3902
Sök

Vad betyder "Lättdriven" högtalare?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 december 2008
#21
dbakuten skrev:
jonash skrev:
dbakuten skrev:
Coustic DR är väl det sämsta exeplet. Var inte balnd de första basarn som 12" gick i 20L slutet eller är jag ute och cykla?
MVH//Björn
www.dbakuten.se

Helt rätt. DRen var en av de första.

Det jag mer är inne på är de gamla goa JBL'erna tex. Inte dagens JBL. Men de gamla fina. Satan vad de smackade på. smile

mvh Jonas

Enligt mig så är det bland den trevligaste basen sin har släppts för bilstereo.

Spelade hur gott som.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Varför tror du att jag har suktat efter en? wink
Hm...man kanske skulle ringa snubben i Boden o se om hans är kvar? big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 058 Inlägg
5 december 2008
#22
carpower har en lättkonad "oldschool" bas som låter trevligt big_smile är till och med lite lättdriven wink

PoLoud =D

1 785 Inlägg
5 december 2008
#23
dbakuten skrev:
jonash skrev:
dbakuten skrev:
Coustic DR är väl det sämsta exeplet. Var inte balnd de första basarn som 12" gick i 20L slutet eller är jag ute och cykla?
MVH//Björn
www.dbakuten.se

Helt rätt. DRen var en av de första.

Det jag mer är inne på är de gamla goa JBL'erna tex. Inte dagens JBL. Men de gamla fina. Satan vad de smackade på. smile

mvh Jonas

Enligt mig så är det bland den trevligaste basen sin har släppts för bilstereo.

Spelade hur gott som.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Börjar ni bli nostalgiska?

Samtidigt har de effektkrävande basarna fått möjligheten att drivas av Digitala steg med högre verkningsgrad än de gamla analoga stegen. Så effekten som går åt totalt är ändå inte högre i de flesta fall.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

12 Inlägg
5 december 2008
#24
En annan notering när det kommer till impedansen, märkimpedansen säger inte allt om hur den lastar förstärkaren. Impedansens varierar nämligen med konutslag och frekvens, vissa högtalare varierar betydligt mer än andra. En högtalare som håller sig relativt nära sin märkimpedans hela tiden kan därmed vara en lättare last än en annan högtalare med samma märkimpedans.

2 665 Inlägg
5 december 2008
#25
Hallå jonash och dbakuten nu pratar ni baskonstruktioner.

Det han frågade om var kitsystem. Över 150hz har lådan liten betydelse kan man säga.


Su en högtalare håller sig aldrig nära sin märkimpedans. Eftersom det är en spole vi pratar om så ökar alltid impedansen med frekvensen. Kan bli typ 20 ohm vid 20khz.

MEN detta går att åtgärda av den som bygger systemet, med en konjugat länk som det kallas.
dvs du monterar ett konding i serie med en resistor paralellt med högtalaren. 15uf och 4,2ohm brukar funka bra på 6,5" mellan/bas då håller den 4ohm ca+/-0,5ohm hela vägen upp o förbi 20khz.
det är ju nästan ett måste för att passiva filter ska fungera som det är tänkt men det struntas ofta i det. enklare o billigare men sämre resultat.


På tal om gamla basar. Spelade 129db med min gti 12a och 180watt, Inte optimerad med kupe resonanser o liknande. Då hade det nog blivit 139db. jag byggde för välljud.
Basar med högt qms värde brukar vara spelgladare! har jag läst.
Senast redigerat av Rickard-v (5 december 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

12 Inlägg
10 december 2008
#26
Rickard-v skrev:
Su en högtalare håller sig aldrig nära sin märkimpedans. Eftersom det är en spole vi pratar om så ökar alltid impedansen med frekvensen. Kan bli typ 20 ohm vid 20khz.

Det var ju precis det jag skrev, dock skrev jag aldrig att impedansen ligger nära märkimpedans, jag skrev att den kunde ligga relativt nära. Olika högtalare varierar olika mycket i sin impedanskurva vilket kan få två högtalare att uppträda väldigt olika lastmässigt trots att de har samma märkimpedans.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
10 december 2008
#27
Rickard-v skrev:
Su en högtalare håller sig aldrig nära sin märkimpedans. Eftersom det är en spole vi pratar om så ökar alltid impedansen med frekvensen. Kan bli typ 20 ohm vid 20khz.

MEN detta går att åtgärda av den som bygger systemet, med en konjugat länk som det kallas.
dvs du monterar ett konding i serie med en resistor paralellt med högtalaren. 15uf och 4,2ohm brukar funka bra på 6,5" mellan/bas då håller den 4ohm ca+/-0,5ohm hela vägen upp o förbi 20khz.
det är ju nästan ett måste för att passiva filter ska fungera som det är tänkt men det struntas ofta i det. enklare o billigare men sämre resultat.

Det är inte hela sanningen. Man kan använda den imp uppgången när man beräknar filter oxå. När imp går upp då får högtalaren mindre effekt alltså spelar lägre. Hur ofta vill man att en 6.5" midbas ska gå till 20khz.
Men det kan vara till sin hjälp om imp sticker i det tänkta registret. Har byggt många konjugatlänkar i mina dagar.

MVH//Björn
www.dbakuten.se


TEAM dBAkuten
865 Inlägg
10 december 2008
#28
su skrev:
En annan notering när det kommer till impedansen, märkimpedansen säger inte allt om hur den lastar förstärkaren. Impedansens varierar nämligen med konutslag och frekvens, vissa högtalare varierar betydligt mer än andra. En högtalare som håller sig relativt nära sin märkimpedans hela tiden kan därmed vara en lättare last än en annan högtalare med samma märkimpedans.

Sant

Att bara titta på Ohm och Watt när man parar ihop slutsteg med bas är rätt platt tänkt. Tyvärr så är det förmånga som inte har koll på hur det verkligen fungerar.

En bas med tung kon bör ha ett strömkraftigt steg för att få så bra kontroll som möjligt.


MVH//Björn
www.dbakuten.se


238 Inlägg
10 december 2008
#29
Erikkk skrev:
Eberlund skrev:
att de inte kräver så stor förstärkare  (slutsteg) för att spela bra.

Jo, så mycket har tom. jag hajjat. Men Vad i specifikationerna för högtalaren avgör om den är lättdriven? Är det effekt, resistans, känslighet etc. etc.?

´ju högre db ju lättare i regel

filtren skall ´varaenkla som möjligt om elementen passar för det.

små talspolar bra bas på låg volym.
stora talspolar måste du ha högre effekt.
finns en massa knep och knåp..


fas och impendens  korregerat lättare för slutsteget att arbeta.

238 Inlägg
10 december 2008
#30
smile
dbakuten skrev:
su skrev:
En annan notering när det kommer till impedansen, märkimpedansen säger inte allt om hur den lastar förstärkaren. Impedansens varierar nämligen med konutslag och frekvens, vissa högtalare varierar betydligt mer än andra. En högtalare som håller sig relativt nära sin märkimpedans hela tiden kan därmed vara en lättare last än en annan högtalare med samma märkimpedans.

Sant

Att bara titta på Ohm och Watt när man parar ihop slutsteg med bas är rätt platt tänkt. Tyvärr så är det förmånga som inte har koll på hur det verkligen fungerar.

En bas med tung kon bör ha ett strömkraftigt steg för att få så bra kontroll som möjligt.


MVH//Björn
www.dbakuten.se

tjena ..

varför en tung kon ?
får bara en massa problem.


högtalar utvecklare..
Senast redigerat av 101CRX (10 december 2008)

2 665 Inlägg
10 december 2008
#31
Tung kon har man för att bygga ett baselement.
Men en lätt kon får du ett högt fs och basen vill inte nå gärna spela bas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 december 2008
#32
Men jösse svad det gissas och hålls på.

För den som utvecklar hemma element så är världen utav små lådor och groteskt med effekt ofta svår att begripa.

Bygger men att element med tung kon så får man ned resonansfrekvensen, och i kombination med att tillverka ett element som har bra slaglängd och som tål effekt så kan man således få basen att passa i en liten låda = bra för bilmarknaden!

Jag håller med om att element med lätt kon är att föredra, men då krävs det hjälp av reflexrör för att få hela registret, och det är LÅNGT ifrån alla applikationer som medger en vanlig basreflex.

Så, sanningen är den att det behövs både och, men får man välja så tar nog jag helst en med lite lättare kon faktiskt. Men i vissa fall går ej det. Då är tung enda utvägen. Och, det finns MASSOR med exempel på fina element som har tung kon. Men det kräver sin förstärkare, det är inte tu tal om annat.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

238 Inlägg
10 december 2008
#33
Rickard-v skrev:
Tung kon har man för att bygga ett baselement.
Men en lätt kon får du ett högt fs och basen vill inte nå gärna spela bas.

ja leako är super lätta och går ner 17hz

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
10 december 2008
#34
DB AKUTEN Snubben.....

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12196 Närmare 90000Kr för de steget? är de ett skämt eller?

Sump Runk Rätt O Slätt!

7 274 Inlägg
10 december 2008
#35
HyperSonica skrev:
DB AKUTEN Snubben.....

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12196 Närmare 90000Kr för de steget? är de ett skämt eller?

Varför skulle det vara ett skämt?


Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
10 december 2008
#36
Brains skrev:
HyperSonica skrev:
DB AKUTEN Snubben.....

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12196 Närmare 90000Kr för de steget? är de ett skämt eller?

Varför skulle det vara ett skämt?

om man kollar på vad den har för rms o Ohm o allt de där... Mitt mutantsteg har ju bättre prestanda :S

Sump Runk Rätt O Slätt!

7 274 Inlägg
10 december 2008
#37
Hihi, bra ljud är så mycket mer än höga RMS siffror wink


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 december 2008
#38
HyperSonica skrev:
Brains skrev:
HyperSonica skrev:
DB AKUTEN Snubben.....

http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=12196 Närmare 90000Kr för de steget? är de ett skämt eller?

Varför skulle det vara ett skämt?

om man kollar på vad den har för rms o Ohm o allt de där... Mitt mutantsteg har ju bättre prestanda :S

HAHAHAHAHAHAHAHA, kandidat för årtiondets roligaste inlägg!

Det du ser där på dBakuten, det är så långt bort på en skala du kan komma, ditt GAS steg är i den andra änden.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 december 2008
#39
jonash skrev:
HyperSonica skrev:
Brains skrev:

Varför skulle det vara ett skämt?

om man kollar på vad den har för rms o Ohm o allt de där... Mitt mutantsteg har ju bättre prestanda :S

HAHAHAHAHAHAHAHA, kandidat för årtiondets roligaste inlägg!

Det du ser där på dBakuten, det är så långt bort på en skala du kan komma, ditt GAS steg är i den andra änden.

Bara en stilla fundering Jonas.. Varför säga GAS när han sa mutant? wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 631 Inlägg
10 december 2008
#40
Ett enkelt tips till trådskaparen:

Välj bort alla högtalare som har stora magneter, bred (cool?) "fatboy"-upphängning och som ser allmänt råa ut. De är så gott som alltid INTE lättdrivna.

Välj istället de som ser mer anonyma, "gammeldags" ut. Ofta en mindre magnet och en lätt kon i papper som fjädrar enkelt när du rör vid den.

Strunta i siffrorna.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök