3499
Sök

Basljud

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 november 2008
TRANSPORT skrev:
det är smaksak . jag gillar sluten låda

har byggt ljud i 7st mercor med detta vis , kommer bygga kompisens nya mb på mitt eget vis
alla har vi tyckt det basat riktigt grymt efter vi gjort som jag förklara

det finns inte bara ett sätt på en bil. det finns flera. sätt att nå mkt bra ljud.   man måste prova sig fram vilket är bäst för en själv i en bil .

som sagt det börja 10år sen för mig med att en MB inte basa ordentligt. det var en 500sec w126 oxå med tanken bakom baksätet , täckskiva gjorde redan mkt på en sluten låda ja hade. med en 6" port på ett tum med tratten ut på hattisen vart det helt suveränt sen , senare har jag haft både 1-2 st 6portar och 4st 4" portar på mercorna efteråt .

man kan inte direkt säga det här suger när många tycker det vart skit bra !

tokken har du gjort som jag exakt i en mercedes och lyssnat? eller dömer du ut mig utan kött på benen?

jag är mercedes ägare. haft mååånga mb. byggt i måånga mb bil ljud . ingen har klagat på ljudet i mina bilar. tvärtom har folk berömt

den som gillar äkta bandpass kan köra med det ! Smak sak

mitt sätt är inte skrivet i några böcker . rekommenderat av nått proffs.
det här sättet är bara från mig . av en som gillar Mercedes och bil ljud

Att jag orkar med att svara längre.. Alla de andra gångerna du har haft ett användarnamn på garaget
har ju inte varit direkt lyckade.. och du ger dig inte.

Monterar man en baslåda TÄTT mot ryggstödet på en bil som MB med tanken mot ryggstödet
så kommer du bygga en bandpasskonstruktion som kommer att bli allt annat än lyckad.
Allra helst när du skriver att rören skall vara dryga 3cm långa, det kommer bli galet.

Om man tänker tillbaka på alla andra användarnamnen du använt så ger det inte speciellt
mycket förtroende för det du säger.

Om du nu byggt så mycket så.. upp till bevis.

Du har inte EN enda bil upplagd.. kanske är dags att lägga upp din feta MB i ditt galleri?

Ledsen för all offtopic men jag blir så trött på tomt snack.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 665 Inlägg
29 november 2008
Det blir nog ingen skillnad bara för att du byter låda.
Och köpa en låda för 1590kr då hoppas jag du får en bas med.

Det är inte lådans fel att det låter som det gör. Det är rummet den spelar i. Precis som med hemhifi.
Rummets akustik påverkar ljudet väldigt mycket. Och det är mycket värre i en bil.

Jag ska testa att simulera en bandpass på din bas i mitt loudspeaker lab.
(har nu letat men inte inga parametrar)

(7bilar byggde jag i 1991-1995.) Då började intresset och man lär sig mer för varje år som går enligt principen läs allt som handlar om akustik o högtalar kostruktioner.
Senast redigerat av Rickard-v (29 november 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

34 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Det blir nog ingen skillnad bara för att du byter låda.
Och köpa en låda för 1590kr då hoppas jag du får en bas med.

Det är inte lådans fel att det låter som det gör. Det är rummet den spelar i. Precis som med hemhifi.
Rummets akustik påverkar ljudet väldigt mycket. Och det är mycket värre i en bil.

Jag ska testa att simulera en bandpass på din bas i mitt loudspeaker lab.

(7bilar byggde jag i 1991-1995.) Då började intresset och man lär sig mer för varje år som går enligt principen läs allt som handlar om akustik o högtalar kostruktioner.

Aha okej.. Näe de är bara själva "lådan" som kostar så mycket..
Jo gör det, för jag vet snart inte riktigt vad jag ska göra. Är inte heller något vidare bra på att byga lådor, så de dära med bandpass låda osv lär nog bli en utmaning för min del att göra... tongue

2 665 Inlägg
29 november 2008
Hittade inga parametrar tyvärr. Vet du var??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
29 november 2008
Jag har försökt att hitta parametrar på den där basen, men har inte hittat någonstans. DD vill ju ogärna att man ska räkna ut lådor med stöd av T/S parametrar, istället ska man utgå ifrån deras egna rekommendationer som riktvärde och labba litegrann.

Läs gärna vad som står på deras hemsida angående T/S parametrar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 november 2008)

34 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Hittade inga parametrar tyvärr. Vet du var??

Har tyvärr ingen aning.. hmm

Avstängd
216 Inlägg
29 november 2008
Tokken skrev:
TRANSPORT skrev:

har byggt ljud i 7st mercor med detta vis , kommer bygga kompisens nya mb på mitt eget vis

det finns inte bara ett sätt på en bil. det finns flera. sätt att nå mkt bra ljud.   man måste prova sig fram vilket är bäst för en själv i en bil .

som sagt det börja 10år sen för mig med att en MB inte basa ordentligt. det var en 500sec w126 oxå med tanken bakom baksätet , täckskiva gjorde redan mkt på en sluten låda ja hade. med en 6" port på ett tum med tratten ut på hattisen vart det helt suveränt sen , senare har jag haft både 1-2 st 6portar och 4st 4" portar på mercorna efteråt .

tokken har du gjort som jag exakt i en mercedes och lyssnat? eller dömer du ut mig utan kött på benen?

jag är mercedes ägare. haft mååånga mb. byggt i måånga mb bil ljud . ingen har klagat på ljudet i mina bilar. tvärtom har folk berömt

Att jag orkar med att svara längre.. Alla de andra gångerna du har haft ett användarnamn på garaget

Monterar man en baslåda TÄTT mot ryggstödet på en bil som MB med tanken mot ryggstödet
så kommer du bygga en bandpasskonstruktion som kommer att bli allt annat än lyckad.
Allra helst när du skriver att rören skall vara dryga 3cm långa, det kommer bli galet.

Om man tänker tillbaka på alla andra användarnamnen du använt så ger det inte speciellt

Du har inte EN enda bil upplagd.. kanske är dags att lägga upp din feta MB i ditt galleri?

för mig är ditt snack tomt , du snackar om saker jag gjort men som du inte gjort

det är ingen bandpass konstruktion , dessa portar går inte in i lådan , lådan är sluten
portarna släpper in tryck. skiva bak tätar ,  det låter mer som nått mellan sluten och
portad låda , bandpass är en helt annan historia

det jag gjort på mercorna låter kanon , allt du säger är så emot bara för du aldrig provat. och vågar aldrig prova på. har aldrig ägt en merca. kommer aldrig äga en mercedes

jag skulle inte hitta på grejjer som du försöker påstå  , du vet ingenting om mig tokken  , så sluta diskutera om mig och mina tips ,  alla har olika smak inom ljud osv , det finns inga lagar inom biljud förutom i tävlingar kanske. men absolut inte när det gäller ljud man själv tycker om att ha

jag tävlar därför inte för jag har mina egna lösningar jag tycker fungerar så bra
biljud för mig går inte ut på några regler , det som jag tycker låter bäst är jag då nöjd med. och delar med mig , jag kan rekommendera detta på mercor som w126 kaross sedan och coupe . w140 sedan och coupe

jag har haft dom bilarna och byggt ljudet på dom med ljud som imponerat folk som haft likadana bilar men kört enbart slutet , inga port eller slutvägg konstruktioner.

för min del blir det bäst om du inte snackar till mig mer. snacka till trådskaparen och med vem du vill

du påstår bara negativa saker om mig. jag har aldrig dissat dig. men du ska dissa mig. i fortsättningen kommer jag anmäla dig till moderator om du fortsätter med detta. jag kommer ta det personligt och kränkande när det pågår för mkt . varje tråd jag skrivit i kommer du efter och skriver BUUU
de så sjukt , och utan att ha testat mina konstruktioner i liknande bilar. det är patetiskt

sorry för offtopic

lycka till

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 november 2008
TRANSPORT skrev:
Tokken skrev:
TRANSPORT skrev:

för mig är ditt snack tomt , du snackar om saker jag gjort men som du inte gjort

det är ingen bandpass konstruktion , dessa portar går inte in i lådan , lådan är sluten
portarna släpper in tryck. skiva bak tätar ,  det låter mer som nått mellan sluten och

det jag gjort på mercorna låter kanon , allt du säger är så emot bara för du aldrig provat. och vågar aldrig prova på. har aldrig ägt en merca. kommer aldrig äga en mercedes

jag skulle inte hitta på grejjer som du försöker påstå  , du vet ingenting om mig tokken  , så sluta diskutera om mig och mina tips ,  alla har olika smak inom ljud osv , det finns inga lagar inom biljud förutom i tävlingar kanske. men absolut inte när det gäller ljud man själv tycker om att ha

jag tävlar därför inte för jag har mina egna lösningar jag tycker fungerar så bra
biljud för mig går inte ut på några regler , det som jag tycker låter bäst är jag då nöjd med. och delar med mig , jag kan rekommendera detta på mercor som w126 kaross sedan och coupe . w140 sedan och coupe

jag har haft dom bilarna och byggt ljudet på dom med ljud som imponerat folk som haft likadana bilar men kört enbart slutet , inga port eller slutvägg konstruktioner.

för min del blir det bäst om du inte snackar till mig mer. snacka till trådskaparen och med vem du vill

du påstår bara negativa saker om mig. jag har aldrig dissat dig. men du ska dissa mig. i fortsättningen kommer jag anmäla dig till moderator om du fortsätter med detta. jag kommer ta det personligt och kränkande när det pågår för mkt . varje tråd jag skrivit i kommer du efter och skriver BUUU
de så sjukt , och utan att ha testat mina konstruktioner i liknande bilar. det är patetiskt

sorry för offtopic

Du får ett PM.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

534 Inlägg
29 november 2008
ja bakom sätet sitter tanken :S om de inte ä kombi ä de på morsans å farsans bil sen en anan 190 hemma me :S vet du inget elle

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
30 november 2008
TRANSPORT skrev:
Tokken skrev:
TRANSPORT skrev:

sorry för offtopic

har sätt dig i ett antal trådar och i alla dessa har massvis me folk varit mot dig och visst.. det är väldigt mycket folk på gorg som inte kan ett smack men när man märker att inprincip alla går emot en så är det nog lika bra att bara lägga sig och inse att man har fel.. det mesta inom billjud har nog testats och visst kommer det nya 'ideer' hela tiden men många av dem funkar inte och din/dina ideer låter faktiskt lite roliga tongue

EDIT: ett gott skratt förlänger livet @ tänk på det
Senast redigerat av volvoandy90 (30 november 2008)

~Andy~

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
vad är rätt byggt igentligen . det kan vara fel för mig.
det jag tycker är rätt kan vara fel för dig

det är 9 av 10 som klagar på allt . det är folk som tävlar inom biljud . eller har en egen butik
eller är galet sponsrade . dessa människor har nått att skydda

mitt race är ur konsumentens bästa ,  jag är själv en stor konsument som handlat bilstereo prylar för flera hundra tusen spänn genom åren , man har på vägen läst. lärt . sett en del . många bra saker. många dåliga saker

jag skulle inte sitta här och rekommendera nått som är dåligt               
jag har inget att skydda. ingen butik. ingen tävlings regelbok. ingen tro, inga regler

det är mycket i bygget. men det är mycket även i vilken bil och vilka produkter man har , men mest vilka krav man har

nu pratar vi mb här i tråden . folk som inte byggt i dom här bilarna är dom första som säger emot mig
det är skratt retande!

om det fortsätter på detta vis. kommer jag givetvis lämna garaget.org bakom mig .

det roligaste är att det är samma personer oftast . biljudshandlare , tävlare. enormt sponsrade
som håller på.  och dom har inte alltid rätt själva alls. specielt inte när dom inte monterat en enda högtalare i viss bil.

jag tycker en del av dessa säger fel själva ibland . men det kan vara ur min åsikt eller vad man läst om. men jag orkar inte sjunka i samma låga nivå som dessa . att börja hoppa på folk , för ofta har det visat sig ändå jag hade rätt . dom fel . vissa saker kan man ha debatter om i åratal, bilstereo är ett enda stort djungel med många personligheter. smaker. märken,kvaliter på saker och ting

om nån verkligen upplevt och gjort nått . och talar om det . såna lyfter jag hatten för
jag är själv en sådan person . jag delar med mig, och hur ni än försöker får ni aldrig mig till en
kille som inte vet nått, över 10år och flera hundra tusen nerlaggda har lärt mig en del. även alla böcker och tidningar jag läst. men jag kan inte på nära allt. därför tycker jag det är trevligt vara här. lära sig nya saker.  jag läser mer trådar än vad jag svarar i , kommande onsdan nu går mitt nya ljudbygge igång i ännu en mb. vi får se hur allt är då. om jag väljer vara kvar här . och visa det. eller om jag lackat ur på dom som gör narr av mig

nu kan vi fortsätta med snacka om mig . eller återgå till tråden
ja ni väljer det själv. jag rekommenderar dock att ni återgår till tråden , för jag är inte här för att diskutera mig själv. 

nu vet ni det!
Senast redigerat av TRANSPORT (30 november 2008)

lycka till

25 Inlägg
30 november 2008
Det är nog för att tanken sitter bakom sätet som den blir så hmm, min polare stoppa i en baslåda i skuffen på mercan blev lika för han lät typ inget men öppna han bagagelucka så dunka det som fan smile
Senast redigerat av erik_23_ (30 november 2008)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
30 november 2008
TRANSPORT skrev:
nu pratar vi mb här i tråden . folk som inte byggt i dom här bilarna är dom första som säger emot mig
det är skratt retande!

Och nu vill jag att du förklarar för mig vilket medium du pratat med som berättat för dig
vad exempelvis jag eller Jonas byggt eller inte byggt i..

För jag skulle vilja fråga ett par saker själv faktiskt.roll

Om du nu hade hållt på i 10 års tid hade du haft bättre koll, vilket du inte alltid har.

Så dom gånger du kommer med tokiga tips så kommer jag vara där och rätta till det
så folk inte uppfattar saker fel, inte bara jag heller för den delen.

Du pratar om att tråden inte ska handla om dig och nej det ska den definitvt inte göra..
Men du envisas med att ge folk knasiga råd titt som tätt.. och då får du ta kritiken också.

Såg ju att du ska börja bygga.. bra! Som sagt du är välkommen med ditt bygge nästa sommar.

Ha de!

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
obs DET GÄLLER INTE ALLA LJUDHANDLARE. kommit även i kontakt med en del trevliga ljud handlare här på garaget

nog me offtopics

ps: tokken du rättar inte. du bara påpekar mitt namn , du säger aldrig till trådskaparna göra så eller så istället , hoppas du kan säga det genom att ha byggt i en mb

jag skulle inte snacka om hur man bygger i en bubbla med dig. tror du känner till dom bilarna bättre ljudmässigt än jag .

du har PM mig att du aldrig skulle ta i en Mercedes Tokken , jag orkar inte med dig just nu därför heller
allt är barnsligt

från och med nu är du helt osynlig för mig tokken. ingen ide att du skriver om mig eller till mig mer
Senast redigerat av TRANSPORT (30 november 2008)

lycka till

42 Inlägg
30 november 2008
TRANSPORT, vi vill gärna se några bilder på dina feta mb med flera hundratusen kr nerlaggda på billjud smile

Avstängd
216 Inlägg
30 november 2008
Leewkas skrev:
TRANSPORT, vi vill gärna se några bilder på dina feta mb med flera hundratusen kr nerlaggda på billjud smile

haha det är genom alla åren smile  nu sitter det sådär 25.000kr på tur från och med onsdag på en av bilarna
vilket inte är alls mkt inom biljud som ni vet. men hoppas det räcker för mig, vi får se sen , helt ny bas bla  , aldrig använt de märket osv. återkommer på onsdag kanske

nu till ämnet igen då tack

lycka till

457 Inlägg
30 november 2008
det roligaste är att det är samma personer oftast . biljudshandlare , tävlare. enormt sponsrade
som håller på.  och dom har inte alltid rätt själva alls. specielt inte när dom inte monterat en enda högtalare i viss bil.

och va vinner dom på att "försvara" sig bara för att dom har spons, firma eller tävlar de fattar fan inte jag? :S förklara de för mig..!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
1 december 2008
TRANSPORT skrev:
Leewkas skrev:

haha det är genom alla åren smile  nu sitter det sådär 25.000kr på tur från och med onsdag på en av bilarna
vilket inte är alls mkt inom biljud som ni vet. men hoppas det räcker för mig, vi får se sen , helt ny bas bla  , aldrig använt de märket osv. återkommer på onsdag kanske

nu till ämnet igen då tack

Alltså TRANSPORT, car2009. frimarks, bassjunkie, beyond och allt vad du nu heter, jag tror du missade hela poängen i hans inlägg, det är bilder på dina exklusiva byggen vi vill se. Tyvärr är det lite svårt att tro på allt du säger annars roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 december 2008
TRANSPORT skrev:
obs DET GÄLLER INTE ALLA LJUDHANDLARE. kommit även i kontakt med en del trevliga ljud handlare här på garaget

nog me offtopics

ps: tokken du rättar inte. du bara påpekar mitt namn , du säger aldrig till trådskaparna göra så eller så istället , hoppas du kan säga det genom att ha byggt i en mb

jag skulle inte snacka om hur man bygger i en bubbla med dig. tror du känner till dom bilarna bättre ljudmässigt än jag .

du har PM mig att du aldrig skulle ta i en Mercedes Tokken , jag orkar inte med dig just nu därför heller
allt är barnsligt

från och med nu är du helt osynlig för mig tokken. ingen ide att du skriver om mig eller till mig mer

Jag har för lääänge sen skickat trådskaparen ett PM om vad han ska göra med sitt baslådeproblem.
Jag hoppas innerligt att du slutar ge råd som du inte har någon aning om vad du pratar om..
Missförstå mig rätt nu.. ibland händer det att du slår en homerun också men ibland blir det mest gojja.

Är jag osynlig för dig säger du.. bra.. Äntligen.. Hade hoppats på att du skulle fortsätta vidare
till andra forum men nåja.. man kan inte få allt.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
1 december 2008
Så jag säger igen..

Ricco! Prata med Peter. Han är kung på lådor till DD`s basar.
Han löser garanterat ditt problem.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Sök