2850
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 december 2008
#261
Hammarslag skrev:
Glöm inte "Pajjon" här på garaget med sina 660hk + med en saab 9000 org låda, med orginal diffbroms!
(oftast diffen som rasar på 9000 lådorna)

RWD folk tjuter om strippen, Robert Uhr körde ju 10.40 på strippen med sin saab 900, det är ju bättre än många rwd bilar.

Exakt, att FWD-växellådor skulle vara en komprimiss, och därför inte hålla är bara taget ur luften.
Och snart kommer ju du med ett par hundra hästar i din Saab. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 december 2008
#262
teamvolvoracing skrev:
RWD alla dagar! kör en jävla FWD nu och de spinn bara å helt omöjlig att parera nån sladd med. Med RWD känner man ju åt vilket håll den ä på väg åt så man kan parera de men me FWD så släpper de bara helt plötsligt så då kan man bara sitta å hålla i sig å hoppas på de bästa. För å prova å gasa sig ur de de gå inte bil jäveln gå rakt fram oberoende på vilken vinkel hjulen är åt!

Fail roll med Fwd så rattar du dit du ska o gasar då skaru se på fan att biljäveln sliter sin framända mot de du riktat hjulen åt, man kan hasa runt me arslet nästan framför framändan  för att sedan kugga ner o stämpla på så de spinner lite så rätar den ut gode fort smile
men men alla tycker olika, o låt dom göra de! man blir bäst på de man tränat mest big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Eliminator
1 441 Inlägg
1 december 2008
#263
Dock kan man inte göra så här med en bakhjulsdriven bil. He-He

http://videos.streetfire.net/video/inte … 197990.htm

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

4 001 Inlägg
1 december 2008
#264
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Ni som tycker att det är lika skoj att sladda med FWD som RWD. Hur fungerar FWD att leka med på grus och asfalt med sand på? Då menar jag inte stora parkeringar utan t ex en svag böj på en smal grusväg. Lika fina ställ som när man varvar upp en RWD? Nepp!

Varför skulle man vilja lägga upp ställ på små grusvägar?

Folk som åker med en tycker det är lika roligt med en handbromssladd, än att ha drivande bakhjul som får en att snurra runt.

Exakt, att FWD-växellådor skulle vara en komprimiss, och därför inte hålla är bara taget ur luften.

har du aldrig åkt med en som kan köra bil på riktigt? man ska inte behöva använda handbromsen varken på FWD eller RWD förutom i riktigt skarpa böjar eller korsningar

Varför skulle man snurra bara för att man har bakhjulsdrift?

att köra på en parkering och slita i handbromsen eller kasta runt bilen så man inte har någon kontroll är väl knappast kul, att ha bakändan hängande strax utanför vägbanan med fullt järn är däremot riktigt j*vla skitkul, oavsett om man kör FWD, RWD eller AWD

Alla växellådor och näst intill allt i en bil är kompromisser

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Random Hero
4 047 Inlägg
1 december 2008
#265
Blixten854 skrev:
NiclasT skrev:
TurbOla skrev:

Har du inte hört talas om "The scandinavian flick"?

Utförs med en FWD bil i en 90graders kurva, är väl lättast att börja med.

Du går in i kurvan "på fel håll", dvs svänger kurvan åt höger, styr du åter vänster snabbt, för att sen snabbt kasta om ratten åt höger igen, vilket slår ut bakvagnen i ett kast.
Utan handbroms.

Det går att leka duktigt med FWD också, men det kräver mer kontroll och en duktig förare. wink

FWD Tricks

Du har fel, så som han gör där är mycket lättare att göra med FWD och det klarar varannan medlem här på Garaget.org. Det krävs inte mer kontroll och definitivt inte en speciellt duktig förare. Iallafall inte Reverse 180.

Så kunde jag göra när jag var 16 år. (Moralkärringar: På inhägnat område) (Skeptiker: Jag lärde mig köra manuell bil själv när jag var 10 år) 

Trixa med olika manövrar: FWD
Burnouter,donuts, drifting, sladda: RWD

Ordet Drifting betyder inte häv med bakhjulsdriven bil. Man kan drifta med FWD med. Har inte med drivning bak att göra. Nu kommer väl många säga emot. Att drifting är bara för RWD! Nej det är det inte. Annars så skulle väl inte det tex finns FWD bilar i D1 tex. Tror till och med att en civic vann D1 någon gång. Eller mer kanske...

fel. en av de få reglerna i d1 är att bilen ska vara just rwd, sen mindre tank i bagaget o fullbur, sen är de inte så mkt mer regler

Dog food lid. Backwards

12 Inlägg
1 december 2008
#266
En knyck med ratten på en FWD eventuellt kompletterat med en snabb och lätt tryckning med vänsterfoten på bromsen så att du får ut bakänden lite grann och du skall se att det är lätt att åka fort på en grusväg.

Med ratten styr du driv/styrhjulen och bestämmer enkelt vart du vill ta vägen. Till skillnad från då du sladdar med drivhjulen som på en RWD.

Se gärna http://mittklipp.aftonbladet.se/app/vie … n?id=24409  (Det är inte jag som kör)
En sådan här bil har en närmast ideal viktfördelning och är mycket underhållande på grusväg. (Det vet jag av egen erfarenhet  smile )

Var och en har sina preferenser som bäst passar ens egen körstil. Jag råkar tycka om FWD bland annat för att det i grunden är ett tryggt, säkert och enkelt system som ändå tillåter avancerad körning.
AWD har mycket stora fördelar när det gäller grepp körsäkerhet.

EmilHammarlund skrev:
Ni som tycker att det är lika skoj att sladda med FWD som RWD. Hur fungerar FWD att leka med på grus och asfalt med sand på? Då menar jag inte stora parkeringar utan t ex en svag böj på en smal grusväg. Lika fina ställ som när man varvar upp en RWD? Nepp!
Senast redigerat av MartinB (1 december 2008)


221 Inlägg
1 december 2008
#267
DusanMandick skrev:
Blixten854 skrev:
NiclasT skrev:

Du har fel, så som han gör där är mycket lättare att göra med FWD och det klarar varannan medlem här på Garaget.org. Det krävs inte mer kontroll och definitivt inte en speciellt duktig förare. Iallafall inte Reverse 180.

Så kunde jag göra när jag var 16 år. (Moralkärringar: På inhägnat område) (Skeptiker: Jag lärde mig köra manuell bil själv när jag var 10 år) 

Trixa med olika manövrar: FWD
Burnouter,donuts, drifting, sladda: RWD

Ordet Drifting betyder inte häv med bakhjulsdriven bil. Man kan drifta med FWD med. Har inte med drivning bak att göra. Nu kommer väl många säga emot. Att drifting är bara för RWD! Nej det är det inte. Annars så skulle väl inte det tex finns FWD bilar i D1 tex. Tror till och med att en civic vann D1 någon gång. Eller mer kanske...

fel. en av de få reglerna i d1 är att bilen ska vara just rwd, sen mindre tank i bagaget o fullbur, sen är de inte så mkt mer regler

Kanske nu ja. (Regler ändras ju.) Men jag är rätt så säker på att det dom har varit med. Kanske inte vunnit med varit med. Och om inte i just D1 så har dom definitivt varit med på seriösa Drifting tävlingar där såklart FR bilar har deltagit. Om du söker lite på youtube så hittar du klipp där du dom även filmar dom japanska kommentatorerna/domarna.

Här är två länkar:
http://www.youtube.com/watch?v=EFUegaEibwE

http://www.youtube.com/watch?v=r4mcnGus0KU

Inläggskritiker
990 Inlägg
1 december 2008
#268
skalman1 skrev:
TurbOla skrev:
Hammarslag skrev:
Glöm inte "Pajjon" här på garaget med sina 660hk + med en saab 9000 org låda, med orginal diffbroms!
(oftast diffen som rasar på 9000 lådorna)

RWD folk tjuter om strippen, Robert Uhr körde ju 10.40 på strippen med sin saab 900, det är ju bättre än många rwd bilar.

Exakt, att FWD-växellådor skulle vara en komprimiss, och därför inte hålla är bara taget ur luften.
Och snart kommer ju du med ett par hundra hästar i din Saab. wink

växellådorna kanske är nästan lika bra men drivaxlar verkar ju vara en svagare punkt på fwd. som tex i folkrace så är det ju alltid en massa saab:ar som kör sönder drivaxlar vilket händer väldigt sällan på rwd bilarna som är med. tongue

Saab har 33mm drivaxlar gentemot bmw´s me sina 25mm så det håller nog.
Samma är drivknutarna, aldrig hört att någon kört sönder friska knutar till saabarna.
Annat om knutarna är 10år gammla.

Att ta folkrace som exempel är skamligt, bara rena ruckel/bonnbilar där.
Senast redigerat av Hammarslag (1 december 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
1 december 2008
#269
DusanMandick skrev:
Blixten854 skrev:
NiclasT skrev:
Du har fel, så som han gör där är mycket lättare att göra med FWD och det klarar varannan medlem här på Garaget.org. Det krävs inte mer kontroll och definitivt inte en speciellt duktig förare. Iallafall inte Reverse 180.

Så kunde jag göra när jag var 16 år. (Moralkärringar: På inhägnat område) (Skeptiker: Jag lärde mig köra manuell bil själv när jag var 10 år) 

Trixa med olika manövrar: FWD
Burnouter,donuts, drifting, sladda: RWD

Ordet Drifting betyder inte häv med bakhjulsdriven bil. Man kan drifta med FWD med. Har inte med drivning bak att göra. Nu kommer väl många säga emot. Att drifting är bara för RWD! Nej det är det inte. Annars så skulle väl inte det tex finns FWD bilar i D1 tex. Tror till och med att en civic vann D1 någon gång. Eller mer kanske...

fel. en av de få reglerna i d1 är att bilen ska vara just rwd, sen mindre tank i bagaget o fullbur, sen är de inte så mkt mer regler

DusanMandick

Vill du vara snäll och uppbringa filmbevis på hur du "driftar dig ur en böj med framhjulsdrift,gärna en sväng som är längre än 2 meter nu då.

Angående att göra ringar är det inga drivning som rår på AWD (ger "runda" ringar = O inte 0 )
Angående Skandinaviskt ryck så är det utvecklat enbart för Rally ändamål (ger ingen egentlig tidvinst utan
är enbart till för att få 4 hjulsdrivnabilarna till att överstyra då en 4 hjulsdriven bil är lite understyrd i sig själv.

Ha det
Mvh.Micke
Senast redigerat av MickeMys (1 december 2008)

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

Proffs
222 Inlägg
1 december 2008
#270
BAK för den enkla anledningen att det är ROLIGARE
fram går ju ba rakt fram utan kryckan..trist.


12 Inlägg
1 december 2008
#271
Nope
http://mittklipp.aftonbladet.se/app/vie … n?id=24409


HampZZ skrev:
BAK för den enkla anledningen att det är ROLIGARE
fram går ju ba rakt fram utan kryckan..trist.


Proffs
222 Inlägg
1 december 2008
#272
eh JO, och vet att DU vet precis vad ja menar.
så du tycker det är kul o "sladda" med din saab då?
du kan svänga o gasa till lite så kommer baken kastandes?


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 december 2008
#273
Har inte den här tråden låsts än??
Tycker det börjar bli dagisnivå på alla trådar här inne. hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 291 Inlägg
1 december 2008
#274
Det var då värst vad allt bara verkar handla om sladdande och driftande, är det de enda folk tänker på om en bil är bra eller dålig? hur sladdvänlig den är?
sladda kan man göra med sin 240 på isbanan eller med sin supra på mantorp, inget man ska hålla på med i trafiken.
Nu vill JAG höra en massa argument om fördelar/nackdelar med FWD/RWD som INTE handlar om sladdande!!


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
1 december 2008
#275
corsa_m skrev:
Det var då värst vad allt bara verkar handla om sladdande och driftande, är det de enda folk tänker på om en bil är bra eller dålig? hur sladdvänlig den är?
sladda kan man göra med sin 240 på isbanan eller med sin supra på mantorp, inget man ska hålla på med i trafiken.
Nu vill JAG höra en massa argument om fördelar/nackdelar med FWD/RWD som INTE handlar om sladdande!!

Det håller jag med på.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

41 Inlägg
2 december 2008
#276
tycker inte att man ska sitta och leka expert om man inte e d! vänsterbromsa gör man genom att gasa och bromsa samtidigt med en fwd bil, eftersom bilen driver på framhjulen så verkar då bromsningen på bakhjulen vilket blir lite av samma effekt som att dra i handbromsen. att göra det med en bakhjulsdriven vore ju bara dumt då den f¨år motsatt verkan och låser fram ist. blir bara irriterad utav att läsa alla dumma kommentarer om att fwd vore bättre eller säkrare. kan man köra bil så vet man att rwd e bättre. rally=awd racing =rwd. se på wrc och formel1!
Irmscher Vectra skrev:
MHperformance skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Nej det går.. Går kanon med min vectra t.o.m. smile
Trots ABS så svarar den perfekt på en liten inbromsning så baken kommer i rätt ögonblick, men det är inte lika kul genom resten av svängen. smile Men det är kul.. wink

aha okej tongue på min sierra så har mina abs kontakter gått sönder bak, så man låser bakhjulen när man trycker till med lite kraft, så jag kan med köra vänsterbroms ist för handbroms, där det behövs,vid tex parkeringar tongue

Haha, aj då. Inte så bra kanske. tongue
Då kommer ju vänsterfoten till lite mer nytta då. smile
Själv har jag automat till "hjälpen", så vänsterfoten är helt arbetslös när man kör. big_smile

gasar tills d rasar;)

Proffs
222 Inlägg
2 december 2008
#277
ja men ni får väl räkna med olika åsikter och svar eller?
om ni frågar MIG så är det samma svar som ja skrev innan.
vem har sagt att jag ska sladda i tafiken? att bara ANTA saker tycker jag vi lämnar till fruntimmer=)
jag vill iaf kunna åka iväg till en tom plats t.e.x parkering och leka lite med min bil. (vinterbil)

haft volvo 850 med innan och troligen igen. bra komfort och sköna bilar att köra.
men allt för tråkigt för MIG.
Senast redigerat av HampZZ (2 december 2008)


1 661 Inlägg
2 december 2008
#278
MickeMys skrev:
Niklasw skrev:
Trots att de flesta biltillverkare kör med framhjulsdrift så är det ju märkligt att de bästa i världen driver bak,  BMW, Jaguar, Mercedes, Rolls Royce, Bentley, Lexus, Infinity eller ja såfort det ska vara nånting lite extra smile Undrar när de släpper den första framhjulsdriva Ferrarin..  Anledningen är ju att det är enklare att bygga en mer harmonisk bil där man låter ett hjulpar sköta drivning och ett hjulpar styrningen. Sen att bilarna blir mycket roligare att köra på alla sätt de är ju en bonus och en självklarhet haha
Har själv haft 14 bakhjulsdrivna bilar och tänker aldrig köpa en framhjulsdriven.

Du glömde i all din hets att ta med lite andra exempel på "de bästa i världen" bilar:
Vi har då exempelvis:

Lamborghini Gallardo
Lamborghini Murciélago
Porsche 911 Turbo
Bugatti Veyron
Subaru Impreza´s
Mitsubishi Evo´s
Mitsubishi 3000 GT VR4
Nissan Skyline GT-R
Nissan GT-R


Dessa leksaker driver då på "alla fyra"

För att återknyta till trådämnet:

Jag föredrar bakhjulsdrift av dessa två valen.

Ha det..!
Mvh.Micke

big_smile

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
2 december 2008
#279
tragiskt tråkigt med framhjulsdrift... så är det bara..
Senast redigerat av _Glenne_ (2 december 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!


Sök