3348
Sök

angående motor tips till 740.. kommentera

908 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#1
Som sagt, jag har en 740 med förgasarmotorn och är grymt sugen på att byta motor, har funderat på de flesta motorer (volvo) men grubblar fram och tillbaka... vad ska jag välja ?

16 ventilare

Turbo motor

24 ventilare 3.0

D24

kom igen å ge er åsikt ! big_smile

1 772 Inlägg
9 december 2008
#2
16v turbo smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 december 2008
#3
ska du ha den vid besiktning också...??

Forummoderator
26 351 Inlägg
9 december 2008
#4
http://www.blocket.se/vi/18509513.htm?ca=3_s&last=1

big_smile

Med en motor från Nissan Skyline så ska du se att du får fart på bilen...
Men..skämt åsido.
16-ventilar är ju alltid en fin motor. Men frågan är ju vad du letar för hästkrafter
och om det ska vara besiktningsbart..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 948 Inlägg
10 december 2008
#6
för att vara lite allvarlig... sluta fundera och sälj bilen istället och köp dig en 740 16v eller en tic istället... du måste byta sååååå mycket bara för att få motorn att fungera... och den kommer dessutom inte vara laglig.

354 Inlägg
10 december 2008
#7
T5 är nog ett hett tips,, finns många på nätet som du kan få hjälp av,,


908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#8
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 december 2008
#9
Beckstroem skrev:
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?

Kom ihåg att du måste ha kat å lambda också..big_smile eller rättare sagt..en motor med kat  i original...hela paketet..från en annan bil...!
Senast redigerat av mrbuggy (10 december 2008)

374 Inlägg
10 december 2008
#10
Beckstroem skrev:
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?

Du har precis rablat upp en halv bil i delar.

En riktig 16V som är besiktad och klar kostar inte så jätte mycket om man ska börja köpa in en massa nya delar.


Sen som alltid så tycker du om din bil och du har självklart rätt att göra vad du vill med din bil och dina pengar. Men ta ett tips från en som varit/är i samma situation; Är bilen verkligen så pass fräsch att det är värt allt jobb? Hade jag vetat hur dålig min egentligen var så hade jag letat reda på ett bättre utgångsobjekt.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2008
#11
B234F är ju en rätt så skön motor, känns lite modernare än andra rödblockare smile
Kanske är enklast att konvertera till och inte så speciellt dyr i inköp verkar det som.
Dyker upp kompletta fungerande motorer på blocket för runt 3000-lappen ibland smile


908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#12
Ricke W skrev:
Beckstroem skrev:
det är ju tänkt att ha den besiktad, men det är väl inte mycket man behöver byta om man ska byta till en 16 ventilare ? motorn (xD) kabelhärvan, lådan, kardan.. möjligen bakaxel ? det jag vet iaf ?

Du har precis rablat upp en halv bil i delar.

En riktig 16V som är besiktad och klar kostar inte så jätte mycket om man ska börja köpa in en massa nya delar.


Sen som alltid så tycker du om din bil och du har självklart rätt att göra vad du vill med din bil och dina pengar. Men ta ett tips från en som varit/är i samma situation; Är bilen verkligen så pass fräsch att det är värt allt jobb? Hade jag vetat hur dålig min egentligen var så hade jag letat reda på ett bättre utgångsobjekt.

Aa självklart ska jag kolla upp innan jag gör något "grovt" med den, ska dra upp den på besiktning till våren (kommer få många 2:or, de vet jag) men jag vill se ifall de anmärker balkar etc. smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 december 2008
#13
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!

908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#14
mrbuggy skrev:
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!

va ??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 december 2008
#15
jag tycker b6304:an ( 3.0 24 ventiler) smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 december 2008
#16
Beckstroem skrev:
mrbuggy skrev:
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!

va ??

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

908 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
#17
mrbuggy skrev:
Beckstroem skrev:
mrbuggy skrev:
sen e de ju så att den går inte att besikta med en turbomaskin...på inga villkor....!!

va ??

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

jo dä har du rätt i... men en 16 ventare ska ta sej igenom ?

Entreprenör
1 784 Inlägg
10 december 2008
#18
Beckstroem skrev:
mrbuggy skrev:
Beckstroem skrev:

va ??

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).

jo dä har du rätt i... men en 16 ventare ska ta sej igenom ?

Bara den har kat ska de väl gå...!
men som baltis sa:
för att vara lite allvarlig... sluta fundera och sälj bilen istället och köp dig en 740 16v eller en tic istället... du måste byta sååååå mycket bara för att få motorn att fungera... och den kommer dessutom inte vara laglig.

35 Inlägg
10 december 2008
#19
e det bilen du har på bild så hade jag inte ens tänkt tanken o byta motor då en 16v eller turbo e billiga nuförtiden


Entreprenör
1 784 Inlägg
10 december 2008
#20
chevapower skrev:
e det bilen du har på bild så hade jag inte ens tänkt tanken o byta motor då en 16v eller turbo e billiga nuförtiden

Håller med där...big_smile    fast en 350 vore lite roligare...


Sök