3418
Sök

Sportstolar bak vad säger besiktningen

248 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
vad säger besiktningen om sportstolar bak? vad ska man tänka på om man sätter i sportstolar bak? går de att reg. besiktiga bilen till 4 sitsig
///F

besök min projekttråd BMW 330 ci widebody
| Dn Bilradio | Styling4u |

16 197 Inlägg
7 december 2008
om bilen är helbilsgodkänd så e de rätt kort men annars e de inge problem.. så länge du har alla bälten kvar bak så behöver du inte reg besikta...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
7 december 2008
Elda skrev:
du måste väll reg besa en bil om du plockar ur ett säte? men har du bara godkända stolar och bälten borde det funka.

man behöver inget säte alls bak men du MÅSTE ha bälten..

248 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
men om jag inte reg. besiktar så måste jag väll ta ur stolarna när jag besiktar?

16 197 Inlägg
7 december 2008
Saab900power skrev:
men om jag inte reg. besiktar så måste jag väll ta ur stolarna när jag besiktar?

om bilen är helbilsgodkänd så får du inte ändra nåt ALLS på den.. men annars så e de lugnt.. har en polare som har bur i sin golf men den e fortfarande reggad för 5pers.. så länge man har bälterna kvar bak så e de lugnt.

248 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
okejokej ne bilen är inte helbilsgodkänd tack för svaren

57 Inlägg
7 december 2008
Helt otroligt att läsa denna tråd......Vad folk tror sig kunna... Men Fredrik....Nu vet iaf DU vad som gäller;)

248 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
japp de vet jag smile tack micke smile

57 Inlägg
7 december 2008
Lycka till nu!

16 197 Inlägg
7 december 2008
REEDLINEAR skrev:
Helt otroligt att läsa denna tråd......Vad folk tror sig kunna... Men Fredrik....Nu vet iaf DU vad som gäller;)

å va är rätt då??

57 Inlägg
7 december 2008
Jag har bollat över all fakta till Fredrik (trådskaparen), han svarar säkert på alla dina frågor. Det finns inget som definierar hur ett säte måste se ut. Kan vara en dunk en spann, men krav finns när väl "dunken" är monterad, som den skall uppfylla. När något monteras ställs krav, oavsett om det är stolar,brädor...etc..Att montera bur, kräver regbes, trots avsaknad av säten men befintliga bilbälten.

57 Inlägg
8 december 2008
I vissa fall spelar det ingen roll om bilen INTE är helfordonsgodkänd....En del modifieringar av tex antalet sittplatser går ändå inte att få godkända.....Fråga tex krille-kab....

16 197 Inlägg
8 december 2008
REEDLINEAR skrev:
Jag har bollat över all fakta till Fredrik (trådskaparen), han svarar säkert på alla dina frågor. Det finns inget som definierar hur ett säte måste se ut. Kan vara en dunk en spann, men krav finns när väl "dunken" är monterad, som den skall uppfylla. När något monteras ställs krav, oavsett om det är stolar,brädor...etc..Att montera bur, kräver regbes, trots avsaknad av säten men befintliga bilbälten.

vet mycke väl att man måste regbesikta när man skaffat bur men inte för att man inte kan åka i baksätet utan för buren skull.. bilen kan fortfarande va reggad för 5pers.

har själv kört in 2 stereobilar på besiktningen helt utan baksäte å de enda dom kolla va att de fanns bälten samt att dom funka.. inte en enda kommentar som att de inte fanns nåt säte.

57 Inlägg
8 december 2008
Om fordonet rullar igenom beror dels på besiktningsmannen/kvinnans bedömmning, även på utformning/fastsättning av själva bygget. (Såväl en del andra krav som enligt regelverk skall uppfyllas). Du verkar ju vara väl insatt i hur Svensk bilprovning arbetar, så jag ska inte förvirra dig.....Jag kan inte ta ansvar för andra människors bedömningar, men jag kan regelverket och vet hur det ska följas för att inga frågetecken/missförstånd skall uppstå.
Senast redigerat av REEDLINEAR (8 december 2008)

16 197 Inlägg
8 december 2008
REEDLINEAR skrev:
Om fordonet rullar igenom beror dels på besiktningsmannen/kvinnans bedömmning, även på utformning/fastsättning av själva bygget. (Såväl en del andra krav som enligt regelverk skall uppfyllas). Du verkar ju vara väl insatt i hur vi arbetar, så jag ska inte förvirra dig.....Jag kan inte ta ansvar för andra människors bedömningar, men jag kan vårt regelverk och vet hur det ska följas för att inga frågetecken/missförstånd skall uppstå.

de ja vet att ringer man till 3 olika besiktningsstationer å frågar saker så brukar man få 3 olika svar..hehe.

ringde senast till 2 olika i fredags å fråga hur de igentligen ligger till me att man tydligen inte ska kunna regga en bil me bur längre... å fick 2 olika svar.. ena sa att de inte va nå problem alls å den andra sa att ed va omöjligt.

57 Inlägg
8 december 2008
Som sagt, kan inte ta ansvar för andra människor....Men det låter inte bra>_<  Tyder på bristande intresse och kunskap? Att hålla sig uppdaterad oavsett yrke är ett måste för att kunna utföra det på bästa sätt....Ha det fint nu....Sängen kallar....//Micke

1 071 Inlägg
9 december 2008
Jag besiktade vinter bilen här om dagen med 4st rally stolar och trodde att dom skulle klaga på det men det gjorde dom inte. Dom sa att det är godkänt med rally stolar bara man inte flyttar något som har med bältena att göra och att man har kvar alla bälten.

Onödigt inlägg^^

KHRacing
9 december 2008
partyvan skrev:
Jag besiktade vinter bilen här om dagen med 4st rally stolar och trodde att dom skulle klaga på det men det gjorde dom inte. Dom sa att det är godkänt med rally stolar bara man inte flyttar något som har med bältena att göra och att man har kvar alla bälten.

Då gjorde de fel :-)

Finns inga "rally/sportstolar" som är godkända alls.

Endast orginalstolar får man ha om man skall för VV´s regler till 100%

248 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
ringde svensk bilprovning och frågade dem idag och dem sa eftersom det inte är en helbilsgodkänd bil ska de inte vara några större problem men bältesfästerna får man INTE ändra eller flytta. dem sa också att man inte får ha sportstolar som hårda bakida alltså ingen stoppning och gör man egna fästen bak så ska man hälst överdim. lite å inte ha för klena de va va dem sa till mig så vi får väll se vad som händer. kommer göra ett försök iallfall. sen måste man reg besiktiga eftersom de bara blir 4 sitsig.
Senast redigerat av Saab900power (10 december 2008)

57 Inlägg
10 december 2008
Alldeles riktigt;) Du ser, allt löser sig i slutändan!

Sök