig slit och släng-bil, men den halkade runt i backarna så det inte liknade nåt, till skillnad från morsans Golf 3a, som klättrade som en V2-raket. wink

Vad är en V2-raket?

http://www.metacafe.com/watch/243002/ge … _failures/

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

4 637 Inlägg
1 december 2008
#258
KimVsWorld skrev:
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
Jag har haft en Volvo 245 GL, trevlig slit och släng-bil, men den halkade runt i backarna så det inte liknade nåt, till skillnad från morsans Golf 3a, som klättrade som en V2-raket. wink

Vad är en V2-raket?

http://www.metacafe.com/watch/243002/ge … _failures/

Okej!

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 december 2008
#259
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Det kan bero på att de som påstår det själva kör framhjulsdrivet och då känner att de måste inbilla sig att det är bäst.

Medans du påstår att RWD är bäst.
För att du kör RWD.

What's the difference? wink

Att växellådorna skulle tvingas kompromissa ännu mer än på en RWD bil är skitsnack - du kan inte göra en växellåda på en RWD bil större - den ska ju få plats på längden, och inte gärna ta upp extra plats, så man får göra instrumentbräda och sånt mindre, då tvingas man ju flytta fram motorn med större växellåda m.m.

Se på Kristian med sin Evo - RWD med tvärställd motor, det pallar växellådan.
Lars 850 med 585hk.
Turbo-Fredde med 463-570hk beroende på mappning.
Snart LeifH med sin 850 på 1000hk (bara 700 just nu).
Vaktkonstapeln på 500+hk.

.

Glöm inte "Pajjon" här på garaget med sina 660hk + med en saab 9000 org låda, med orginal diffbroms!
(oftast diffen som rasar på 9000 lådorna)

RWD folk tjuter om strippen, Robert Uhr körde ju 10.40 på strippen med sin saab 900, det är ju bättre än många rwd bilar.
Senast redigerat av Hammarslag (1 december 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
1 december 2008
#260
Niklasw skrev:
Trots att de flesta biltillverkare kör med framhjulsdrift så är det ju märkligt att de bästa i världen driver bak,  BMW, Jaguar, Mercedes, Rolls Royce, Bentley, Lexus, Infinity eller ja såfort det ska vara nånting lite extra smile Undrar när de släpper den första framhjulsdriva Ferrarin..  Anledningen är ju att det är enklare att bygga en mer harmonisk bil där man låter ett hjulpar sköta drivning och ett hjulpar styrningen. Sen att bilarna blir mycket roligare att köra på alla sätt de är ju en bonus och en självklarhet haha
Har själv haft 14 bakhjulsdrivna bilar och tänker aldrig köpa en framhjulsdriven.

Du glömde i all din hets att ta med lite andra exempel på "de bästa i världen" bilar:
Vi har då exempelvis:

Lamborghini Gallardo
Lamborghini Murciélago
Porsche 911 Turbo
Bugatti Veyron
Subaru Impreza´s
Mitsubishi Evo´s
Nissan Skyline GT-R
Nissan GT-R


Dessa leksaker driver då på "alla fyra"

För att återknyta till trådämnet:

Jag föredrar bakhjulsdrift av dessa två valen.

Ha det..!
Mvh.Micke
Senast redigerat av MickeMys (1 december 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689


Sök